* Tânără (29 de ani), frumoasă, deșteaptă și talentată - toate la un loc într-o făptură pe cât de firavă, pe atât de determinată și de tenace, cât să răstoarne și munții din loc. Ioana-Maria Ardelean poartă la București, unde are o carieră de invidiat, dorul de Bistrița ei natală, și duce pe scenă, cu glasul ei puternic și nuanțat, cântările de acasă. Primul ei album, lansat de curând, are un titlu ca un jurământ de credință pentru viitor: "Cânt să-mi stâmpăr inima”! *
"Când sunt eu cea mai fericită?”
- De unde ai venit tu, Ioana, pe scena cântecului tradițional românesc, și cum s-a întâmplat ca după studii temeinice în cu totul alt domeniu, să faci din cântat o profesiune de credință?
- Am venit la București din orașul meu natal, Bistrița, la vârsta studenției, dintr-o familie cu înalte valori morale și cu mare dragoste de cântecul românesc: tatăl meu cântă foarte bine și e mare dănțăuș, sora tatălui meu este cunoscuta interpretă Cornelia Ardelean-Archiudean, și amândoi au moștenit talentul de la mama lor, bunica Ina, care avea un glas minunat și un repertoriu străvechi prețios. Am crescut cu cântecul alături și am cântat de mică, dar asta nu a fost de ajuns pentru mine, pentru că sunt o Fecioară perfecționistă și nu-mi place să fac lucrurile de mântuială. De aceea, am făcut și Școala Populară de Artă, secția canto popular, dar abia la 25 de ani, după ce am terminat studiile la Școala Națională de Studii Politice și Administrative, cu licență în Comunicare Politică la Universitatea București, catedra Departament UNESCO. Am lucrat încă din anul doi de facultate în domeniul Relațiilor Publice și al Comunicării și am făcut totul cu dăruire și convingere, punând dorința mea de a cânta la păstrare, într-un sertar. Am muncit mult, până la epuizare, pentru că eu chiar am o problemă cu limitele: pentru mine totul e posibil! De aceea, au fost momente când mi s-a părut că am dat chiar ultima picătură de energie. Cel puțin în ultimii ani, am trăit pe principiul: "Încă un mic efort, încă puțin, stai să o mai fac și pe asta, și pe cealaltă, și apoi, nu... încă nu e gata...”! Până într-o zi, când, amețită de vârtejul în care trăiam, am stat și m-am întrebat: "Când sunt eu cea mai fericită?”. Și am înțeles: cea mai fericită sunt atunci când le cânt oamenilor!
Bunicile cântătoare
- Care sunt primele tale amintiri legate de cântec?
- Aveam trei ani și cântam "Tecui aseală pin' codlu”, melodia lui Nicolae Mureșan, pe care-o fredonam foarte des, auzind-o la radio și televizor. Cântam mult și... vorbeam mult (iată, de aceea am devenit comunicator!). Eu am crescut la bunica din partea mamei, în Livezile, lângă Bistrița, dar nu de la ea moștenesc talentul, ci de la cea din partea tatălui meu, din satul Ocnița. Bunica aceasta, "mama Ina” (de la Violina), cum îi spuneam toți nepoții, avea umorul acela al omului de la sat, era o mucalită aș putea spune. Taxa fin pe cei care nu aveau aceeași iuțeală la lucru și în spirit ca ea, avea un fel de a mustra și a struni glumind pe cei din jur, făcea niște personaje din oamenii satului, îi eticheta cu o spontaneitate dezarmantă pe fiecare, după temperamentele și caracterele lor. Tot așa cum făcea și cu copiii ei: chiar dacă ei erau de-acum înaintați în vârstă, realizați în viață și în cariere, tot nu scăpau de ironiile mamei Ină. Făcea glume pe care eu nu le înțelegeam așa de bine în copilărie. Abia când am mai crescut am început să le apreciez, chiar le găseam geniale, chintesențe de înțelepciune. Nu-mi oferea neapărat răsfățul de care aveam parte la cealaltă bunică, dar avea un glas dumnezeiesc de frumos, mama Ină. Firea ei, ca și talentul acesta de a cânta, le-a moștenit și tatăl meu, și iată că și eu, de la ei. Și mă revendic cu același umor, dar și cu aceeași determinare în a face lucrurile bine și până la capăt.
Bunica de la Livezile, cu care am crescut, nu avea glas deloc! Dar cânta toată ziua, ce-și amintea, ori ce auzea la radio. Și străbunica la fel, că am prins-o și pe ea în viață, în copilăria mea petrecută acolo, până la vârsta școlii. Cântam cu ele foarte mult, și cu sora mamei, la lucrul câmpului, vara, și în casă, iarna, la gura sobei, mâncând cârnaț afumat, pe care-l aduceam eu din pod. De la ele, de la bunica și străbunica, am una din doinele incluse pe albumul meu, "Vai de lin și de pelin”, și rar o cânt fără să plâng, pentru că îmi aduce aminte de un întreg univers lăsat în urmă, în timp și în spațiu, vorbește tocmai despre jalea celui dezrădăcinat de-acasă și plecat în lume, să-și caute norocul. Sunt o sentimentală, port dorul de locurile mele în inima mea, chiar dacă trăiesc aici de 10 ani și am învățat, în timp, să iubesc și orașul acesta. Pe străbunica mea am pierdut-o exact când am plecat la București, așa că pentru mine a fost de două ori greu, o dată că plecam de acasă, și a doua oară că cea care m-a înconjurat în toată mica mea copilărie cu neobosită grijă, care îmi făcea dimineața cartofi prăjiți și ceai din zahăr ars, iar iarna, când soseam udă și înghețată de afară, de la săniuș, scotea o cărămidă din cuptor, din "ler”, cum se zicea la noi, ca să-mi încălzesc picioarele. Și îmi cânta cu o voce subțire și liniară, ca un fir de ață, "Peste Someș, peste tău”, dar cu atâta dăruire, că mi se părea ca ea a inventat-o, că direct din sufletul ei pornește. Era foarte credincioasă străbunica, citea întruna din Biblie și din Psaltire, ținea fiecare post și a trăit o viață frumoasă și plină, până la 90 de ani.
"Corobețe” și "huțuțe”
- Îți sunt de folos, în forfota unui oraș agitat precum Bucureștiul, amintirile din anii copilăriei?
- Mergeam cu bunica la câmp și lucram pământul, prășeam ("căpăleam”) porumbul și via, lucruri frumoase, pe care dintre copiii de acum, puțini mai au prilejul să le facă. N-am vrut niciodată să fiu un copil de oraș. Mie îmi plăcea la țară, acolo aveam leagănul meu ("huțuța”), legat într-un nuc, care după aceea s-a mutat pe o cracă a mărului, și apoi "su' șopru”. Și tot acolo era dealul meu cu păpădii, pe care-l urcam mereu în fugă, întrecându-mă cu alți copii, până la cei doi cireși sălbatici din vârful lui. Verile acolo aveau miros de iarbă, de fân și de flori, de nuci necoapte, care-ți lasă degetele verzi, și mai aveau și gust de mere acrișoare, că bunica mă certa mereu când veneam serile zgâriată și cu straiele sfâșiate: "Pe toate gardurile te anini și toate «corobețele» (poame acre) le găsești!”. Sâmbăta, după ce îmi făcea baie și-mi spăla părul, bunica mi-l descurca cu un pieptene de os, apoi mi-l împletea în mai multe codițe. Duminica dimineața, înainte să plecăm la biserică, mi-l despletea, și mă trezeam cu o podoabă înfoiată de păr, eu care aveam, ca și acum, un păr subțire și moale, greu de așezat în vreo coafură savantă. Mergeam pe uliță gătită în straiele de duminică, cu părul lung și-încrețit, tare mândră. Livezile era un sat cu mulți sași, majoritatea plecați mai târziu în Germania. La ei se vedea o rigoare a lucrurilor, începând de la felul cum erau așezate casele, de-a lungul "străzii lungi”, asfaltate, până la felul lor de a fi, așa, mai cu ștaif. Ei nu ar fi înțeles mare lucru din glumele românilor șugubeți de la Ocnița, cum era și bunica Ină de acolo. Și cum erau mai toate bătrânele întâlnite în cale, cu ochii lor mici și vii, sticlind de curiozitate, și știrbe. Printre ele erau neapărat și mătuși de-ale tatei, care ne țineau, pe mine și pe sora mea, în uliță, la povești fără sfârșit: "Da' voi de-a cui sunteți? A, a lu' Ion a lu' Viluț Ardelean... Și șe fașe Ion? D-apăi, și...”. Ocnița era un sat mai sălbatic, cu ulițe înglodate în noroi când ploua, pe care mergeam până la exasperare ca să ajung la casa bunicii, așezată în vârful dealului, sub vii, dar de o vitalitate și frumusețe ce te fermecau. Ajungeam sus tot bombănind și boscorodind, și eu și sora mea, cu galoșii de gumă plini de tină. Acum mi-ar plăcea să mai fac drumul acela, de-aș ști că o găsesc pe mama Ină-n prag... Bunicile mele m-au învățat să mă port în lume și mi-au dăruit o copilărie atât de frumoasă, încât nu pot să le mulțumesc decât cântând despre lumea aceea, în care ele au trăit și și-au crescut pruncii, ca să fie oameni de omenie.
- Unde e lumea aceea, unde s-a dus?
- Cei bătrâni au plecat la Dumnezeu, cei tineri au plecat în lumea "civilizată”. E dreptul tuturor să facă asta. Și eu am plecat de acasă, încercând să-mi caut un rost mai bun. Alții au rămas acolo și par așa, împietriți de vreme. Dar cu sufletul meu de-acum, plin de dor și jinduit după lumea de-acolo, deși mi-am găsit rostul bine în București, văd locurile copilăriei mele cu mult mai mult drag ca atunci, sunt zestrea mea de suflet de care nu mă despart niciodată. Și am convingerea, în străfundul sufletului meu, că dacă m-a ține Dumnezeu sănătoasă, spre bătrânețe, am să mă întorc acolo.
Mama Ina și Bartok Bela
- Când ai debutat, ce modele ți-ai luat în cântec și cum s-a conturat acest prim album al tău, "Cânt să-mi stâmpăr inima”?
- Am cântat de mică, de pe la trei ani, la serbări, de la șapte ani am început să apar în spectacole, pe scenele mai mari, să particip la concursuri pentru copii. Până în clasa a șasea, cântam folk și muzică ușoară, abia în liceu am avut curaj să abordez pe scenă folclorul, cam prin clasa a XII-a, și am debutat cu piese din repertoriul mătușii mele Cornelia Ardelean-Archiudean. Aveam un casetofon cam șubred, nu se mai auzea bine, îi căzuse și ușa, clapeta, dar la el ascultam înregistrările mătușii și cântam odată cu ea. Iar dintre toate cântecele ei, "Spune-mi bade când te duci” mi se părea cea mai frumoasă melodie și îmi imaginam cum într-o bună zi o voi cânta și eu, acompaniată de multe viori. Așa s-a și întâmplat. Pe albumul meu am înregistrat-o, ca și pe celelalte piese, în acompaniamentul Orchestrei Radio, dirijată de Adrian Grigoraș. Dar de data aceasta am vrut să-mi conturez un repertoriu al meu, așa că în afara pieselor culese de la bunica și străbunica mea, pentru celelalte am mers la o sursă foarte prețioasă pentru noi, ardelenii, dar din păcate foarte rar utilizată, și anume, culegerile etnomuzicologului ungur Bela Bartok. De acolo am prelucrat vocal și instrumental mai multe piese, cu ajutorul profesorului meu de la Școala Populară de Artă, d-l Aurel Mustățea, fără de care drumul meu în folclor ar fi fost mult mai sărac. Înregistrările le-am făcut în studioul "Electrecord”, iar discul a apărut la casa de producție "Eurostar”. L-am lansat într-un spațiu elegant și somptuos, la Palatul Parlamentului, înconjurată de prieteni, de maeștrii, de public, de cei care au crezut în mine. Am investit toate economiile mele personale în proiectul acesta, dar n-a fost de ajuns și am cerut și ajutorul câtorva sponsori. Tata mi-a spus că din banii pe care îi strânsesem puteam să-mi iau o mașină (la o casă nu îndrăznesc să mă gândesc, încă stau cu chirie în București!), iar eu mă gândeam, în momentele de descurajare (care, din fericire, nu țineau mult), că în timpul investit puteam să fac un copil. Dar și albumul s-a născut tot din mine, din sufletul meu, și facerea lui a durat mai mult de nouă luni, aproape trei ani. Și-apoi, toate la timpul lor, după cum le rânduiește Dumnezeu. De fapt, un moment de cumpănă în viața mea, o dezamăgire sentimentală, m-a împins cu putere spre împlinirea visului de a cânta, așa de mult amânat.
Vorbind de modele, în afara Corneliei Ardelean-Archiudean, și Maria Butaciu mi-a plăcut, de mică. Și pe Achim Nica, doinitorul Banatului, îl prețuiesc nespus. Am descoperit târziu muzica sudului țării, iubesc Oltenia, Gorjul în special, prin vocea și prin universul minunat al Măriei Lătărețu. (Ea nu cânta în registrul acut, aproape țipând, ca majoritatea cântărețelor oltence de azi, ci avea o dulceață și o blândețe în glas care-ți atingeau inima.) În ce mă privește, sunt optimistă. Folclorul nu se pierde, ci se schimbă, mereu. Dar ar trebui păstrat așa cum se cuvine unei comori care definește identitatea și sufletul nostru românesc. Pentru că acolo sunt toate bucuriile și dragostele noastre, dar mai ales toate durerile, frământările noastre, toate dorurile și toate cuvintele pe care nu le putem traduce în nici o altă limbă și, mai ales, toate așteptările și toate aspirațiile pe care le-au avut bunii și străbunii noștri, și pe care le avem și noi, inscripționate genetic în sufletele noastre.
Dacă te ții din rădăcină, poți să te avânți spre cer!
- Știi, desigur, că sunt mulți tineri care nu se "țin din rădăcină”, nu se bucură neapărat că au în spate o spiritualitate puternică și clar conturată.
- Dacă te ții din rădăcină, poți să te avânți spre cer. Altfel te iau pe sus vânturile, valurile... Am văzut, cu mâhnire, mulți tineri care preferă să se alinieze într-un spirit globalizator și alienator. Și care, deși au căutări interioare, preferă modele străine, decât să se regăsească într-un model ancestral de "terapie”, prin cântec românesc, de exemplu. Acolo găsești "leac inimii”, acolo sunt toate trăirile noastre adunate ca esențele în sticluțe mici, șipuri de licori pentru toate bolile sufletului. De ce cântau oamenii de amar și jele? Pentru că așa se vindecau de ele, nu lăsau gândurile negre să le întunece mintea și sufletul. Și mai aveau și mare credință la Dumnezeu! Desigur, nu sunt eu în măsură să dau sfaturi, e foarte greu să îi înveți pe adolescenții de astăzi ce să asculte și ce să prețuiască. E o chestiune de gust, de educație, dar și de structură interioară. În Ardeal, încă ne ticăie inima tare-tare când spunem: "Noi suntem români!”. Îmi amintesc că eram un țânc de copilă de 12 ani când cântam folk din toți rărunchii: "Eminescu să ne judece” și "Limba noastră-i o comoară” (acompaniată la chitară de... un ungur!). Mama mea este profesoară de limba română și directoare a Colegiului "Andrei Mureșanu” din Bistrița. Am sădite din familie dragul de limba română, dar și prin educație: am terminat Colegiul "Liviu Rebreanu”, sunt o "rebrenistă” de la clasa întâi până la a douăsprezecea, în spiritul școlii ardelenești, de tradiție patriotică autentică, făcută cu aplecare spre studiu și spre cinstirea dascălilor de mare ținută pe care i-am avut. Și-apoi, era suficient să mă gândesc cum ar fi dacă n-aș mai putea vorbi în graiul nost', cu buna și cu străbuna de la Livezile, și îndată aveam vocea gâtuită de emoție și lacrimi în ochi...
Doruri și asfințituri violet
- Oare inima ta, viața sentimentală se potrivesc cu trăirile artistice?
- Eu sunt mereu îndrăgostită - de o persoană, de o idee, de un lucru, sunt "îndrăgostita eternă”, dar sunt un partener fidel, din momentul în care îmi găsesc locul lângă cineva. Tind să văd lumi în oameni, lumi care poate nici nu există, dar asta mă ajută ca artist, mă inspiră, îmi dă aripi. Sunt tot timpul plină de emoții când urc pe scenă, chiar și când înregistrez în studio, dar pentru mine sunt constructive, mă ajută să transmit mai ușor către public trăirea mea în cântec. Sentimentul constant și pregnant în piesele mele este acela al dorului. Mi-e dor de multe lucruri, de oameni, de cei care au plecat din viața mea, mi-e dor de stări, de zilele liniștite, de lumini, de parfumuri. Îmi e dor de cerul de vară al copilăriei, nesfârșit, cu infinite tonuri de sineală, spălat de ploaie, după ce se răzbunau norii, cu tunete și fulgere. La apusul soarelui, după răpăielile scurte, văzduhul se colora în incredibile nuanțe de roșu și violet. Îmi amintesc cum mă trimitea bunica seara, la asfințit, după lapte, la lelea Ană. Ședeam pe treptele cerdacului ei, așteptând să-mi aducă în oală laptele proaspăt muls, și priveam fascinată cum se schimbau culorile cerului, până ce soarele dispărea, mare și roșu, după linia orizontului. Acum, de exemplu, la început de toamnă, îmi e dor de drumul de la liceu spre casă, pe care mergeam pe strada Cerbului din Bistrița, o stradă mai puțin circulată, mărginită de copaci bătrâni, care-și schimbau în ruginiu verdele frunzișului, ca să-l aștearnă apoi, în noiembrie târziu, covor, sub pașii mei. Eram mai tot timpul îndrăgostită, la modul naiv și curat, desigur, și mergeam agale spre casă, ca să am timp să fiu cu toate gândurile mele, cu tot preaplinul de sentimente ce îmi răscoleau inima de adolescentă romantică și melancolică, cum sunt uneori și acum, femeie, la 29 de ani, câți am împlinit zilele trecute, în 29 august.
- Știu că în plan sentimental planurile sunt, mai întotdeauna, inutile. Dar ce ar trebui să știe bărbatul care ar vrea să stea lângă tine?
- Să știe ce vrea! Nu l-aș condiționa în nici un fel dacă ar vrea cu adevărat să mă ia cu tot bagajul meu de romantism, idealism, dramatism, nostalgie, melancolie și lirism pe care-l am, dar și cu tot raționalismul și pragmatismul care-mi dublează partea asta sensibilă. Și cu toate visurile mele de a fi, zi după zi, ceva mai mult! Greu să găsești un astfel de bărbat: cei mai mulți se sperie și fug! Îi sperie inteligența și independența femeilor, capacitatea lor de a se descurca singure. Nu sunt pregătită să accept ierarhia asta, tocmai de aceea nu am primit până acum certitudinea că locul de lângă mine e ocupat!... Nu sufăr de feminism, nu sufăr de complexe de superioritate, sunt în general un om la locul meu, asta am învățat de la bunicile mele: nu sunt mai bună decât nimeni, ci mă străduiesc să fiu mai bună decât mine, în fiecare zi!