Bâlciul cu minuni
Poate vi se pare ciudat, dar cele mai frumoase amintiri din anii copilăriei sunt legate de-un târg de țară: târgul de Sfântul Ilie, care se ținea în nordul Gorjului, la Polovragi. Nu plecam niciodată în lume, nu mergeam în tabere de școlari, nu călătoream cu părinții prin țară, dar vară de vară, o dată pe an, venea lumea la mine, lumea fermecată a târgului. O lume pestriță, de vânzători ambulanți, olari, pielari, pălărieri, alvițari, berari, grataragii, circari, țigănci ghicitoare, căldărari și nu mai știu ce alte categorii profesionale, revărsate, pentru ceva câștig, la Târgul de Sfântul Ilie, din primitoarea comună Polovragi. Primele trei zile era târg de animale. Se întâlneau, se pândeau și se confruntau la negocieri samsarii de cai cu oierii coborâți din munte să încheie vreo afacere bună. Comerțul, ca peste tot, era însoțit de spectacol. În soarele lui iulie, samsarii legau de caii masivi bușteni de fag și îi biciuiau zdravăn, să-i stoarcă de puteri și să facă minuni sub ochii plini de uimire ai martorilor. Caii zvâcneau cu forță și trăgeau după ei trunchiurile groase, lăsând în urmă o dâră de praf. "Faaace baaanii!” auzeai pe câte unul, cu pălăria dată pe ceafă și cu fruntea nădușită. Noi, copiii, abia așteptam acest miraculos Târg de Sfântul Ilie. După târgul de vite, încă patru zile, până la sărbătoarea sfântului, din 20 iulie, era târg de mărfuri și prilej de voie bună și de văzut minuni. Venea circul cu spectacole care numai la oraș puteau fi privite. Ni-l arătau pe omul cu jumătate-de-cap-de-bou. Priveam înfricoșați un șarpe boa, cum se încolăcea în jurul gâtului unei femei tinere și frumoase. Asistam cu sufletul la gură la numărul acela cu femeia din cutia tăiată cu fierestrăul. Chiar l-am auzit pe unul din sală, spunându-i amicului său: "Dacă o taie de-adevăratelea, eu mai pun încă o dată prețul unui bilet!”. Lume naivă, care pleca de la târg cu buzunarele goale, dar cu amintiri cât pentru o viață. Una dintre distracții mai era să urcăm în tiribomba mare, numită "Lanțul amintirilor”, pictată cu sirene suple și destul de indecente pentru rigorile comunismului. Tiribombiștii și circarii aveau o lume a lor, misterioasă, călătoare, aventuroasă, nu semăna deloc cu restul omenirii care forfotea printre tarabele încărcate cu haine, dulciuri și mărunțișuri. Ne lăsam învârtiți câteva minute, apoi, când coboram pe pământ, tot târgul se învârtea în continuare în jurul nostru, cu toate corturile, și grătarele, și copiii care suflau în fluierici din plastic verde. Ni se părea că tocmai coborâsem dintr-un avion care zburase foarte sus, deasupra norilor, ca acelea care traversau cerul, undeva foarte sus, semănând cu niște păstrăvi de argint.
Poveste la o pauză de coasă
De mult timp nu mai fusesem la Târg. Anul acesta am ajuns chiar în ultima zi, cea mai importantă, când creștinii îl sărbătoresc pe Sfântul Ilie, care în imaginația sătenilor mână pe cer un car de foc și pocnește din bici, scăpărând fulgere și iscând tunete înspăimântătoare. Nimeni nu se simte în siguranță când cerul se umple de fulgere și trăznetele bubuie în urechi. Bărbați în floarea vârstei au căzut secerați de focul ceresc, pe munți, lângă turmă, sau în livezi, la cosit. Au ars case și șoproane, până la temelie. De câte ori începe furtuna de vară, muntenii își fac cruce, spun rugăciuni și aprind lumânarea cu busuioc de la Bobotează. Dintre stihii, focul văzduhului e cel mai temut. Anul acesta, însă, Sfântul Ilie a fost liniștit. S-a plimbat cu carul său de foc pe un cer fără nori. Nu am auzit tunete, decât uneori la boxele tiribombelor. Arșița a înghesuit lumea pe sub corturile cârciumilor, la bere rece și la taifas. Alții nu s-au dat bătuți și au umblat din tarabă în tarabă, în căutarea unui chilipir. O înghețată la cornet le-a mai dat curaj să înfrunte încă o jumătate de oră vipia colcăitoare, în aerul greu de fumul grătarelor. M-am oprit să ascult, degeaba, un sunet nelipsit până acum câțiva ani, dar care a dispărut: sunetul de coasă nouă, pe care cosașii experimentați o băteau de câte un bolovan, ca să își dea seama dacă e bine turnată și dacă oțelul e de calitate. Se strângeau câțiva cosași lângă vânzător și îi încercau toate coasele. Uneori strâmbau din nas, alteori scoteau banii din buzunar mulțumiți că, în sfârșit, găsiseră o coasă procopsită. Acum, nu am mai auzit sunetul acela străvechi. Nici nu am întâlnit vreun vânzător de coase. Am văzut numai o coasă de jucărie, din plastic, probabil de producție chinezească. Adevărul este că, în satele de sub munte, coasa tradițională a cam fost abandonată. I-au luat locul motocositoarele din Italia, noi-nouțe sau second-hand. Prin fânețe nu mai auzi acum șuierul coasei, ci zgomotul motoarelor pe benzină. Un hectar de fânețe e cosit în câteva ore. Era nevoie altădată de patru cosași rezistenți, ca să-l dovedească într-o zi-lumină. Generația bunicilor, dintre care unii veterani de război, pleca la cosit cu noaptea în cap, când roiurile de stele se roteau încă deasupra crestelor Parângului și Căpățânii. Spre prânz, veneau femeile lor cu mâncare. Întindeau o pătură la umbra unui frasin sau a unei sălcii. După ce luau o înghițitură de rachiu, cosașii atacau sufertașele cu ciorbă și tocană. Urma o oră de pauză, după care șuierul coaselor reîncepea.
La taraba Dădârlaților
I-am revăzut la târg pe pălărierii din Sibiu, vestita familie Dădârlat. De când produc ei pălării, nu cred că au lipsit vreodată, și eu, unul, nu îmi pot imagina Târgul de Sfântul Ilie fără prezența lor. Toate clopurile negre purtate de ciobani, plugari, tâmplari, rudari și chiar șoferi mai bătrâni, între Crasna și Vaideeni, sunt marca Dădârlat. E un adevărat brand comercial pentru satele din nordul Olteniei și județele din sudul Ardealului. Acum, clopurile negre nu prea mai au așa căutare. Pălărierii aduc, în schimb, pălării moderne, domnești, cum li se mai spune. Anul acesta, la taraba Dădârlaților erau niște tineri care ofereau clienților pălării să le probeze. M-am oprit și am făcut o poză. Pe copertină scria "Dădârlat”. Fără numele acesta, târgul de la Polovragi ar fi sărac.
Nedeia de altădată
Obârșia târgului de la Polovragi se pierde în negurile timpului și ale munților. Cu sute de ani în urmă, târgul se ținea pe un platou montan, la 2000 de metri altitudine. Și acum se numește muntele acela de la izvoarele Oltețului „Nedei” sau "La Nedei”, pe care geograful Ion Conea îl consideră unul dintre cei mai frumoși munți ai Olteniei și îl descrie așa: "E ca un pod, neted ca șesul și așteptând parcă și azi să vină tineri ca pe vremuri și să prindă horă pe el”. Am urcat și eu pe Nedei, într-o zi de vară senină, când la munte distanțele par că se micșorează, încât crezi că numai din câțiva pași treci de pe o culme pe alta. Iluzie optică, pe care o știu cei învățați cu muntele. Ajuns în vârf, am avut ca în palmă toată întinderea de munți dintre Olt și Jiu, ba încă și crestele Făgărașilor se văd spre răsărit. Culmi verzi punctate de albul stâncilor, iar sub picioare, văile adânci cu jnepeni și molizi. Ca niște nervuri gălbui, un întreg păienjeniș de drumuri și poteci, o rețea fină țesută de roți și de picioare acoperă valurile încremenite ale pământului. Sunt drumuri care vin dinspre sate sau drumuri care taie munții dintr-o parte în alta. Nu ajungeau greu oamenii la târgul din vârful muntelui. Unii luau potecile la picior, alții călare pe cai sau în atelaje trase de puternicii și blânzii boi, o pereche de boi fiind o avere pentru oricine. Spre seară, după ce dăduseră gata vreo ploscă cu rachiu și după ce învârtiseră la horă fetele munților, feciorii ajungeau să se ciomăgească. Se mai lăsa și cu capete sparte, cu oase rupte. Dacă vreun norocos își găsea vreo fată să se însoare, avea jos, în dosul Curmăturii Oltețului, la Pristos, o bisericuță, dispărută acum, unde se puteau cununa.
La Nedei era un târg "de două țări”, unde urcau negustori din Sibiu și din Oltenia și unde se întâlneau ciobani din Mărginime, din Valea Jiului, din Loviștea și din satele de la poala sudică a Parângului și Căpățânii. Era o sărbătoare carpatică străveche, ale cărei ritualuri s-au pierdut. În ultima vreme, oamenii au coborât sărbătoarea la Vaideeni și la Polovragi, comune situate la capătul celor două plaiuri care se desprind spre sud din piramida Nedeiului. În realitate, târgul a fost mutat în cele două sate, ca autoritățile administrative să poată încasa taxe de la negustori. S-a întâmplat pe la sfârșitul secolului al 18-lea. Durata târgului a fost mărită la o săptămână și numărul negustorilor și al mărfurilor a crescut, dar sărbătoarea și-a pierdut frumusețea originală, pe care numai înălțimea muntelui o poate împrumuta. Dar tot răul spre bine. Cum ar fi arătat acum Vârful Nedeiului, cu atâta popor pus pe distracție și pe cumpărături, incapabil să mai meargă un kilometru pe jos, nefericit dacă o zi nu ar mai avea mașină să se deplaseze? Muntele s-ar fi împestrițat cu mașini, iar vântul (și la Nedei chiar bate un vânt puternic, că oierii își puneau copiii în desagi pe spinarea calului, ca să nu fie zburați în hău), ei bine, vântul acela neostoit ar fi spulberat peste jnepeni și bujori de munte toate deșeurile unui bâlci modern. Ar fi zburat și toate țoalele, mormanele de țoale second hand, pe care țiganii le aduc și umplu cu ele jumătate din suprafața târgului. Lumea se bucură, fiindcă sunt ieftine. Le spală, le curăță și le poartă la câmp sau la pădure. (Ce să facem, și guvernul nostru caută să cumpere avioane militare second hand.)
Pasărea destinului
Dar papagalul, papagalul cu bilețele ale destinului, unde e? Eu nu l-am văzut, că sigur îi făceam o poză, dar una dintre nepoțelele mele m-a asigurat că a trecut fix prin spatele meu. L-am pierdut, da, pe papagalul verde-gălbui, al cărui cioc, în fiecare vară, îmi extrăgea câte un bilețel. Am uitat ce scria, dar cine știe, așa se împlinește destinul, uitându-i semnele. Pasărea era una dintre prezențele exotice ale târgului. Îmi plăcea cum culegea cu ciocul câte un bilețel pe care îl deschideam cu frică. Dacă scrie că o să mă îmbolnăvesc în curând sau o să mor? Dar cred că toate biletele erau cu mesaje optimiste. Nu vii cu papagalul la târg ca să induci oamenilor gânduri negre! La câteva zile după Sfântul Ilie, vine mama acasă, de la câmp, cu un papagal exact ca acela din târg: mic, verde-gălbui și neliniștit. Îl găsise într-o tufă din marginea ogorului cu ovăz. Eram uluiți. Incredibil, țineam în mână chiar unul dintre papagalii aceia intangibili, care ne hotărau soarta. Nu mai părea atât de ager. Era bolnav. Cele câteva zile de libertate nu îi priiseră. De fapt, era o enigmă pentru noi cum ajunsese pasărea aceea străină într-un tufiș din câmpul Polovragilor. Nu ne îndoiam că era de la târg, dar cum scăpase, ce o îndemnase să se zburătăcească din mâinile dresorului ei? I-am dat niște grăunțe, niște mălai umezit. După câteva zile a murit. Papagalii care aleg soarta oamenilor au și ei soarta lor. Nu mai știu ce am făcut cu trupușorul acela colorat și mort. Îmi place acum să îmi imaginez că i-am săpat o gropșoară în capătul grădinii și l-am acoperit cu pământ și cu frunze.
Târgul unei veri secetoase
Nici pomeneală în anii copilăriei de alte mașinării de distracție, decât clasicele tiribombe cu lanțuri și cu scaune din metal și scânduri de lemn. Mai trăgeam uneori cu pușca cu aer comprimat, ca un cowboy de ocazie. Acum, să vezi castele gonflabile "The Land of Dragons”, cu turnulețe și tobogane, care îi tentează și pe adulți, nu numai pe copii! Să vezi instalații care te învârtesc la înălțime și te răstoarnă cu capul în jos, să vezi mașinuțe electrice, baloane mari în care intri, cineva le umflă, apoi plutești în interiorul lor, uitându-te cum la numai câțiva metri de tine, un mușteriu mai probează vreo haină sau se uită la grămada de ceaune. Ce mai, un adevărat parc de distracții, un mic Prater deschis pe câmpul unde troscotul s-a uscat de secetă și tălpile îl fac una cu praful locului. Pe seama tiribombelor de la Târgul de Sfântul Ilie circula o legendă, pe care am văzut-o ecranizată într-un episod al seriei "Amintiri din Epoca de Aur”, al cărei scenariu e semnat de Cristian Mungiu. Se spune că s-a întâmplat așa. Au venit de la județ în târg niște activiști comuniști, probabil personaje de rang înalt și, spre seară, au vrut să încerce senzații tari în "Lanțul amintirilor.” Au urcat fiecare în câte un scaun, era numai tura lor, nu mai avea voie să urce altcineva. Ce s-a petrecut exact, nu știu, să fi fost ceva pus la cale de proprietarul instalației, să fi fost o defecțiune tehnică, dar tiribomba, cică, s-ar fi învârtit toată noaptea, cu activiștii torturați de interminabilele învârteli. Tot era o vorbă în epocă, despre cei care se descurcau în viață pe căi imorale: "s-a învârtit”! Activiștii aceia știu că s-au învârtit la propriu, fără oprire. A trecut și comunismul, unii chiar îi puseseră gând rău străvechiului târg de la Polovragi, dar uite, a venit tranziția, integrarea în UE, criza economică, s-au schimbat regimuri politice, șefi de județ, de țară, dar Târgul, an de an, își deschide porțile, spre satisfacția tuturor, a clienților, a comercianților și a Primăriei, care își fortifică bugetul local. La invitația Primăriei și a Căminului Cultural, a cărui clădire e proaspăt renovată, vin pentru spectacolul popular de Sfântul Ilie formații de fluierași din Gorj și Vâlcea, dar și din Mărginimea Sibiului, mai ales din Jina și din Poiana Sibiului, sate de unde, cu sute de ani în urmă, au trecut munții și s-au stabilit în Nordul Olteniei sute de familii de ardeleni. Târgul acesta îi adună pe toți, ca odinioară pe vârful muntelui Nedei. Vin și cântă, cumpără, vând, se întâlnesc vechi prieteni și își repovestesc, la o halbă cu bere și un carton cu mici, pățaniile vieții. Vin de pretutindeni, din aproape toate județele, unii poate nici nu vând să își scoată banii de taxe și de drum, dar ce mai contează. Târgul de la Polovragi e cel mai mare din țară, are un magnetism al lui, dincolo de beneficiile comerciale imediate. Sâmbătă pe la prânz, toată magia târgului s-a spulberat. Tarabele au dispărut. Vatra târgului a rămas pustie. Ici colo, fumegă grămezi de deșeuri incinerate. Vântul ridică praful fin, frământat o săptămână de zeci de mii de picioare, inclusiv afișele pentru referendumul din 29 iulie. Oamenii se întorc la pogoanele de fân, la animale, îngrijorați de seceta care arde tot. Au secat izvoare în munți. Politicienii la ordinul cărora au fost împrăștiate afișele prin târg nu pot aduce ploaia, decât, eventual, o ploaie de vorbe. Oamenii nu mai au încredere decât în Dumnezeu, căruia i se roagă la mânăstire să binecuvânteze pământul cu ploaie.