De câteva zile săpau cu îndârjire. Bisericuța, veche de sute de ani, era înecată în apă mâloasă și pietre. Șuvoaiele, prăvălite de pe coastele repezi ale munților, se năpustiseră asupra ei cu mânie, vrând parcă să o șteargă de pe fața pământului. O dată la doi, trei ani, se întâmpla așa. Puhoaiele se ridicau năpraznic, parcă mânate de o forță nevăzută, de dincolo de această lume, și apoi se aruncau asupra văii, opintindu-se în sfântul lăcaș. Micuț, cenușiu de la trecerea anilor, pierdut în imensitatea munților, el nu se dădea biruit. Stăvilise de câteva ori năvala străinilor, și îi adăpostise pe moții care căutau lumina buchilor, mânându-le spre cer rugăciunile. Biserica era încărcată de lumina lui Dumnezeu, ca o albină de nectar, și se încăpățâna să străbată mările învolburate ale acestei lumi, pentru a-i scoate pe oameni la celălalt liman. Iar ei îi întorceau recunoscători jertfa și veneau să-i mângâie zidurile bătrâne, curățindu-le de buruieni, și, uneori, ca acuma, dezgropându-le după năvala apelor.
Muncitorii săpau cu sârg. Îi mâna un părinte vrednic, Evloghie, venit tocmai din Sfântul Munte Athos, ca să refacă bisericuța. Dacă nu ar fi fost apele, ar fi răzbit de mult. Așa, nu aveau niciun spor. Mâlul scos afară aluneca din nou înăuntru, năclăind groapa și astupând pereții.
La început, nici nu l-au băgat de seamă, prinși în lupta cu noroaiele. Apoi, cineva a început să strige. Și atunci l-au văzut. Plutea pe apa dimprejurul bisericii, galben, parcă spoit cu aur. Un craniu de om. A dat ocol bisericii o dată, apoi încă o dată și încă o dată. De trei ori. Bătrânele începuseră să șușotească. Era vădit că e semn. Semn de Sus. Craniul s-a legănat pe ape de câteva ori, apoi s-a așezat pe fereastra altarului. Apa ajunsese până la buza ei. Părintele Evloghie a intrat în unda neagră și l-a luat cu evlavie. Nu mirosea a putreziciune, se ițea din el o boare fină, un miros ceresc, de parcă fusese păstrat în apă de trandafiri.
Starețul Evloghie nu a avut curaj să-l așeze de la început la loc de cinste. Așa că l-a luat cu evlavie și l-a îngropat lângă altarul bisericii. Dar sfintele oseminte nu mai sufereau răcoarea pământului. Voiau la lumină și la oameni. Iarna, pe locul în care fusese îngropat, fulgii se topeau, arși de flacăra Duhului care dogorea din craniu. Vara, părinții au văzut că roua nu se așeza pe bucata de țărână. Uimiți de toate aceste semne, au scos craniul și l-au așezat în altar, acolo unde venise el însuși, încă de la început. De atunci, nimic nu a mai fost la fel. Novicii au început să se strângă în jurul avvei Evloghie și să muncească. Erau din ce în ce mai mulți. Bătrânul lăcaș a fost despresurat din strânsoarea în care era înnămolit, iar credincioșii veneau din toate părțile. Din ce în ce mai des, din ce în ce mai mulți. Deși nu știau de craniu, acesta părea că îi atrage, că le vorbește. O undă misterioasă se revărsa din el și îi țintuia pe pelerini, pironindu-i cu mintea la cer. Sfântul necunoscut dorea ca Mânăstirea Râmeț să se redeștepte la viață.
Începuturile
Craniul venea de demult. Din vremurile în care aici, în Munții Apuseni, la Râmeți, nu erau decât stâncile goale și pustnicii care sălășluiau în ele ca niște ciute. Trăiau în mijlocul naturii, pierduți în rugăciune cu zilele. Cei mai mulți aveau drept acoperiș cerul. Cei mai neputincioși, o peșteră sau un bordei. De preot, biserică și taine, știau doar la marile praznice. În rest, slujba lor era în catedrala stâncilor. Sătenii îi cercetau rareori. Nu doreau să le tulbure tihna. Când veneau, le aduceau poame uscate și cucuruz. Le așezau la locuri rânduite, în găurile unor pietre, ferite de ploaie și arșiță. Apoi plecau. Știau că sihaștrii îi pomenesc în rugăciuni și le știu și numele, fără să-i fi văzut.
Așa au trecut veacurile peste râpele sălbatice. În lume se clădeau și se fărâmau împărății, popoare năpraznice treceau norodul prin foc și sabie, dar aici erau doar pustnicii și Dumnezeu. A fost voia Lui să-i adune. Doi călugări veniți din Maramureș, Romulus și Ghenadie, au pus bazele obștii. Unii pustnici s-au așezat astfel la chilia lor. Alături de ei au venit frați începători și mânăstirea a crescut. Mulți monahi au rămas în continuare între stânci, aninați de cer. Ca fiarele sălbatece, erau nărăviți la libertatea pe care ți-o dă acest trai. Pentru cei de jos au fost mereu călăuze. Puternice, nesupuse patimilor, eliberate de trup, mai mult duhuri decât carne și oase. Cu privirea lăuntrică străpungeau vremile și lumea și se urcau până la tronul Sfintei Treimi, de unde veneau grei de har și de lumină. Au fost atât de iubiți de oameni, că până astăzi, poienile, crestele și izvoarele le poartă numele.
Sfântul Ghelasie
Dintre ei se va fi ridicat și vlădica Ghelasie. Va fi făcut și el ascultare în obște. O vreme. Apoi, ca mai toți călugării cu viață îmbunătățită, va fi urcat culmile Râmețului, la sihaștrii care trăiau în sălbăticie. A stat acolo ani de zile. S-a deprins cu tăcerea, pentru a putea vorbi cu Dumnezeu, și cu liniștea gândurilor, pentru a-L asculta. În nopțile lungi de iarnă, se va fi rugat îndelung, până când pomenirea numelui lui Iisus a devenit una cu inima sa. Atunci a început să înțeleagă marile taine ale lumii și ale sufletului omului. Iar monahii, care-i simt pe sfinți, au început să-l caute.
Numărul ucenicilor a crescut într-atât, încât l-au rugat să ia conducerea obștii din vale. Sfântul Ghelasie s-a supus. Și a ajuns un stareț iscusit. Apoi la el au început să vină țăranii români. Erau obidiți și greu încercați în întregul Ardeal. Stăpânii, ungurii care se aciuaseră aici de mai bine de trei veacuri, îi prigoneau. Și, de parcă nu le-ar fi fost de ajuns trupurile zdrobite de munci și robotă pe moșiile lor, acum le amenințau și sufletele. Aveau nevoie de un ocrotitor. Un om dezlipit de trup, dar lipit de cer, care să le fie vlădică. L-au poftit pe părintele Ghelasie, iar el a acceptat. Așa a ajuns să păstorească toată suflarea românească din Ardeal. În țara mare și rotundă ca o pâine, el era inima. O inimă care bătea cu putere, din catedrala Apusenilor.
Domnul i-a dat darul facerii de minuni. Unele au ajuns până la noi, povestite din neam în neam. Mai întâi le șușoteau între ele bătrânele. Cu basmalele învelindu-și buzele și ochii plecați, de spaimă să nu tulbure cerul cu iscodirea lor, bunicuțele își spuneau tot ce se auzea de Sfântul de la Râmeți, Sfântul Ghelasie. Apoi venea rândul copiilor. Pruncii neastâmpărați se potoleau în miezul iernii doar cu povești. Iar bătrânele, gârbovite de ani și pline de credință, le vorbeau de cele săvârșite de Sfânt. Până astăzi...
Minunile
Le-am zărit prin mânăstire. Mergeau gârbovite, în câte o botă culeasă de pe marginea drumului. Erau aplecate spre pământul pe care-l munciseră o viață, dar cu inima căutau spre cer. Când le-am întrebat de Sfântul, ochii li s-au ridicat, iar fața li s-a umplut de o lumină caldă. "Sfântul Ghelasie o fost un sfânt foarte credincios. Ș-o făcut multe minuni. Ni, așa ne povestea și nouă mama, că, pă vremea lui, călugării or avut un rât la Hopaji, așa-i zâcea, o bucată de pământ care era la munte, departe de mânăstire. Zâce că i-o dădusă un baron de pe timpurile celea. Șî-ntr-o vară, or urcat cu Sfântu' să lucre fâneața. Da' era arșiță mare și la fân îi... ca la fân. Osteneală multă! Și zâce că frații or început să cârtchească. Că pen' ce Sfântu' o luat râtu' dă la baron dacă știa că-i făr' de apă și departe de mânăstire?! Că pân părțile alea nu-i niciun izvor. Nghica! Da' Sfântu' ședea numa' și tăcea și să ruga. Frații cârtcheau, da' el numa' să ruga, că era sfânt și blând ca un mghielușăl. Ș-apăi numa' vede frații că să scoală, își fașe cruce și de tri ori face cruce și cu toiagu lui pă o stâncă. Și, ni minune! Dân stâncă a-nceput a curje apă rece și limpeghe, de s-or spăimântat frații. Ș-apăi ș-or cerut iertare tăți, că or cârtchit. Și dacă mereți dumnevostră acu', la locu' ăla, o să vegheți izvoru', că și acu mai curje șî-i zice lumea Fântâna Vlădichii pentru pomenirea minunii Sfântului”.
Victoria Radu. Așa o cheamă pe bătrâna care-mi povestește. A venit la mânăstire cu prietena ei de suflet, Rozalia Burduf. Stau la peste 20 de kilometri de Râmeți și sunt ambele trecute de 80 de ani. Dar capul înmiresmat al Sfântului le atrage și iau calea mânăstirii ori de câte ori pot. Merg și pe jos, și cu autobuzul. "Cum îi voia lu' Dumnezău”, spune tușa Rozalia. "Ca dacă el vra, apăi ajunjem repide. Dacă vra să ne ostenim, mai merem și pă jos”. Spune toate astea firesc. Au crescut în cultul muncii, al lucrului bine făcut și al dorului după Dumnezeu. Altceva nu știu pe lume. Casa, familia și Domnul. Cu sfinții lui.
Tușa Rozalia își amintește de sfârșitul Sfântului. Era de câteva zile în munte, să-i cerceteze pe sihaștrii lui. Mergea la ei ori de câte ori putea. "Avea un măgar, pă care urca muntcele, că era bătrân. Așa l-o și luat Dumnezău. Da', minune, când ș-o dat sufletu', trupu' i-o rămas călare. No căzut. Ș-o vinit așa pân la mânăstire. Aicea, cân s-o apropiat dă vale, tăte clopocele or început să sune. Tăte! Clopoce dă la șăpte bisearici și dă la mânăstire. Io n-am mai auzit așa minune! A fost sămn! Sămn dă sfârșit curat! Sfârșit sfânt! Ș-apăi când o ajuns în fața bisearicii, o rămas urma dă la copchita măgărușului în pchiatră. Ni așa! Ca-n ceară. Și îi piatra aia la muzeu, la mânăstire, până azi”.
Pieirea unei lavre
Astăzi, nimeni nu mai știe unde a fost îngropat Sfântul Ghelasie. De bună seamă că după moartea sa, la mormânt vor fi venit credincioase să-l plângă și călugări să se roage. Apoi, peste Râmeți a venit vifornița. Vrăjmașii neamului au izbit. O dată și încă o dată, mânăstirea s-a clătinat, monahii s-au risipit, liturghia neîntreruptă a tăcut. "Aici am însemnat cu jale, când au stricat necredincioșii mănăstirile, cea de la Geoagiu și cea de la Râmeț, la întâia stricare au fost numărul anilor 1762, iar la a doua stricare 1785, luna lui decembrie în 23 zile într-o zi de marți, scris-am eu Silvestru monahul”.
Înscrisul a fost găsit de Nicolae Iorga pe o carte veche, peste care trecuseră trei veacuri. În tulburarea aceea, iscată după moartea lui Horea, Cloșca și Crișan, a pierit și amintirea locului în care era îngropat vlădica Ghelasie. Dar biserica în care el slujise a rămas. Și, împreună cu ea, și școala în care țăranii își aduceau copiii să învețe carte de la călugări. Tunurile generalului Bukow nu îndrăzniseră să le atingă. Au nimicit doar chiliile călugărilor. O vreme pruncii țăranilor au mai venit la școala unde câte un monah răzleț i-a mai învățat buchile. Apoi, rând pe rând, slujitorii lui Hristos s-au dus la cer în haine cernite. Vor fi rămas, ca odinioară, câțiva sihaștri aninați de stânci și văzduh. Dar mânăstirea din vale, sau ce mai rămăsese din ea, s-a pustiit. Din când în când, la marile praznice și sărbători, preotul din sat urca aici pentru a sluji sfânta liturghie. Atunci rupea pânzele păianjenilor care se cuibăriseră prin colțuri, deretica prin altar și, cu siguranță, îi pomenea cu durere și dragoste pe ctitori. Între ei, la loc de cinste, era Sfântul Ghelasie, Starețul Râmeților și Mitropolitul Ardealului. Amintirea lui plutea peste aceste locuri ca zefirul. Veacuri de-a rândul minunile sale îi fuseseră pomenite, iar viața cinstită ca sfântă. Dar prezența sa, prezența fizică, prin moaște, raclă și slujbe, nu mai era. Până când sfântul a hotărât că e timpul să se întoarcă...
Avva Dometie
"Cân eram copchile, vineam aicea la mânăstire. Veneam pă valea asta, da atunci nu erau punți. Și treceam pân apă. Dă trisprăzece ori treceam. D-apăi veneam dăsculți. Că n-aveam papuci ca acu. Ș-apăi aici, când ajunjeam, era lume multă, că venise la mânăstire părintele Dometie. Om sfânt! Să ruga mult! Și venea lumea la el. Nu încăpeam în mânăstire. Am durmghit și-n bisearică. Pă jos! Îl iubea tare mult lumea, că mult s-o ostenit omu' aist'”.
Părintele Dometie era un ucenic al marelui Arsenie Boca. Un buzoian inimos, care încă de pe băncile facultății visa la întemeierea unei mânăstiri în Transilvania. Spera să repare în acest fel distrugerile lui Bukow. Când a vizitat pentru prima oară Râmețul, inima i s-a lipit de aceste locuri. Zidurile bătrâne, liniștea naturii erau călăuze spre desăvârșire. Și-a adus aici ucenicele și a pornit o obște nouă, iar lumea s-a aprins de la vâlvătaia inimii sale. A fost pentru Apuseni ceea ce fusese părintele Arsenie pentru Făgăraș. Era neobosit. Cutreiera munții, slujind prin lăcașe uitate de timp și de lume. Dacă un suflet mai trăia într-un cătun pierdut în munți, părintele Dometie pleca să-l ajute. Iarna, străbătea șuvoaiele înghețate. De-a dreptul. Când slujea liturghia, hainele ude se uscau în timpul rugăciunilor. Vara urca coastele repezi toropite de arșiță. Era călăuză maicilor, duhovnic mirenilor și ajutorul nesperat al celor sărmani. În câțiva ani, a reușit ceea ce alții nu pot într-o viață. A trezit Râmețul. L-a pus în lucrare. Comuniștii nu puteau îngădui un asemenea val al credinței. Le-ar fi măturat propaganda atee. Și autoritatea. Așa că au venit la maici și le-au cerut să plece. Cu forța. Pentru părintele Dometie a fost o grea lovitură. A primit-o în inimă. Acolo unde se ascundea pentru a-L căuta pe Domnul. Dar a răbdat și a mers mai departe.
"O fo' tare năcăjit! Le-o găsit la maici de lucru în lume în același loc. La Teiuș. Să lucre' covoare. Ca la mânăstire. Partidu' nu le-o dat voie să vină 'napoi. Da' părintele nu s-o lăsat. S-o luptat să-i scoață dân mânăstire, că-și făcuseră aci bufet și cabană păntru turiști. Și pân' la urmă o reușit!”
Încet, pe furiș, ca furii, harnicele măicuțe s-au întors. Dar nu ca monahii. Puterea nu ar fi îngăduit. Ci ca lucrătoare la un atelier de covoare "înființat” grație intervențiilor părintelui Dometie. Erau oaspeți în propria lor mânăstire. Vedeau cu ochii lor cum turiștii se distrau în paraclisul transformat în bufet. Dar au tăcut și s-au smerit. La fel ca Iisus. Știau că dragostea poate schimba totul. Și au reușit.
Când sfinții vorbesc
Trecuseră ani de la aceste împrejurări. Râmețul biruise. Îl biruise și pe Bukow (cine să-și mai amintească de el?) și pe Gheorghiu Dej. La umbra crestelor ascuțite, un nou rând de monahii își căuta drumul spre cer. Învelit în lemn și așezat la loc de cinste, craniul minunat, cel galben ca aurul și parfumat ca grădinile raiului, revărsa asupra obștii binecuvântări. Trecuseră zeci de ani de când ieșise la suprafață din apele mâloase, iar maicile nu știau cine este. Îl sărutau cu evlavie știind că este al unui sfânt, îl pomeneau în rugăciuni, dar fără nume. Până într-o zi, când la mânăstire a venit o femeie. O chema Maria, la fel ca pe Maica Domnului. Călătorise tocmai din Maramureș. Era zdrobită de oboseală și cu chipul livid. Le-a spus doar că a fost mânată aici de un vis. Un vis înfricoșat. Femeia era chinuită de diavol. De ani mulți nu putea să se apropie de biserică sau de moaștele sfinților. Când încerca acest lucru își pierdea mințile. O voce groasă, de cavernă, ieșea atunci din trupul sfrijit și începea să tune și să fulgere. Femeia se rugase, plânsese, se zdrobise. Fără rod. Duhul întunecat care i se cuibărise în inimă nu dorea să plece în genunile din care ieșise. Trăia pe seama ei ca un parazit. Într-o noapte, femeia a avut un vis. Se făcea că este într-o mânăstire mândră, clădită sub crestele munților, și că se închina unor sfinte moaște. În vis putea! Atunci, o voce i-a spus că se va elibera din strânsura duhului negru, dacă merge la mânăstirea Râmeți din Apuseni, acolo unde se află capul Sfântului Ghelasie. Maicile au dus-o în biserică. Încet, pășind cu sfială, femeia a intrat în sfântul lăcaș. Apoi a mers la micuța raclă de lemn și s-a închinat. Craniul a răspândit o mireasmă fină și femeia a simțit cum negura inimii slăbește. Încet, așa cum venise, duhul rău a părăsit-o. Atunci, toată obștea a înțeles că nu fusese numai un vis. Că prin Maria, umila credincioasă din Maramureș, craniul le vorbise. Le spusese cine este și tot ceea ce făcuse în viață. Cerul se întâlnea acum cu memoria moților bătrâni. Sute de ani ținuseră minte minunile Sfântului Ghelasie. Îi păstraseră numele înscris nu în cărți, ci pe izvoare și păduri. Își adormiseră pruncii cu povestea lui, își grijiseră pajiștile cu binecuvântarea lui. Acum se reîntâlniseră.
Plecarea
Când Sfântul Ghelasie s-a coborât în obște, cu viața, minunile și harul strâns în cer, părintele Dometie a putut să se înalțe la Domnul. Nu a avut un sfârșit lin. Omul care arsese până la capăt, care se încărcase de toate păcatele semenilor, care purtase în inimă durerile tuturor, a sfârșit năpraznic și frumos.
De zile întregi dormise pe furate, luând trupului vlagă, pentru a o dărui rugăciunii. Slujise, alergase, se zdrobise. În dimineața aceea a fost nevoie ca cineva să ducă în spinare alimentele mânăstirii. Părintele Dometie nu putea lipsi, deși s-ar fi cuvenit să se odihnească, să rămână la chilie. În loc de asta, a înșfăcat un sac și a pornit cu el în spinare. Când a ajuns în fața bisericuței din Geoagiu, inima lui s-a răzvrătit. Nu a mai vrut să mai bată. Se supusese ani și ani la tot soiul de osteneli, dincolo de pragul omenesc. Acum, de tot vlăguită, stoarsă până la ultima picătură de sânge, s-a oprit. Părintele a căzut în genunchi și a rămas așa. Pentru totdeauna. Nu avea cum să plece de aici. Drumul său la cer trecea pe sub stânjenei și fire de iarbă, printre osemintele sutelor, miilor de sihaștri care se zdrobiseră în rugăciune aninați de creste, pe sub pulpana vie a pârâului de lângă mânăstire, prin inimile tuturor maicilor și credincioșilor de lângă Râmeți. E un drum pe care-l mai străbate și acum. Dacă mergeți la mânăstirea de sub coama Trascăului, o să-l întâlniți. Negreșit. Cu el și cu Sfântul Ghelasie, povestea Râmețului continuă. În veșnicie.
Foto: CĂTĂLIN MANOLE