Până acum a clădit, de la firul ierbii, două biserici, "Sf. Nectarie” - a Spitalului de Boli Pulmonare din Sibiu - și "Sf. Ioan Iacob Românul” - a Căminului de Bătrâni -, unde și slujește, și trei mânăstiri: "Sf. Ioan Iacob Românul”, la Rășinari, "Sf. Ilie”, la Pelișor, și "Înălțarea Domnului”, la Veștem. În cea mai mare parte, le-a construit cu ajutorul a sute de tineri credincioși, care au participat la taberele de muncă voluntară organizate de el, și cu "banul văduvei”. De doi ani a fondat și conduce Cenaclul "Lumină Lină”, din care fac parte 30 de tineri, cu care a dat spectacole de muzică și poezie creștină în 135 de localități transilvănene. El însuși tânăr, la 39 de ani, părintele Cătălin este iubit de tineri și știe să-i însuflețească pentru un scop nobil. Un avantaj de care am profitat pentru a afla care mai este starea credinței la tineretul de azi.
"Lepădarea de neam este ispita cea mai mare a acestui veac”
- Părinte, aveți o mare priză la tineri și ați reușit să faceți adevărate minuni, de-a lungul anilor, mobilizându-i pentru tot felul de activități, de la muncă fizică la acțiuni culturale. De când ați început să lucrați cu ei și de ce?
- Preocuparea de a pune în lucrare energiile tineretului o am de la începutul anilor '90, de pe când conduceam Liga Tineretului Ortodox și ASCOR din Cluj, care urmăreau transmiterea fiorului național și creștin în Universitatea Babeș-Bolyai și în liceele din oraș. A fost o adevărată explozie de entuziasm pentru Biserică și neam, în perioada aceea. Eu însumi, întâi seminarist și apoi student la Teologia din Cluj, am primit un impuls și o mare putere pentru a mă implica. Nu dintr-o mânăstire, sau de la un duhovnic, ci din Piața Universității, de la icoana Maicii Domnului, care ne lumina în fiecare seară acolo pe cei care nădăjduiam să schimbăm la față România. Apoi am activat în aceste asociații, prin care făceam conferințe cu duhovnici mari și oameni de cultură străluciți și prin care distribuiam literatură creștină. Am deschis și un punct de carte în Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, care însă a fost lichidat, în 1994, pentru că stăruiam în difuzarea publicațiilor cu tentă naționalistă.
- Se potrivește naționalismul cu teologia?
- Da, fac casă bună, pentru că naționalismul nu este decât o latură a evlaviei. Îndrăznesc să spun lucrul acesta, câtă vreme e limpede că Dumnezeu a gândit neamurile din veșnicie. Ca dovadă, la sfârșitul veacurilor, fiecare va veni la Judecata de Apoi cu neamul său. De aceea e important să ne păstrăm identitatea. Probabil că lepădarea de neam este ispita cea mai mare a acestui veac.
- De ce e important să ne păstrăm identitatea națională? În fața lui Dumnezeu nu ajunge că suntem ortodocși?
- Pentru a nu face jocul diavolului. Pentru că proiectul uniformizării neamurilor este al diavolului. Lui îi displac diferențele. Ne vrea pe toți la fel de slabi, de căzuți și de supuși lui, iar pentru asta, trebuie să ne desființeze personalitatea și specificitatea. Societatea de consum de azi asta face, desființează umanitatea, pentru că schimbă scara valorilor, te depersonalizează și te face să îmbrățișezi patimile. În globalizare cad ultimele rezistențe creștine și etnice. Și atunci, diavolul devine stăpân. A trăi și a propovădui naționalismul înseamnă a fi un om evlavios, un om în Duh, pentru că naționalismul înseamnă iubire, nu ură, așa cum spun vrăjmașii lui. Ei se referă de fapt la xenofobie, punând semnul egal între aceasta și naționalism. Dar xenofobia nu este naționalism.
"Nu văd prea mulți tineri dornici de a face ceva pentru ceilalți, pentru credință”
- Să revenim la subiectul discuției noastre, tinerii. În urmă cu douăzeci de ani, ardeau de dorința de a se dărui lui Dumnezeu și neamului. Cum e tineretul de azi, în opinia sfinției voastre?
- Tinerii nu mai au același entuziasm, și parcă nici vlagă. Asociațiile creștine sunt anemice și se mai țin în doar câțiva oameni devotați, dar care nu pot face minuni. Cred că pentru asta au o mare responsabilitate duhovnicii. Preoții trebuie să nască în conștiința tinerilor dorința de implicare și necesitatea jertfei (de timp, de bani, de energie...). Or, noi nu-i mai canalizăm spre așa ceva. Îi menajăm de multe ori. Ne bucurăm că vin la spovedanie, că le dăm un canon, că se împărtășesc. Ne limităm la slujbele bisericești, dar nu-i mai punem să-și lucreze credința prin fapte. Într-adevăr, mai nou se manifestă o tendință tot mai pronunțată în rândul tineretului de a căuta să ajungă la împărtășanie - lucru lăudabil -, dar acesta nu trebuie să fie scopul ultim. Împărtășania este putere. După ce te împărtășești, ar trebui să fii plin de energie, de idei, de inițiative. Nu văd prea mulți tineri dornici de a face ceva pentru ceilalți, pentru credință, pentru Biserică. Ne place să trăim și ortodox, dar și în modernitate. Avem o credință comodă, pentru că ne-am schimbat modelele. Dacă la începutul anilor '90, generația noastră îi avea ca modele pe mărturisitorii din temnițele comuniste, astăzi, generația tânără se orientează după modele occidentale, de tip protestant, care duc la o dedublare a comportamentului. Și nu trebuie să ne mire, pentru că aceste modele îi influențează și pe preoți. Mulți dintre păstori trăiesc Sfânta Liturghie în smerenie, iar când ies din biserică conduc o mașină ultramodernă, scumpă, ca să ajungă într-o casă somptuoasă. Smerenia ar trebui să fie starea noastră permanentă, nu doar ocazionată de participarea la slujbele Bisericii. Când nu e așa, înseamnă că am căzut în mrejele Vrăjmașului. Cel rău ne vrea formali, fără evlavie. Lui îi convine de minune ortodoxul care merge la biserică, dar nu trăiește slujba, că e cu mintea tot la grijile lumești, sau cel care spune că are o relație personală cu Dumnezeu și n-are nevoie să meargă la biserică, ori cel care vânează împărtășania ca pe o recompensă, căci nu năzuiește la ea ca la unirea cu Hristos, deci la îndumnezeirea sa.
- Nu cumva răul ne vine și din contextul social, care ne împinge spre confort, nu spre nevoință?
- Ba da, am fost seduși de posibilitatea unei vieți tihnite. Aproape că ne-am lepădat de orice presupune efort, care este esențial în ortodoxie. Până și supărările noastre sunt altele decât ale părinților și bunicilor noștri. Noi facem mari drame din întâmplări cu miză mică și ne necăjim pentru nimic. De pildă, vin la mine credincioși care se plâng că n-au putut anul ăsta să-și zugrăvească apartamentul după ultima modă. Asta îi frământă pe ei, nu faptul că n-au putut să-și facă rugăciunea în fiecare zi, sau că au lipsit uneori de la biserică, sau că nu au ajuns să-și iubească dușmanii. Cum să convingi un astfel de om să se lepede de sine și toată viața să i-o dăruiască lui Hristos? Este o sminteală generală. Creștinii noștri ortodocși se lasă influențați de televiziune și internet, într-o măsură covârșitoare. De acolo își iau modele de comportament, stilul de viață... Mintea lor stă în exterior, în loc să se adâncească în sine, și se lasă modelată de materialismul deșănțat și de "canoanele” privitoare la ce e bine și frumos, străine de structura lor interioară, de cultura lor etnică și de credința lor. Iar asta se întâmplă pentru că nu mai au Duh. A îndeplini mimetic sau formal anumite acte legate de credință, cum sunt spovedania sau mersul la biserică, nu te mântuiește. Dacă tu, când te spovedești, nu conștientizezi păcatul, sau dacă atunci când participi la Sfânta Liturghie nu ești acolo cu toată ființa, totul este degeaba. Rămânem ca niște coji de nucă fără miez. Ce vreau să spun? Poate că astăzi sunt mai mulți români decât altădată care merg la biserică și urmează, formal, regulile vieții ortodoxe, dar câți dintre ei mai sunt gata să renunțe la averile lor sau să-și dea viața pentru Hristos, dacă e cazul? Foarte puțini. Pentru că ne-am legat tot mai mult de material, pentru că trăim în exterior și căutăm bogății în afara noastră, nu înlăuntrul nostru. În această situație, nu cumva suntem lipsiți de Duhul Sfânt?
"Internetul îți pune fructul oprit în palmă”
- Spuneați că televiziunea și internetul ne influențează foarte mult existența. În ce fel schimbă internetul viețile creștinilor?
- Să ne înțelegem, eu nu cred că internetul e de la diavol. E o invenție necesară. Orice cale de comunicare și de informare este bună, dacă e folosită cum trebuie. Însă, dacă faci exces, dacă ajungi în ungherele urâte ale internetului, sigur că te vatămi sufletește. Pe de altă parte, dacă noi lăsăm internetul să fie ocupat de propagatorii smintelii, care umplu spațiul virtual cu mizerii, atunci ne expunem cu toții la un risc major. Creștinii ar trebui să fie prezenți în spațiul virtual, dar să-l folosească cu măsură, ca pe orice alt lucru omenesc. Creștinul poate găsi pe internet informații bune, cum ar fi cele despre viața pilduitoare a unui sfânt, ori despre cum să ajungă la o mânăstire... Poate de asemenea să comunice cu alți creștini, să-și împărtășească gânduri frumoase și informații folositoare. Dar nu trebuie să trăiască mai mult în virtual decât în realitate. Nici să nu intre pe site-uri care promovează idei anticreștine sau care îți murdăresc mintea și inima. Cu alte cuvinte, internetul te poate ajuta, ca și televizorul, dar îți poate și dăuna. Problema este că, prin internet, omul are de-a face cu răul mult mai ușor. E ca și cum i-ai pune fructul oprit în palmă. Pentru că acolo nu mai este cenzură, nu mai sunt limite, totul e facil, inclusiv ca să aluneci în zonele cele mai tenebroase, de la pornografie la extremism politic. Abia asta este partea demonică din internet, de care avem obligația să ne ferim. Dar pentru asta avem nevoie de un bun discernământ, de puterea de deosebire a duhurilor. Însă, după cum știm, răul e mai seducător de multe ori decât binele, pentru că este viclean. De aceea avem datoria să combatem răul și pe internet, cu informație de bună calitate, cu o viziune creștină..., să le spunem oamenilor să se roage, să-i învățăm că trebuie să aibă un dialog cu Dumnezeu... Din această perspectivă, presa online creștină, site-urile, blogurile și radiourile pe internet de substanță creștină au un mare rol. Să nu uităm că Sfântul Duh lucrează prin oameni și suflă peste tot.
"Dacă tinerii dau de un preot lipsit de tact, se îndepărtează de Biserică”
- Având în vedere impactul puternic al mijloacelor de comunicare asupra oamenilor, credeți că Biserica ar trebui să-și adapteze și să-și democratizeze discursul, să îmblânzească anumite reguli pentru a câștiga tinerii, așa cum reclamă o serie de intelectuali?
- Cred că înainte de orice discurs, cel care îl ține trebuie să fie un om înduhovnicit. Putem să fim foarte culți și să stăpânim perfect arta oratoriei, dar dacă nu avem dragoste pentru oameni, n-o să spunem nimic esențial, nimic care să schimbe în bine viața cuiva. Vedeți că mulți dintre marii duhovnici nici nu vorbesc în fraze foarte meșteșugite, dar ajung drept la inima omului. Pe de altă parte, n-ai cum să umbli la canoane, pentru că ele sunt repere pentru mântuire. Nu-l poți trișa pe Dumnezeu. Nu cred că problema sunt regulile, ci felul în care ele ne sunt impuse de multe ori. Să vă dau un exemplu: nu eram încă la seminar, nu aveam un duhovnic și m-am dus să mă spovedesc. Părintele m-a luat foarte tare de la început: "Ai postit trei zile înainte de a veni la spovedanie?”. M-am simțit cumva agresat și respins. Sigur că am înțeles pe urmă că avea dreptate să-mi ceară asta, dar nu se face așa. Putea să mă ia la spovedanie și să-mi explice frumos cum să mă pregătesc pentru această taină. Ei, eu am trecut peste acest episod, dar dacă tinerii dau de un preot lipsit de tact, se îndepărtează de Biserică.
- Aveți deja o îndelungată experiență de duhovnic al tinerilor. Au ei probleme specifice, în relația cu credința?
- Viața aceasta bazată pe false modele le-a slăbit tinerilor încrederea în ei înșiși și, implicit, forța sufletească. Sunt labili în marea lor majoritate. Plâng și râd foarte ușor, fără ca gesturile lor să mai fie încărcate propriu-zis de însemnătate, pentru că nu au motivații puternice. De asemenea, cad foarte ușor în depresie după cel mai mic eșec. Pentru că a slăbit Duhul în ei. Pentru că nu hrănesc Duhul cu rugăciune. Soluția este să le acordăm mai multă atenție, să avem mult tact și multă răbdare cu toți cei care ne caută, să vorbim mai mult cu ei și să încercăm să le dăm răspunsuri la căutările lor. Este menirea noastră, a preoților, să câștigăm suflete și nu o putem face dacă nu ne împrietenim cu ucenicii. Prietenia cu duhovnicul îi va duce la prietenia cu Hristos.