De vorbă cu un mare savant - Solomon Marcus - "Pașaportul meu spre universalitate a fost matematica”

Dia Radu
- Matematician ca formare, dar autor al multor cercetări în semiotică, lingvistică, filosofie sau istoria științei, despre Solomon Marcus s-ar putea mai degrabă spune că e inclasabil. Statutul său de academician recunoscut peste hotare nu i-a știrbit nici curiozitatea, nici firescul cu care se apleacă asupra marilor idei. Privirea lui mereu proaspătă, lipsită de prejudecăți sau locuri comune, ne dezvăluie știința ca pe-un univers fascinant -

Bolnav de mirare

- Celebritatea dvs. este, mai degrabă, științifică. Iată de ce vă rog, pentru început, să ne vorbiți despre începuturile vieții dvs.

- Mi-am trăit copilăria și adolescența la Bacău, în anii '30, '40. Tatăl meu era un croitor foarte priceput, la care venea toată protipendada orașului. Inițial, avu­sese o oarecare stare, cumpărase o casă pentru familia noastră, dar, în urma crizei din anii '30, a sărăcit rapid. Încă elev în ultimele clase, a trebuit să mă gândesc, împreună cu frații mei mai mari, cum să îi ajutăm pe părinți. Așa am început să dau meditații elevilor mai mici. De multe ori, eram plătit în natură. Copiii unui fabricant de mezeluri îmi aduceau câte un pachet de produse ale fabricii, de care eram foarte bucuros. Era război și trăiam sub imperiul unei incertitudini majore, în care viitorul se reducea la ziua de mâine.

- Nesiguranța vremurilor v-a trezit ambiția de a învăța? Cum s-a născut pa­siu­nea pentru studiu?

- S-ar fi putut ușor întâm­pla să ajung un pierde-vară. Tatăl meu, care ținea foarte mult să fie moștenit în meseria lui, vă­zând că a eșuat cu toți frații mai mari, și-a pus ultima nădejde în mine. După o șe­dință de o oră, în care a în­cercat să mă învețe lucrul fun­damental al croitoriei, să mâ­nuiesc foarfeca, a ajuns la con­cluzia că nici de atâta nu sunt capabil. M-a catalogat la re­buturi, drept pentru care am ris­cat să nu mai fiu dat la școală, noroc că m-a înscris un frate al meu. Nici mai târziu n-am avut un parcurs exem­plar. Mă îngro­zeau orele de lucru manual, fiindcă n-aveam nici o înde­mâ­nare. Mă îngro­zeau ore­le de muzică, fiindcă n-aveam voce, dar profesorul era convins că mă prefac. Mă îngrozeau toate materiile la care trebuia să me­morez mult. Și totuși, din toată această șco­laritate spălăcită (într-un an am rămas chiar re­pe­tent), la ba­calaureat m-am clasat pri­mul din vreo 160 de candi­dați.

- Tot la vârsta baca­la­u­reatului ați descoperit și ma­tematica...

- Matematica a fost pentru mine o descoperire foarte târ­zie. Dar, uitându-mă în urmă, îmi dau seama că existau foar­te multe lucruri care prefi­gurau pasiunea mea de mai târziu. Erau în mine anumite curio­zități. Am fost, de mic, bolnav de mirare. Mă miram tot timpul de ce se întâmplă. Țin minte că-l citisem pe Walt Whit­man, care spunea că fiecare centimetru pătrat e aco­perit de o minune. Ei bine, eu trăiam aceas­tă stare, iar lucrul ăsta era mai puternic decât orice altceva. Simplul fapt de a mă putea mișca și de a putea contempla strada era pentru mine o răs­plată extraordinară. Eram apoi obsedat de lucrurile care urmează, de lucru­rile care se află "dincolo” de locul unde mă aflam. Cu­rios să aflu ce e dincolo de colbul străzii mele din Ba­cău, la 3-4 ani m-am rătăcit pe străzi și am fost re­cu­perat de niște cetățeni. Mă întrebam mereu "Dar din­colo de asta ce mai este?”. O întrebare care pre­figura studiul limitelor și al infinitului.

Știința infinitului

- Și dincolo de matematică ce e? Are și ea limitele ei?

- Asta e o întrebare nefericită. Pentru că, dacă observăm cu atenție istoria, constatăm că mai toate răs­pun­surile au fost contrazise de evoluția ulterioară. Eu nu spun că nu există limite, dar nu sunt limite presta­bilite, sunt limitele fiecărei epoci. Un scenariu, frecvent adoptat și în cultura românească, e să stabilești mai întâi neputințele și limitele stiinței, pentru ca acestea să de­vină mană cerească pen­­tru filozofie și teologie. S-a construit un portret ro­bot falsificator al științei, un portret care cores­punde mai degrabă științei de acum 200 de ani, decât celei actuale, pen­tru ca, pe baza acestui por­tret, să se ultra­sim­plifice discuția despre Divinitate. Religia este un lucru prea se­­rios, cu o istorie care a mar­­­cat profund evo­luția ome­­­nirii, pentru a nu avea în­cre­dere în propriile ei re­surse de spiritualitate. E o greșeală să pui știința și re­ligia/filosofia în competiție, cum îi pui pe Federer cu Djokovic, la o par­tidă de te­nis. Eu le con­templu ca pe două realități is­torice care coexistă, care au un puternic numitor comun. De pildă, amândouă recurg la meta­fore autoreferențiale. Di­vi­nitatea, în toate tradițiile, are atribu­tul infinității, dar infi­nitul este cu precădere obiec­­­­tul de investigație al ma­tematicii. De aici, o legă­tură puternică între ele. Ma­tematica este chiar definită uneori ca studiul infinitului. Augustin, Toma d' Aquino și alți teologi catolici ai Evu­lui Me­diu și-au redactat lu­cră­rile des­pre Dumnezeu du­­pă mo­delul geometriei eu­cli­die­ne. Despre toate a­ces­tea am scris pe larg în cărțile mele.

- Există, totuși, adevă­ruri la care nu ajungi pe calea matematicii, ci pe cea directă, a intuiției...

- Între momentul găsirii unui lucru și momentul con­fir­mării lui este de multe ori o distanță enormă. Blaise Pascal spunea că nu căutăm decât ceea ce deja am gă­sit. Intuiția faptului că suma pătratelor catetelor unui triunghi dreptunghic este egală cu pătratul ipo­tenuzei exista și la babilonieni, dar Pitagora e cel care a trans­format-o în teoremă. Există însă și situația in­versă, vedeți cazul acelei planete a cărei existență a fost întâi prevăzută prin calcule, pentru ca ulterior să fie identificată prin observare cu aparate corespun­ză­toare. În matematică e la fel: întâi ai o idee, o străfulgerare, mult mai târziu o poți clarifica. Când ai impresia că ai înțeles un lucru, dar încercarea de a-l demonstra eșu­ează, poate să apară o stare de panică. Simți că în orice moment îl poți pierde, dacă nu reușești să-l fixezi într-o expresie. Din păcate, limbajul uman are limite. Lim­bajul intră în criză când vrei să sondezi ce se întâmplă în infinitul mare și în infinitul mic. De aceea, intuiția e fundamentală. Poate că tot în această ordine de idei se explică atenția acordată viselor. Personal, mi-am dez­vol­tat un antrenament de a-mi nota imediat după mo­mentul trezirii lucrurile care mă vizitează în somn. Sigur, multe din vise sunt destul de simple. Numitorul lor comun e că mă rătăcesc, nu mai știu unde sunt, nu mai găsesc un drum. Se vede acolo nevoia mea profun­dă de ceea ce numesc acasă.

- Vă simțiți acasă în matematică?

- M-am perindat prin tot felul de domenii, dar toate lucrurile pe care le-am întâlnit le-am citit cu ochelarii ma­tematicii și le-am gândit și trăit cu modul matematic de gândire. Matematica a fost pașaportul meu spre uni­versalitate. E un punct de plecare de unde poți să ajungi oriunde: spre lingvistică, informatică, literatură, semio­tică, poetică, antropologie, filosofie, religie etc. Am colindat toate aceste domenii, nu numai ca amator, ci și ca cercetător recunoscut și acreditat.

Acel "Ceva”

- Oamenii simt, mai ales la maturitate, nevoia să se sprijine pe ideea de divinitate. Formația dvs. știin­țifică vă face să vedeți lucrurile diferit. Totuși, credeți în Acel Ceva, indiferent cum i-am spune? Și, dacă nu, care sunt lucrurile acelea fixe în care vă găsiți sprijin în fața necunoscutului?

- Folosesc cu mare precauție cuvântul Dumnezeu. Există multe cuvinte care, folosite des și abuziv, se aco­peră de rugină. Bertrand Russell spunea: "Feriți-vă de lucrurile prea familiare, sunt cele mai periculoase în materie de cunoaștere!”. Cred în cultura de toate felu­rile. Am nevoie de toate formele pe care cultura umană le-a dezvoltat, inclusiv de religie. În definitiv, ma­tematica, la fel ca poezia sau religia, nu face decât să descopere, într-un ocean de aparentă dezordine, o po­sibilă ordine, o simplitate ascunsă a lumii. Ca și re­ligia, matematica e un mod de a vedea lumea și de a par­ticipa la misterele ei, este o expresie a relației noas­tre cu uni­versul. Acel "Ceva”, acel "sprijin în fața ne­cu­­nos­cutului” la care vă referiți sunt pentru mine an­sam­­blul Omenescului, care include tot ceea ce marile frunți gânditoare au putut produce de-a lungul veacu­rilor, de la Biblie la Homer, Pitagora și Platon, de la Shakespeare și Newton la Bach sau Rembrandt etc.

- Și toate aceste minți strălucite și creațiile lor sunt suficiente? Reușește cultura să alunge și spaima în fața morții?

- Ca individ, omul moare, dar se poate salva prin acest ansamblu al Omenescului, care este esențial altceva și mai mult decât fiecare ființă umană în parte. Este ca o orchestră care execută o partitură ce se scrie chiar în timp ce se execută, iar orchestra în cauză este pro­priul ei dirijor. În splendoarea acestei unități a cu­noașterii și creației umane și a acestei solidarități între generații succesive, care rezistă peste milenii, îmi gă­sesc sprijinul la care vă referiți; dacă vreți, această orchestră este pentru mine metafora Divinității.

Baia de singurătate

- Ați fost căsătorit timp de mai multe decenii. Cum ați acordat existența în doi cu lungile perioade de studiu, care cer însingurare?

- Nu mi-a fost foarte ușor. Până în 1972, când m-am întors din America, unde fusesem ca profesor invitat la o universitate, nu am avut niciodată o locuință civilizată. Aveam aproape 47 de ani când am reușit să obțin un loc al meu, în care să pot funcționa normal. Stă­tusem la cămin, pe perioada studenției, apoi m-am mutat într-una din cele trei camere ale unui etaj de pe str. Ion Slavici, în spatele Cișmigiului, fără acces la bucătărie și cu o baie la comun. Când m-am împrietenit cu viitoarea mea soție, ea obținuse o cameră într-un bloc construit de Universitate pentru cadrele didactice, unde avea o cameră mare, cu dependințe comune cu o altă familie. M-am mutat și eu la ea, în aceste condiții. Așa se face că mi-am scris cărțile mele de bază în con­diții ingrate. Lingvistica matematică a fost scrisă parte în biblioteci publice, parte în cabinetul de catedră, parte în parcuri și grădini publice. Iar Poetica mate­matică am scris-o în această locuință precară a soției mele, fo­lo­sind ca masă un scaun și ca scaun marginea patului. Au învins însă pasiunea și nevoia mea de a mă ex­prima. Ca să răspund însă la întrebare, pe cât de mare e nevoia de anumiți oameni, pe atât de puternică e și ne­voia de însingurare, de a fi numai cu tine. Eu am nevoie de o baie de singurătate înainte de orice ieșire în public, am nevoie să savurez momentele în care vreau să nu mă bată nimeni la cap. Atunci mă vizitează cele mai bune idei. Toată relația mea cu lumea este o alter­nare de vino-ncoace, du-te-n colo!

- A fost important sprijinul familiei pentru un om de știință ca dvs.? V-a oferit un anume echilibru?

- Soția mea, Paula Diaconescu, a fost profesoară la Facultatea de Litere, unde a predat Istoria Limbii Ro­mâne Literare. A murit, din păcate, la 76 de ani. N-aș putea spune exact ce m-a făcut să mă îndrăgostesc de ea. Fapt e că ne-am apropiat greu unul de altul. Noi ne-am căsătorit mult înainte ca fiecare dintre noi să aibă o nevoie organică de celălalt. E o enigmă cum ne-am descoperit unul pe altul, după ce de nu știu câte ori am trecut prin ezitări. Cert este că după o vreme am ajuns la o comunicare atât de bună, încât reușeam să ne com­pletăm cuvintele. Cred că a contat foarte mult și faptul că amândoi eram pasionați de cunoaștere. Ea mi-a stârnit interesul pentru lingvistică și mi-a procurat o bună parte din cărțile de care aveam nevoie. Discu­tam foarte mult. Problemele pe care le cerceta ea de­ve­neau și pasiunea mea. Aveam un schimb intens de idei. Pe de altă parte, iubirea te poate face prizonier al unei subiectivități totale. Când partenera îți spune că ești singurul om sincer din lume, devine clar că ceva nu e în regulă. (râde) Evident, niciodată n-am crezut în ab­so­lutizările astea, le luam ca pe niște declarații pur afec­­­tive. În timp, s-a creat o nevoie extraordinară a unu­­ia de celălalt. De aceea, multe luni după moartea ei, nu mi-am găsit locul. Revine și acum în vise, e mar­ca cea mai clară că a intrat în mine, a devenit parte consti­tuentă a persoanei mele. Au existat însă în mine forțe atât de puternice de viață, încât am reușit să depă­șesc această situație.

- Cum v-ați regăsit pofta de viață? Sunteți extrem de activ în lumea academică, chiar și la această vârstă înaintată.

- Pofta mea de viață și de muncă este intactă, pentru că și capacitatea mea de a mă mira a rămas intactă. Si­gur, și de mâncarea cea mai bună te poți plictisi, dacă o mănânci zilnic. Dar eu am știut să-mi mut centrul de interes, de fiecare dată când am simțit că un anumit domeniu mă obosește, ca apoi să revin, după o vreme, cu forțe noi. Gândiți-vă că merg spre 88 de ani. Am be­neficiat, deci, de un timp de reflecție foarte mare. Dacă din nu știu ce motiv m-aș fi oprit la 60, vârsta la care mulți se retrag și se pensionează, aș fi pierdut enorm. Abia după 60 de ani am început să câștig în viziune, în înțelegere, să mă ridic în zbor și să cu­prind orizonturi cât mai vaste. E nevoie de o anumită înțelepciune, care vine foar­te încet. Azi am o nevoie atât de pu­ternică de a mă exprima, lucrurile des­pre care vreau să scriu sunt atât de multe, că stau la rând în mintea mea. Mi se pare că mai am nevoie de mulți ani ca să spun tot ce am de spus.

- Vă regăsiți în lumea de azi? Nu vă agresează cu mitocănia ei, care debordează și la televizor?

- Mă apăr cu două arme imbatabile: umorul și ironia. Gravitatea e pă­guboa­să. Educația de azi suferă de un exces de gravitate, pe care o confundă cu se­rio­zitatea. Adevărata seriozitate nu se poate lipsi de o componentă de umor. Fă­ră umor, fără relaxare, nu există bucu­rie autentică, nu e posibilă învă­țarea, nu e posibilă creația.

- Vă propun să aruncăm un ochi în actualitate. Cum priviți eșecul bacalaureatului de anul acesta?

- Eșecul elevilor e de fapt eșecul unui scenariu școlar complet greșit, bazat pe supunerea și datoria ele­vului, nu pe plăcere și pe bucuria de a în­văța. Vina este a programelor și ma­nua­lelor complet învechite, a metodelor pe­rimate, fără nimic atrăgător, complet inadecvate la realitate. Cancerul care roa­de sistemul educațional este confun­dat cu o simplă răceală, pe care o putem trata cu câteva ședințe de meditații. Foarte mulți elevi de azi sunt pur și sim­plu predestinați la incultură. O men­ta­litate nemărturisită, dar predominantă printre profesori, e că cei mai mulți elevi nu pot înțelege nici matematica, nici poezia, nu au înzestrarea intelec­tuală necesară în acest scop, de aceea mai bine să nu ne batem capul, decât cu cei mai răsăriți. Contest această teorie. Potențial, în orice ființă umană există o capacitate de acces la marile bucurii intelectuale și, chiar dacă șansa pentru unii este mică, eu n-am dreptul, ca pro­fesor, s-o anulez din start.

- Ceva s-a schimbat totuși fun­damental și la nivelul elevilor. Să nu uităm că trăim în epoca internetului. Îl folosiți?

- Viața fără internet nu mai e po­sibilă! Internetul nu e doar un nou ins­tru­ment de lucru, e mult mai mult. După ce îl valorifici cum trebuie, devine o a do­ua natură, îți schimbă viața. Multă lu­me are această prejudecată, că dușmanul culturii e calculatorul, că tineretul de azi nu mai citește. Am participat la tabere școlare și am descoperit elevi din ulti­mele clase de liceu care nu citiseră mai ni­mic, dar care au demonstrat o capa­ci­tate extraordinară de a construi un dis­curs și care au organizat dezbateri ex­trem de interesante pe teme de ei alese. Una dintre ele întreba dacă Facebook-ul atentează sau nu la viața noastră per­so­nală. I-am văzut discutând și m-au im­presionat plăcut. Erau inteligenți, și nu din cărți, era evident că s-au format pe o cale alternativă, în care internetul a avut un rol fundamental. Ideea că toată cul­tura e în cărți ar trebui revizuită.

- Care vă sunt bucuriile, acum, la 87 de ani?

- Știți de ce se zice că la chinezi cos­tul vieții e mult mai mic? Fiindcă s-au obișnuit să se mulțumească cu o lingură de orez. Eu mi-am găsit și-mi găsesc motive de bucurie într-o serie de lucruri pe care mulți le aruncă la categoria ba­na­lități, care nu merită atenție. Dacă trece pe lângă mine un copil care-mi zâmbește, mă încarc cu energie pentru o bucată de vreme. De multe ori mă bucur, pur și simplu, că merg pe pro­priile mele picioare. Sau că văd ceva fru­mos pe stradă, ca "trecătoarea” lui Baudelaire. Secretul e să știi să te ferești de acele găuri negre, care te scot din viața autentică: lâncezeala, rutina, plic­tisul, viciile, stresul. Sunt stări în care nu trăiești cu adevărat, în care nu poți fi creativ, nu te poți îndrăgosti. Din ele poți scăpa oferindu-ți spectacole, fiecare la nivelul care îi este accesibil. Eu pot beneficia la vârsta mea de marile spectacole ale științei, care celor mai mulți le sunt inaccesibile - acele spectacole pentru care biletul de intrare nu se plătește în bani, ci în cultura pe care ai acumulat-o. Dispun de suficientă energie pentru a mă împrospăta continuu, pentru a putea privi cu un ochi limpede lucruri pe care, poate, le-am văzut de sute de ori, dar care îmi aduc de fiecare dată bucurie. Trăiesc în bucurie, deși știu că fericirea ne este inaccesibilă. Existența umană este fundamental tragică.

Fotografii din arhiva personală