Limonada albastră
Mai întâi vezi locul acela rafinat și delicat de la intersecția străzii Mahatma Ghandi cu șoseaua Kiseleff. O vilă veche, superb renovată, cu accente discret moderne, în care galeria AnnArt își așteaptă vizitatorii. E acolo o zonă nebănuită de liniște, ca un ochi adânc de frumos. Deși s-a deschis de numai un an, galeria a pornit și a continuat în forță. Artiștii pe care i-a expus sunt în prima linie a plasticii românești. Nu mai departe decât în luna iunie, de pildă, Vladimir Șetran a avut aici o expoziție pe care a numit-o "Sânziene”. Atunci, doamnele și domnițele lui Șetran, desenate de el cu duioșie și fervoare, au invadat pereții galeriei AnnArt cu nuduri gracile. Tot la AnnArt, am putut admira în toamna lui 2011 sculpturile lui Mircea Roman, cu forța și tragismul lor discret, care m-au cucerit definitiv. Și pe lângă cei doi au fost destui alții, printre care și mai tânărul sculptor Adrian Ilfoveanu. O sărbătoare continuă de frumos: fiecare expoziție de la AnnArt a fost un eveniment.
Și acum mă mâna la AnnArt, prin aerul incandescent de căldură, un anunț incitant. Suna așa: "Mai sunteți în București? Noi, da. Și vă invităm la «artZoom de vară», o expoziție cu 34 de lucrări de pictură, sculptură, grafică și desen semnate de Sorin Ilfoveanu, Ștefan Câlția, Laura Covaci, Francisc Chiuariu, Dorin Crețu, Adrian Ilfoveanu, Mircea Roman, Paul Neagu, Vladimir Șetran”. Era retrospectiva unui an de zile, cele mai bune lucrări din portofoliul unora dintre cei mai buni artiști ai României. O expoziție ce n-ar trebui ratată de nimeni, deschisă până pe 8 septembrie 2012, și pe care abia așteptam să o văd. Dar invitația nu se oprea aici: "Iubitorii de artă, vizitatori ai galeriei AnnArt, primesc antidot pentru caniculă un pahar înalt și rece de limonadă. Nu orișice limonadă, însă: cea oferită de noi este în vecinătate cu arta contemporană. Este o limonadă albastră”. Am intrat din topitoria infernală de asfalt, în umbra răcoroasă a galeriei, și duhurile generoase ale artiștilor m-au cuprins de îndată, țâșnind din lucrări. Ceva coborât dintr-un foarte înalt îi unea pe artiștii atât de diverși: o bucurie de neclintit, "bucuria eternă a frumuseții” pe care ne-o dăruiau.
M-am plimbat îndelung printre lucrări. Pe urmă, am vrut să știu ceva și despre limonada albastră. Am întrebat-o pe Gabriela Massaci, directoarea AnnArt, și ea mi-a explicat că se face așa: cu apă minerală limpede, cu miere de tei din comuna Licurici-Teleorman, amestecată cu zahăr brun din Mauritius, cu scorțișoară, lămâi din Cipru, frunze de mentă proaspete de la Matache, un strop de Curaçao Pantone 314 și gheață din Laponia. "Se folosește în galeria AnnArt, vara, în fiecare joi, la jour fixe, când avem și un invitat special”. Și tot la o limonadă albastră și rece am stat apoi de vorbă cu d-na Massaci, patroana spirituală a locului.
GABRIELA MASSACI
"Credem în arta acestui timp. Arta timpului tău”
- Într-un singur an, AnnArt s-a impus ca o galerie de elită a Bucureștiului. Cum a început această aventură? De ce ați simțit nevoia ca, împreună cu Oana Bratiloveanu, proprietarul AnnArt, să deschideți această galerie?
- Încântarea m-a pornit la drum! Atracția față de un proiect nou și bănuit a fi riscant. Am devenit directorul galeriei AnnArt în urma unui interviu informal de recrutare, în fața unui pahar de sirop de căpșuni, un interviu cu explorări și negocieri subtile. Mi-au plăcut răspunsurile și intențiile declarate ale Oanei Bratiloveanu, care tocmai închiriase și amenajase un spațiu splendid pe Kiseleff și pregătise deja o expoziție inaugurală: integrala de desene Sorin Ilfoveanu. După o pauză de câțiva ani și multe voiajuri prin muzeele lumii, timp în care devenise colecționar de artă, ea voia să aibă o galerie și o casă de licitație. Mi-a spus că în decizia ei a intrat și un strop de nebunie. Știa că momentul e dificil, cu recesiune financiară la noi și în lume, dar descoperise lumea artei și asta era zona în care voia acum să investească. A fost o idee cu care m-am identificat pe loc. E genul de întreprindere care îmi place și pentru care am și expertiza, și surescitarea necesare, la gândul că urmează să învăț lucruri noi. La a doua întâlnire, i-am prezentat Oanei o viziune scrisă. I-am propus să facem o galerie de artă contemporană, cu programe de expoziții, dar și de educație culturală, comunicare și lobby. O galerie esențială pe piața artei. Căci noi am vrut încă de la început să vindem lucrările artiștilor pe care îi promovăm, dar și să le consolidăm cota de piață. Care cotă, între noi fie vorba, este fluid-misterioasă în România. Așa că ne-am propus să le oferim colecționarilor lucrări la prețul just, fără fluctuația subiectivă sau oportunistă a tranzacțiilor directe de la artist și chiar din licitații.
- Aveți rezerve față de licitațiile de artă?
- Nicidecum, dimpotrivă! Noi avem oricum în program și perspectiva unei mici case de licitație. Licitația este un mod de funcționare vie a pieței noastre de artă. Dar ea are altă "retorică”. La licitație lupți direct, cu adrenalină, ca să câștigi o lucrare care îți place. Poți să ai șansa să o cumperi sub cota curentă, dar și să plătești pentru ea peste cât ar costa la "rece”. În galerie, cumperi lucrarea în competiție doar cu tine: are un preț stabilit, pe care decizi dacă îl plătești sau nu. Prețurile noastre în galerie permit o marjă de reducere, deci încape și aici un "frison” al negocierii. Galeria adaugă valoare și prin modul în care promovează artistul. Noi organizăm expoziții, invităm un curator, publicăm un catalog al artistului sau expoziției; îi facem un profil filmat într-un mic documentar; organizăm vizionări restrânse sau private ale expoziției, dar promovăm artistul și în mediul public. E un efort și de concepție, și financiar al galeriei.
- Cum ați reușit, totuși, să rezistați în aceste vremuri mai paupere? Și cât de bine se vând plasticienii români din galeria AnnArt?
- Prin profesionalism și consecvență. Am invitat în galerie artiști de prim rang, cărora le-am pus în vânzare colecții de lucrări cert valoroase, la prețul corect al momentului. În acest prim an, portofoliul nostru a fost eclectic, voit eclectic. La noi au expus artiști arhicunoscuți și căutați de colecționari, cum ar fi Sorin Ilfoveanu sau Ștefan Câlția, Vladimir Șetran. Dar și artiști care s-au făcut cunoscuți mai degrabă în străinătate și, din păcate, sunt insuficient cunoscuți în România, așa cum au fost Mircea Roman, Dorin Crețu și Laura Covaci, care au dat adevărate recitaluri la AnnArt. Un succes a fost și expoziția "Umbre”, în toamna anului trecut, a pictorului Francisc Chiuariu, un artist în plină creștere, și la licitațiile din țară, și la bienalele și târgurile internaționale de artă. Dar am expus și tineri la început de drum, care au deja un discurs plastic puternic, cum este Constantin Rusu. Și, dintr-o neclintită admirație, am alăturat acestui grup de artiști și câteva piese din creația lui Paul Neagu, cel care din nefericire nu mai este printre noi. Un artist excepțional, pe care-l vom arăta mereu publicului, în parteneriat cu "Paul Neagu Estate” din Londra și cu celelalte galerii și case de licitație ce-l promovează în lume. De altfel, tocmai am fost la Londra, unde am asistat cu emoție intensă la dezvelirea lucrării "Edgerunner” a lui Paul Neagu, instalată în Owen Park, în Islington. El devine, astfel, primul artist român expus cu o lucrare permanentă în spațiul public în Marea Britanie. Deși primul ar fi trebuit să fie sculptorul Mircea Roman. În 2004, lucrarea sa Omul-barcă a fost expusă aproape un an, pe un ponton la Tamisa, după care a fost retrasă, pentru că nu s-a găsit un partener oficial român care să conlucreze cu autoritățile de la Hammersmith. Așa că efortul de acum al ICR Londra, al Fundației Paul Neagu Estate și al autorităților londoneze ne apare și mai meritoriu. Iar eu îi invit pe iubitorii și colecționarii de frumos, dar și pe cei care au avut vreodată vreun dubiu cât de mic despre valoarea lui Paul Neagu, să vină la AnnArt și să-i admire sculpturile pe care le-a făcut cu forța vie a visului său.
- Tot ce se întâmplă la AnnArt are ceva aparte, pare făcut cu o anume generozitate a dăruirii.
- Puteți să-i ziceți și așa și îmi pare bine că ați remarcat, pentru că noi nu facem business "la sânge”, doar pe profit. Noi vrem să ajungem la profit construind și un public care înțelege arta contemporană și o iubește. De aceea, mi-a plăcut foarte mult când un domn care a venit la noi și a cumpărat o lucrare ne-a spus: "O iau pentru nepoții mei”. Și, până la un punct, nu contează nici vârsta și nici putința noastră financiară, ci doar disponibilitatea de a face loc artei în noi. Trebuie să facem loc artei în viața noastră, pentru că arta ne definește și ne nuanțează.
Sala cu dușumele de iarbă
- Proiectele dvs. sună incitant: "În miezul artei”, "Arta la Verde”. Ce ne puteți spune despre ele?
- Arta la Verde este un program care debutează cu sculptorul Adrian Ilfoveanu, care vrea să aducă arta în mediul verde al Bucureștiului. Am pornit cu un pas mic. Am extins spațiul galeriei noastre prin adăugarea unei săli cu dușumele de iarbă: grădina din str. Mahatma Gandhi, în care dorim să expunem cu regularitate lucrări de sculptură și instalații semnate de artiști români de marcă. Ca în orice oraș al lumii civilizate, întâlnirea cu arta timpului nostru trebuie să fie vie, surprinzătoare, să bucure sau să descumpănească - în orice caz, să nu ne lase indiferenți. Galeria AnnArt va expune sculptură în parcul Herăstrău, dar și pe peluzele din zona Kiseleff. O parte importantă din Arta la Verde, în premieră în România, va fi constituirea unor spații insolite de expunere temporară de artă contemporană, în reședințe private din București. Sigur, Arta la Verde are și parteneri: Primăria, Muzeul Țăranului Român și Institutul de Geologie. Și sper ca ei sa fie doar începutul. Cât despre "În miezul artei”, este un program prin care am invitat școlile din București să trimită grupuri de elevi la noi, în galerie, la întâlniri cu artiștii. Cinci școli au dat deja curs invitației, și aceste întâlniri cu elevi de la 7 la 18 ani au fost pur și simplu uluitoare! Iar Liceul Francez chiar ne-a propus să extindem programul cu ateliere practice la ei în școală, ceea ce mi se pare iarăși minunat.
- Sunteți un manager cultural de tip occidental experimentat: ați fost director-fondator al Institutului Cultural Român la Londra, director Artă & Comunicare la British Council România și consilier pe strategii culturale EUNIC Bruxelles. Ce aduceți nou dvs. și generația dvs. de manageri, în arta noastră vizuală?
- Mie îmi pare rău că încă spunem că putem aduce ceva nou, când acest stil de lucru ar fi trebuit să fie de mult împământenit și la noi. Dar, dincolo de studiile pe care le-am făcut în Marea Britanie și China și de experiența acumulată în cei 20 de ani, mai ales britanici, eu știu că abilitățile ne sunt la îndemână oriunde, dacă vrem: să gândești limpede și să comunici concludent; să îți asumi responsabilitatea și să duci la bun sfârșit ce începi; să cauți soluții în criză, cu imaginație și fair-play. Eu am învățat multe și de la tatăl meu, și de la profesorul de chineză, ori de la colega mea de bancă din liceu, și abia după aia, prin școli și birouri internaționale de top. La AnnArt, îmi e de ajutor și proprietarul galeriei, care nu e febril nerăbdător să vadă un profit rapid, să dea "un tun”. Oana Bratiloveanu prețuiește artiștii și crede ca și mine în construcția pe termen lung.
- Ce artiști veți oferi publicului la AnnArt, din această toamnă?
- O expoziție "artZoom”, cu Laura Covaci, de pictură, desen, instalație, și un mic semnal asupra seriei de artă digitală la care ea lucrează și pe care o vom prezenta în 2013. Apoi o expoziție de grup cu artiști din București și Cluj pentru un proiect de terapie prin artă. Îl facem în parteneriat cu o companie multinațională, care are "idei” pe care le împărtășim, despre impactul artei asupra calității vieții. La sfârșit, vom avea un final de an de vârf, cu expoziția Ștefan Câlția. Dar, mai bine, nu așteptați toamna! Veniți acum la AnnArt. Vă așteaptă lucrări valoroase și de neuitat.
- Cum vedeți viitorul galeriei AnnArt?
- Așa cum l-am visat și l-am proiectat de la început! Îmi doresc ca AnnArt să fie prima galerie care îți vine în minte atunci când ai poftă să vezi sau să cumperi artă contemporană românească de vârf. Locul în care îți duci copiii sau prietenii când vă plimbați la Șosea, ca să descopere artiști români cu greutate de acum și dintr-un foarte prelung mâine. Pentru că, la fel ca tine, iubitorule de frumos, noi credem în arta acestui timp. Arta timpului tău.