La doar 41 de ani, Adrian Ilfoveanu s-a impus cu tărie printre artiștii noștri contemporani, cu sculpturile lui de o originalitate neașteptată. Recunoscut și premiat în străinătate, mai mult chiar decât în țară, tânărul artist este un îndrăgostit fără leac de România, pentru că aici îi place lui să creeze și tot de aici își trage seva. Adrian Ilfoveanu s-a născut și sub o stea aparte. El provine dintr-o familie de artiști, fiind fiul lui Sorin Ilfoveanu, unul dintre cei mai mari pictori contemporani ai României, iar mama lui, Ruxandra Ilfoveanu, este și ea unul dintre pictorii noștri importanți. Dar Adrian Ilfoveanu a sfidat strălucit legea nescrisă care spune că e greu să te naști artist de calibru la a doua generație. De curând, la galeria AnnArt, l-am întâlnit pe acest artist talentat și atipic, al cărui univers merită dezvăluit lumii întregi. În răcoarea galeriei, Adrian Ilfoveanu m-a privit un timp îngândurat și tăcut, înconjurat de păsările lui care păreau gata să-și ia zborul din lemnul și bronzul în care fuseseră întrupate. Erau niște crâmpeie luminoase de materie, topite în forme surprinzătoare și suple, ce te purtau mai aproape de cer. I-am privit pe îndelete statuile lui Ilfoveanu, apoi i-am răsfoit tacticos și febril un catalog splendid, scos tot de AnnArt, și abia pe urmă am început să vorbim. În toată vremea asta, vraja formelor închipuite de sculptor a rămas plutind între noi...
Copilărie cu parfum de culori
Dacă îl pui să-ți vorbească despre începuturile lui, Adrian Ilfoveanu pare timid și zgârcit la vorbă, ca în fața unei corvoade. Îmi mărturisește că nu este sociabil și chiar crede că asta îi influențează cumva și arta. În schimb, când intri de mână cu el în țara sculpturilor sale și-l pui să-ți tălmăcească năzdrăvăniile lui mirobolante și avântate, sculptorul se înviorează brusc. Parcă ar trece ușa unei vrăji. Și poveștile lui încep să curgă neostoite, pline de o profunzime gingașă. Până la ele, am vrut să aflu cum s-a coagulat, cum s-a format artistul Adrian Ilfoveanu.
- Care sunt primele tale amintiri dintr-o casă de artiști, cu un tată celebru?
- Primele mele amintiri sunt foarte timpurii. Universul meu a început să prindă viață cam pe când aveam doi ani. S-a întâmplat în atelierul de pictură din Pitești al tatii. Noi acolo am început, și eu, și fratele meu, acolo am deschis ochii. Într-o cu totul altă lume decât cea de afară. Astea sunt amintirile mele: cât eram de mic, îl vedeam tot timpul pe tata la lucru. Și atmosfera aceea cotropită de culori și de pânze, iar peste toate, parfumul aparte al uleiurilor, insinuându-se înțepător și îmbătător. Așa am deschis eu ochii pe lume. Printre plăsmuirile tatălui meu.
- Ai crescut pe lângă un artist de seamă al României. Cum e să ai un tată mare artist? Cât te-a influențat?
- Sunt influențe inevitabile, fie și numai pentru că îl vedeam pe tata lucrând în atelier. Dar tata mi-a fost și un mentor rafinat și plin de tact. Nu m-a pus să lucrez de la început, de mic. Mi-a sugerat numai să mă uit prin albume și să merg prin expoziții, ca să-mi dau seama ce-mi place, spre ce aș aluneca. Atmosfera aceea a copilăriei mele m-a dus ușor, ușor înspre artă. Poate că și tata intuise, cu ochiul lui sigur, că și în mine zace ceva, vreun "pui de artist”. Cu toate astea, paradoxul copilăriei mele a fost că până la vârsta de 13-14 ani eu nu am desenat și nu am lucrat nimic! Doar am studiat întruna și întruna albume și expoziții de maeștri. Abia la 13 ani, începusem să desenez. Și tot atunci am început să lucrez cu tata. În primele luni, stăteam cu el în atelier și mergeam amândoi și când făcea peisaje. Iar după asta, începusem să lucrez exact ca el! Poate că era și o chestiune de sânge care mă adusese aici, dar întâi de toate, cred că personalitatea artistică puternică a tatei mă influența, pur și simplu, mă fura. Așa că după câteva luni, mi-am dat seama că trebuie s-o iau în altă direcție. Și i-am spus: voi fi sculptor. Am ales calea asta, nu numai pentru că simțeam nevoia diferenței față de tata, dar și pentru că aveam și o aplecare spre formă. Și din acel moment ne-am despărțit, ca artiști.
Atelierul din grădină
- E foarte greu să fii artist valoros la a doua generație. Tu cum ai reușit?
- Adevărat, nu-i deloc ușor să fii la a doua generație, într-o familie de artiști. Dar eu nu am stat să mă gândesc prea mult la asta. Pur și simplu, mi-am văzut de lucrul meu. Iar personalitatea tatălui meu nu numai că mă apăsa, dar mă și stimula, și el m-a încurajat mereu, dar nu oricum, ci în a lucra, în a-mi face meseria. Eu, la rândul meu, am încercat să intru cât mai puțin în zona artistică a tatei. Teama asta de influență, de a nu merge pe același drum cu el, m-a urmărit încontinuu. Dar m-a și stimulat, aproape că m-a forțat să inventez altceva. Poate de aceea nici liceul și nici facultatea nu m-au canalizat spre o direcție anume. Lumea ideilor mele era gata formată, de pe la 13-14 ani.
- De unde îți iei inspirația? Și de unde ți-ai sintetizat temele?
- Inspirația vine din viață, din lucrurile pe care le întâlnesc zi de zi. Din dar și din cultură. Pot să zic că toată cultura lumii a fost profesorul meu. Muzica, de pildă. Eu cred că sculptura este o muzică a formelor. Și eu chiar aud muzica formelor. Iar temele mele mitice mi le iau din marile cărți, din filozofia indiană și din Biblie. Cât despre sculptura greacă arhaică sau goticii sau Brâncuși ori Henry Moore - mă inspiră mereu încântarea care mă cuprinde în fața artei lor.
- Eu cred că mai există un loc de unde-ți tragi seva și inspirația: în Argeș, la casa familiei Ilfoveanu din Rădești.
- Rădeștiul este un loc special, unde stăm toată vara și de sărbători. Un loc în care întotdeauna ne-am găsit liniștea și inspirația, o zonă de dealuri, cu pădurea aproape. Un loc simplu. Frumos prin simplitatea lui. Simplitatea e întotdeauna frumoasă. Acolo fugim de toată agitația Bucureștiului și acolo ne clarificăm ideile. Este un spațiu foarte intim. Asta ne-am și dorit. Ai mei au atelier acolo, două cămăruțe. Într-o parte pictează mama, în cealaltă pictează tata, Nicu, fratele meu, care este artist fotograf, pozează fără odihnă și el, iar eu lucrez în grădinița din față. Acolo sculptez toată vara, în lemn. Am lucrat și în piatră. Vara e anotimp de lucru pentru noi toți, nu de odihnă. Iar universul de la Rădești e prezent în tot ceea ce facem. N-a existat vreo expoziție de-a mea sau de-a părinților mei care să nu fie legată direct sau indirect de locul acela. Cam toate se trag de acolo. Așa cum a fost, de pildă, expoziția de la Artmark din 2010, făcută la propunerea doamnei Ruxandra Garofeanu, și pe care tot ea a numit-o "Saga Ilfoveanu”. Și să îți mai spun ceva. Eu, de pildă, am expus destul de mult în străinătate. În Germania, în India, în țările nordice, unde m-am simțit mai bine receptat decât în țară. Am expus acolo, dar tot în țară creez, de aici îmi trag seva. Și în special de la Rădești.
- Poți să-mi povestești puțin cum lucrezi, cum îți "moșești” tu păsările și toate celelalte apariții mitologice? De unde se trag fantezia și prospețimea sculpturilor tale?
- Cine știe, poate că de la natura mea disparată. Simt nevoia să lucrez în mai multe direcții. De aceea, nu lucrez niciodată numai la o singură sculptură. Fac două-trei în paralel, fiecare din altă zonă. Sigur că aici e și un pericol de risipire, pentru că trebuie să trăiești profund și până la capăt în fiecare direcție în care te duci. Să îți trăiești lucrul. Iar asta nu e simplu. Dar ăsta-i felul meu. Însă modul ăsta al meu de a fi și de a sculpta mă curăță și-mi dă și o putere a prospețimii. Și nu fac nimic altceva decât sculptură. Singurele mele desene sunt doar schițele pregătitoare pentru lucrări. Am în album, de pildă, un desen cu care începe seria Păsărilor mele. Am vrut să-mi imaginez în desenul meu trecerea de la om la pasăre. O schiță pentru o sculptură a unei păsări-copil. Un nou-născut, de fapt.
Păsările suflet
Priveam păsările fabuloase și gigantice și toate celelalte vietăți inventate de Adrian Ilfoveanu și am început să mă gândesc că, poate, ele vin dintr-un loc aparte, mai înalt, la care numai el, artistul, are acces. Și l-am rugat pe Adrian Ilfoveanu să-mi spună mai multe despre ele. Atunci am trăit o experiență cu totul nouă. Adrian a început, pur și simplu, să-și povestească sculpturile, și eu am simțit că intrasem într-o altă lume, în care acum vorbeam direct cu statuile acelea stranii din piatră, lemn și bronz, și fiecare începuse, prin gura artistului, să-mi spună întâmplări tulburătoare și subtile. Adevăruri surprinzătoare și valabile pentru noi toți, și pe care nu le bănuisem, așa înțepenite în statui.
- De ce ți-ai ales să sculptezi tocmai păsări? Lucrezi de 14 ani, cu osârdie neîntreruptă, la ele...
- Pasărea este simbolul sufletului, simbolul mesagerului de la cer către pământ și de la pământ către cer. De fapt, păsările mele sunt suflete de oameni în corpuri de pasăre. De asta sunt atât de diferite, pentru că nici noi nu suntem la fel. De fapt, păsările mele sunt portretele unor oameni pe care i-am întâlnit și m-au impresionat și le-am transpus caracterele și sufletele în corpuri de pasăre. Păsări care tind să se înalțe către cer. Pentru că, până la urmă, toți transmitem prin cum suntem și prin ce facem un mesaj către cer. Fiecare după puterile noastre. Și cum eu am pus aceste mesaje în păsări, poate că vor ajunge mai ușor la cer.
Îi arăt lui Adrian Ilfoveanu două păsări uriașe, cu aripi lungi ca ale îngerilor. Păsările strălucesc ca aurul în lumină. De fapt, toate păsările lui Adrian Ilfoveanu au aripi îngerești. "Bărbat și copil”, le-a numit sculptorul.
- Care e povestea bărbatului și a copilului din aceste două păsări magice?
- Sunt cioplite din lemn, pe care apoi l-am acoperit cu foiță de aur. Am vrut să sugerez astfel o apropiere de icoană. Dar înainte de toate am vrut să trasmit ideea de lumină. Păsări emanând lumină, ca niște aștri înaripați. Între timp, ochii mei s-au oprit pe altă pasăre, de un tragism sublimat. Era înaltă de trei metri și țâșnea vertical. De fapt, era un pui de pasăre de bronz. Un pui scămoșat, ținându-și ciocul deschis larg spre cer. De-o parte și de alta a păsării stăteau, ca două talere subțiri de balanță, două pene lungi de bronz lustruit. Se chema "Strigătul”.
- Cine strigă în sculptura ta, Adrian Ilfoveanu?
- Acesta e strigătul celor două laturi contrarii ale mele, care se lovesc și se freacă una de alta, ca două falii tectonice. Una este zona mea logică, rațională, cealaltă e cea sentimentală. Întotdeauna pendulez între ele. Lupta asta mi-am sculptat-o aici, lupta pe care-o strig și care nu-i rezolvată încă. Și cred că frisonul ăsta nu-i doar al meu, ci e al multora. Mergând pe ideea asta, am făcut și o altă lucrare, pe care am numit-o "Eroica”. E și ea o pasăre, dar una foarte biciuită de viață. Lucrând lemnul sculpturii, l-am "atacat” foarte puternic, chiar și aripile, lăsându-i numai câteva zone lustruite. Tocmai ca să-i dau tenta asta aspră, a unei suferințe aproape paroxistice, așa cum au îndurat-o mulți oameni pe care viața i-a încercat, dar care trăiesc până la sfârșit în demnitate, ca niște eroi. Pentru că asta-i pasărea mea: un portret de om marcat de viață. Și toate urmele astea ale vieții noastre, eu le-am sculptat în aripi. Aripa ar fi trebuit să fie cea care ne ajută să zburăm, dar tocmai aripile ni se îngreunează cu vremea, marcate de duritatea vieții. Dar lucrarea asta mai are încă o poveste. Este făcută din ulm, un lemn extrem de dur. Ulmul l-am găsit în grădina Academiei de Artă din București și se pare că e chiar ulmul care a fost plantat de Theodor Aman în secolul XIX, pe locul donat de el ca să fie ridicată viitoarea Academie de Arte de-acum. Această continuitate cu visul vechiului maestru m-a fascinat. În plus, pentru că ulmul era foarte bătrân, sintetizându-i formele ascunse în lemnul lui, m-a dus cu gândul spre un înger.
- Pari obsedat de legătura asta dintre oameni, păsări și îngeri. Ce vrei să exprimi prin ea?
- Trecerea asta de la pasăre la înger mă fascinează, pentru că sufletul omului se apropie cel mai mult de îngeri și de păsări. Și toate păsările, la rândul lor, înaintează spre îngeri, cu zborul lor curat și înalt. De altfel, multe dintre păsările mele sunt inspirate din lecturi. Am găsit, de pildă, la Tacitus, o descriere a unei păsări din mitologia greacă. Era o pasăre mică, Incendiaria clamatoria, se numea. Și pasărea asta, povestea Tacitus, cât era de mică, lua în cioc bucățele de jar, fugea cu ele-n zbor și le arunca pe acoperișurile caselor, incendiind orașele. Așa că am făcut și eu o pasăre, o "Clamatoria”. Dar am schimbat mitul grecesc. "Incendiaria” mea este una a spiritului omenesc. Ea încearcă să incendieze, să ne aprindă sufletele prinse în gheața letargiei. De-asta am făcut-o așa de învolburată, ca pe o flamă intensă și roșie, care se zbate pentru oameni și pentru sufletele lor. Căci asta încerc eu să sculptez în păsările mele, ceea ce e de nesculptat, de neprins: sufletul omenesc și spiritul nostru.
Îngeresele albe
Nu toate sculpturile lui Adrian Ilfoveanu sunt mixaje gracile de păsări și îngeri. Lumea lui, la fel ca și lumea noastră, este plină de povești cu domnițe și prințese. Uneori ele se numesc Eva Prima și au corpul mai plinuț și niște sâni generoși, ca Venus din Wilendorf, alteori sunt frumoase ca o flacără albă, tăiată în marmură de Carrara.
- Mă fascinează dinamismul corpului feminin. Vreau să imaginez o sinteză a Evei. Ea nu poate avea un portret anume, pentru că în fiecare femeie există o Evă și atunci am preferat să pun în statuile mele doar ideea de înălțare. Spiritul Evei se înalță spre cer ca o săgeată. Cât despre Eva mea, cea făcută din marmură de Carrara, are și ea o poveste a ei. Mi s-a întâmplat când am avut norocul să călătoresc în insula Creta și m-a impresionat teribil palatul de la Knossos. În palatul acela există o baie albă ca neaua, o cadă de mici dimensiuni, în care pe vremuri se îmbăia o Prințesă. De asta am ales, pentru Eva mea, culoarea pietrei foarte albă. Și, cândva, visez să-mi fac și eu o Prințesă. Așa cum mi-am închipuit deja, sub formă de păsări, portretele Doamnelor și Domnițelor mele. Le-am făcut aproape de dimensiunea umană, pentru că și ele sunt îngeri ai omului. Sunt îngeresele noastre.
- Nu pot să nu-ți adresez o întrebare care mă bântuie de la începutul dialogului nostru. Ți-au bătut vreodată îngerii în geam?
- Mi se întâmplă asta foarte des când sculptez. Atunci când începi să nu mai simți oboseala lucrului, oricât de istovitor ar fi el. Dintr-o dată, începi să simți că nu mai ești tu cel care face tot ce iese din mâinile tale. Că o face, prin tine, altcineva. Atunci știu că tocmai a trecut peste mine, umplând locul de lumină, aburul unui înger...