Prof. Viorel Gârbaciu - "Eticheta de «patrie a lăutarilor», aplicată Gorjului, ar putea să devină realitate”

Ion Longin Popescu
- Directorul Școlii Populare de Artă din Târgu Jiu -

Mi-am petrecut copilăria la țară, unde nu exista sărbătoare fără lăutari. Îți cântau la ureche, fără amplificare, fără instrumente legate la priză. După ce "colindau” pe la casele prin­cipalilor gospodari, se opreau la mat unde, rezemați de teiul multisecular de la răscruce, dădeau startul ho­rei satului. La Paști, la Cră­ciun, veneau "elitele”: Tole, Dindiri, Bebe, Aliță, Nela. La sărbătorile de peste an, cum era Sf. Mărie Mare, ne mulțumeam și cu Gângu, fierarul și vioristul satului, sau cu bătrânul Holtea, cel ce cânta cu o nuia de gutui afumată, în loc de arcuș. Pre­cum celebrul Laie Chio­ru, lăutarul lui Octavian Go­ga, și lăutarii gorjeni veneau din străvechimea româneas­că, și ei purtau pe corzi "do­rul și jalea” înaintașilor. Țineau "hangul” unei lumi sim­ple, sărace, dar vesele și pline de nostalgie. Îi bă­gau "în draci” pe flăcăii ce tră­geau hora înainte și le "prindeau la otrățel” pe fetele mari, ce ieșeau timide la joc. Unde este această lume? Nu știu cum este în alte părți, dar în Gorj ea n-a murit de tot... Dacă după 1989, tarafurile lăutărești tradiționale s-au împrăș­tiat la în­tâmplare prin sate, în cău­tare de nunți și botezuri, de vreo câțiva ani, de când poetul și profe­sorul Viorel Gârbaciu a venit la direcția Școlii Populare de Artă din Târgu Jiu, ele au reînviat! Ucenic al maeștrilor fol­cloriști Speranța Rădulescu și Grigore Leșe, Gârba­ciu a făcut ca Gorjul să rămână patria lăutarilor.

"Muzica și dansul românilor au luat-o care încotro”

- Care este, după 1989, rolul Școlii Populare de Artă?
- Cel puțin pentru Gorj, Școala Populară de Artă din Tg-Jiu, cu cele 38 de secții, din tot atâtea localități ale județului, la care se instruiesc anual aproape 2000 de copii și tineri, dar și de oameni în toată firea, este instituția culturală fanion, nu doar prin oferta extrem de bogată a serviciilor culturale puse la dispoziția co­munității, ci și prin rolul asumat în salvarea, păstra­rea și transmiterea către viitorime a tradițiilor multise­culare din Țara lui Brâncuși.

- Societatea românească se deculturalizează văzând cu ochii, folclorul suferă mutații dra­matice, asistăm la o... manelizare triumfală. Cum vă explicați acest fenomen?

- Pervertirea gustului public e mult mai evidentă în domeniul artei scenice tradiționale, în ceea ce nu­mim "folclor scenic”. După '89, mu­zica și dansul ro­mâ­nilor au luat-o care în­cotro, fără ca vreo instanță pro­fe­sională, estetică sau morală să mai poată inter­veni. În fața aces­tui asalt al manelei, al turcismelor, sârbismelor ori grecismelor de tot felul, ecourile venind din­spre România profundă sunt, iată, din ce în ce mai firave și mai singulare. Puțini români în­cear­că să reziste acestui veritabil tăvălug, am­pli­ficat de feno­menul globalizării, dar și de o con­sistentă și bine orga­nizată industrie a comer­cialului, adică a vulgarului, a artificialului, a prostului gust.

- Devine folclorul tradițional, autentic, o muzică pentru "lumea bună”, pentru melo­mani?

- În atare condiții, muzica tradițională a ro­mânilor în­cepe să devină, paradoxal, una a eli­telor. După păre­rea mea, asistăm azi la un feno­men asemănător celui prin care jazz-ul, odini­oară muzica negrilor, a sfârșit prin a aparține lumii celor rafinați, deci unei minorități. La fel se întâmplă și cu muzica noastră lăutărească, cel puțin aici, la noi, la Gorj. Iată, de pildă, drama unei muziciene excep­ționale, Rela Ciulei din Brădiceni, considerată de Gri­gore Leșe una din marile lăutărese ale României. Pre­zentă pretutindeni unde cunoscutul muzician, profesor și realizator de emisiuni a organizat vreun eveniment din sfera muzicii tradiționale, la fel de prezentă pe al­bu­me de colecție sau în emisiuni de televiziune cu ștaif, Rela și taraful său nu au nici o căutare pentru nunțile consătenilor din Brădiceni, care preferă muzica de doi bani a unor ageamii, e drept amplificată strident, în boxele uriașe ale unei formații în care orga electro­nică cu aranjor programabil deține rolul principal.

"Dansul românesc tradițional nu trebuie să semene cu un balet pe scenă, ci cu hora din sat”

- Stricăciunea folclorului autentic și pervetirea gustului public pot fi puse în seama nenumăratelor tele­viziuni de la noi?

- Câtă vreme unicul lor scop este rating-ul ridicat și, implicit, profitul, televi­ziu­nile comerciale își urmăresc cu încrâncenare propriul in­te­res. Când însă se renunță la orice rațiune de ordin de­on­to­logic, pentru satis­fa­ce­rea audien­ței, lucrurile încep să se dena­tu­reze, iar CNA-ul, atât de vo­cal în chestiunile politice, ar trebui să ia o ati­tudine fermă față de săritul peste cal al ce­lor de la Taraf, ETNO sau mai știu eu ce alt TV. Și mai tragic este că, ex­ceptând poate TVR Cultural, nici celelalte tele­viziuni pu­blice de la noi nu se pot înde­părta de tenta "a la Moi­seev”, prezentă și acum, la aproape un sfert de secol de despărțirea de "Cântarea Ro­mâniei”, în mințile și în pro­ducțiile celor care pun în sce­nă folclorul ansamblurilor profesioniste sau de amatori. Igor Moiseev, cum se știe, a fost marele balerin rus care a creat o nouă formă de dans folcloric teatral. Or, dansul românesc tradițional, înfățișat de televiziuni, nu tre­buie să semene cu un balet pe scenă, ci cu hora din sat.

- Gorjul a fost bogat în tarafuri de lăutari. Ce muzică au promovat acești interpreți de-a lungul secolelor?

- Nu doar în Gorj, ci aproape pretutindeni în Olte­nia și Muntenia, tarafurile de lăutari de la sate au pre­luat, au păstrat și au dus mai departe tezaurul de cântec popular al românilor. Cândva, prin anii '20-'30, când Constantin Brăiloiu a poposit în Gorj, a desco­perit, a înregistrat pe cilindri de ceară și a dus apoi la Bucu­rești pe cei mai buni dintre lăutarii satelor noas­tre. Bucureștenii mai întâi, apoi, prin transmisiile în direct ale nou-înființatului post RADIO ROMÂNIA, tot ro­mânul a aflat și s-a minunat de muzica aceasta măias­tră a Mariei Lătărețu și a celorlalți lăutari gorjeni. O precizare se cuvine, totuși, făcută: exceptând poate o trupă sau două din singurul oraș de atunci al Gor­jului, Târgu-Jiu, în rest, nici unul dintre lăutari n-a in­clus în repertorii folclorul urban, cel al mahalalei. E drept, nici n-ar fi avut poate amatori pentru acest gen de muzică.

- Prin poziția pe care o aveți în fruntea unei Școli populare, puteți întoarce lucrurile pe drumul cel bun?

- Până acum câțiva ani, Gorjul urma moda națio­nală a muzicii de petrecere: un violo­nist și o orgă cu progra­mator, ca să dea impresia de orches­tră întreagă, cu bas, țam­bal, tobe etc. Astfel de for­mații sunt și acum covârși­toa­re, din punct de ve­dere nu­me­ric, la nunțile, botezurile, "ră­te­zu­rile”, nedeile și sindrofiile gor­jenilor. De câțiva ani încoa­ce însă, a apărut o alternativă la această muzică. Ea s-a dato­rat întâlnirii cu doi oameni pro­­vi­dențiali, nu doar pentru mine și pentru Școală, ci, aș zice, pen­tru întreg destinul mu­­zicii tra­diționale din aceas­tă parte de Românie: Speranța Rădulescu și Grigore Leșe. Întâlnirea cu ei a fost hotărâ­toare pentru ce s-a numit, înce­pând din 2006, "Programul de reabilitare a tara­furilor tradi­ționale din Gorj”, inițiat și finanțat de Școala Populară de Artă Târ­gu-Jiu. Dacă în 2004, în Gorj nu existau decât două tarafuri cu adevărat tradi­țio­nale, Tapo­tă și Pițigoi, în doar câțiva ani, numărul lor a ajuns la 12, mai multe decât în tot restul Olteniei la un loc! Lău­tarii gorjeni au reprezentat Ro­mânia în Israel, în Elveția și în Austria, la manifestări de mare ținută, organizate de Institutul Cultural Român, de Muzeul Țăranului Român și de alte instituții de presti­giu din țară și de peste hotare. Acasă, în Româ­nia, ei au fost nelipsiți de la edițiile și galele Festivalului Național al Tarafu­rilor și Fanfarelor Țărănești de la Suceava și Sibiu, ale festivalu­ri­lor de mu­zică tradițio­nală organizate în Mara­mu­reș de Grigore Leșe și de irlandezul Peter Hurley, ale Programului "Ultimii rapsozi”, orga­nizat de ace­lași Grigore Leșe și Institutul Cultu­ral Ro­mân, și de la multe astfel de manifestări. Chiar și în Gorj, au apărut două festivaluri desti­nate lăuta­ri­lor: "Festivalul lăutăresc de la Bol­boși” și Fes­ti­valul "Gena Bârsan”, de la Târgu Cărbu­nești. În acești ani, au apărut deja 5 albu­me cu muzică tradițională din Gorj, editate în colecții celebre, ca de pildă, Colecția "Ethno­pho­nie” a Muzeului Țăranului Român și a Fun­dației Al. Tzigara Sa­murcaș, precum și Colecția Arhi­velor Internațio­nale de muzică populară de la Geneva. Cum se vede, eticheta de "Patrie a lăutarilor”, aplicată Gor­jului, ar putea să devină realitate, susținută și pro­movată cum trebuie, ar fi încă un brand pen­tru județul nostru. Nu stăm cu mâinile în sân. Pen­tru finele acestui an, ne pro­punem să elabo­răm un amplu program de rea­bilitare a stră­vechii "Hore a satului”, asigu­rând, astfel, pen­tru lăuta­rii gorjeni, o sursă de exis­ten­ță, dar și una de dăinuire a minunatului lor meșteșug.

Imagini din albumul "ROMÂNIA - simplitatea pierdută” de ERNEST BERNEA