Istoria a rămas ascunsă sub pământ, iar datele concrete, puține, vorbesc de tehnica de construcție "murus dacicus”, întâlnită la toate fortificațiile dacice din Munții Orăștiei, de blocurile de calcar, de terasele stratificate, de sanctuarul circular, mistuit aproape în întregime de flăcările cuceritorilor romani. Se mai vorbește încet, cu teamă, despre preotesele zeiței Bendis, care ar fi trăit aici, la Fețele Albe. Zeița Bendis, zeița Lunii, a pădurii, a nopții, zeița magică a pământului și a fertilității, zeița dragostei și a farmecelor. Divinitatea adorată a dacilor, care, în cele câteva statuete găsite, poartă o suliță în mâna stângă și o cupă de sacrificiu în mâna dreaptă. Aici istoria se oprește, cotropită mai departe de vegetația nebună și de dezinteresul autorităților, și începe povestea. Povestea Fețelor Albe.
Cetatea ascunsă
Tăcerea. Ăsta a fost primul lucru pe care a învățat să-l facă. Tăcerea smerită, tăcerea fără șoapte, tăcerea care ascultă și nu întreabă, tăcerea căreia îi e dat să vorbească doar cu celelalte tăceri din jur, tăcerea care se hrănește cu liniște, tăcerea care te vindecă încet de grijă, de spaimă, de tine. Învățase vreme îndelungată să tacă, să se bucure în taină de asta, deși fusese greu, poate cea mai grea încercare pe care trebuia să o deprindă aici, în cetatea femeilor alese. Pentru că și ea, Tepit, fusese una dintre puținele fete care avea să le urmeze, pentru totdeauna, pe marile preotese, spre locul acela unde doar cele înzestrate cu har puteau ajunge. Iar ele, preotesele, femeile acestea aspre și temute, venerate și puternice, văzuseră în ea, copila unui păstor comat, darul acela neștiut al purității. În lumea lor, a triburilor de păstori daci, nu exista onoare mai mare decât asta. Avea să se pregătească pentru nemurire, avea să-l întâlnească pe Zalmoxe. Și a înțeles atunci, chiar așa, copil, că plânsul femeilor poate fi de mai multe feluri, de infinit de multe feluri, că poți să plângi de bucurie și poți să plângi, la fel de bine, de jale, și uneori, exact ca la plecarea ei spre cetatea ascunsă, plânsul ăsta, al bucuriei și al tristeții, poate veni în același timp, din aceiași ochi. A văzut asta, în ochii mamei ei. Și a mai aflat atunci, de la tatăl ei, că bărbații ar vrea să plângă, dar nu îndrăznesc, nu știu cum se face, și nu le rămâne decât să se uite, dincolo de păduri, dincolo chiar de munți, departe, tot mai departe, spre un cer pe care îl ascultă și i se supun. Tepit ar fi vrut să plângă și ea, dar nu știa prea bine de ce. Ochii tuturor oamenilor pe care îi știa au privit-o cu admirație și, poate, invidie. Ea nu era ca ei, ea avea să meargă într-un loc în care doar cei puțini și aleși aveau voie să intre. Când a ajuns, împreună cu celelalte fete de o vârstă cu ea, copile, fecioare, fete ale atâtor vânători, pescari, păstori, războinici și chiar tarabostes, Tepit a știut că o să păstreze din cealaltă lume, cea pe care a părăsit-o, doar ochii, privirile acelea atât de diferite ale celor care i-au însoțit copilăria. Apoi a învățat să se obișnuiască, încet, cu zidurile cetății, cu vorbele rare și drepte ale preoteselor, cu făcliile aprinse ce țineau loc de soare, a învățat să tacă și să asculte. Până acum.
Noaptea de Sânziene
Acum, după atâta tăcere, după atâtea și atâtea zile care deveniseră totuna cu nopțile, în care ele, fecioarele, deprinseseră, la lumina făcliilor, rostul tainic al tutoror plantelor magice pe care preotesele le aduceau în cetate, acum, în noaptea asta vrăjită, pentru prima oară de când sosiseră aici, li se îngăduia să iasă. Au ieșit, una după alta, cu capetele plecate și sufletele pline de mirare și de bucurie spăimoasă, au fost legate la ochi, poate pentru ca foșnetul pădurii și lumina stranie a pădurii să nu le tulbure prea mult simțurile, și li s-a spus să aștepte. Știau să aștepte, știau și ce trebuie să aștepte. Noaptea și tăcerea erau unul și același lucru, învățaseră tăcerea, aflaseră, fără vorbe, și rostul ascuns al nopții. Așteptau. Dincolo de vânt, dincolo de aerul cald care le înfiora pielea fragedă, albă, de copile ce nu mai întâlniseră soarele, dincolo de lătratul îndepărtat al câinilor din satele răsfirate pe munți, în noaptea aceea lumea devenea vrăjită. Și, pentru ca vraja asta să se poată împlini, era nevoie doar ca zeița Bendis să-și coboare din ceruri binecuvântarea ei deasupra lor, a fecioarelor, a fețelor albe. Bendis a început să crească, să învăluie, argintie și rece, pădurea, frunzele au tăcut, vântul s-a potolit, au amuțit și câinii. Fecioarele au fost dezlegate la ochi. Puteau, în sfârșit, să privească drept minunea. Plină, rotundă, trufașă și atotputernică, Bendis strălucea deasupra cetății, aproape, cel mai aproape. Ar fi putut chiar s-o atingă. N-au îndrăznit. Fecioarele și-au plecat capetele la pământ, au sărutat pământul, cum li s-a spus, și au început rugăciunea șoptită pe care preotesele, într-o limbă stranie, neștiută, le-au spus să o repete. S-au rugat către ea, zeița lună, s-au rugat pentru liniște și rosturile lumii. Cercurile de foc au fost aprinse, și una câte una, fecioarele au intrat înăuntrul flăcărilor acelea. Tepit a intrat în cercul ei. A simțit vâlvătăile, căldură grea, istovitoare, gata să o înăbușe, să o trântească la pământ, să-i pârjolească pielea fragedă. A simțit că se sufocă și a simțit că e prea mult, a simțit că mintea vrea să-i părăsească trupul și că buzele încep să-i rostească vorbe străine, ca ale preoteselor. A simțit flăcările strângându-se în jurul ei, a simțit cum se duce. Fumul greu, șerpesc, se încolăcise în jurul ei, lumea s-a rotit fără sens, ar fi vrut să țipe, dar uitase cum se face asta. Apoi a zărit-o. Acolo sus, deasupra flăcărilor și a trupurilor de copile, veghea ea, luna, marea zeiță Bendis. Tepit i s-a încredințat ei, a știut că din lumina poleită din argint va veni liniștea și puterea. Flăcările au început să dea înapoi, dogoarea lor, ca prin farmec, a încetat să mai existe. Tepit le-a privit în ochi pe preotese, iar ele, pentru prima oară, după atâta amar de timp, i-au zâmbit. I-au întins mâna, iar Tepit a trecut prin mijlocul flăcărilor fără să se ardă, fără să mai simtă altceva decât bucurie. Trecuse încercarea, Bendis era cu ea, se purificase. Toată noaptea aceea, fecioarele care o primiseră pe zeița lună să le vegheze sufletul au dansat, într-o sărbătoare nebună, prinse una de alta, într-o horă care a prins să se învârtească amețitor. Dansau pentru lumină și viață, pentru noapte și moarte, pentru lumea de aici și lumea de dincolo. Dansau pentru totdeauna, trecuseră hotarul străveziu dintre viață și moarte, deveniseră zeițe. Ochii li s-au deschis atunci și au văzut luminile fiecărei frunze și plante, magia din lucruri, puterea din cer. Bendis le însoțise hora nebună. Se apropiau zorile, trebuiau să intre în cetate. Miracolul cel mare avea să se întâmple în curând.
Cea mai frumoasă femeie de pe pământ
Timpul care urma să treacă devenise o sărbătoare. Fecioarele tăceau mai departe, doar că acum deveniseră egalele preoteselor, erau pregătite, menirea lor le ridica deasupra lumii. Lumina soarelui nu ajungea la ele, ci doar plantele, pe care știau să le cunoască, fără greș, cu ochii închiși. Le simțeau puterile tămăduitoare, plante pentru boli, plante pentru descântece, plante pentru fertilitate, plante vii, plante rele, plante care vorbesc și se deschid înăuntrul tău, buruieni otrăvitoare ce trebuie arse ca să alunge duhurile. Li se îngăduia uneori să cânte, iar ele cântau. Nunta lor avea să se petreacă în curând.
Iar ziua aceea venise. Îmbrăcată în alb, strălucitoare și aproape plutind, Tepit a ieșit, însoțită de marile preotese, atunci când lumina încă nu răzbise la porțile cetății. Avea să meargă în tăcere, printr-o pădure care le vorbea, avea să treacă un râu și să tot coboare, legată la ochi, spre valea sacră a Sarmisegetuzei și apoi mai departe, spre muntele sfânt, Kogaion.
Era așteptată de întreaga suflare a triburilor dacice. Tarabostes bătrâni, purtând comance de blană de miel tunsă mărunt, preoți cu bărbi uriașe, războinici, oameni simpli așteptau să sosească cea mai vrednică dintre fețele albe, fecioara crescută de preotese în cetatea lor tainică, departe de lume și de lumina soarelui. Focurile ardeau încet, era vremea ca lumina să vestească o nouă zi. Noaptea s-a dat la o parte, pe cer, un timp, au rămas împreună și lună, și soare. Tepit ajunsese. Lumea și-a plecat ochii, cu venerație. Era frumoasă, îmbrăcată toată în alb, cu fața radiind de primele raze ale dimineții. Cea mai frumoasă femeie de pe pământ. Tepit știa asta, se simțea privită, admirată, iubită, respectată. Pentru asta trăise. Ea, fiica unui păstor din munți, era, atunci, în ziua aceea care tocmai începea să crească, cea mai de seamă ființă născută vreodată. Urma să devină femeie. Nu-i era teamă, se întreba poate cum o să fie, mândră de destinul său, așteptând să se împlinească minunea. Preotesele au început să se roage pe altarul de jertfe, un bolovan teșit și lunguieț, un preot, cel mai bătrân, a sacrificat un berbecuț negru. Cuțitul a spintecat burta animalului, mâna bătrânului i-a scos la iveala inima. Pe fruntea sa brăzdată a lăsat să cadă o mică pată de sânge. Apoi s-a rugat, mai întâi înspre lună, apoi înspre soare. Vântul, până atunci tăcut, a început să bată cu putere. Zalmoxe răspundea. Inima berbecului a fost aruncată pe rug. Apoi s-a lăsat liniștea.
De Tepit s-au apropiat preotesele. "Să nu-ți fie frică”, i-au spus, "ești nemuritoare”. "Să nu-ți fie frică”, i-au spus și preoții, "tu vei vorbi cu Zalmoxe, doar tu ai darul să porți rugăciunile noastre”. Să alunge arșița, furtunile și boala. Să îndepărteze răul și pe toți acei soldați înveșmântați în fier care pârjolesc pământurile dacice. Din rândurile războinicilor, purtătorii de dracoane au înălțat balaurii cu trup de piele și capete de aramă. Alți războinici, puțini, au ieșit din rând și au înfipt adânc, lângă piatra jertfelor, sulițele în pământ. Bendis a pălit, învinsă de soare. Tepit a închis ochii și a zâmbit. Războinicii au ridicat-o ușor, ca pe un fulg, au legănat-o un timp, apoi au azvârlit-o în sus, spre cer, spre lumină. Tepit s-a tot ridicat, sus, foarte sus, până la soarele pe care nu-l mai văzuse de atâta amar de vreme, apoi, trupul ei alb a coborât încet și s-a așezat, odată și pentru totdeauna, în sulițe. Zeul a primit-o.
Pădurea vie și pădurea moartă
Ochi. Sute de ochi te privesc acum de pe fagii tineri crescuți în devălmășie, odată ce ai început să urci panta abruptă spre Fețele Albe. Pădurea asta, rasă de pe fața pământului de defrișările sălbatice ale sovieticilor din anii '50, și-a găsit calea spre lumină și a acoperit, iarăși, toată coasta dealului Muncelul. Oamenii n-au putut s-o înfrângă, pădurea, pur și simplu, trebuia să existe, trebuia să crească la loc, o dată și încă o dată, acum și pururea și în vecii vecilor. Nu se putea altfel. Lumina, abia furișată prin desișul de un verde crud, pare că se odihnește, ici și colo, pe potecă, pare să-ți arate drumul, să te călăuzească prin inima unei tăceri asurzitoare, spre un loc vechi, uitat, tăinuit, miraculos, dar viu, încă viu. Și nu e doar asta. Simți, iar odată ce simți, vezi că razele soarelui rămân suspendate, că plutesc, ca un abur auriu, prin lăstărișul ăsta tânăr, pentru ca, mai apoi, să coboare ușor, să îmbrățișeze copacii, să se lipească strâns de ochii lor stranii. Sigur, îți spui, sunt doar niște simple noduri crescute pe fag, dar parcă niciodată nu ai văzut atâtea, parcă niciodată nu te-ai simțit privit de atâția ochi lemnoși deodată. Și ar mai fi și lumina asta care se prelinge pe trunchiurile subțiri, lumina asta care izvorăște de-a dreptul din nodurile cu pupile și iriși, lumina asta care arată mai mult a lacrimi, lacrimi albe, despre care nici nu știi dacă sunt de bucurie sau de tristețe. Nici nu contează. Mergi mai departe, pădurea e tânără, pădurea e verde, pădurea e vie, ți se pare că pe aici n-a mai trecut nimeni, niciodată, n-ai încotro, urci, mergi mai departe.
Pârâul Alboanei, pe care trebuie să-l treci, sărind din piatră în piatră, se dovedește, însă, un hotar nevăzut. De parcă, la fel ca pe un tărâm aflat în puterea unor forțe neștiute, o vrajă grea s-a abătut asupra pădurii și a preschimbat fagii tineri în brazi. Dar nu e doar atât. Poteca ascunsă sub covorul de cetină uscată te poartă înăuntrul unei păduri cu totul și cu totul uscate. O tăcere de moarte s-a înstăpânit aici, brazii au crescut nebunește, s-au sugrumat unul pe altul, într-o luptă feroce pentru lumină, care i-a lăsat fără viață. Abia sus mai poți vedea unele crengi rare, încă verzi, ce se zbat să ajungă la soare. Oricât de grea și de nefirească ar fi tăcerea într-o pădure moartă, o mie de vorbe neștiute se aud în jurul tău. Da, o pădure moartă se vaită și plânge mai mult decât una vie. Și e bine să nu fii singur atunci când pășești pe poteca asta, pentru că niciodată, chiar niciodată!, nu-ți va fi dat să întâlnești niște brazi care să vorbească mai mult. De jur împrejurul tău, crengile veștejite cu trunchiuri moi se mișcă una înspre cealaltă, fără ca vântul să bată vreo clipă. Brazii se jelesc, scârțâie, îți povestesc, într-o limbă uitată, povești de demult, uitate și ele. Te oprești. Asculți. Te gândești dacă vei mai ajunge vreodată la cetatea aceea despre care se știu prea puține lucruri, cetatea aceea care se află la nici două ore de Sarmisegetuza Regia, cetatea temutelor preotese dacice, cetatea fecioarelor, ele, ce au devenit, poate, mai târziu, iele, Fețele Albe. Un marcaj pierdut te scoate la lumină, te poartă dincolo de pădurea moartă a brazilor ce-ți vorbesc. Ai ajuns.
Ruine
După urcușul ăsta, nu atât istovitor, pentru că din Valea Albă, drumul principal de acces spre Regia, până la Fețele Albe, nu faci mai mult de 40 de minute de mers grăbit, cât ciudat și tulburător, vederea cetății îți trezește doar nedumerire. Te-ai fi așteptat la altceva odată ajuns, te-ai fi așteptat, poate, ca toate semnele magice pe care le-ai întâlnit pe drum să se împlinească, iar aici, totul să devină altfel. Nu-i așa. De vină, fără doar și poate, sunt și autoritățile, care au lăsat ruinele să se acopere de vegetație, de vină sunt și arheologii care, din 1953 încoace, nu s-au mai învrednicit să scoată la lumină secretele de aici. Tot ce vezi, odată ce ai răzbit până în locul ăsta, sunt câteva pietre șlefuite, urmele unor terase (se spune că ar fi fost peste 30), rămășițele unui sanctuar circular, un jgheab prin care apa era adusă în cetate și, pentru că nu se putea altfel, un panou plantat de Direcția Silvică Deva, în mijlocul poienii, ca să ai sentimentul că ai ajuns, totuși, la capăt de drum.
Privești în jur. Cauți o vreme negăsitul. Nici tu nu știi prea bine ce cauți, în orice caz, nu acele comori dacice deasupra cărora, vorbesc bătrânii, ar dansa flăcări violet. Dacă erau să fie aflate, au fost aflate de mult. Ici, colo, se zăresc blocurile de calcar ecarisate, cele pe care le știi de la mai toate cetățile din Munții Orăștiei. Rădăcini, buruieni, licheni care înghit încet istoria, ferigi, frunze uscate, umbră. E tot ce rămâne dintr-o civilizație, odată ce veacurile și nepăsarea urmașilor se așează încet peste ziduri. Ai vrea să simți energia locului pe care oamenii o caută, orbește, și în zilele de azi. N-o simți. De vină s-ar putea să fii tu, obositul, orășeanul, necredinciosul, cel care știe să explice logic ce înseamnă ochii crescuți pe fagi, de ce se usucă pădurea de brad, cum și în ce fel și-au construit dacii cetățile, cum și în ce fel au cucerit romanii pământurile astea. Lucrurile știute, pentru care există cărți și oameni care să-ți vorbească nestingherit. Dar aici, la Fețele Albe, nu e vorba doar de asta. E vorba că poveștile mereu puse la îndoială spun lucruri care s-ar putea să aibă temei. Lucruri bănuite, despre zeițe ale lunii și ale sacrificiului ritualic, despre preotese care să le slujească, care să cunoască rostul plantelor și al farmecelor, despre fecioare care n-au mai văzut lumina soarelui decât în ziua în care au ajuns să fie sacrificate. Fecioare ale căror fețe nu puteau decât să rămână albe. Fețele Albe. Se spune despre ele că le era îngăduit să iasă din cetate doar în Noaptea de Sânziene, se spune că atunci ar fi trecut prin mai multe ritualuri de inițiere. Dovezi nu există, dar au rămas legendele. Basmele acelea despre iele, femeile zălude care dansau noaptea în mijlocul cercurilor de foc, poveștile, atâtea și atâtea povești, despre fecioarele care trebuiau sacrificate, una câte una, pentru ca balaurul sau duhurile rele să nu se apropie de tărâmul oamenilor. Basmele rămân, iar ele, cu un fir invizibil, se leagă foarte bine de adevărurile concrete despre care vorbesc istoricii: preotese, sacrificii, daci. Poate că, ajuns într-un astfel de loc, înierbat și părăginit, care încă mai așteaptă vremurile în care să țâșnească spre lumină cu adevărat basmele, legendele, imaginația și puținul adevăr istoric sunt singurele care sunt în stare, laolaltă, să dezgroape neștiutul. Ar mai fi dovezi, niciodată istorice, niciodată concrete despre asta: o pădure tânără de fag cu sute, mii de copaci pe care au crescut ochi, un pârâu, ca un fir invizibil între două tărâmuri, o pădure de brad uscată care îți vorbește. Ar mai fi și pacea pe care o simți aici, printre ruinele Fețelor Albe, ar mai fi și soarele care te îmbie să mai stai, până când și tu, odată cu pietrele, odată cu istoria, vei fi acoperit, încet, de ierburi, rădăcini și umbră. Totul e doar să crezi: miracolele încep de aici.
Oamenii cu fluturi în cap
Și sunt mulți, foarte mulți oameni care au nevoie să creadă. Fiecare, după chipul și asemănarea lui. Lucreția Râmbetea, femeia din Grădiștea Muncelului care merge în fiecare zi, mai bine de două ore, ca să ajungă la cetatea Sarmisegetuza Regia, pe care o are în grijă, îi cunoaște pe toți. Pe mulți îi numește "oameni cu fluturi în cap”. Pentru că mulți, în nevoia lor oarbă după o credință mai pură, mai dreaptă, își întocmesc tot felul de ritualuri, care de care mai ciudate, ca să-i sărbătorească și să se închine strămoșilor daci. Dacă unii fac și ei sacrificii ritualice, iar alții se roagă creștinește, dacă mulți rostesc incantații sau sărută pământul, mulți sunt și cei care susțin că zeități sau preotese dacice li s-au arătat aievea. Lucreția Râmbetea nu-i crede. În atâția ani de când are meseria asta, de îngrijitoare a Sarmisegetuzei, nu a auzit, nu a simțit, nu a văzut flăcări circulare, zeități înveșmântate în alb sau ochi violeți care să te privească din ruine. Însă dovezile trecerii acestor oameni sunt la tot pasul. E de ajuns să te abați un pic din poteca ce merge spre Fețele Albe, ca să găsești candele așezate în cerc, care au ars, probabil, pentru rugăciune. La fel și în mijlocului sanctuarului din cetate, la fel și la Regia. Oamenii au nevoie să creadă, oamenii vin și caută sensuri și rosturi străvechi. Ca femeia și bărbatul care au adormit în mijlocul pietrelor, la Fețele Albe, pentru ca, în miezul nopții, să ceară, înspăimântați, adăpost în sat. Văzuseră lupul, iar asta a fost prea mult.
Aici, la Regia, chiar lângă Soarele de Andezit, nu se va supăra nimeni dacă vei închide ochii. S-ar putea ca celălalt soare, cel de sus, să te îmbie să ațipești o vreme. Și s-ar putea să vezi aievea, ca în orice vis, tarabostes bătrâni, purtând comance de blană de miel tunsă mărunt, preoți cu bărbi uriașe, războinici, oameni simpli, adunați laolaltă, luminați de flăcări și de primele raze ale dimineții, așteptând. Apoi, îmbrăcată în alb, strălucitoare și aproape plutind, o vei vedea pe ea, pe cea mai frumoasă femeie de pe pământ. Vei ști și cum o cheamă: Tepit. Fața ei albă surâde. Povestea începe aici.
Foto: FLORENTIN POPA