Mânăstirea Aninoasa

Claudiu Tarziu
Pe Argeș în jos,/ Într-un loc frumos...

În ținutul legendar al Muscelului, plin de bise­rici și mânăstiri ridicate din poruncă dom­neas­că, de meșteri mari, Mâ­năstirea Aninoasa are un destin special. Clădită ca preț al unei vieți salvate de pe butucul călăului, înfru­mu­sețată din preaplinul su­fle­tesc al unui zugrav de geniu, sfân­tul lăcaș a tre­cut prin vremuri de cum­plită restriște. Jefuită și în­chisă la ordinul lui Cuza Vodă, pângărită de jandar­mii interbelici și ceapiștii comuniști, Aninoasa a re­născut din cenușa istoriei, iar maicile care viețuiesc în ea spun că este o mi­nune a Sfân­tului Ni­colae. Dar nu e singurul miracol de la Aninoasa.

Cerul din sticla ferestrelor

Munții se deschid în semicerc, ca o coadă de păun, etalând în­treaga pa­letă de culori a verii. Pleoa­pa se strânge peste ochi de-atâta strălucire și numai după o vreme te lasă să vezi, printr-o des­chizătură subțire, locul ace­la, înconjurat de albas­tru, roșu, gal­ben și verde, mai ales verde, în toa­te nuanțele. Văzut așa, prin deschizăturile zgârcite ale pleoapelor, satul Aninoa­sa pare un loc ireal, o icoa­­­nă a unei lumi dispă­rute. Mai întâi privirea se oprește pe casele scufun­date în um­bra grădinilor, așezate rân­duri, rânduri de-a lungul străzii, pre­cum curtenii di­na­­intea îm­­păratului; se­me­țe, cu ceardacuri de lemn co­co­țate pe temelii înal­te de piatră, cu ferestre largi, care par a cuprinde întreg cerul în sticla lor; case mândre, gos­­podărești, ce vor­besc despre oamenii acestor lo­curi: mândri, curajoși și bogați. Așa au înfruntat vea­curile și capriciile istoriei, așa sunt și azi.

Raiul cu flori

Mânăstirea Aninoasa se află în mijlocul așezării. Ziduri uriașe sprijină cerul. Jur-împrejurul lor, un cocon de liniște. Le dai ocol și liniștea se înfă­șoa­ră pe tine precum un caier. Stai înfășurat în ea, dinaintea porților imense, fără să intri, fără să pleci. Este o liniște de prunc aflat la sânul ma­mei. În mijlocul ei, se des­chide o ușă mică, tăiată în una din porțile cele mari. Intrarea te smerește, aproape că te obligă să înge­nun­chezi. Odată ce-ai pășit dincolo, pătrunzi într-o altă dimensiune, în care ai fi putut intra foarte bine, poate mai bine, numai cu sufletul, despo­vărat de trup.
Fiecare latură a curții este străjuită de albe coloane și arcade brâncovenești, scânteind în soarele verii, îndărătul că­rora se ascund chiliile ră­co­roase, tra­peza și dependințele mânăs­tirii: Ani­noa­sa - nume parcă de alint al unui sat argeșean, care odi­ni­oară era scufun­dat în­tr-o pă­dure de arini.
Curtea e inundată de flori: crini, crăițe, albăs­tre­le, flori de piatră și muș­­cate. Dintre ele se ri­dică, aproape timi­dă, de­și maiestuoasă, bise­rica închinată Sfântului Ie­rarh Nicolae. Te chea­mă, te ia de mână și te poartă pe dinaintea icoa­nelor vechi de două vea­curi, ca­re au fost ferecate în ar­gint de către cre­din­cioși drept mulțumire pen­tru minu­nile pe care le-au fă­cut cu viețile lor. Pășind neauzit, îți arată pictura ves­titu­lui zugrav Pârvu Mutu, cu care a fost îm­podobită de la în­ce­put și care acum e abia bănuită, sub straturile de timp aș­ternute în tușe groase. Te îndeamnă să te închini la părticelele din sfintele moaște ale Sf. Nicolae, aduse aici, prin voia Domnului, în anul 2007, de la Bari (Ita­lia), unde trupul sfân­tului se află de secole. Și-ntr-un târziu, te lasă să-i cazi la piept și să te rogi, cu umi­lele tale pu­teri, căci știe că numai asta mai vrei. Să te rogi, până când îți vor da lacri­mile, pâ­nă când nu-ți vei mai simți carnea, până vei uita lumea, până când fumul de pe pereții zu­gră­­viți de Pârvu Mutu se va ridica la cer ca dintr-o că­țuie, și odată cu el, și tu.

Moartea întoarsă din drum

Aninoasa este mai întâi un loc al durerii și-al jertfei. Numai târ­ziu, după ce îl vei fi dezghiocat de isto­ria sa, îl vei descoperi și ca pe unul al bucuriei.
Mânăstirea a fost ridi­cată pe-un jurământ și a supra­viețuit prin­tr-un miracol. La 1677, clucerul Tu­doran Vlădescu a ridicat bise­ri­ca pentru curtea sa boierească aflată aici. În același an, soția boierului, Alexan­dra, s-a mutat la cele veș­nice. Și-a mai venit peste el o năpraznă: domnitorul Ță­rii Româ­nești a vrut să-l omoare, pentru o datorie a unui prieten pen­tru care se pusese chezaș. Boierul s-a ru­gat lui Dumnezeu să fie lăsat în viață, pro­mițând că se va că­lu­­gări. Și vodă, căruia negreșit îi va fi trimis Hristos gândul bun, l-a iertat, chiar când era cu capul pe butucul călăului. Și Tudoran Vlădescu și-a împlinit jură­mântul. Și-a lăsat cei unsprezece copii în grija rudelor, a înființat mâ­năstirea Aninoa­sa în jurul bisericii boierești, căreia i-a dăruit toată ave­rea sa și în care s-a că­lu­gărit sub nu­mele Teodosie. Așa în­cât Ani­noa­sa a devenit una dintre cele mai bo­gate mâ­năstiri româ­nești, cu mii de vite, nenu­mărate me­tocuri, mo­șii în­tinse în șapte ju­dețe și sute de robi țigani.

Zugravul lui Dumnezeu

Biserica mânăstirii a fost pictată de tânărul pictor, de numai 18 ani pe atunci, Pârvu Pârvescu, care va deveni celebru ca Pârvu Mutu - prefăcându-și porecla în renume. I se spunea Mutu, pentru că nu picta decât atâta timp cât putea sta nemâncat și fără să vorbească, și asta dura uneori și câteva săptămâni.
Pârvu Mutu a fost singurul supraviețuitor dintre cei șase copii ai preotului Ioan Pârvescu din mahalaua Vișoiului din Câmpulung Muscel. Pe când avea șase ani, a rămas orfan de mamă. Atunci, tatăl său s-a călu­gărit la mânăstirea Negru Vodă și l-a luat cu sine și pe băiat. Acolo și-a descoperit talentul și a învățat meș­teșugul picturii, de la părintele Evghenie. Pe la 12 ani, a ajuns la o școală de zugravi din Bucovina, unde a ucenicit pe lângă un zugrav rus. Primele biserici pe care le-a pictat după ce s-a întors au fost cea a mânăs­tirii Negru Vodă (al treilea rând de frescă), cea a mâ­năs­tirii Cotroceni și cea a mânăstirii Aninoasa. Numai în biserica de la Aninoasa se mai păstrează azi pictura lui Pârvu Mutu, căci la Negru Vodă a fost distrusă de un cutremur, iar la Cotroceni a dispărut cu tot cu bise­rică - demolată din ordinul comuniștilor. Mai târziu, Pârvu Mutu a devenit zugravul preferat al caselor domnitoare munte­nești, Cantacuzino și Brâncovea­nu. Parcă urmărit de un bles­tem de familie, zugravul de sfinți și icoane a rămas văduv încă de tâ­năr, la fel ca și tatăl lui. Și asemeni bătrânului preot Ioan, Pârvu, fiul său, s-a călugărit, luându-l în mânăs­tirea Mărgi­neni și pe fiul mai mic, Gheorghe, care, la rându-i, a de­ve­nit monah. Dar copilul cel mult iubit a murit și-atunci zu­gravul s-a schimnicit pe lângă mâ­năs­tirea Robaia, un­de a și trecut printre drepți, în 1735.

Prăpădul

Viața monahală a fost întreruptă brusc la Aninoasa, în 1864. Prin legea secularizării, deși era mânăstire pur românească, fondată de boieri români și neînchinată vreunei mânăstiri din străinătate, Aninoasa a fost des­ființată, averile i-au fost împărțite la țărani, iar biserica mare a rămas ca biserică parohială. Călugării s-au mu­tat la Negru Vodă. Clădirile mânăstirii au fost folosite mai întâi de jandarmi, care își adăposteau caii în chilii, iar mai apoi, sub comuniști, pe post de sediu al Coope­rativei Agri­co­le de Producție (CAP). În partea de est, la etaj, a funcționat, tot în timpul comunis­mului, școala primară a satului. Paraclisul a fost vandalizat.
Abia în 1993, a fost redeschisă mâ­năs­­tirea Aninoa­sa, cu o obște de maici. Dar to­tul era în ruină și a fost o muncă sisifică, pentru restaurarea bisericii și a chi­liilor. Biserica mânăstirii a continuat să fie, pentru încă niște ani, biserică a satului, viața de obște fiind în­greu­nată. Abia în 2001, mânăstirea a reușit să ter­mi­ne de construit și să sfințească o biserică în sat, câș­ti­gân­du-și, astfel, independența.

Istoria, în șoaptele sfinților

Toate acestea le poți afla chiar în biserica Ani­noa­sei, dacă te scufunzi în rugăciune, atât cât să auzi șoap­tele sfinților, peste chipurile cărora veacurile au întins giulgiuri întunecate. Pânzele din fum de lumâ­nare și praf de noapte parcă au fost țesute anume de către un păianjen fermecat, pentru a proteja divinele fețe de ochiul păgân și de inima haină. În firul lor se împletesc aroma tămâierilor, vibrația cântărilor și dogoarea mili­oa­nelor de metanii făcute cu gândul și cu sufletul, de creș­tinii care au călcat pragul acestei biserici. Sfinții par înveșmântați în borangic de iubire și teamă, de căință și adorație. Nici chiar legendarul Pârvu Mutu nu ar fi putut să le picteze această "ar­mură”, așa cum a făcut-o timpul. Iar dacă evlavia nu te îndeamnă să îngenunchezi și să te lași pe mâna duhu­rilor, caută una dintre maici, ca să-ți spună povestea. Una din cele zece călugărițe care străbat la răstimpuri, cu pași mărunți și frunțile plecate, curtea înflorită și culoarele boltite. Una din monahiile unei obști care, prin binecuvântarea lui Dumnezeu, a avut puterea de a reda strălucirea de odinioară, ctitoriei boierești.
Dacă le vei întreba cum au izbândit, nu vei auzi nici o laudă, căci maicile mărturisesc că au făcut totul nu­mai cu ajutorul Sfântului Nicolae, căruia îi este în­chi­­nată biserica și căruia nu obo­sesc să i se roage zi de zi.
Între ele se află și maica Cecilia, ghidul mânăstirii. Si­luetă subțire, față se­veră, miș­cări energice, în oare­care dis­cor­danță cu vorba sa calmă, plină de răbdare și cu grijă pentru amănunt. Este la Ani­noasa de zece ani, de când a intrat în călugărie. Și tot de atunci a primit ascul­tarea de a întâmpina și lămuri pelerinii și turiștii. Așadar, am întâlnit omul cel mai potrivit.
Maica Cecilia a terminat Facultatea de Litere și este mândră că face parte dintr-o obște formată din ti­nere inte­lectuale, între surorile întru nevoință numă­rându-se și o maică medic și o alta doctor în Drept. De la maica Cecilia am aflat nu numai câte ceva din istoria locului, dar și des­pre viața de acum a mânăs­tirii. Ne-a dumirit, de pildă, una dintre plăcutele noastre mirări: cum e posibil să faci din curtea unei mânăstiri o ade­vărată gradină a Raiului? "Pentru noi, munca este o bucurie. Mun­cim până la epuizare și astfel ne păstrăm mintea și sufletul curate. Iar dintre toate muncile, cel mai mult ne place îngrijirea florilor. Florile te umplu de frumos. Și pen­tru ca peisajul să nu fie monoton și să trăim alte și alte bucurii, în fiecare anotimp punem alt fel de flori în pă­mânt, în afară de mușcatele pe care le vedeți la ferestre sau atârnate de arca­de. Primă­vara e vremea lalele­lor, a zam­bilelor și a florilor albastre de «nu-mă-uita». Vara este mai ales a crinilor, dar și a crăițelor și albăstre­lelor. Iar toam­na, desigur, a cri­zan­­te­melor și tufă­ne­le­lor”.
După flori, vine rândul icoanelor. Cealaltă grădină a raiului, plină de sfin­ții înșiruiți pe catapeteasmă. Știm că pe iconostasul bise­ri­cii sunt două icoane pic­tate chiar de Pârvu Mu­tu, iar în pro­naos alte câteva, vechi de peste o sută de ani. Despre toate a mers vestea că sunt fă­cătoare de minuni. "Ce minuni au făcut?” - am între­bat-o pe maica Ce­cilia. "Toate icoanele sunt fă­cătoare de mi­nuni, în sen­sul că nu lemnul pic­tat te milu­ieș­te, ci Dum­nezeu, prin mij­lo­cirea sfinților zu­gră­viți pe ace­le icoane. Până la urmă, numai credința ta te mân­tu­ieș­te. Noi nu umblăm să atragem lumea cu icoa­­nele făcătoare de mi­nuni, dar mulți credin­cioși ne-au mărturisit, cu frică și cu bucurie, că au fost ajutați de Dumnezeu după ce s-au rugat la ele. Două din­tre icoane au fost legate în argint vechi, pe chel­tuiala unor cre­dincioși, ca mulțumire că au fost ajutați.”
Cu o precauție așe­za­tă între smerenie și spe­ranță, maica Cecilia nu se sfiește, însă, să spu­nă des­pre pictura lui Pârvu Mutu, că va fi o ade­văra­tă re­ve­lație, du­pă ce va fi spălată. "Zu­grăveala lui Pârvu Mu­tu este de o fru­musețe rară, după cum reușim să vedem pe sub stra­turile de fum și praf de­puse pe ea. Însă, în unele locuri, pictura lui este acoperită de o alta, poate la fel de valo­roa­să, a pictorilor Dima, Mihai și Ba­dea, din veacul al optspre­ze­celea. Așa încât restaurarea va fi și mai difi­cilă, căci trebuie curățate ambele picturi...”.
Nu sunt bani, deocamdată, pentru dorita restaurare a pic­turii, proiectul fiind foarte costisitor. Dar prin mijlo­cirea Sfântului Nicolae, pe care mai­cile îl simt mereu prezent și ocrotitor, și cu ajutorul lui Dumne­zeu, dorin­ța se va împlini. "Credem că e posi­bilă o nouă minune, căci deja una mare s-a înfăptuit: am făcut o obște, iar mânăstirea a reînviat. Trăiește!”, spu­ne maica Cecilia.
Vânând bucuria
Convorbirea cu maica Cecilia a fost ca o trecere între două lumi: una con­cretă, plină de gri­jile existente și-n mâ­năstiri, presărate cu eforturi și renunțări, și o alta inefabilă, în care lucrurile și oamenii sunt trans­lu­cizi și im­ponderabili, în care im­posibilul devine po­si­­bil; o trecere între două realități, una co­ti­diană, deseori neplă­cută, și o alta, paralelă, nu mai puțin adevăra­tă, ba chiar poate mai adevărată, dacă se poa­te spune așa: ca în jo­curile copilăriei, când abandonam decorul din curtea casei pentru a plonja în basm, de­venind, la o simplă poc­nitură din degete, prinți și prințese care călăreau inorogi pe câmpuri de stele.
Această pendulare între realități, ca în­tr-un leagăn care te du­ce când mai aproape de pământ, când mai aproa­pe de cer, te poa­te ameți. Dar întot­dea­una te bu­cură. Pentru noi, profanii, poate fi o bucurie de o clipă. Pentru călugări, este însă o bucurie conti­nuă. O bucu­rie pe care o îmbracă odată cu hai­na îngerească: o bu­curie pe care se sfiesc să o descrie, dar pe care o tră­iesc sufle­teș­te profund...
Am vânat și eu bu­cu­ria la Aninoasa și am prins-o. Cu ea pusă pe suflet, ca un trofeu de preț, am ieșit prin ușa cea mică din poarta cea mare, îngenunchind.