COMEDIA CONTINUĂ

Toma Roman
Guvernul Ponta își lasă, în continuare, așteptate, deciziile.

Adus la putere de valul legitim al ne­mulțumirii populare, provocat de maniera în care guvernările PDL-iste au administrat criza economică, el trebuia să inițieze, dacă nu să îndeplinească, un program de redresare economică ferm și coerent. "Reîntregirea” salariilor și pensiilor trebuia să fie, din această perspectivă, doar un element al acestui program, urmând ca - în cola­borare cu instituțiile financiare internaționale (FMI, BCE) - să se găsească soluții pentru celelalte probleme eco­no­mi­ce ale țării. Premise pentru redresare, sau măcar pentru li­mi­tarea clară a efectelor crizei financiare mondiale în Ro­mânia existau. Hulitul guvern Boc (și cel condus pentru pu­țin timp de MRU) luase - totuși - măsurile necesare pen­tru a preveni un șoc asemănător celui traversat de Gre­cia și, mai nou, de Spania, Portugalia ori Italia. Conducătorii PDL au ales deliberat excluderea oricăror promisiuni popu­liste, deși au intuit riscurile electorale generate de decizie. "Defectul de comunicare”, speculat abil de aparatul media­tic USL-ist, și acțiunea independentă a Justiției împotriva corupției (evidentă în principal în cazul Puterii) au desta­bilizat PDL-ul, oportuniștii și corupții părăsindu-l masiv pentru a se salva în barca prezumtivei câștigătoare a ale­ge­rilor din decembrie, alianța socialist-liberală, USL. Majo­ritatea formată astfel (ilegitimă pentru că nu a fost rezultatul trecutei sesiuni electorale) a permis instalarea unui nou executiv, condus de liderul PSD, Victor Ponta.
"Cel mai cinstit dintre guverne”, după cum îl carac­terizează însuși d-l Ponta, avea așadar șansa să relanseze economia, asigurând USL un marș triumfal spre câștigarea alegerilor decembriste și, în consecință, spre dobândirea unei legitimități incontestabile. Premisele, cum am mai spus, existau. Măsurile dure ale guvernului Boc, acordurile cu FMI-ul și Banca Europeană, sprijinul Comisiei UE asi­gurau deja posibilitățile unui start convenabil. Pentru gu­ver­nul Ponta, gestionarea economiei în cele câteva luni de man­dat ar fi fost de ajuns. USL-ul a ales însă altfel. Deși aveau siguranța câștigării viitoarelor "parlamentare”, liderii săi (Ponta-Antonescu) au decis că a sosit momentul să re­zolve total chestiunea Puterii, adică să elimine separația ele­mentelor acesteia în stat și să impună concentrarea ei în propriile mâini. O nerăbdare de "cârlani” - ca să folosesc o expresie a mentorului lor, Ion Iliescu, dar și o proastă în­țelegere a reacției democrațiilor occidentale, i-a împins la ceea ce s-a numit "puciul din iulie”.
Strategia USL, care viza în fapt stoparea acțiunii inde­pendente a Justiției, înainte ca aceasta să se apropie de "cupola” sponsorilor săi oculți, s-a lovit de rezistența can­celariilor și partidelor occidentale, ce nu admit schimbarea regulilor existente în timpul jocului și, în consecință, pier­derea oricărei predictibilități asupra rolurilor asumate de actori. Chiar și socialiștii europeni, de la care PSD-ul și pre­ședintele său, V. Ponta, se așteptau la un sprijin înțelegător, le-au întors spatele, anulând congresul PSE, care trebuia să se desfășoare la București. Minciunile lui V. Ponta, legate de încrederea pe care aceștia, dar și Comisia Europeană, o au în guvernarea sa, după revenirea la normal a situației din România și după acceptarea - de voie, de nevoie - a coa­bitării cu "dictatorul Băsescu”, au devenit deja atât de previzibile, încât nici o instituție occidentală nu le mai ia în seamă decât cu titlu de inventar.
Adevărata problemă a României este că economia pare iarăși gata să reintre în criză. Guvernul Ponta și USL-ul au neglijat-o, concentrându-se pe bătălia politică ce trebuia să le ofere o putere absolută. UE a blocat fondurile de dezvoltare acordate țării, investitorii străini au renunțat să mai vină pe meleagurile dâmbovițene, leul s-a prăbușit, iar seceta - colac peste pupăză - a redus producția agro-ali­men­tară aproape la jumătate, impunând o creștere dură a pre­țurilor la produsele de bază. Chiar și acordurile cu insti­tuțiile internaționale creditoare (FMI, BCE, Banca Mon­dială etc.) sunt în primejdie, prin neîndeplinirea angaja­men­telor luate de guvernul țării. Minciuna privatizării Oltchim este, în acest sens, un exemplu. Efectele ei se văd nu numai pe plan extern, FMI-ul acceptând, totuși, că a existat in­ten­ția privatizării, ci și pe plan intern, unde "comedia” licitației pentru marele combinat l-a împins în față pe liderul PPDD, Dan Diaconescu, asigurându-i o nesperată pu­blicitate gra­tuită. Scumpirile la energie vor aduce majo­ritatea românilor în situația disperată a muncitorilor vâlceni, pe care "reîn­tregirile” nu-i mai încălzesc deloc. Neglijând cu totul eco­no­mia, guvernarea USL și-a potențat adversarii pentru apro­piatele alegeri, propaganda otrăvită a "antene­lor” sale pu­tând să se dovedească inutilă în fața realității concrete.
Siguranța clătinată a USL-ului, că vor obține peste 50% din opțiuni la votul din decembrie, nu a atenuat efortul de subordonare a Justiției. Întors de la reuniunea unor șefi de guverne europene de la Bratislava, V. Ponta a lansat ideea subordonării CSM și a Parchetului față de Parlament. A reiterat, altfel spus, obsesia USL-istă a anulării separării puterilor în stat, subordonând-o pe cea judecătorească celei legislative, ceea ce nu se întâmplă nicăieri în lumea civili­zată. Dacă ministrul Justiției, Mona Pivniceru, desemnată spe­cial în acest scop, va reuși să impună, în disprețul Me­ca­nismului de Cooperare și Verificare european, un procu­ror general și un șef al DNA pe criterii politice, atunci se poate constata că puciul continuă și că neglijarea economiei nu s-a produs din incompetența liderilor USL, ci dintr-un calcul mai bine sau mai rău făcut.