La Roșia Montană, luna august aduce festivalul fânului, FânFest. Mii de tineri din toată țara ocupă munții auriferi, atrăgând atenția lumii că mineritul nu este calea cea mai bună de dezvoltare durabilă, într-un spațiu atât de bogat în frumuseți naturale, în patrimoniu cultural și istoric. Chiar și un specialist al cifrelor și geologiei, cum este fostul director al Institutului Geologic al României, Ștefan Marincea, destituit ilegal în 2010, recomandă Roșia Montană pentru vestigiile ei antice și nu pentru mina "primitivă”, propusă de o corporație, străină de interesele naționale. Cuvântul său ar trebui să atârne de greu în orice decizie ar lua guvernanții cu privire la aurul Apusenilor, iar funcția de director al IGR ar trebui să-i fie redată imediat, ca urmare a deciziei finale a Curții de Apel București.
"Institutul Geologic al României nu a fost consultat de autoritățile statului în privința proiectului de la Roșia Montană”
- Institutul Geologic al României este vârful competenței geologice românești. V-a consultat cineva în legătură cu proiectul Roșia Montană?
- Institutul Geologic al României (IGR), înființat de regele Carol I, în anul 1906, nu a fost consultat deloc de autoritățile statului în privința proiectului de la Roșia Montană. Abia curând (în anul 2010), directorul general al IGR a fost cooptat în Comisia de Analiză Tehnică (CAT) a proiectului, în vederea obținerii avizului de mediu. Pentru mine, care îndeplineam în acea vreme funcția de director general, a fost o surpriză plăcută, întrucât cunoșteam conținutul proiectului și îl evaluasem critic, la cererea mai multor prieteni din societatea civilă. Deși la realizarea acestuia s-au folosit materiale ale IGR, iar experții noștri au participat la elaborarea unor foi de hartă, nu au fost consultați nici de stat, nici de compania RMGC.
- Câte zăcăminte de aur are România, domnule geolog?
- România are 69 de perimetre aurifere! O parte dintre acestea au fost concesionate, în vederea efectuării prospecțiunii de detaliu sau explorării, unor companii străine specializate (Samax, Carpathian Gold, Transylvanian Gold, Valhalla Resources). Însă în România sunt, la ora actuală, solicitate doar două licențe de exploatare: faimoasa licență de la Roșia Montană și mai puțin mediatizata licență de la Certej.
- Mulți geologi români au ajuns să lucreze în slujba străinilor, deoarece descoperirile lor intră, de regulă, pe mâna corporațiilor de peste Ocean. Cât adevăr este în aceste afirmații?
- Aceste afirmații sunt, din păcate, adevărate. Dacă ne referim strict la datele obținute anterior, nefericitele, în opinia mea, Norme de Aplicare a Legii Minelor (HG 1208/2003), le permit companiilor miniere și petroliere, în anumite condiții, achiziția directă, de la Agenția Națională pentru Resurse Minerale, a unor date primare, contra unui cost pe care eu îl consider modic sau, mai corect spus, nesemnificativ, în raport cu investiția de obținere a acestor date. În acest sens, putem spune că geologii români lucrează sau au lucrat indirect pentru companiile străine.
- Și la Roșia Montană, și la Certej, participația statului la volumul de acțiuni este de circa 19%, restul aparținând corporațiilor. Nu este prea puțin?
- Evident, participația statului la un proiect minier trebuie tratată în mod diferențiat. Pentru zăcăminte mari, cu perioadă de viață lungă, este preferabilă asocierea cu un dezvoltator (companie minieră) puternic și perceperea unei cote părți din profit. Pentru investițiile speculative și pentru zăcămintele de talie mică este preferabil un "joc” al redevențelor miniere, care acum sunt, în opinia mea, mult prea mici. Particularizând, pentru zăcămintele de aur ale României se poate asigura rentabilitatea și la redevențe de 15% pentru aur sau cupru (și nu 4%, cât s-a angajat să plătească Gold Corporation -n.red.)! Aceasta ar încuraja și o exploatare complexă, conducând la valorificarea subproduselor (telur, germaniu, seleniu, plumb, zinc etc.), în scopul creșterii profitului net.
"Patrimoniul cultural nu trebuie sacrificat”
- Sunt atât de importante veniturile pe care le va obține statul la Roșia Montană, încât să merite să distrugem galeriile romane unice, din masivele Orlea, Cârnic și Jig Văidoaia?
- Evident, exploatarea resurselor nu trebuie să se facă cu orice preț. Ca cetățean responsabil și informat, nu aș sacrifica în nici un caz patrimoniul cultural în favoarea proiectului. O exploatare cu ignorarea intereselor cultural-istorice, de mediu sau sociale, este de neimaginat, iar România este semnatara unor acorduri specifice la nivel european și mondial, care trebuie respectate. Particularizând, am convingerea că exploatarea aurului din România nu trebuie să înceapă la Roșia Montană, unde, după crima culturală a distrugerii Masivului Cetate, pe vremea lui Ceaușescu, ar urma să distrugem și Masivul Cârnic, cu galeriile sale romane și medievale. România are destule depozite aurifere, de notorietate mai mică, dar cu rezerve substanțiale. Rămâne să ne uităm dacă exploatarea lor nu ar fi mai puțin distructivă din punct de vedere patrimonial.
- În calitate de fost membru al Comisiei de Avizare Tehnică, v-ați opus proiectului Roșia Montană, invocând tehnologia depășită. Despre ce este vorba?
- Din punct de vedere al tehnologiei de extracție și procesare propusă, proiectul de la Roșia Montană este de un primitivism înfiorător, lacunar și unic în lume, întrucât exclude din procesul tehnologic două etape importante ale unui proiect "clasic” de acest tip: flotarea și oxidarea minereului sulfuros "refractar” la cianurare. În fapt, într-un proiect ca cel despre care vorbesc, se cianurează un concentrat, și nicidecum întreaga masă de minereu, cum propune Roșia Montană Gold Corporation în actualul proiect. Pentru a fi pe înțelesul tuturor, cianurarea întregii mase miniere permite doar recuperarea facilă a aurului nativ și a celui din aliajul natural al aurului cu argintul, electrumul. În schimb, rămâne în șlamul de cianurare aurul inclus în sulfuri, care vor forma, în urma cianurării, sulfocianuri, cu descompunere întâmplătoare. În felul acesta se pierd toate metalele, altele decât aurul și argintul, toți metaloizii (telur, germaniu, seleniu, arsenic) și o cantitate de peste 100 de milioane de tone de feldspat potasic (folosit în industria ceramicii). Practic, se aruncă milioane de euro (îngropați pentru 120 de ani - perioada de descompunere a cianurilor din iazul de decantare) și se cresc inacceptabil costurile de mediu și de întreținere după terminarea exploatării, pentru obținerea rapidă de aur și argint "mai ieftine”. Prin eliminarea din fluxul tehnologic a uzinei de flotare și a facilităților de oxidare a minereului "refractar” la cianurare se vor crea mai puține locuri de muncă și se va scădea durata de viață a proiectului. Nu știu să existe în istoria mineritului recent vreun exemplu de exploatare a unui zăcământ de această talie, în numai 14-16 ani! Cum stăm cu principiul dezvoltării durabile, care ne impune să nu epuizăm zăcământul într-o singură generație?
"Un proiect sărac, care compromite industria mineritului!”
- RMGC spune că zăcământul de la Roșia Montană este cel mai mare din Europa. Este adevărat?
- E o minciună sfruntată. Zăcământul este cel mai mare dintre cele explorate în detaliu în România, definindu-se aici o rezervă de 330,5 tone de aur și 1628,4 tone de argint. De fapt, la Roșia Montană, vorbim de 5 zăcăminte, apropiate spațial. Răspunsul la întrebarea dacă acest " zăcământ compozit” este cel mai mare ar trebui să îl dea Agenția Națională pentru Resurse Minerale, dar l-au dat celebrii geologi Ghițulescu și Socolescu încă din 1941. Când s-a pus problema refacerii rezervei de aur a Băncii Naționale, în anii '50, s-a exploatat un singur zăcământ, dar altul decât cel de la Roșia Montană. În concluzie, dacă zăcământul nu este cel mai mare din România, nu poate fi cel mai mare din Europa.
- Propaganda oficială a Gold Corporation spune că proiectul lor va revigora industria mineritului în România. Cât adevăr este în această afirmație?
- Proiectul Roșia Montană este un proiect sărac, care, dimpotrivă, compromite industria mineritului! Acceptarea ca atare a proiectului ar presupune costuri de mediu și de imagine care ar afecta grav exploatarea aurului în România, unde avem, cum am spus, multe alte zăcăminte. Coborând inadmisibil de mult ștacheta de mediu, am îndepărta în mod cert alți investitori și, procedând prin simetrie, ne-am "alege” cu 2900 de hectare de șlam cianurat, numai la rezervele de aur estimate actualmente în Cadrilaterul Aurifer din Munții Apuseni!
- Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) pare un stat în stat. Cum ar trebui să funcționeze această instituție publică?
- ANRM ar trebui să funcționeze ca Birou de Concesiuni Miniere și Petroliere, asumându-și un rol tactic, în vreme ce Serviciul Geologic ar trebui să elaboreze studii, strategii și să îi creeze un portofoliu de zăcăminte noi. Le explicam unor prieteni finanțiști că diferența între cele două entități este similară diferenței între Ministerul de Finanțe și Banca Națională. Din nefericire, în geologie, România nu are o Bancă Națională (Serviciu Geologic) și a pasat o serie de atribute ale acesteia Ministerului de Finanțe (ANRM) și băncilor comerciale (diferite entități geologice private). De aici, lipsa de informare (am văzut deseori proiecte de exploatare în care concesionarul - firmă privată - deținea mai multă informație decât vânzătorul - statul reprezentat de ANRM), lipsa de transparență (aș spune secretomania stupidă), lipsa de perspectivă în gestiunea proiectelor miniere și petroliere, care se dezvoltă necoordonat etc.
- În fine, de ce credeți că nici după 17 ani RMGC n-a obținut avizele necesare demarării proiectului? Se tem miniștrii să-și pună semnătura?
- Nu cred că vreun funcționar public cu rang de decizie ar dormi liniștit știind că a autorizat realizarea unui iaz de decantare a reziduului de 363 de hectare, care se va afla în spatele unui baraj înalt de 185 de metri și este degradabil în circa 120 de ani! 120 de ani de risc și o opinie publică destul de matură, într-o țară europeană, ar constitui o amenințare la adresa somnului liniștit al respectivului demnitar și nu numai al lui. Pe scurt, nu văd nicidecum proiectul realizabil în forma sa actuală.