MIRCEA CĂRTĂRESCU

Redactia
Lapis Lazuli

Că dragostea e o adicție, că femeia pe care-o iu­bești devine pentru tine un drog puternic, care se in­sinuează în fibra ființei tale și o modifică, este dincolo de orice îndoială. Ca și-n cazul drogurilor, uneori adicția se instalează chiar și după prima doză - fai­moasa dragoste la prima vedere - iar alte­ori, viețuirea îndelungată alături de ci­ne­va nu reușește să-ți dea decât o de­pen­dență psi­hologică, fără efecte somatice. Re­tra­ge­rea femeii iubite din metabolismul tău nu are, de multe ori, efecte mai puțin dramatice decât privarea de he­ro­ină. De-a lungul vieții mele am trăit de câ­teva ori situația devas­ta­toare a celui părăsit, după ce ajunsese să nu-și mai poată imagina viața decât alături de ea.
Deodată, totul devine cenușiu și vii­to­rul dispare. Începi să te întrebi, di­mi­neața, cum vei supraviețui până la prânz, iar la prânz - de ce ai mai trăi până seara. Drogații aflați în chinurile sevrajului sunt spitalizați și asistați medical, li se pun la dispoziție droguri de sub­stituție și suport psihologic. Pe cei în­dră­gostiți fără speranță, pe cei ce trăiesc tortura teribilă a smulgerii, nu de lângă femeia iu­bită, ci a acesteia din propria lor carne, din pro­­pria lor minte, nu-i ajută nimeni. Sunt ca­zuri de urgență medicală ce se con­sumă-n singu­rătate și nepăsare. Trecerea peste tra­u­mă durează uneori ani, uneori rana nu se-nchi­­­de niciodată, uneori cel ce și-a văzut amputat organul vital al femeii de lângă el rămâne schi­lodit pentru totdeauna.
Îmi amintesc serile îngrozitoare de după despăr­ți­rea de prietena mea din facultate, după care am suferit mai bine de cinci ani. Mă temeam de acele seri ca de nimic altceva. În timpul zilei mă luam cu alte treburi, eram profesor, predam la copii mici, uneori mai ie­șeam cu un prieten la un tenis. Era suportabil. Dar se­rile erau tortură pură, ca pe un scaun dentar, ca în be­ciurile Gestapoului. Stăteam trântit în pat, încercând să citesc ceva. Nu înțelegeam nici un cuvânt. Ardeam și tremuram, mi-era din ce în ce mai greu să respir. Simțeam cum fluxuri de lavă îmi coboară brusc din creier și-mi inundă cutia toracică. Stomacul mi-era strâns ca de-o ghiară din ce în ce mai puternică pe măsură ce se lăsa, gros ca petrolul, un amurg galben și trist, care-mi îngusta la maximum câmpul minții, al privirii, al vieții în general. Nu aveam unde să mă duc, nu primeam nici un telefon. Dacă-ncercam să ies la o plimbare, nu aveam puterea să trag cămașa pe mine. Mă culcam la loc și continuam agonia.
Ca să pot supraviețui, îmi amintesc că am încercat diverse strategii, una mai ineficientă ca alta. Încercam cu disperare s-o uit, mă gândeam la ea ca la o poveste terminată, numai că-mi dădeam repede seama că, de fapt, nu voiam cu nici un chip s-o uit. Dimpotrivă, mintea mi-era invadată de imaginea ei și se hrănea din ea. Ce fel de viață ar fi fost dac-aș fi uitat-o? Nu îmi puteam închipui cum reușisem să trăiesc înainte de-a o fi cunoscut, și la fel, o viață fără ea îmi apărea ab­sur­dă. Era în mine, cu ochii și cu gesturile ei, cu vocea ei ironică și răgușită, cu toate rochiile și pantofii și gus­tul rujului ei, cu toate străzile pe unde trecuserăm împreună. Eram plin de ea, cum este o sticlă de con­ți­nutul ei - cum puteam s-o golesc din mine, ca să ră­mân iar transparent și senin? Uneori îmi do­ream ca ea să nu fi existat niciodată sau să moară brusc, într-un accident, doar să dis­pară din mintea și din organismul meu martirizat. Ca orice drog, mi­ra­co­lul trupu­lui ei îmi arătase o clipă o lume de o stră­lu­cire fără sfârșit, pe care viețuirea obiș­nuită n-o găsește nicăieri, o lume dincolo de rațiune și ci­vilizație, de decență și mo­rală, un orgasm mental de douăzeci de ori mai puternic decât oricare or­gasm sexual trăit de mine. Îmi arătase, pur și sim­plu, paradisul.
O singură strategie a funcționat până la urmă și m-a făcut, după ani de suferință câinească, să pot ieși din erotopatie. De la o vreme, în serile în care nu puteam face decât să-mi ascult bătăile inimii - cum nu mi-a fracturat atunci coastele izbind di­năuntru? - mergeam la geam, îmi lipeam fruntea de el, priveam cum trec mașinile pe Ștefan cel Mare, în aerul cafeniu, și-mi spuneam ca pe un fel de mantra: ”Dacă e să sufăr, am să sufăr, dar îmi mai dau numai șase luni de suferință. În astea șa­se luni am să mă las călcat în picioare de su­fe­rință, n-am să-i opun nici o rezistență. Dar după șase luni, n-am să mai sufăr nici un singur minut măcar. Am să mi-o interzic, pur și simplu.” Am spus asta de-atâ­tea ori, la culcare și la trezire, ca pe-o rugăciune, că am ajuns cu timpul s-o și cred. După primele șase luni, mi-am mai spus-o încă șase, apoi în­că șase. Cum n-am mai vă­zut-o aproa­pe de­loc pe fos­ta mea pri­etenă în tot acest timp, pu­terea ei asupra minții me­­le, consolidată în ani în care mă-mbibasem tot mai intens și mai nesă­bu­it de lumea ei, de climatul ei atât de exotic pentru mi­ne, a început să decli­ne. O iu­beam încă și e­ram de­vastat de câte ori o vedeam întâm­plător, de par­că n-aș fi re­zistat curei de de­zintoxicare și, pe furiș, mi-aș mai fi făcut un shot în venele deja dis­truse, dar uneori îmi dă­deam seama că nu-mi mai amintesc bine fața ei, că vo­cea ei nu-mi mai su­nă-n urechi ca vocile in­te­rioare auzite de schizo­freni. Ca o poză veche, cu­lo­rile iubitei mele păleau. Ce fusese cândva un trup micuț și vioi, care-nota pe ra­za soarelui, la mare, în­tr-un costum de baie lapis la­zuli, se fanase spre o ceață încă toxică, dar ce se-mprăștia cu încetul, din încăpe­rea goală și lu­cioasă a craniului meu.
Cu trecerea anilor, am învățat unul dintre cele mai triste lucruri pe care le-nveți în viață, și anume - că dra­gostea nu durează. Că e și ea în continuă întremare și destrămare, asemenea norilor pe boltă, asemenea corpului nostru ce nu rămâne tânăr pentru veșnicie, asemenea lucrurilor lumii noastre, care la altă tempe­ra­tură s-ar topi și ar curge, iar la alta ar îngheța. Și că dra­gos­tea care ne rămâne-n minte pentru totdeauna nu e cea fericită și-mplinită a vârstei noastre mature, hră­nită din prietenie și admirație, ci aceea care, în ti­ne­rețea noas­tră, a deschis o poartă spre paradis, spre or­gas­mul cât un milion de orgasme al minții noastre, făcându-ne să-nțelegem deodată, într-o singură clipă, în extazul unei tornade de endorfine, cât de măreț e în­gerul femel ce ne veghează destinul. Dragostea irațio­nală și care seamănă mult cu ura, cea care, asemenea perlei, crește în jurul unui grăunte de suferință. Cea de neînțeles, în­tre două ființe care nu se potrivesc și care n-au nimic în comun, cea care n-ar fi trebuit să existe și totuși a exis­tat mai mult decât orice pe lume. Dacă rămânem cu ceva din visul împleticit al vieții noastre, cu asta ră­mâ­nem. Restul, cum spunea cineva, e doar zgură.
"Când foloseam heroină”, spunea o tânără ce re­u­șise să scape de teribilul drog, "mă simțeam îndră­gos­tită permanent, chiar dacă de nimeni. Simțeam că nu mai sunt singură, că trăiesc în lumea altcuiva, pe ca­re-o deschisese anume pentru mine. Drogul îmi era su­fi­cient, ca un iubit, nu mai trebuia să caut nimic alt­ceva, niciodată”. Dragostea e și pentru noi un chimism ce­­re­bral care ne umple viața. Rămân însă mai multe-ntre­bări fără răspuns, căci simetria dintre erotopatie și adic­ția de droguri nu e desăvârșită. Cine face alegerea? Cine, dintre numeroșii tăi locuitori subterani, decide să se-ndrăgostească? Dragostea e un drog selectiv și personalizat. De ce de această femeie și nu de oricare alta? De ce fata asta, care nu-i genul tău, pe care nici n-ai remarcat-o până atunci? Ce ți-a arătat ea deodată, ce ți-a reamintit ea din ce știuseși odinioară? Ca și cu­noașterea, dragostea pare reamintire. O expresie fu­gitivă, un fel de-a întoarce capul, de a-și scutura părul, un zâmbet care-ți spune ceva, care-ți aduce intens amin­te de ceva trăit altădată, ceva în voce, ceva în mi­ros... În lipsa oricărei explicații, cum să nu te-ntrebi dacă un anumit fel de memorie nu se transmite genetic, odată cu somaticul încrengăturii de neuroni și sinapse? De ce nu putem scăpa de gândul că am mai văzut-o cândva, înainte de-a o cunoaște, poate chiar înainte de a veni pe lume?
Mi-aduc aminte tabăra de la mare în care-am fost îm­preună - dar despărțiți, de fapt - pe când eram stu­denți. O tabără complet ratată, în care-am locuit în cu­șete minuscule, într-o vară-n care-a plouat mai tot tim­pul. Stăteam pe plajă, așteptând fiecare spărtură azurie în norii ce se-ncăpățânau să curgă compacți dea­supra noastră, întunecându-ne și înfrigurându-ne. Îmi amin­tesc cearta noastră definitivă, o văd înotând pe raza soarelui, în costum lapis lazuli, cu părul numai șu­vițe roșcate, lipit de țeastă, o văd dispărând, într-o sea­ră, pe motocicletă, la spatele unui necunoscut. Tre­cem unul pe lângă altul fără să ne privim, simt la câțiva milimetri brațul ei gol, plin de nisip, o văd în depărtare râzând și povestind într-un grup... Costumul ei de baie îmi lasă o pată pe retină, ca și când aș fi privit direct în soare. Țin minte șlapii ei de plajă, lăsați seara în fața ușii, "saboții ei din piele de om”, cum scrisesem în­tr-un poem. Zăceam pe plajă ore-n șir, singur pe cear­șa­ful meu, dar o vedeam chiar și cu ochii-nchiși, știam un­de era-n fiecare clipă, căci ea era încă originea sis­te­mului meu de coordonate, punctul zero al vieții me­le. Și-apoi, ea pleacă spre București, pe moto­ci­cle­tă, cu noul ei prieten, cu două zile înainte de sfârșitul taberei. Iar eu stau pe plajă, în vântul rece și-n umbră, încă două zile, simțind din plin, încă de-atunci, se­vrajul. Merg în cabina ei, unde dormise cinci nopți, mă așez pe patul ei, acum doar o saltea ruptă, fără aș­ternuturi. Plâng în hohote, cum n-o mai făcusem de ani de zile.
O văd din când în când și azi, mai ales pe la târ­gu­rile de carte. Dau autografe, e un șir de oameni ce aș­teaptă la rând și, deodată, apare în fața mea, cu o carte. E o doamnă de cincizeci de ani, elegantă, care arată încă foarte bine. Îmi face plăcere să vorbim, de fiecare dată, câteva minute, ca doi vechi camarazi de arme din­tr-un război uitat. În definitiv, n-au trecut de la po­vestea noastră decât trei decenii și nu ne-am schimbat prea mult.

Reproduceri după ION NICODIM, din albumul editat de Humanitas (Ciclul "Adam și Eva”)