Toamnă pe clape de clavecin - RALUCA ENEA

Corina Pavel
"Așa m-am trezit pe lume: cu o dorință uriașă de a cânta”

- Festivalul Internațional de Muzică Veche, care este în desfășurare la București (24-28 octombrie), un eveniment de prestigiu ce a ajuns anul acesta la a șaptea ediție, ne-a prilejuit întâlnirea cu Raluca Enea, director artistic al festivalului și una dintre puținele interprete din România la un instrument foarte "aristocratic”: clavecinul! În plină toamnă ruginie, în dansul frunzelor ce cad și se aștern covor, povestea ei ne-a purtat în splendoarea unor epoci trecute, la ale căror repere ne putem reîntoarce oricând, în momente de "criză” -

Codrul din vis

- Raluca Enea, cum vă explicați revirimentul aces­ta al muzicii vechi? Să fie la mijloc doar un inte­res al muzicienilor, sau și al publicului, deopo­trivă...

- Cred că e vorba și de un interes al pu­blicului, dar e și rodul căutărilor muzicienilor, în materie de inspi­rație. Și mai cred că lucrul acesta se întâmplă periodic, nu numai în muzică, dar și în celelalte arte, în literatură, în cinema, se reia, se reinterpretează în spiritul epocii noi, de azi, ceea ce a fost compus într-o epocă ante­rioa­ră. Așa se face că în țările din Vestul Europei - Olanda, Belgia, Germania, Franța, Anglia - a început, de mai bi­ne de 30 de ani, o mișcare foar­te importantă de re­desco­perire a muzicii vechi. La noi, abia de curând s-a înfiripat acest curent, iar noi, organizatorii Festi­va­lului de Mu­zică Veche și ai Stagiunii de Muzică Veche (pre­cum și ai unor evenimente asociate), suntem unii dintre pionierii săi.

- Cum v-ați întâlnit cu muzica clasică? Și cum ați ajuns să faceți din ea un drum în via­ță?

- Părinții mei mi-au spus că încă nu vorbeam foarte bine, dar de cântat, cântam ziua întreagă. Eu însămi țin minte că dirijam un cor imaginar, începând de pe la doi ani și jumătate, trei ani, de când am pri­mele amintiri. Pe la patru ani, aveam deja pu­blicul meu, copii din vecini cărora le cântam și le dă­deam re­citaluri constant, din repertoriul de muzică ușoa­ră și populară. Am cres­cut într-un sat aflat lângă orașul Bacău, la Mărgineni, unde am avut o copilărie mi­nunată. Bunica dinspre tată avea o voce foarte fru­moasă, dar și o memorie extraor­dinară. Îmi amintesc că eu îi cântam o linie melodică auzită la radio sau la televizor, iar ea, la nouăzeci de ani (a murit la 93!), o reproducea întocmai. Era o ființă specială, extrem de puternică, cu o voință și mai ales cu o putere de muncă ieșite din comun. A trecut prin două războaie, și-a crescut copiii pe vreme de foamete, cu rodul muncii propriilor brațe. Mi-a dat multe sfaturi bune de viață și m-a învățat credința în Dumnezeu, căci de acolo venea tăria ei! Avea o măsură a lucrurilor, pe care, îmi place să cred, am deprins-o și eu de la ea. Eu pun foar­te mare preț pe echilibrul interior, și de fiecare dată când am primit semne că o anumită direcție nu era cea potrivită pentru mine, m-am reorientat și mi-a fost, de fiecare dată, mult mai bine.
Așadar, continuând povestea, tata e inginer și ma­ma profesoară, amândoi sunt lipsiți de talente mu­zicale, dar eu așa m-am trezit pe lume: cu o dorință uria­șă de a cânta. Mai întâi cu vocea, iar mai apoi, am văzut la televizor pianiști interpretând diverse partituri ce­lebre. Priveam fascinată "dansul” degetelor pe clapele albe și negre, așa că i-am spus mamei că vreau și eu să cânt la fel. Mama mi-a spus, foarte serioasă: "Bine! Dar să știi că asta înseamnă o navetă de cinci kilometri de acasă până la școala de muzică din Bacău!”. Pe care am făcut-o, fără să crâcnesc, până la terminarea li­ceului, stăpânită doar de dorința de a face performanță, de a fi me­reu printre cei mai buni. N-am simțit nicio­dată că-mi irosesc timpul de joacă în copilărie, sau mai târziu, în anii adolescenței, timpul de ieșit cu prietenii, pentru că studiam cu mare, nespusă plăcere. Când mai aveam un an până la admiterea la facultate, mama m-a che­mat la a doua dis­cuție foarte serioasă pri­vitoare la viitorul meu: "Ai făcut ce ai vrut tu, dar acum, gata cu mu­zica! Ai să faci ce-mi doresc eu pentru tine: Me­dicina!”. Am plecat capul și am spus: "Bine, mama!” și am în­ceput să mă pregătesc, cu aceeași temeinicie, pentru Medicină. M-am gândit că, poate, cu degetele mele subțiri, aș fi ajuns un bun chirurg, iar muzica urma să rămână un hobby. Dar la concertul de absol­vire a liceului, dat la Ateneul din Ba­cău, am avut un asemenea succes, încât toți pro­fesorii mei au spus că tre­buie, neapărat, dar neapărat!, să urmez Conser­va­torul de Muzică. Mama, evi­dent, mi-a spus că dacă fac asta, ea nu-mi dă nici un ban de meditații pen­tru admi­tere și că să mă descurc singură, dacă asta vreau cu ade­vărat! Așa am făcut, am studiat ca o nebună, câte opt - douăsprezece ore pe zi, am intrat din primul an, și am absolvit secția pian-pedagogie (mama se mai în­mu­iase, a ac­ceptat să mă întrețină în timpul studiilor, dacă vin acasă cu note de la opt în sus și, evident, dacă nu am nicio restanță!).

Instrumentul nimfelor: clavecinul

- Și cum v-ați dedicat clavecinului, acestui ins­tru­ment care pare așa de demodat, și care a fost atât de mult asociat aristocrației, încât revoluționarii Bas­ti­liei l-au azvârlit pe foc, laolaltă cu alte sim­boluri ale saloanelor regale?

- Oh, revoluțiile de multe ori fac asta, din păcate, distrug cu frenezie și necugetare ceea ce e bun și merită păstrat din orânduirile trecute. Clavecinul a fost înlo­cuit de clavicord, strămoșul pianului, iar epoca roman­tică a consacrat pianul, care a ajuns până la noi. Cla­ve­cinul a fost, așadar, un instrument multă vreme uitat și redescoperit în ultimii 30-40 de ani, odată cu revi­ri­mentul muzicii vechi, de care vorbeam la în­ceput. În anul doi de Conservator, l-am descoperit și eu, prin inter­mediul profesoarei mele, dna Ogneanca Lefte­rescu, și am fost cu totul fermecată de acest instrument. Și de dragul lui, am mai făcut o facultate în cadrul Con­servatorului, secția instru­mentală - cla­vecin. Am urmat apoi cursuri de specia­lizare și de master class în Academiile de Muzică din Vestul Europei (în Germania, Belgia, Franța, SUA), cu instrumentiști presti­gioși, unde mi-am însușit no­țiuni su­perioare de tehnică instrumentală, am stat mult în bi­blioteci, încercând să mă do­cu­mentez asupra contextului vremurilor în ca­re a fost com­pusă o anume operă mu­zi­ca­­lă. Tot la școlile din Vestul Euro­pei mi-am însușit și o anume rigurozitate și dis­ciplină a mun­cii, fără de care nu poți să faci performanță. Și dacă pia­niști buni sunt nenumărați, în­tre claveciniști am putut să fiu, de mai multe ori, "cea mai bună”! Dar nu pentru tit­luri sau diplome cânt la cla­vecin, ci pentru universul mi­nunat pe care mi-l deschi­de acest instrument și pe ca­re mă străduiesc să-l trans­mit, la rândul meu, din prea­plinul bucuriei mele, și ascultătorilor acestei muzici.

- Un univers minunat, dar un repertoriu aparent limitat, dacă ne gândim că nu vei putea niciodată cu clavecinul să interpretezi muzică modernă, ci doar barocă, renascentistă, preclasică...

- Dar sunt și aici o mulțime uriașă de compoziții și, fără să fiu părtinitoare, unele dintre cele mai frumoase, dacă nu chiar cele mai frumoase din istoria muzicii. E atâta lumină, strălucire și parfum amețitor în ele, încât mă simt în largul meu cântându-le, ca o nimfă primă­vara, într-o pădure plină de flori și glasuri de păsărele. Și să nu uităm că o bună parte a repertoriului de care vorbim este inspirat și compus anume pentru ser­viciul divin, iar muzica aceasta este absolut înălță­toare și ziditoare de spirit. Muzica veche cuprinde un repertoriu extrem de vast și care, important, pune la încercare conexiunile cerebrale! Și dacă plantelor le place mu­zica lui Mozart sau a lui Bach pe care, când o aud, cresc mai repede și sunt mai vesele, pentru oa­meni e chiar terapeutică, reechilibrează energiile, cre­ează o stare de grație!

Fantezie de toamnă

- Iată, ascultăm o bucată de Francois Couperin: să ne imaginăm că sunteți o doamnă din secolul al XVII-lea, în fața clavecinului său, în salonașul de muzică din castelul în care trăiește. Fereastra e des­chisă și prin ea intră mirosurile amărui ale toamnei și arțarii din parcul castelului își lasă frun­zele ru­ginii să cadă pe alei... continuați, vă rog:

- Ador compoziția cea nouă, pe care librarul meu mi-a recomandat-o ca fiind una dintre cele mai bune și la mare modă, a lui Maître Couperin, muzicianul pre­­­ferat al regelui. E, într-adevăr, de valoare, îmi tre­zeș­te simțăminte noi, gingașe și duioase, și pot să mă pro­nunț asupra calității unei compoziții deoarece, cre­deți-mă, chiar mă pricep la muzică: am studiat-o de la cinci ani, cu marele profesor de cla­vecin, Maître Ra­meau, bașca lecțiile de dans, cali­gra­fie, literatură, filoso­fie, istorie și geo­grafie. Și nu de pu­ți­ne ori, maes­trul mă lovea peste de­ge­te, atunci când nu luam corect un acord. Muzica îmi înseninează zilele, mai ales de când soțul meu, vicontele, a îmbătrânit, e tot mai uri­cios și face crize de gelozie (înțelegeți, între noi e o di­fe­rență considerabilă de vârstă!). Și astăzi, chiar că am avut o dimi­nea­ță foarte grea: am petrecut ore bune cu croito­resele, pentru probele la o no­uă ro­chie pentru des­chiderea se­zo­nului de baluri la curtea regală, și apoi a venit și peruchierul, pentru o nouă coafură sofisti­cată... Nu, nu e vorba numai de faptul că îmi place să arăt bine, dar știți, afacerile soțului meu depind și de felul în care arătăm la asemenea întâlniri, dar și de mă­iestria în a vorbi cu favoriții re­gelui sau ai reginei. Iar pe fereastra sa­lonului îmi văd co­piii care aleargă și fac larmă prin parc... Oa­re gu­vernanta ce-o fi fă­când de nu este cu ei? Precis se-ndoapă cu prăjituri la bucă­tărie sau mai scrie un ră­vaș lăcrimos pentru iubițelul ei plecat pe una dintre corăbiile ce aduce mirodenii și mătăsuri... Ah, simt că mă apucă migre­na... Unde or fi săru­rile?...

- Minunat! Văd că aveți și talent lite­rar, multă ima­ginație, și din câte am auzit, aveți și o minunată voce de soprană...

- În timpul studiilor la conservator mi-am redes­co­perit vocea, și am cântat ca soprană în tot felul de co­ruri, formații și grupuri corale, iar de mai mulți ani, sunt membră a Corului Filarmonicii, loc pe care l-am obținut în urma unui examen. Nu vreau să fac o ca­rieră solistică vocală, pentru că nu vreau să mă risipesc în mai multe direcții. Vocea este, de altfel, un instru­ment foarte vulnerabil, iar eu sunt, totuși, interpretă la cla­vecin, el este cel căruia îi dedic cea mai mare parte a tim­pului meu de studiu și care îmi dă satisfacții com­plexe.

- Cu atâtea preocupări, vă mai rămâne timp și pentru viața personală?

- Laurențiu Constantin, cel care a înființat fundația Medieval Praxis și care a avut inițiativa acestor eve­-nimente - festivalul, stagiunea (care începe din toam­nă și care a devenit permanentă, și ea, de mai mulți ani) și, mai nou, Școala de Muzică Veche -, a devenit parte­nerul meu de viață și facem o echipă foarte bună atât la birou, cât și acasă. Locuim la marginea Bucu­reș­tiului, într-un apartament cochet și luminos, prin feres­trele largi intră acum toate culorile toamnei în toată splendoarea lor și casa e pli­nă de gângurelile micuței noas­tre Letiția, fiica noas­tră de șapte luni, pe care am nu­mit-o așa după bu­nica mea dins­pre tată. La 35 de ani trăiesc ple­nar bucuria de a fi ma­mă. Și iată că și când e vorba despre echili­brul interior, lucrurile s-au întâm­plat așa cum trebuiau să se întâm­ple! După ce toată vara am stat la Moeciu, în serile Ta­berei Medie­vale pe care o organi­zăm acolo de câțiva ani, acum ne petre­cem duminicile acasă, invi­tând prieteni la a degusta bucatele moldo­ve­nești pe care le pregătesc cu toată iscusința pe care am deprins-o de la mama și bunicile mele. Mama a "pus ochii” pe Letiția acum, spe­ră că dacă eu și fratele meu (care a terminat Teologia) nu ne-am învrednicit să devenim doctori, va face ea Me­dicina și va fi "doctorița bunichii”! (Mama are un spirit așa, mai "teuton”, de bucovineancă, moș­­tenit de la bu­nica, care era de lângă Cernăuți, unde e "bătaia de ini­mă” spirituală a Bucovinei). În restul timpului, dau lecții de pian, merg la repetițiile cu Corul Filar­mo­nicii, stu­diez aca­să zilnic - am un clavecin pe care l-am cumpărat din Germania și pe care îl iubesc foarte mult. Când mă așez în fața clavia­turii lui, cânt și mă transpun cu totul. De altfel, tot ceea ce fac, fac cu mare implicare și același lucru în­cerc să-l imprim și elevilor mei: ador să lucrez cu co­piii, dar când muncim, o fa­cem cu seriozitate, iar când râdem, râdem din toată inima. Și abia aștept să se termine cu bine festivalul, ca să deschidem, împreună cu câțiva colegi de la Cluj și Timișoara, noul nostru proiect Școala de Muzică Ve­che, pentru că sunt mulți copii doritori să se aplece asupra acestor instrumente din altă epocă (clavecinul, vioara ba­rocă, viola da gamba, flauto traverso), dar cu sono­rități atât de stră­lucitoare față de cele electrice sau de cele emise digi­tal.