În arșița politică a acestei veri, s-a vorbit mult de Curtea Constituțională, de referendum și de partide politice, dar prea puțin de economie. Cu toate acestea, printr-un miracol, economia n-a sucombat, deși pericolele au fost majore. Situația amintește de anii '80, când Italia se dezvolta frenetic, deși, după război, avusese nu mai puțin de 52 de guverne! Cam unul și jumătate pe an. Și la noi, ca odinioară în Italia cea prosperă, sistemul economic, chiar dacă la o cotă minimalistă, a funcționat practic fără guvern; mai corect spus, fără intervenția semnificativă a politicienilor de la Palatul Victoria. Pe scurt, în pofida furtunilor politice, nu am avut "derapaje” economice. De acest lucru ne asigură un finanțist de talie internațională, profesorul Daniel Dăianu, fost ministru de finanțe și fost europarlamentar.
"Ar fi fost bine să nu avem un conflict politic atât de acut, având în vedere criza din zona euro”
- În ce măsură a fost afectată economia românească de tensiunile politice ale acestei veri, domnule profesor?
- Economia nu poate fi disociată de mediul politic. Când acesta din urmă se învolburează, se poate trece un anume prag, un "tipping point” (punct de basculare), ce afectează mersul economiei prin noi incertitudini, prin expectativa mărită în care se poziționează firme și investitori. Costul finanțării deficitelor poate crește. Ar fi fost bine să nu avem un conflict politic atât de acut, având în vedere criza din zona euro, încetinirea activității economice în Europa. Avem și o secetă teribilă în acest an, alături de o absorbție jalnică a fondurilor europene. În condițiile în care se continuă consolidarea finanțelor publice, fondurile europene erau singura pârghie forte de a susține cheltuielile statului, activitatea economică. Incapacitatea României de a absorbi fonduri europene mi se pare a fi un eșec mai grav decât neaderarea la Spațiul Schengen. Să avem în vedere că aceste fonduri ar fi adus la bugetul public și la bugete private, în medie, peste 4% din PIB-ul anual, începând cu 2009, și ar fi indus modernizare în economie. Trebuie spus însă că, în pofida intemperiilor externe și a crizei politice de acasă, a anului electoral, nu există derapaje economice, și acordurile cu partenerii externi finanțatori (FMI, UE, Banca Mondială) se mențin.
- De la o economie "multilateral dezvoltată”, din timpul lui Ceaușescu, am rămas, după 1989, cu câteva centre industriale minore. Ce sectoare ale economiei mai funcționează astăzi, domnule Dăianu?
- Există o diferență de esență economică, socială și politică, între România de dinainte de 1989 și cea de acum, deși, în ambele ipostaze, ea rămâne la mare distanță de ceea ce vedem în țările dezvoltate. Industrializarea forțată în sistemul de comandă (comunist) nu a surmontat marile decalaje, chiar dacă a mărit ponderea lucrătorilor industriali și a creat noi ramuri industriale. Astăzi, avem o societate/economie deschisă, cu piețe libere, mai ales după intrarea în UE, fie că ne referim la forța de muncă sau la mărfuri, servicii și capital. Dar creșterea economică din ultimul deceniu s-a bazat excesiv pe consum finanțat prin îndatorare. În plus, multe investiții s-au făcut în ramuri ce nu ajută producția internă, exporturile (exemplu: imobiliar, retail, chiar servicii financiare). Aparent, avem o structură economică similară cu cea a țărilor dezvoltate, dar ce se produce la noi are, în general, valoare adăugată scăzută. Există unele activități industriale ce iau ochiul (de pildă, auto la Mioveni sau componente aviatice la Bacău), dar este puțin; țesutul industrial are mari insuficiențe și nu avem poli de dezvoltare, chiar dacă se încearcă constituirea de clustere (grupuri de specialiști) aproape de centre universitare unde ar exista excelență inginerească și de cercetare. În UE, România se află la periferia zonei euro, care este considerabil mai puțin dezvoltată industrial decât Germania sau Olanda și care suferă de deficit mare de competitivitate. De aici rezultă o morală: o economie nepregătită capotează în mod inevitabil într-o uniune monetară, care nu mai permite utilizarea politicii monetare și a cursului de schimb drept instrumente de corecție.
"Contează enorm că rezervele valutare ale BNR rămân considerabile”
- Cum apreciați politica BNR și evoluția leului în raport cu valutele principale?
- BNR, ca bancă centrală, are nu numai mandat de a asigura stabilitatea prețurilor; ea are deopotrivă misiunea de a proteja stabilitatea financiară. Economia noastră este puternic "euroizată”: numeroase tranzacții (și depozite) sunt denominate în euro. Aici găsim rațiunea pentru care o depreciere puternică a leului ar cauza stricăciuni (prin deteriorare de bilanțuri) gospodăriilor, firmelor și băncilor. În consecință, deprecierea leului se vede rapid în mișcarea prețurilor pe filiera cursului de schimb. Presiunile din acest an de pe piața valutară își au originea în acutizarea crizei din zona euro, în creșterea aversiunii față de risc, în plecări de fonduri speculative (inclusiv prin vânzări de titluri de stat românești), în foarte slaba absorbție a fondurilor europene și, în fine, în criza politică internă. Una peste alta, este de remarcat că deprecierea leului în acest an nu este mai amplă decât mișcările zlotului și ale forintului, de exemplu. La noi, din cauza "euroizării”, există o psihoză a deprecierii. Contează enorm că rezervele valutare ale BNR rămân considerabile. Ar fi grozav să reușim o "de-euroizare” a economiei, care ar mări spațiul de manevră în politica economică.
- BNR a început să plătească datoriile. S-au plătit deja 500 milioane DST (peste 600 milioane euro). Alte rate la fel de mari bat la ușă. Vor reuși Banca Națională și Guvernul să plătească uriașele sume către FMI?
- Ce se înțelege mai puțin este că o mare parte a împrumutului contractat de România în 2009 se află în cufărul BNR; peste 12 miliarde euro au intrat în rezerva valutară a țării, nefiind cheltuiți, așa cum ar crede unii. Deci, povara de rambursare a împrumutului nu apasă numai pe bugetul public. Drept este că rezervele valutare ale țării trebuie să fie la un nivel adecvat, având în vedere incertitudinile mari de pe piețele internaționale și criza zonei euro. De aceea, România trebuie să fie prezentă pe piețele financiare, acasă și în străinătate, pentru a-și reface rezervele la BNR. Este necesar să ne întărim, să strângem rândurile, în interior, să rezolvăm "marea neînțelegere” politică de acasă pe căi democratice, constituționale.
"A ținti să intri în zona euro cât mai repede este un non-sens din punct de vedere al politicii economice concrete”
- În acest context de criză, mai este ambiția României, de a intra în zona euro, una recomandabilă? Va găsi România mai multă protecție sub umbrela monedei europene?
- Sunt două precondiții pentru ca o țară să-și găsească un loc avantajos în Uniunea Monetară Europeană (UME): 1. Să fie competitivă, ceea ce înseamnă un grad corespunzător de productivitate și instituții ce funcționează bine; 2. Uniunea monetară să funcționeze bine. Ambele precondiții nu există acum. Câștiguri de productivitate majore nu se pot realiza peste noapte, iar UME nu este o uniune monetară veritabilă; este mai degrabă o "arie monetară comună”, care a adus laolaltă economii între care există discrepanțe structurale considerabile. Așa se explică accentuarea unei fracturi economice între Nord și Sud. Zona euro nu are aranjamente instituționale și de politici caracteristice unei uniuni monetare (în SUA, ca uniune monetară, există buget federal, un FED ca împrumutător de ultimă instanță, autorități federale de reglementare și supraveghere etc). Cum funcționează acum, zona euro este mai constrângătoare decât regimul etalonului aur, din perioada interbelică. Se vorbește acum de o uniune bancară în UE, dar aceasta nu va rezolva situația, dacă nu va fi însoțită de aranjamente fiscale integraționiste, de mutualizare de datorii. Tratatul Fiscal al UE nu echivalează cu o uniune fiscală, cum se afirmă uneori în mod greșit. A ținti să intri în zona euro cât mai repede, fără a judeca circumstanțele, este un non-sens din punctul de vedere al analizei și al politicii economice concrete.
- S-a spus că instabilitatea politică a alungat investitorii străini. Și-au pierdut străinii încrederea în economia românească?
- Când veștile bune se înmulțesc, banii vin. Când se produc tensiuni politice, banii "fierbinți” ies, ceea ce se simte pe piața valutară, dacă nu sunt compensați de alte fluxuri. Și sunt date ale BNR care arată că așa s-a întâmplat în ultima perioadă. Dar este vorba de hot money, bani fierbinți, folosiți pentru speculații financiare. Mai grav ar fi să nu reușim să restabilim o stare cât de cât normală a situației politice, ceea ce ar înrăutăți percepția economiei românești prin creșterea incertitudinilor. De aceea, este necesar ca decizia Curții Constituționale privind referendumul să fie respectată. În plus, avem nevoie ca, după alegerile din noiembrie, să se înscăuneze un guvern solid, cu puternică susținere parlamentară. Mai ales că, în Europa, criza economică va persista o perioadă lungă.
"Bine că s-a reușit anularea contractelor cu «băieții deștepți» la Hidroelectrica!”
- FMI a fost din nou la București. Ce direcții a "trasat” guvernului?
- Nu este nevoie să spună FMI sau Comisia Europeană ce este de făcut. Sunt treburi ce țin de buna administrare a economiei prin politica publică, pe care trebuia să le fi înțeles până cum. Consolidarea finanțelor publice trebuie să continue; acest proces înseamnă nu numai ajustare de cheltuieli, ci și încasări fiscale crescute, printr-o colectare mai bună (e necesară reforma ANAF!) și prin mărirea bazei de impozitare. În același timp, așa cum am subliniat, eficiența utilizării banului public trebuie să fie mult ameliorată. La noi se cheltuiește deseori aiurea; vedem câte resurse publice sunt irosite, dar nu ne apucăm de lucruri esențiale pentru infrastructură: autostrăzi, sisteme de irigații, poduri, îndiguiri etc). Ministerul Finanțelor Publice a realizat recent o analiză excelentă privind situația frontului de investiții publice în România, cred că singura efectuată în ultimul deceniu. Reforma companiilor de stat merge prea încet. Trebuie să se curme numirile pe criterii politice, de clientelism; profesionalismul trebuie să domine. Avem nevoie de investiții mari în energie și, pentru așa ceva, funcționarea unor prețuri care să permită recuperarea investițiilor este necesară. Bine că s-a reușit anularea contractelor cu "băieții deștepți” la Hidroelectrica! Reforma sistemului asistenței medicale este o prioritate; există o asimetrie între populația activă și cea pensionată. După ce că suntem codași în UE, la câți bani publici alocăm sănătății (ca și educației de altfel), îi irosim și pe aceștia. Cât privește fondurile europene, rezultatul lamentabil arată nu numai vicii ale dispozitivului imaginat și construit inițial (aici și experții Comisiei Europene sunt de vină!), ci și metehne ale administrației publice centrale și locale, corupție și legături certate cu legea. Blestemul formei fără fond a cuprins România, cu grave consecințe pentru economie.