Alergare cu căștile pe urechi
- Oamenii atenți la natură spun că după jumătatea lui august începe toamna. Cerul își schimbă culoarea, devine și mai albastru, frunzele încep ușor să se îngălbenească și berzele fac repetiții de zbor. La Paris, toamna vine la fel?
- Vine cu răcoare, cu nori pufoși, suspendați pe cer, și cu vânt subțire care aduce cu el miros de iarbă proaspăt tăiată și, uneori, de ploaie.
- Ce priveliști ți se aștern în fața ochilor când deschizi dimineața fereastra?
- Eu am o șansă extraordinară! Locuiesc în Montmartre și trăiesc exact în ritmul naturii. Văd, literalmente, sezoanele cum se succed, pentru că în fața ferestrei mele se așterne un parc imens. Dimineața deschid larg fereastra, respir adânc și îmi las privirea să coboare peste parc. Ușor, încep să observ detaliile, mă uit ce s-a mai schimbat. La primele ore e plin de fotografi în Montmartre, care profită că scările sunt goale, că biserica strălucește în soare și e roz... Primăvara sunt momente când parcul tot e și el roz... Vara e minunat, că nu văd nici un vecin, atât de deși sunt copacii, iar prin septembrie, când se răresc un pic frunzele, încep să zăresc turiștii cum urcă. Apoi, când scade un pic temperatura, culorile toamnei sunt amețitoare, o simfonie de nuanțe de verde, galben, oranj, brun... O minunăție! Și e încă și mai frumos când pomii se scutură și lasă pe jos un covor foșnitor, multicolor... Ca acum, când venind spre Paris de la Grenoble și privind afară, am realizat că a venit toamna.
- Cititorilor noștri le-ar plăcea, cu siguranță, să știe cum se desfășoară o zi din viața ta la Paris...
- Aveam o perioadă, de exemplu, când mă trezeam la 5:45 dimineața și urcam la Sacré Coeur, să văd răsăritul soarelui. Biserica arăta superb la răsărit... Apoi intram să mă închin. Eram vreo douăzeci de inși care așteptam la ora șase dimineața, la poarta bisericii, să se deschidă. Acum nu mai pot să fac asta, dar după ce o duc pe fata mea la grădiniță, plec direct să fac footing prin Montmartre. Îmi pun la căști muzică românească de discotecă și pornesc la marș prin parc. Dimineața nu sunt nori niciodată la Paris. E momentul cel mai frumos al zilei. La prima oră e liber, sunt doar peisagiștii care îngrijesc pomii, arbuștii, și simți în nări miros de iarbă proaspăt tăiată. Dar și când plouă e frumos. Mie îmi place ploaia enorm, nu mai port umbrelă de mult timp. Deși am o panoplie de româncă, cu umbrele de tot felul, cu care să mă apăr de ploaie, trebuie să plouă torențial, ca să scot una din casă.
- Îți faci cumpărăturile singură? Te duci la piață? La supermarket?
- Îmi fac cumpărăturile singură, bineînțeles. Mai cu seamă că nu cumpăr niciodată cantități mari. Nu-mi place să car greutăți, nu sunt hamal. Nu. Pentru asta există "delivery” la Paris. Dar îmi plac foarte mult piețele bio și piețele de la țară. Ador să simt forfota și energia unor asemenea locuri. Lângă mine există Marché de Batignolle, de unde îmi cumpăr produsele bio și mierea, direct de la apicultori. Îmi aleg câte puțin din ce-mi place. Iau o roșie mare, gustoasă, sau o salată de grădină... Ultima dată am luat un borcan cu miere de floarea soarelui. Are un gust nemaipomenit...
- Cum arată Parisul la prânz? E animat sau pustiu, ca-n Grecia, unde între ora unu și trei, toată lumea își face siesta?
- Tu îmi ceri să fiu turist la Paris, iar eu locuiesc chiar acolo. Văd locurile un pic diferit. Sigur, Parisul e animat încontinuu, majoritatea mănâncă în oraș la prânz, parizian sau nu, dar eu prefer să-mi petrec timpul într-un mod mai degrabă contemplativ... De obicei, mănânc acasă, pentru că vin de la alergare, de la piață, și prefer să-mi prepar dejunul cum știu eu. Mie-mi plac mâncărurile cu gust. Uneori am poftă de mâncăruri grele, alteori se întâmplă să am chef numai de o salată... Ce știu eu să fac foarte bine și ador să fac e sushi. Îmi place mâncarea franțuzească bună, iar când mănânc în oraș, comand pește sau rață preparată specific franțuzește. Și apreciez un pahar de vin roșu bun, pe care însă nu-l beau niciodată singură. Dar nu caut animația străzii cu orice preț.
"Veniți la Paris, dragii mei!”
- Invită-ne seara la o plimbare prin Paris...
- Vă invit cu plăcere! (râde) Veniți la Paris, dragii mei, seara întreg orașul arată nemaipomenit de romantic.
- Ce ofertă artistică are orașul? Merge lumea la cinema, la concerte, la teatru sau zac cu toții în fața televizoarelor, ca la noi?
- La Paris, nu există decât 2200... de spectacole pe zi. Dramă, comedie, marionete, muzical, dans, concerte, cinema... Oferta este nelimitată, aș putea spune; nu poți cuprinde nici în ani de zile întreaga ofertă artistică a teatrelor și a orașului, în ansamblu. Publicul e foarte exigent, dar foarte pasional. Nu există spectacole să nu fie lume. Dacă lumea nu merge la un film, înseamnă că filmul respectiv e nul. Acum, vara, foarte mulți pleacă în turnee, în festivaluri, dar tot se joacă câte șapte spectacole pe zi, într-un teatru cu trei săli. Mă gândesc acum, de exemplu, la Théatre du Gymnase, care, la fel ca toate celelalte, funcționează tot anul. În arondismentul 9, cartierul teatrelor, Sébastopol, este un du-te vino permanent. Drept urmare, nu există răgaz nici pentru renovările care s-ar cere la unele clădiri.
Sunt în vogă "one man show”-urile, drept pentru care, am început să scriu și eu textul pentru un one woman show, pe care vreau să-l joc eu însămi. Cred c-o să-l numesc "O româncă la Paris”, pentru că suntem foarte neînțeleși la ora actuală în Europa. Și asta, din voința perversă a jurnaliștilor, că lumea ne-ar percepe perfect, dar jurnaliștii vor să facă din noi niște arătări, niște apariții ciudate. Așa că vreau să fiu un promotor al imaginii românilor, dincolo de clișee.
- E momentul să ne spui acum cum e toamna ta personală... Ce proiecte ai?
- În afară de timpul pe care-l aloc scrisului, sunt în al treilea an din patru, la Belle Arte. Am pasiunea asta, mai ales că în familia mea toți sunt pictori. Pentru mine e doar o delectare, dar cum nu-mi place să fac lucrurile cam la jumătate, iau cursuri de desen, pictură, schiță după nud, anatomie, grafică, tot ce se face la Belle Arte. Și tot anul ăsta încep școala americană de jazz "Billy Evans”. Doi ani am făcut școala de chanson français, pentru că nu puteam să cânt în franceză. E o tehnică întreagă de a cânta în franceză, pentru că limba pare ușor fonfăită, și trebuie să cauți să-ți modelezi vocea să nu fie stridentă sau agresivă, nazală. Și voi îmbina ce am învățat până acum cu jazzul. Eu am început să fac jazz cu Anca Parghel, la 18 ani, dar eram prea branșată în heavy metal și nu am rezistat. Acum, că mă apropii de 40 de ani, nu mai am chef să cânt pe același stil de forță pe care cântam, simt înclinația spre mister. Așa se întâmplă, fiecare lucru vine la timpul lui.
Dar iată și câteva proiecte ferme: astăzi, pe 3 septembrie, începe înregistrarea la albumul "Gypsy Therapy”, care va fi pe piață în februarie anul viitor. Voi înregistra în următoarele două-trei săptămâni, așa că e o perioadă foarte bună, studio, creație, energie... După aceea, în noiembrie, cu DJ Tagada, plecăm în turneu în Noua Caledonie. O să facem și un videoclip. Exact când o să fie frig la Paris, eu o să merg să "halesc” crustacee pe malul mării și să fac scufundări. O idee foarte bună! Apoi urmează repetiții pentru un spectacol live și voi lucra cu un regizor român foarte respectat la Paris, Iulian Furtună. Vara asta am mai realizat trei videoclipuri, împreună cu un mare chitarist spaniol de flamenco, de talia lui Paco de Lucia, și care se numește Bartholo Claveria. Discul iese în ianuarie. Și, în plus, particip ca invitat la un disc de chansons françaises, care va fi lansat tot în cursul anului viitor. Iată, 2013 va fi un an cu trei discuri de promovat.
Vara asta am lansat lungmetrajul "Pui cu prune”, al Marjannei Satrapi, cu care am fost la Veneția, în competiție, dar acum am pus un pic actoria între paranteze, pentru că am fost constrânsă. Nu mi-au plăcut proiectele care mi s-au propus.
"Ce era să se întâmple cu România putea să fie o catastrofă”
- Dar sufletul tău cum se simte în septembrie?
- Eu am aceeași stare de spirit în septembrie, ca în februarie. Nu mă influențează anotimpurile. Iar sufletul meu este foarte liniștit în momentul de față. Sunt în pace cu ceea ce trăiesc. Sunt legată foarte mult de rugăciune, mă rog și mă închin mereu, și asta îmi dă o pace reală. Iar prietenia care s-a legat între mine și fetița mea îmi dă o mare putere. Ea este cel mai important om pentru mine acum și îmi dau seama că, de patru ani și jumătate de când s-a născut și ne-am cunoscut, am avut foarte mult de învățat despre mine însămi.
- La România te mai gândești?
- Bineînțeles! În vara asta, când au fost problemele astea politice, am stat la Sacré Coeur o zi întreagă și am plâns și m-am rugat să se întâmple ce trebuie să se întâmple. Și s-a întâmplat! Eu am forță când mă rog. Și mă rog fierbinte, plâng și dau slujbe pentru România, până când se întâmplă ce vreau eu! Și cred că îmi sunt ascultate rugăciunile, pentru că ce era să se întâmple cu România putea să fie o catastrofă. Să facem demi-tour, după atâția ani de sacrificiu... Puteam, efectiv, să colapsăm. Nu se putea să demonstrăm că avem un sistem politic complet compromis, tocmai acum când, în 2013, se deschide, în sfârșit, piața liberă a muncii pentru România și avem șansa să fim respectați pentru ceea ce suntem. Să putem fi oameni liberi, care să circule, să muncească și să-și demonstreze adevărata valoare, oriunde și-ar dori în Europa.
Aici povestea se schimbă. Dacă întrebările au fost gândite pentru un interviu prin telefon București - Paris, iată, am avut privilegiul să o întâlnesc pe Rona în persoană, în București, după ce, două zile mai devreme, ne-am dat întâlnire la Pitești. Acolo, Rona a urcat pe scena festivalului organizat de Consiliul județean Argeș, cu ocazia zilelor Argeșului și Muscelului, alături de celebrul toboșar Ovidiu Lipan Țăndărică și fanfara de la Zece Prăjini.
Desfășurat în spiritul respectului pentru tradiția românească, concertul la care piteștenii au avut norocul să asiste pe viu a fost același pentru care bucureștenii au umplut Sala Palatului în noiembrie 2011. Ovidiu Lipan Țăndărică și fanfara de la Zece Prăjini au pornit cu acest proiect într-un turneu internațional, al cărui prim popas a fost, deja, Bruxelles-ul.
Faptul că Rona Hartner, prinsă în atâtea proiecte internaționale la Paris, a dat curs invitației lui Țăndărică și a fost onorată să urce alături de el și cei zece suflători magnifici pe o scenă românească de provincie, fără prea mult dichis, fără cabină de artist și alte acareturi pe care, de obicei, marii artiști le pretind, spune mult. Inima ei continuă să bată românește și, mai mult, tresaltă pentru tradiția și folclorul autentic românesc, pe care nu obosește să le promoveze de câte ori are ocazia.