Am trecut recent prin Bărăgan, înainte de ploile prea târzii ale mijlocului de august. Lanurile de porumb și de floarea-soarelui, întinse pe zeci de mii de hectare, sunt arse, pipernicite. Milioane de euro aruncați în brazdă seacă. Stații de pompare, canale, stâlpi de medie tensiune, câteva conducte - toate sunt fantomele unui sistem de irigații cândva performant. Întreaga zare dogorea ca un cuptor, pomii plângeau cu fructele ofilite. Pe acest fundal, agricultorul muntean și cel moldovean, cu pălăria de paie lăsată pe frunte, se gândește - nu la "fonciire”, ca Moromete, ci la "subvenții” europene... Îngenuncheată de secetă, agricultura românească mai are o singură speranță: Uniunea Europeană. Un proiect explicat pentru revista "Formula AS” de inginerul Achim Irimescu, doctor în economie agrară, secretar de stat la Ministerul Agriculturii, reprezentant al României în Comitetul Special Agricol al UE, membru al Reprezentanței Permanente a României la Bruxelles. Pentru merite deosebite în negocierile de aderare a României la UE, Irimescu a fost decorat cu Ordinul Național "Meritul Agricol” în grad de ofițer și cu Ordinul Național "Meritul Diplomatic” în grad de ofițer.
"Fără un sistem de irigații performant, producția agricolă românească va rămâne la voia Domnului”
- Ce estimări aveți în privința producției agricole din acest an?
- Seceta din acest an a afectat vizibil producția agricolă, dar în special producția de porumb și floarea-soarelui, care în multe zone depășește 80%. Producția de cereale păioase a fost mai puțin afectată, la grâu atingând peste 4,7 milioane de tone. Calitatea acestuia este însă foarte bună, cu conținut de proteină de peste 12-13%. Producția de struguri nu este prea afectată, fiind de așteptat și o calitate bună. La fructe nu avem încă o estimare, dar, pentru fermele din zona de deal, pierderile sunt mai reduse.
- Care este principala învățătură trasă de Ministerul Agriculturii din această secetă cruntă?
- Concluzia din această secetă este evidentă: fără un sistem de irigații performant, producția agricolă românească va rămâne la voia Domnului, și la fel și situația agricultorilor! Cel mai important proiect este cel despre care s-a discutat mult, Siret - Bărăgan, a cărui valoare estimată depășește zece miliarde de euro. Conform unui studiu al Băncii Mondiale, într-o primă etapă, ar fi fezabil un proiect pentru reamenajarea sistemului de irigații pentru 800.000 de hectare. Costul estimat, de peste 2,5 miliarde de euro, ar urma să fie asigurat din fonduri europene. Pentru anul viitor, ca să vorbim de proiectele imediate, este foarte important să asigurăm fondurile necesare fermierilor, pentru a putea realiza culturile de toamnă. De aceea, prioritatea ministerului este accelerarea absorbției fondurilor europene, o urgență pentru rezolvarea căreia am luat deja o serie de măsuri, cum ar fi subvenționarea dobânzii pentru beneficiarii Programului Național de Dezvoltare Rurală, reducerea birocrației, compensarea devalorizării leului etc. În plus, ministerul va acorda un ajutor de minimis (minimal), în valoare de 200 de lei pe hectar, pentru persoane fizice, pentru o suprafață de minim 1 ha și maxim 150 ha inclusiv. Suma maximă a sprijinului financiar reprezentând ajutorul de minimis, nu poate depăși echivalentul în lei a 7500 euro pentru fiecare beneficiar. Numărul estimat de beneficiari al acestui ajutor este de 558.000 de fermieri, posesori ai unei suprafețe de circa două milioane de hectare teren arabil. Resursele financiare care se estimează a fi alocate de la bugetul de stat sunt în jur de 40 de milioane de euro.
- Statutul de membru al UE ne aduce vreun avantaj în situații de urgență ca aceasta? Cât vor crește prețurile, spre exemplu?
- România este parte a pieței unice europene și producția agricolă la nivelul UE nu a fost afectată grav, decât la noi și în Bulgaria, deci nu este de așteptat o creștere importantă a prețurilor, în condițiile în care România continuă să importe din celelalte state membre o bună parte din produsele agroalimentare (carne de porc, vită, oaie, lapte etc). Pentru situații de urgență, nu sunt prevăzute măsuri speciale, dar se pot adopta diverse facilități, inclusiv reducerea taxelor vamale la importul din afara UE, în cazul în care lipsa unor produse riscă să conducă la creșteri mari de prețuri pe piața europeană. Avantajul apartenenței la piața UE este că o mare parte dintre statele membre nu se confruntă cu seceta, și producția agricolă este relativ constantă, deci fluctuația prețurilor, inclusiv în România, nu este decât conjuncturală.
- Există fonduri europene pentru îmbunătățiri funciare? Ce suprafață irigată are România și ce facilități veți introduce pentru irigații?
- Măsura 125 privind "îmbunătățirea și dezvoltarea infrastructurii” a fost destul de puțin accesată pentru irigații. Acest lucru, în condițiile în care suprafața irigată în România nu depășește 258.000 de hectare. Încă din iulie, ministerul a semnat un ordin prin care fermierii, în loc să plătească 250 de lei pe hectarul irigat, plătesc 200 de lei (cu 20% mai puțin). Vom merge mai departe cu micșorarea costurilor. Astfel, fermierii nu vor mai plăti pierderile din canale și conducte, astăzi situate la 10-15% din costuri. În fine, estimăm o reducere cu încă 20% a acestor costuri, imediat ce organizațiile de udători, accesând bani europeni, își vor moderniza stațiile de pompare, ale căror motoare sunt și de 40 de ani în funcțiune, deci sunt mari consumatoare de electricitate. Trăgând linie, putem reduce costul irigațiilor cu până la 55%!
"Știm cât de importante sunt micile gospodării pentru păstrarea vieții tradiționale din sate, a produselor țărănești ecologice, până la urmă, chiar a identității românești”
- În aceste săptămâni se negociază bugetul și subvențiile agricole în UE, pentru perioada 2014-2020. Ce șanse are România să-și impună obiectivele și să nu rămână o simplă piață de desfacere?
- Într-adevăr, România riscă să devină piață de desfacere pentru alte state membre ale UE, dar numai dacă nu reușește creșterea competitivității produselor sale agro-alimentare. Spre exemplu, cea mai mare parte din laptele livrat la fabricile de la noi provine de la ferme medii, cu 2-3 vaci, care nu vor putea face față concurenței fermelor mari, performante, din alte state membre ale UE, în cazul în care se va renunța la cota de producție a laptelui. De fapt, România "importă” deja cantități mari de lapte din state membre vecine. În situații similare se află sectoarele cărnii de porc, de vită, de ovine etc.
- Au interesele agriculturii românești un lobby suficient de puternic în cadrul UE?
- Interesele agriculturii românești pot fi promovate prin intermediul reprezentanților ministerului agriculturii, cu sprijinul europarlamentarilor, al Reprezentanței Permanente a României la UE. Lipsește, din păcate, lobby-ul din partea reprezentanților producătorilor agricoli europeni (COPA-COGECA), întrucât România nu mai are nici o organizație reprezentativă membră în COPA-COGECA (în lipsa achitării cotizației pentru anul 2010, Federația Națională a Producătorilor Agricoli din România a fost suspendată din poziția de membru cu drepturi depline).
- Care va fi bugetul alocat de CE agriculturii românești, în exercițiul financiar 2014-2020?
- După evaluările ministerului nostru, agricultura românească ar urma să primească aproape 21 de miliarde de euro în perioada de programare financiară multianuală, 2014-2020. Va fi alocată o sumă suplimentară de 7 miliarde de euro, față de perioada 2007-2013, pentru a stimula încheierea procesului de creștere graduală a plăților directe.
- Cum stă ministerul la capitolul absorbție de fonduri europene?
- Într-o situație destul de bună. Creșterea de buget a ministerului agriculturii (de la 0,92% din PIB, în 2007, la 1,5% din PIB în prezent) se datorează creșterii absorbției fondurilor agricole europene, care ar urma să atingă în acest an circa 2,4 miliarde euro. La acestea se adaugă peste o jumătate de miliard din bugetul național. În ceea ce privește absorbția, aceasta a atins peste 97% la plăți directe (pilonul I) și 42% în cadrul pilonului II, cu mult peste media națională.
- Ce programe are ministerul agriculturii pentru sprijinirea micilor fermieri?
- Ca program concret și imediat al ministerului, începând cu 25 iulie, pentru a avea bani pentru înființarea culturilor din toamnă, fiecare fermier poate obține o adeverință de la APIA, care este o garanție pentru bănci. Cu această adeverință poate obține 95 de euro pentru fiecare hectar, datorie care se va stinge începând cu 16 octombrie, când Comisia Europeană și Guvernul României vor face plățile anuale. Ministerul are în vedere stimularea micilor fermieri, recunoașterea valorii produselor locale, sprijinirea asocierii, pentru a valorifica mai bine produsele și a le crește puterea de negociere pe lanțul alimentar. Știm cât de importante sunt micile gospodării pentru păstrarea vieții tradiționale din sate, a produselor țărănești ecologice, până la urmă, chiar a identității românești.