- Diferențele istorice și culturale fac, într-adevăr, din fostele provincii ale Imperiului Austro-Ungar, o zonă mai apropiată de Occident, cu tradiții europene mai solide, cu alte mentalități și o atitudine mai puțin supusă față de putere. Cum explicăm însă faptul că în Moldova, care a evoluat în istorie alături de Muntenia, cetățenii au refuzat și ei inițiativa de suspendare a președintelui, cu excepția județelor Vrancea, Buzău și Botoșani? Explicația trebuie să fie așadar mai complexă. De la bun început constatăm că județele cu prezența peste 50% au fost conduse neîntrerupt de baroni locali ai PSD. Este adevărat că toate județele, în afară de Arad și Alba, sunt conduse azi de PSD, dar județele „roșii” sunt cele în care, spre deosebire de majoritatea zonelor țării, alternanța politică a lipsit aproape cu desăvârșire. Ele au devenit astfel feude psd-iste, în care structurile de putere la nivelul administrației, economiei și justiției s-au constituit într-o caracatiță indestructibilă. Sunt județe predominant rurale, cu slabe tradiții universitare, cu mulți oameni săraci și mai puțină cultură urbană - deci propice exercitării presiunilor politice. Astfel se explică probabil și elementul definitoriu, în opinia mea, al referendumului în aceste zone „roșii”, și anume - evoluția aberantă a cifrelor prezenței la vot, care generează suspiciunea de fraudă: cum am putea să credem că în satele din Olt și Teleorman, între orele 20.00 și 23.00, participarea la vot a crescut, brusc, cu 20% ? Adică țăranii, care la ora aceea sunt toți în case, ar fi ieșit masiv la vot noaptea! În al doilea rând, s-au semnalat presiuni inacceptabile: oameni scoși din curți de primari și târâți la vot, sau patroni și manageri de întreprinderi de stat care i-au amenințat pe angajați cu concedierea dacă nu votează. Cine poate risca astăzi șomajul, mai ales într-o zonă săracă? Iar Sudul, ca și Vrancea și județul Botoșani, sunt sărace, păstrate probabil așa pentru perpetuarea unui electorat dependent. Tot fraudă sugerează și turismul electoral masiv, singura explicație plauzibilă a prezenței la vot de 250% din comuna vrânceană Lepșa, care a bătut toate recordurile de participare. În Vrancea, Președintele Consiliului Județean este de câteva mandate bune baronul PSD Marian Oprișan, mână de fier și maestru în direcționarea fondurilor publice, în funcție de loialități politice, fapt demonstrat de mai multe reportaje de televiziune excelente, dar rămase fără efect. Din motive absolut misterioase, dosarele sale penale zac prin sertarele tribunalelor. La fel de dur și lipsit de scrupule este și președintele CJ Teleorman, nimeni altul decât secretarul general al PSD, Liviu Dragnea, responsabil în cadrul partidului de județele din Sud. Liviu Dragnea are și el dosare penale despre care se spune că l-au făcut un mare adept al suspendării. La ordinul său, în multe secții, reprezentanții PDL au fost dați afară, iar președinții secțiilor au fost obligați să-i raporteze personal prezența la vot, deși este ilegal. În concluzie, zonele cu prezență record la referendum sunt cele în care suspiciunile de fraudă sunt mai puternice și, totodată, zonele dominate neîntrerupt și autoritar de PSD. Moștenirea istorică și culturală a zonei a contat fără îndoială, dar hotărâtoare a fost evoluția (sau involuția) sa politică din ultimii 20 de ani.
2. În cazul când președintele Băsescu se va întoarce la Cotroceni (la ora tipăririi revistei, CCR nu a dat nici un verdict - nota red.) situația pe care o va găsi va fi mult mai neagră decât aceea pe care a lăsat-o când a fost suspendat: o economie aproape blocată, o imagine internațională degradată, o ură socială de nestins. Dacă adăugăm că este și singur, contra unui parlament colorat majoritar în roșu, ce șanse are să remedieze dezastrul?
- Situația este de fapt mult mai gravă și perspectivele mult mai sumbre, pentru că inițiatorii suspendării nu vor renunța la înlăturarea președintelui, ceea ce înseamnă că vor lupta pe toate fronturile și cu toate mijloacele. Am văzut deja la referendum că nu se dau înapoi de la nici o manevră dubioasă pentru a-și atinge scopul. Cum anul acesta sunt alegeri parlamentare, interesele electorale le vor întuneca mințile complet, iar interesul țării nu va conta. Întrebarea care se pune nu este doar ce șanse are Traian Băsescu să remedieze dezastrul, ci ce șanse are țara să scape de consecințele iresponsabilității politice demonstrate de actuala putere. Să nu uităm de unde au pornit promotorii suspendării: de la obiectivul definit fără echivoc de Dan Voiculescu de a prelua controlul asupra justiției. Cum promotorii suspendării au dosare penale, iar premierul însuși este un potențial penal ca plagiator dovedit, acest obiectiv nu va fi abandonat. Elementul-cheie este numirea noului procuror general și a noului procuror-șef al DNA, având în vedere că mandatele Codruței Kovesi și al lui Daniel Morar expiră în luna august. Dacă Traian Băsescu va fi în funcție în momentul numirii succesorilor celor doi, atunci "puciștii” au pierdut partida, cel puțin pentru moment, iar această înfrângere este de-a dreptul periculoasă pentru ei. Întâmplător sau nu, postul de radio guvernamental "Vocea Rusiei” presează explicit în direcția unor "acțiuni de forță” ale USL care să-l îndepărteze pe președintele ales. Cum USL s-a conformat până acum îndemnurilor formulate de acest post de propagandă al Moscovei, putem anticipa că va continua să acționeze în forță, indiferent de verdictele Curții Constituționale, până la "victoria finală”. Un exemplu edificator este invocarea recensământului din 2011 pentru a coborî cvorumul necesar validării referendumului, deși tocmai PSD l-a boicotat și l-a contestat în instanță! Este inutil să spunem că economia țării și bunăstarea cetățenilor ei nu contează în această ecuație de interese, iar relațiile cu Uniunea Europeană, inclusiv cu socialiștii europeni, au fost sacrificate destul de ușor pe altarul intereselor personale ale liderilor USL și ale patronilor lor. Aceste relații nu mai reprezintă pentru USL un factor de descurajare, în sarabanda de abuzuri pe care a declanșat-o și o întreține. Cum scăpăm? Teoretic, ar fi nevoie ca PSD și PNL să pornească o mișcare de contestare a celor doi lideri care au târât țara și partidele lor în această aventură politică anti-națională și anti-europeană. Dacă o asemenea grupare reformistă există, ea nu s-a manifestat. Singura șansă reală pentru vindecare și înnoire vine din partea noilor forțe politice afirmate cu prilejul campaniei pentru referendum, Noua Republică și Inițiativa Civică de Dreapta a lui MRU și - strict ipotetic - din partea unei societăți civile reînvigorate. Pentru aceste noi forțe dezastrul actual poate fi o șansă de a umple un gol imens lăsat pe scena politică de PDL, partid deja uzat și compromis. Chiar dacă admitem însă că aceste noi organizații ar putea deveni actori politici demni de luat în seamă, refacerea economiei și credibilității internaționale ale României vor fi sarcini greu de realizat, care vor lua foarte mulți ani.