- Poet, prozator, profesor universitar la universități de peste hotare, iubit de public și încununat de premii - ați fi putut rămâne liniștit în turnul de fildeș al literaturii. Și totuși, ați ales să coborâți în cetate, în miezul evenimentelor, semnând în presă editoriale angajate politic. Ce v-a determinat să părăsiți zona însorită a poeziei, pentru linia întâi?
- În februarie, anul acesta, dacă nu mă-nșel, am vrut să-mi încetez activitatea de publicist, începută cu vreo zece ani în urmă, în primul rând pentru că mă apucasem de o carte nouă și voiam să mă concentrez asupra ei. Pe de altă parte, eram resemnat în privința evoluțiilor politice de la noi: nu mai găseam nimic de salvat între partide și persoane, toți mi se păreau terminați și compromiși. Le-am spus colegilor de la "Evenimentul zilei” că mă retrag, dar ei m-au rugat să rămân în echipă și să scriu orice vreau. Așa că am continuat, și jumătate de an am scris pe teme diverse, în afara politicii. Iată că au venit însă evenimentele de la începutul lunii iulie. Ce se-ntâmpla acum nu mai ținea de politica obișnuită, ci era un atac al unui grup organizat, la instituțiile statului, în disprețul total al legii, al democrației și al lumii civilizate. Un puci, adică, bine planificat, pentru cucerirea puterii și subordonarea justiției, poate chiar și pentru reorientarea politicii noastre către Moscova. Vă dați seama cât de ridicol ar fi fost ca eu să îmi scriu mai departe articolele pe teme culturale sau general-sociale în acest context. Am avut de ales între a tăcea complet, adică a-mi da demisia de la ziar, și a reveni la comentariul politic. Am vorbit întâi cu soția mea și am pus-o-n gardă cu ce s-ar putea întâmpla dacă mă implic, căci de data asta nu mai e glumă și riscurile sunt reale. Ea m-a sprijinit însă total și am putut vorbi, apoi, și cu cei mai buni prieteni ai mei. Toți aveau aceeași problemă: ori stăm liniștiți, ne scriem cărțile și ne ducem viața normal, ori reacționăm la ororile ce se întâmplă. Prima perspectivă era infinit mai tentantă, totuși cu toții, după multe discuții și ezitări, am ales a doua cale. Și cred că am făcut alegerea normală și corectă. Există situații în care a apăra principiile care fac viața demnă de a fi trăită e mai important decât să-ți aperi opera. Aș vrea să subliniez ce nu se-nțelege de multe ori: eu n-am apărat nici un moment o persoană. Nu mă interesează soarta președintelui din ultimii ani decât în măsura în care acum, el e simbolul statului de drept, pe când adversarii lui promovează fărădelegea. Dacă debarcarea președintelui s-ar fi făcut normal și legal, adică dacă ar fi existat motive pentru asta și pașii legali s-ar fi respectat, n-aș fi avut nici o problemă. Dar cine calcă legea într-o situație o va călca mereu, asta e problema noilor guvernanți ai României.
- Grija țării, a dreptății, a legilor care trebuie să o apere, este o dovadă de patriotism. Dar nu e oare patriotismul un sentiment desuet?
- Patriotismul ține de intimitatea convingerilor noastre, el nu se declamă și nu se face public. Nimeni nu strigă-n gura mare că își iubește soția sau părinții. E la fel și cu legătura noastră intimă cu națiunea din care facem parte. Uneori, oameni asemenea lui Caragiale sau Cioran au fost acuzați de lipsă de patriotism pentru că ne-au arătat așa cum suntem, de parcă o minciună frumoasă ar fi vreodată preferabilă unui adevăr urât. Numai că adevărul, favorabil sau nefavorabil nouă, trebuie spus mereu, cu orice preț. Eu sunt mulțumit că sunt român. Nu am nici o problemă cu asta. N-am nici complexe de inferioritate, nici de superioritate. Cred că există oameni civilizați în toate națiunile, după cum există și ticăloși. Mai cred că marea problemă a națiunii noastre e educația. Mai precis, foarte slaba aderență a multora dintre noi la valorile sigure ale civilizației: respectul legii, al moralei, al culturii, al științelor, al credinței religioase, al fiecărui seamăn în parte.
- Destul de puțini intelectuali au avut curajul să ia atitudine într-un moment politic atât de tensionat. Cum vă explicați lipsa lor de inițiativă?
- Problema nu e că mulți intelectuali nu reacționează. Unii nu au unde s-o facă în mod vizibil, dar au semnat liste și petiții și au participat la proteste, precum cel al papioanelor, în favoarea ICR. Deconcertant e că mulți intelectuali, și nu doar dintre cei de multă vreme compromiși, au înțeles să sprijine un grup de asalt antidemocratic. Între ei sunt chiar și lideri ai unor ONG-uri a căror singură menire e să depisteze amenințările la adresa democrației și-a statului de drept, fraude electorale etc. Nu vreau să spun că nu există și oameni cinstiți între ei. Există, toată lumea deplânge poeți, prozatori, istorici, ale căror prestații la Antene sunt lamentabile. Ei sunt victimele propagandei acestor posturi securistice. Dar cei mai mulți sprijinitori ai noii puteri sunt universitari și oameni de cultură, care știu bine ce fac, știu ce e un plagiat, știu ce-nseamnă să pleci la un eveniment internațional, în ciuda unui verdict al Curții Constituționale, știu și văd bine cum se fraudează un referendum, dar reaua lor credință rămâne stupefiantă. Nu vreau nici să presupun, măcar, ce e-n spatele acestei atitudini.
"Mi-e frică, dar sunt decis să merg mai departe și să scriu ce cred”
- Nu vă simțiți singur în lupta pe care o duceți? Nu vă e frică?
- Ba da, mi-e frică. Știu ce mă așteaptă. Un scriitor nu are decât propria sa reputație. Voi fi discreditat și murdărit tot mai mult, așa cum sunt deja de câțiva ani încoace. Înainte eram ținta campaniilor și calomniilor doar din motive literare. Azi mă gândesc la acele vremuri ca la o epocă binecuvântată. Dar nici cei mai înverșunați adversari ai mei, literari sau politici, nu vor scrie vreodată nici "Nostalgia”, nici "Levantul”, nici "Orbitor”. Acesta este eternul meu răspuns la orice murdărire. De asemenea, în ultima vreme am ajuns să mă tem de arestare, de persecuții politice, am ajuns în punctul de unde totul devine posibil. Numai că sunt decis să merg mai departe și să scriu ce cred, în ciuda acestor strângeri de inimă, uneori greu de suportat. Din fericire, nu sunt singur, am prieteni buni care gândesc ca mine și pe care-i simt alături.
- Simțiți în jur și solidaritate, nu doar ură...
- De la Vadim încoace, ura a fost reinventată în societatea noastră de Antena 3 și de secondanții ei tot mai numeroși. Forumurile au preluat mesajul urii și l-au transformat în regulă. Ura e azi sentimentul central în România. Suntem o națiune scăldată în ură, desfigurată de ură. Ură pentru cine e mai bun decât noi, ură pentru cine gândește altfel decât noi, ură pentru cine ajunge mai sus decât noi. Ură direcționată, intenționată, instrumentalizată. Se spune că în infern, cei sfâșiați de demoni se sfâșie și între ei, ca pedeapsa să le fie deplină. Acolo am ajuns și noi. Solidaritatea e firavă, deși s-a văzut recent în câteva cazuri. Am menționat protestul papioanelor, de pildă. Nimeni însă nu trebuie să mizeze pe solidaritate, dacă i se-ntâmplă ceva grav. Mai bine să se bazeze pe puterile proprii.
- Ați devenit un luptător de linia întâi. Campania continuă în care v-ați angajat, agitația politică, nu vă tulbură zona de liniște a literaturii? Cum rămâne cu detașarea și contemplarea poetului?
- S-a scris literatură în vremuri de ciumă, de războaie și-n lagărele de concentrare. S-a scris în dictaturi fanatice și sângeroase. Se va scrie literatură și mai departe. Eu sunt neliniștit și speriat în perioada de-acum, dar uite că tocmai în lunile astea, m-am găsit să-ncep prima mea carte importantă de după "Orbitor”. Cum însă e o carte despre ruină și melancolie, despre sarcopți și durere, într-un fel, irespirabilul politicii de azi îmi face bine. Scriu, cumva (ca metaforă de luat cum grano salis), cum a scris Thomas Mann "Doktor Faustus”, pe când tragedia grotescă a Germaniei naziste era în plină desfășurare.
Problema mea cu scrisul nu e nici lipsa liniștii, nici a seninătății. Eu am scris mereu din pură inspirație, simțindu-mă cumva locuit de cineva mult mai inteligent și mai profund decât sunt eu cu adevărat. Dar locatarul ăsta capricios te poate părăsi oricând. Ce te faci atunci, rămas cu bietele tale puteri? Ce lucru vei spune despre tine, pe care să nu-l fi știut dinainte? Cum te vei mai putea surprinde și uimi pe tine însuți? Răspunsul meu la aceste înspăimântătoare întrebări nu mai poate fi din păcate cel dat adversarilor mei. Nici "Nostalgia”, nici "Levantul”, nici "Orbitor” nu mă apără, nici nu mă consolează în ochii mei proprii. Trebuie o carte nouă, la fel de bună ca ele, altfel simt că viața nu mai merită trăită.
"Când închizi ușa, poezia lumii se revarsă pe fereastră”
- Cum reușiți să apărați spațiul iluminat al creației, de toate agresiunile zilei? Aveți metode sau e la voia întâmplării?
- De obicei, închid ușa după mine când mă apuc de scris. E singura mea metodă constantă. Nu e, din păcate, prea eficientă, dar simbolic funcționează. Cafeaua nelipsită de pe masă funcționează și ea, tot simbolic. De fapt, am tot felul de ziduri simbolice-n jur, ca noi toți, și tot felul de trape împotriva lumii exterioare, cum alții, în alte locuri, au agățate deasupra patului plase de prins visele rele. Înseși pleoapele noastre sunt astfel de ziduri diafane: le-nchizi strâns și - minune! Demonul a dispărut... Dar când închizi ușa, poezia lumii se revarsă înăuntru pe fereastră. De fapt, lumea nu e numai stres, frică și suferință. E și un rezervor de frumusețe inepuizabilă. Geamurile mele sunt acum, în august, verzi de la vegetația cățărată atât de abundent pe casa noastră, că abia i se mai zăresc contururile. Aerul care-mi pătrunde-n odaie și-mi curge peste paginile caietului unde scriu e verde ca o mare și sclipește la fel, mărunt, din valuri. Nu mă izolez de exterior, închizându-mă-n birou, mai curând filtrez noxele lumii și las înăuntru lichidul cefalo-rahidian al luminii pure.
- Care sunt lucrurile în care mai credeți încă, cele care vă dau forță să mergeți mai departe?
- Dragostea, bunătatea, fericirea, prietenia, candoarea, înțelepciunea... credința... puterea de-a admira... rațiunea... cinstea... Cred în multe lucruri, în toate valorile care fac din noi oameni adevărați și care-au rămas neschimbate de la începuturile civilizației. Sunt valorile care luptă cu natura noastră de fiare, într-o bătălie etern inegală, cele care pierd toate luptele, dar care câștigă fiecare război, căci, așa cum în basme, cel mai slab câștigă mereu, natura noastră slabă învinge forța brută din noi, prin tenacitate și toleranță. Aparent, toți ticăloșii lumii triumfă și se cațără tot mai sus. Vezi peste tot miliardari analfabeți, delatori șefi de partide, femei rău famate stăpâne pe imperii financiare. Dar lumea stă, de fapt, pe umerii celor fără putere și fără nume, oamenii cinstiți care n-ar pune mâna pe un fir de ață ce nu le aparține.
"O fântână în mare”
- Domnule Cărtărescu, mai țineți minte cum a pătruns poezia în viața dvs.? A fost joc, întâmplare, predestinare?
- Pentru mine, de fapt, scrisul de literatură e o fântână în mare. Prin literatură capeți acces la o fâșie foarte îngustă din tine și din lumea înconjurătoare (dacă astea două nu sunt unul și același lucru). În ultimii ani, m-am interesat mult mai mult de științe și de filozofie decât de ficțiune. Numai că în toate domeniile astea, eu caut numai poezia originară. Restul nu mă interesează. Chiar și-n ce scriu eu însumi disprețuiesc tot ce nu e poezie: construcție, personaje, descripții, dialoguri. Eu nu sunt prozator, sunt poet și tot ce-am scris e poezie. Am început să scriu "romane” pe la nouă ani și "poezii” la 14. Primul poem pe care l-am publicat în volum l-am scris la 20 de ani, se numea "Căderea” și era o mare întrețesere de citate culturale, pe schema coborârii, în spirală, din paradis către infern. Absolut tot ce-am scris apoi provine, într-un fel sau altul, din acest poem arhetipal. Scriu și jurnal, de la 17 ani: am publicat ultimii 21 de ani din el în trei volume, dar și restul e interesant. Acolo, în paginile de jurnal, se vede cât de mult e biografic tot ce scriu, și cât de multă influență are scrisul meu asupra vieții mele de fiecare zi. Știam, de la 16 ani, că voi scrie poezie, că voi fi poet și nimic altceva. Și, într-adevăr, n-am fost nimic altceva vreodată: n-am avut funcții sau demnități, și chiar ca universitar, m-am ocupat aproape numai cu predarea poeziei.
- Care sunt cele mai vechi amintiri legate de scris și literatură?
- Două mari cărți de aventuri, "Contele de Monte-Cristo” și "Toate pânzele sus!”, au fost printre motoarele inițiale care mi-au împins imaginația înainte. Le-am citit de zeci de ori, până le-am făcut praf. Nu sunt genul erudit sau învățat, n-am stat prin biblioteci. Am citit numai ce m-a interesat cu adevărat și ceea ce se potrivea cu cărțile la care scriam. Într-un fel, toate cărțile mele au venit la timp: poezia în adolescență și-n facultate, romanele după aceea, până la 40 de ani, și apoi, mai ales filozofia și cărțile științifice. După 50 de ani, am citit intens Biblia, din care avusesem lecturi consistente și un deceniu înainte, dar și scrieri care țin de filozofia conștiinței.
- Aveți un fiu, Gabriel. Recunoașteți în el ceva din gena dvs. poetică?
- Gabriel e prietenul meu cel mai bun, avem discuții fermecătoare împreună. Seamănă mult cu mine, de când aveam și eu 9 ani, mă recunosc în el, dar sunt foarte înveselit de trăsăturile lui care-mi sunt străine. E un băiat de treabă, foarte stăpân pe tot ce înseamnă device electronic, de la computere la iPad și iPhone, pe care se joacă la nesfârșit, jocuri de simulare și construit, non-violente. Cărțile au fost mereu obiecte cam exotice pentru el, ca pentru tot clanul lor de mici mutanți, dar vara asta a citit intens câteva cărticele și chiar i-au plăcut, ceea ce m-a făcut să cred că mai sunt speranțe.
"E o minune că o am pe Ioana”
- Sunteți soț și tată, un familist. Ați ales liniștea căminului, în locul traiului boem, pe care l-au îmbrățișat mulți dintre colegii dvs de generație. Cât de importantă a fost opțiunea aceasta pentru dvs.? V-ați dorit-o de tânăr?
- La drept vorbind, eram deja în facultate, și tot nu credeam c-o să am o prietenă vreodată. Am rămas și azi la fel de timid cu femeile, în ciuda reputației pe care mi-a adus-o "De ce iubim femeile”. Mi-e greu și acum să cred că sunt căsătorit, că am o familie, copii... Ca și lui Kafka, a avea o familie mi se pare cea mai mare realizare la care poate ajunge un om. Dacă mă simt mândru de ceva pe lume, nu e de scrisul meu, ci de faptul că am această familie. E o minune, pentru mine, că am alături o femeie ca Ioana. Când venea la cenaclul pe care-l conduceam, la facultate, acum vreo 15 ani, îmi spuneam mereu în sine, oftând: "Nu e de nasul meu..." și o evitam cât puteam, ca să nu mai simt inutila strângere de inimă de câte ori o vedeam. Acum suntem împreună de ani de zile, avem și un copil bun și iubitor... Ioana a avut mult de suferit pentru că e soția mea. Toți adversarii mei își revarsă ura și asupra ei. I s-au atribuit versuri obscene, care nu-i aparțin, ei, care e o ființă credincioasă și decentă, ce n-a scris niciodată un cuvânt urât. S-au scris cronici nedrepte despre cărțile ei, de către aceiași critici care scriu la fel și despre mine. Dar mizeriile trec și scrisul rămâne.
- Până la urmă, literatura se naște din liniște sau din tumultul vieții? Ce ați câștigat și ce ați pierdut trăind o viață adevărată de familie?
- Literatura se naște din puterea unei minți. Poți trăi într-o coajă de nucă și să te simți stăpânul universului, spunea cineva. Eu nu scriu despre lumea socială, despre divorțuri și societăți transnaționale. Scriu despre mine. Aș scrie la fel dacă aș fi singur. Doar că nu cred că aș fi supraviețuit singur până la vârsta asta. A fi căsătorit înseamnă un confort, o stabilitate și un sprijin care ajută chiar și la bunăstarea fizică, nu mai vorbesc de cea sufletească. Eu sunt un om neconfruntațional, mulțumit dacă e lăsat în pace, iubitor de singurătate, dar și de prieteni, așa că am avut mereu nevoie lângă mine de o femeie calmă, care să-mi semene. Nu am probleme să scriu lângă Ioana și Gabriel.
"Aștept cu bagajele făcute în gând”
- Vă mai simțiți acasă în România? Care sunt bucuriile românești ale lui Mircea Cărtărescu?
- Mă simt bine în cartierul meu plin de verdeață, departe de asfalt, tramvaie și blocuri. Am călătorit mult prin România în ultimii ani, am făcut o pasiune pentru nordul Transilvaniei, de unde e Ioana, și unde poate, odată, ne vom stabili cu toții... Ce să zic? Îmi pare rău că am prins vremuri atât de urâte, cu oameni atât de îngrozitori, dar ce contează, sunt cei dragi, de lângă noi. Restul e secundar, oricât de stresant ar fi. Acasă pentru mine înseamnă în România, și nu va fi niciodată altfel, oriunde aș fi silit să emigrez.
- Vă bate câteodată gândul acesta?
- Uneori mă bate gândul ăsta, într-adevăr, cât se poate de serios. Mai ales de două luni încoace. Peste tot am prieteni care s-au anunțat gata să mă primească cu brațele deschise și să mă ajute cât pot. Dar nu voi pleca decât silit: dacă voi fi persecutat, în cadrul unui stat autoritar, dacă nu voi mai avea încotro. Dacă libertatea de exprimare va fi restrânsă și dacă vor începe răzbunările politice. Sper totuși să nu se-ntâmple asta, să avem toți înțelepciunea să ne opunem acestui curs. Deocamdată aștept, ca atâția alții, cu bagajele făcute în gând. Sper să nu mi le fac de-adevăratelea vreodată, căci va fi fără întoarcere.