Bunicul și poveștile
- Primul tău roman, publicat în urmă cu opt ani, se numește "Cum mi-am petrecut vacanța de vară”. E o oglindă a propriei tale copilării sau doar o fantezie de autor?
- Atunci când scrii, n-ai cum să nu amesteci în ficțiune și unele lucruri cu care ești familiar, care sunt un fel de insule de la care începi să construiești continentul cărții. Dar copilăria mea e mai mult decât ce-am scris în carte. Dacă aș închide acum ochii ca să-mi amintesc, știu că primele lucruri pe care le-aș vedea ar fi un cais în curte, un cățel, un leagăn, soba de teracotă de care mă lipeam iarna, un difuzor la care ascultam "Bună seara, copii” sau masa săsească de nuc pe care o cumpărase bunicul după război, de la niște sași deportați din Dobrogea. Pe la 7-8 ani, mă ascundeam mereu sub ea, nu știu de ce. Poate căutam inconștient un loc protejat, așa cum caută mereu copiii atunci când își fac corturi din pături.
- Îți mai amintești când s-a născut în tine nevoia de a spune povești?
- Nu s-a născut într-un moment anume, ci treptat, poate că din poveștile pe care mi le citea mama sau cele pe care mi le inventa bunicul, mai târziu. El îmi spunea un fel de autoficțiuni. Pornea de la întâmplări reale, pe care le înflorea la nesfârșit. Erau două tipuri de povești, așa le împărțisem: povești din război și povești de la sat. Tataia, cum îi spuneam, povestea absolut fabulos și făcea mereu poante. Era un om foarte liber, neînvățat să stea sub papuc. Nu știu dacă îl moștenesc sau nu în privința povestitului, dar cu regulile nu m-am împăcat bine niciodată. Tot ce-am învățat a fost din plăcere și tot ce-am citit a fost din curiozitate, nu pentru că mi-ar fi plăcut să învăț. Cred că am găsit în literatură zona mea de confort și de joc. Iar scrisul așa s-a născut, și așa a și rămas, ca un fel de expresie a libertății.
- Când ai scris prima oară?
- Ei, prima oară am scris pe la 12 ani. M-am îndrăgostit de o colegă și-i trimiteam ascunse în pix bilețele pe care scriam versuri. N-am avut succes cu ele, am avut însă cu cele pe care le-am scris pentru un coleg care se îndrăgostise, și el. Chiar mi se urcase la cap într-un fel. Mergeam pe stradă și improvizam din mers, iar colegul meu venea în urmă gâfâind, chinuindu-se să noteze cât mai rapid pe-o hârtie așezată pe geanta de școală. Pe urmă, prin clasa a șaptea spre a opta, am vrut să scriu un roman. Am cumpărat un top de hârtie, am numerotat toate colile de la 1 la 100 și după aia n-am mai scris nimic. Nu știam ce. (râde)
- De fapt, adevăratul tău debut s-a petrecut mai târziu, pe când erai student la facultatea de Litere.
- Da, am debutat în revista Contrapunct, când eram student în anul doi. Am ajuns la Litere, pentru că literatura era singurul lucru care-mi plăcea și la care mă pricepeam. La 14 ani, am dat examen la Liceul Militar de marină, dar am picat (la matematică luasem 2.05 (râde)), și am intrat la un liceu industrial. Acolo am avut bafta să-l am profesor de română pe scriitorul Eugen Lumezianu. El m-a trimis la olimpiada de literatură și tot el m-a sfătuit să dau treapta a doua la secția de filologie de la alt liceu. Dar drumul spre facultate a fost destul de lung. Am picat trei ani la rând admiterea, deși citisem autorii, citisem critică și o groază de istorie literară, eram tobă de carte. În perioada asta, din disperare și plictiseală, mă angajasem magaziner în portul Constanța. Biroul nostru era o baracă înconjurată din trei părți de apă, plină de găuri prin care bătea vântul îngrozitor. Lucram în trei schimburi, și iarna trebuia să umblăm prin port, să căutăm resturi de lemne ca să avem pentru foc. Abia când am dat a patra oară admiterea m-am gândit să citesc și manualele de română. Am înțeles atunci cum corectează profesorii și am intrat.
- Faci parte dintr-o generație care s-a afirmat în cadrul Cenaclului de la Facultatea de Litere, condus de Mircea Cărtărescu. Prezența lui te-a marcat?
- Eu am avut o studenție frumoasă, care ar fi putut să fie și mai frumoasă, dacă aș fi fost mai sociabil. Numai că în anul întâi, aproape că n-am ieșit din casă. Mă bucuram că pot să învăț și să citesc, în sfârșit, după trei ani pierduți. În anul II, mă găseai aproape tot timpul în biblioteca din facultate, la cinematecă și la teatru. Pe la cursuri, recunosc, am ajuns în anul ăla mai rar. În anul III, s-a înființat un fel de cenaclu între noi, studenții. Scriam pe teme pe care tot noi ni le dădeam și ne antrenam singuri. Acolo i-am cunoscut pe Răzvan Rădulescu, Sorin Gherguț, Cezar Paul-Bădescu și Svetlana Cârstean. Tot acolo l-am cunoscut și pe Cristian Popescu, unul din cei mai minunați poeți și un om de o bunătate și generozitate rar întâlnite. Când s-a înființat cenaclul coordonat de Mircea Cărtărescu, eram pe la începutul anului IV, iar miezul lui am fost tot noi, cei din gruparea anterioară. Dar e greu de pus degetul și de arătat exact ce am învățat atunci. Însă e perioada în care am scris cel mai mult. Era o atmosferă de emulație, intrai într-o competiție bună cu ceilalți, scriai pentru prieteni și voiai să-i impresionezi. Eram foarte apropiați unii de alții și ne și distram foarte bine. Iar lui Mircea Cărtărescu o să-i rămân dator mereu, pentru că în perioada în care începuse să scrie "Orbitor” își rupea în fiecare săptămână câteva ore ca să stea la cenaclu cu noi, bobocii. A fost una dintre cele mai frumoase perioade din viața mea, care ar fi fost cu totul altfel sau n-ar fi fost deloc fără el.
"Toată lumea are nevoie de dragoste”
- Se spune despre scriitori că, pe cât de fascinanți sunt prin ceea ce scriu, pe atât de plictisitori și greu de suportat sunt pentru ceilalți, cei de acasă. Așa să fie?
- Da, cred că da. Nu știu cum sunt alții, dar eu sunt ciclotimic. Am și perioade în care sunt calm, dar de cele mai multe ori sunt foarte greu de suportat. Zilele mele sunt foarte previzibile, foarte plictisitoare și arată la fel. Greul cade pe Vali, soția mea. Suntem împreună de la sfârșitul lui 1999 și n-aș ști să spun prin ce secret am rezistat împreună, pentru că eu sunt un om cu toane. Cred că secretul e la ea. Știe să mă evite când sunt nervos, iar eu mor de frustrare, că-mi vine să mă cert cu cineva și n-am cu cine. (râde) Știi cum se spune, că în spatele bărbaților puternici se sacrifică o femeie. Dar asta se aplică și când bărbații nu sunt puternici, pentru că eu nu sunt. Vali chiar se sacrifică în multe feluri pentru mine. Am chinuit-o mult cu manuscrisele mele și am mare încredere în ea. Mă trage mereu de mânecă, atunci când am tendința să-mi complic mult prea mult scrisul, dar dialogul cu ea funcționează și ca un fel de recompensă. E feedback-ul de care am nevoie și care mă ajută să nu abandonez pe parcursul anilor în care scriu la o carte.
- Au scriitorii nevoie de mai multă stabilitate afectivă?
- Cred că toată lumea are nevoie de dragoste. Ai nevoie să știi că existența ta contează pentru cei din jur, că însemni ceva pentru ei. Dar asta e valabil pentru toți oamenii, nu doar pentru scriitori. Altfel, nu prea cred în teoria care spune că scrii mai bine când te îndrăgostești. Când te îndrăgostești, îți trăiești dragostea, nu-ți mai arde de scris. Ieșirea din rutină se poate întâmpla și prin altfel de șocuri, negative, pe care nu ți le dorești. De exemplu, "Bucla” am scris-o la câteva luni după ce a murit mama. În momentele de durere extremă, obiectele din jur capătă alt contur, vezi mai bine, miroși mai bine, auzi mai bine. Aproape că știi ce o să se întâmple, poți să prevezi întâmplările pe perioade scurte. E starea animalului în pericol. La mine literatura apare și dintr-o astfel de stare de criză. Îi admir, fără să-i înțeleg, pe scriitorii profesioniști care sunt capabili să se așeze în fiecare zi, opt ore, la masa de scris. Eu nu funcționez așa.
- Poți scrie oriunde sau ai nevoie de singurătate?
- Trebuie să fiu singur. Numai gândul că e cineva în casă mă blochează. Pentru mine, actul scrisului a rămas cumva o chestie rușinoasă, ceva care nu poate fi făcut decât atunci când ești singur. Tot din nevoia de a mă ascunde mi-am luat și pseudonim. Nu voiam să mă ia la ochi la examene profesorii din facultate, și de-aia mi-am spus Bobe, care e numele bunicului meu. Bunicul cu poveștile, căruia îi părea foarte rău că n-a avut băieți care să-i ducă numele mai departe. Gestul meu a fost și o formă de reverență față de el.
- Și scrii ușor, sau ai tabieturi și ciudățenii?
- Am scris de fiecare dată altfel. Dacă mi-a reușit o rețetă la o carte, la următoarea a trebuit să găsesc altceva. Dacă nu simt de fiecare dată că atunci inventez scrisul de la zero, nu pot scrie un rând. Câteodată, mă gândesc atât de mult la o carte, încât n-o mai scriu deloc, pentru că mă plictisesc, știu prea multe despre ea. Și asta se aplică nu numai la formula literară, ci și la actul fizic al scrisului. "Bucla”, volumul meu de poeme, am scris-o doar cu stiloul, pe foi A4, "Cum mi-am petrecut vacanța de vară” e scrisă pe laptop, "Darul lui Moș Crăciun”, la un computer mare și vechi, iar la "Contorsionista” am scris cu pixul pe caiete dictando cu spirală, numai pe partea dreaptă a caietului.
- Vorbești de scris ca de o caznă.
- Scrisul e o îndeletnicire extrem de ingrată, n-are nimic romantic în el. E doar iluzia că nu faci umbră pământului degeaba, altfel e o muncă la fel ca oricare alta. La mine e o caznă și pentru că sunt un tip încordat, pentru mine scrisul e un fel de obligație pe care mi-am impus-o. Nu-mi place nici măcar gestul fizic al scrisului. Ce-mi place cu adevărat e să fabulez și să stau cu ochii pe pereți. Bucuria scrisului, când vine, e rară, și e atunci când iese ceva la care nu mă așteptam, când reușesc să mă uit pe mine în timp ce scriu. Din păcate, sunt destul de lucid și de critic, sunt foarte des conștient în timp ce lucrez. Îmi trebuie timp să mă las prins de transă, iar dacă o forțez, nu iese nimic.
- Unii scriitori își amorțesc simțurile, își amplifică imaginația cu muzică, băutură sau altele.
- N-am putut niciodată să scriu cu alcool și nici măcar a doua zi după ce am băut un pahar de vin. Am perioade în care nu beau deloc, luni de zile, altfel nu pot să funcționez. Trebuie să fiu curat și treaz, ca să pot găsi echilibrul just între scrisul de mâna dreaptă și scrisul de mâna stângă. Cel de mâna dreaptă e scrisul conștient, de care ai nevoie ca să duci lucrurile acolo unde ți-ai propus, ca să-ți iasă arhitectura cărții, iar scrisul de mâna stângă e scrisul liber, care dă consistența, savoarea și nebunia textului, care îi conferă elementul spectaculos, îl face să te ia prin surprindere. Transa mea e de altă natură, nu alcoolică. Trebuie să mă plimb o vreme înainte, să mă golesc de gânduri, să fiu cât mai zen.
"Internetul face creierul terci”
- Ești extrem de prezent în mediul virtual. Comentezi pe facebook aproape toate evenimentele politice și sociale. Crezi că e de datoria scriitorului să ia atitudine? Nu-l fură asta de la scris?
- Ba da. Singura mea metodă de protecție e să fug la Constanța, în casa rămasă de la mama, unde nu am conexiune de internet. Din păcate, lumea virtuală formatează altfel creierul. Nu mai pot să mă concentrez pe perioade lungi de timp, pe texte mai dificile, îmi pierd răbdarea, mi se fragmentează atenția. Internetul seamănă mult cu butonatul din telecomandă la televizor: face creierul terci. Dar nu mă pot abține, e slăbiciunea mea. Iar comentariile pe facebook nu țin de vreun exces de patriotism, ci de felul în care sunt construit, de nevoia de a reacționa la ce mi se pare nedrept sau aberant în viața politică sau în viața publică în general. Altfel, n-am simțit nevoia să public astfel de articole nicăieri. Dar, ca să revin la scris, pentru el am nevoie de două lucruri: să o rup cu internetul și să fac mișcare. Forma fizică e absolut necesară pentru un scriitor. Primul roman l-am scris în Germania, în timpul unei burse, când stăteam lângă o pădure, într-un castel. În fiecare seară, făceam câte o plimbare de 8-9 km, care mă oxigena și mă pregătea pentru scrisul de a doua zi.
- Te schimbă scrisul făcut pe perioade îndelungate? Modifică ceva la chimia ta interioară?
- Mi-ar plăcea să cred că m-a făcut mai bun. (Râde) Dar nu m-a făcut nici mai bun, nici mai deștept. M-a schimbat în sensul că m-a îmbolnăvit. După "Cum mi-am petrecut vacanța de vară”, m-am trezit cu o gastrită, acum, după "Contorsionista”, m-am ales cu o spondiloză cervicală.
- Poți trăi numai din scris?
- Încerc să-mi găsesc un echilibru. Nu l-am găsit încă, dar dacă l-aș găsi, n-aș mai scrie. (râde) Ca să răspund serios, în 2005 a fost ultima dată când am avut un job, timp de vreo șase luni, într-o agenție de publicitate. Dar după ce stai opt ore în altă parte, e imposibil să-ți mai aduni mințile ca să scrii. În ultimii ani am avut bafta, dacă de baftă se poate vorbi când e vorba de asta, să vând o casă moștenită de la tatăl meu. Numai că moștenirile se termină și ele. Iar eu am avut și nebunia să pariez totul pe o singură carte. Am știut că trebuie să-i dedic timp ca să iasă bine și am făcut-o.
Extemporal
- Cu ce merge cel mai bine o cafea tare?
- Un pahar de apă.
- Încotro ai zbura cu primul avion?
- M-aș întoarce la Berlin, primul oraș european pe care l-am vizitat.
- Un roman de dragoste care ți-a plăcut foarte mult?
- "Lolita”, de Vladimir Nabokov.
- O imagine a libertății.
- Trezitul în zori, înainte de răsărit, ieșitul în balcon, priveliștea unor câmpuri de la etajul șapte.
- Trei lucruri de pe biroul tău?
- E auster. Caiet, pix, laptop și câteodată pisica. Sunt obsedat de ordine. (râde)
- Gesturi care te liniștesc.
- Să-mi frec fața sau să-mi trec mâna prin păr. Să ies la o țigară.
***
Nea Gică
Prezentare generală
Nea Gică e cel mai mare frizer din lume. Are un metru șaizeci și doi și cincizeci și opt de kilograme. La el s-au tuns cele mai rapide extreme și cele mai eficace vârfuri. La el s-au bărbierit cei mai grași tenori. În frizeria lui s-au jucat cele mai lungi partide de șah. (Una, începută acum optzeci și trei de ani, pe vremea primului Gică, a fost lăsată moștenire și continuă din tată în fiu.)
Nea Gică e cel mai rapid frizer din lume. El deține recordul mondial de viteză la tuns plastic și este triplu campion olimpic la masaj pe ceafă. Dar specialitatea lui e bărbieritul. Rade orice barbă dintr-o singură mișcare prelungă, învăluită în acolade, așa cum numai marii artiști sunt în stare să deseneze un portret. Asta e un fel de semnătură a lui, pe care o ține la vedere, tradusă într-un grafic înrămat.
Relatare despre productivitatea muncii
Nea Gică are șase oglinzi de perete, șase chiuvete, șase scaune de frizer și nici un angajat. Salonul lui e mereu plin și scaunele sunt ocupate. Nea Gică trece pe la fiecare și face, contra cronometru, câte-o mutare. Așa tunde și bărbierește: de dimineața până seara dă simultane și câștigă fiecare partidă. A studiat toate deschiderile posibile de foarfecă, a învățat să controleze creștetul, locul cel mai expus la vârteje, iar la final, când tabla rămâne aproape goală, reușește să aranjeze piesele astfel încât orice client să plece mulțumit, învins, dar cu fruntea sus.
Cel mai bun prieten al omului
Nea Gică e cel mai bun prieten al omului. I se îmbolnăvește omului nevasta? Vine nea Gică și omul găsește o mânecă albă pe care să plângă. Are un copil? Înainte să-l scoată din spital, se tunde frumos, cu cărare pe stânga. E chemat într-o audiență importantă? Nea Gică îl rade la sânge, cum numai el știe. Vrea omul să meargă la o nuntă sau la un Revelion? Își face mai întâi un masaj la nea Gică, să circule sângele bine și să nu dea în apoplexie. Trebuie să plece omul în delegație sau să aștepte pe cineva la aeroport? Nea Gică îi ondulează părul cu foenul, îi dă volum și strălucire. Citește omul discursul de recepție la Academie? Neapărat nea Gică îi potrivește perciunii și îi taie părul din nas. Și din urechi. Și îi rade firele rebele de pe ceafă. Nea Gică e cel mai bun prieten al omului. De când e mic, omul se învață să vină la el, la fiecare început de trimestru. Și nea Gică îl pregătește, așa cum poate, pentru viață: îl spală pe cap, îl piaptănă, îl dă cu pomezi, și omul pleacă liniștit, cu încredere în sine, cu un sentiment de recunoștință față de nea Gică, cel mai bun și mai bun prieten al omului.
De ce nu putrezește părul
Pentru că se cuvine să lase omul în urma lui ceva, un lucru atât de sincer încât să nu fie câtuși de puțin muncit, care vine din lăuntrul lui și se zbârlește la orice adiere de frică sau de iubire.
Și pentru că ostroavele seboreice din care se hrănește nu sunt altceva decât bule de singurătate, ridicându-se tremurat din sufletul fotbalistului sau al tenorului.
Pentru că, după moartea lui nea Gică, părul mai crește puțin, dovedindu-și astfel independența, arătând că viața lui paralelă e puțin decalată, la fel ca sunetul unei transmisiuni prin satelit.
(Din volumul "Bucla”)