O expoziție de excepție
Printr-o explozie de entuziasm, la București, într-un cochet cartier interbelic, câțiva tineri au deschis de câteva luni cea mai mare galerie particulară de artă contemporană din Capitală. Botezată sofisticat Art Yourself, galeria se află între Șoseaua Kiseleff și bulevardul Ion Mihalache, în spatele pieții 1 Mai, într-o vilă construită în stilul acela neoromânesc care a dat atâta personalitate "Micului Paris”. În această vară caniculară, m-a mânat la Art Yourself dorința de a vedea expoziția pictorului timișorean Cristian Sida, profesor la Universitatea de Artă din Timișoara, a cărui faimă, la numai 38 de ani, a depășit de mult hotarele Banatului și ale României, prin nenumăratele expoziții și rezidențe în străinătate, dar și prin premiile internaționale obținute. Și de cum am pășit la parterul galeriei Art Yourself, lumea picturilor lui Cristian Sida m-a captivat și m-a cotropit cu fantasmele ei magnetice. Din tablourile sale uriașe, sugerări de personaje la limita abstractului te priveau răsărind incomplet din spuma culorilor, ca dintr-o spumă a mării. O pictură "La fel de sensibilă pe cât de cumpătată, la fel de construită pe cât de instinctivă”, cum scria criticul de artă francez Alain Leduc, cel care i-a dedicat tânărului pictor timișorean un studiu amplu. Iar acestui recital de la Art Yourself ar trebui să-i urmeze și altele, pentru ca românii să-și cunoască mai bine valorile.
Un avanpost occidental al României
- Timișoara are faima celui mai occidental oraș românesc. Un oraș cosmopolit, tolerant, cu istorie și cultură puternice, la vederea zilei. Cum te simți în frumoasa grădină a trandafirilor de pe Bega? Ce înseamnă pentru tine capitala Banatului?
- Timișoara, pentru mine? Timișoara înseamnă singurul motiv pentru care am mai rămas în țară. Este adăpostul meu de liniște și de echilibru, dar și o poartă prin care e foarte ușor de pătruns spre Occident. De aceea, aici deschiderea față de arta contemporană a lumii este mult mai intensă. Timișoara a rămas un loc al experimentului, un avanpost al artei sincere, mai aproape de ce se întâmplă în Occident. Iar asta e paradoxal, pentru că Bucureștiul ar trebui să dea aici tonul, cum a făcut-o până nu demult. Dar, din păcate, în Capitală, arta se face cumva prea mult după mode și pentru comerț, pentru a face repede bani, se pictează prea mult pe griuri, căci școala de griuri de la Cluj domină Bucureștiul, la fel ca și hiper-realismul ăsta fără sare și piper. Mie-mi pare rău de toate astea și mă simt bine ca timișorean, mai ales când aud și din București ecouri bune despre noi. Și totuși, eu nu cred că a înflorit încă o mare mișcare culturală în Timișoara, nu așa cum ar merita. De vină sunt și vremurile astea precare, ce taie curajul oamenilor care vor să cumpere artă. Dar există și în Timișoara colecționari care gustă arta necomercială. Și mai avem și câteva galerii de elită experimentale, toate particulare: galeria Calina, galeria Jecza, deschisă mai de curând, și încă o galerie foarte bună, care e în fostul bastion al cetății, acum restaurat. Și uite așa, apar și în Timișoara tot mai mulți galeriști tineri, dispuși să riște în artă, fără să-ți impună ce să pictezi.
- Numește, te rog, pentru cititorii noștri, câțiva artiști de valoare ai Timișoarei.
- Să știi că eu am o problemă cu ideea asta de "artist”! Și mai sunt și încăpățânat. Artiști, în Timișoara, cred că nu sunt decât vreo doi-trei: Constantin Flondor, Leon Vreme și răposatul Romul Nuțiu. Alături de ei, sculptorii Ștefan Călărășanu, Horia Bojin și pictorul Călin Beloescu. Restul sunt buni pictori, buni desenatori. Artistul, ca să-l poți numi așa, trebuie să fie foarte sincer și recognoscibil. Eu le vorbesc mereu studenților mei despre diferența între a reproduce vizibilul și-a exprima vizibilul. Ce rost mai are să pictezi realist în epoca asta, a exploziei tehnologice?!... Mi se pare inutil să mergi pe zona asta a hiper-realismului. Inutil și nesincer. Artist e cel deschis să experimenteze, să se reinventeze tot timpul și să transmită. Și, înainte de toate, artist e cel care te emoționează cu arta lui. De aceea, zic eu, la Timișoara sunt câțiva artiști mari, aceiași care au fost și înainte de '89. În rest, sunt mulți care se chinuie. Dar, ca să nu rămân atât de critic, Timișoara este un loc în care arta contemporană câștigă teren. Iar asta depinde și de noi, cei care predăm la facultate.
- Vând bine artiștii timișoreni pe timp de criză?
- S-ar părea că da! Asta e valabil cel puțin pentru câțiva, între care mă număr și eu, alături de Ștefan Călărășanu, Gheorghe Fikl și Ștefan Popa-Popas. Ce să zic, dacă câțiva reușesc să dea la câteva luni o lucrare pe un preț bun, nu știu dacă înseamnă că în Timișoara se vinde bine în vremuri de criză. Înseamnă că sunt câțiva care vând foarte des și vând prostii, și că pe lângă ei mai sunt unii care vând mai rar, așa ca mine, dar vând exact ce vor ei.
- Mi-ai spus că la Timișoara sunt câțiva oameni de afaceri bine educați și care investesc în artă. Cum i-ați apropiat de arta voastră?
- Noi i-am educat. La un pahar de vin, poți pune la cale tabere interesante, cu oameni pasionați. Îți dau exemplu pe Andrei Herțeg, patronul unei firme de construcții, cu care am devenit foarte buni prieteni și, împreună cu sculptorul Ștefan Călărășanu, am reușit să organizăm o tabără internațională la Gărâna, care e deja la a 2-a ediție. Organizată de el, cu artiști selectați împreună. Acum, pe lângă români, am invitat un artist din Azerbaidjan, doi francezi, o belgiancă. Din păcate, nu există spațiu pentru a chema mai mulți. E o tabără cu condiții bune, sponsorizată, foarte intimă, și care se finalizează cu o expoziție și un catalog. Asta e una. Apoi, mai sunt alți oameni de afaceri, care văzând că altul a cumpărat artă, mai investesc și ei. Și pentru că tu stai într-o tabără sponsorizată de ei, îi educi, le spui ce trebuie evitat, ei văd, se nasc discuții, se pronunță niște nume de artiști etc. De aceea, la Timișoara sunt oameni de afaceri pasionați de artă, care sunt mult mai bine informați despre perioada contemporană decât mulți artiști din Timișoara.
- Succesul internațional al artiștilor timișoreni e datorat și orașului, cosmopolit și mai occidental?
- Contează și faptul că Timișoara este mai mică și mai cosmopolită, cu rădăcini ramificate și cu multe influențe. La noi sunt, de pildă, oameni care stau în Germania de 30 de ani, dar au o casă și în Timișoara, și mulți dintre noi suntem mai informați, mergem mai des la Viena. Dacă te-ai pus în mașină, ai ajuns din Timișoara la Viena în patru ore. Și acolo ai cel puțin cinci muzee de artă contemporană, de galerii nu mai vorbim. Și eu am fost de curând la Viena, la doamna Maria Altmann, colaboratoare la Muzeul Albertina. Are în casă o colecție de artă contemporană serioasă și i-am făcut și eu o lucrare. Doamna are lucrări de artiști timișoreni, dar și de sculptori bucureșteni de valoare. Deschiderea asta a Timișoarei ne ajută foarte mult.
"Lucrările mele se nasc pe drum”
- Ce înseamnă pentru tine pictura, Cristian Sida?
- Pictura e o cale de a rămâne sincer cu mine însumi. Un fel de autobiografie. Eu pictez cu "mine însumi”, parafrazându-l pe Nichita, care vorbea așa de frumos despre "scrierea cu tine însuți” - hemografia, cum o numea el. În artă, în pictură, dacă nu ești sincer, te trădezi singur. Și asta mai înseamnă și să nu fii tributar nici unei influențe. Și ăsta e mai mult decât un crez artistic al meu, este, dacă vrei, un pariu. Să rămân sincer în ceea ce fac. Să nu pictez după pofta cuiva. Unii pictează ca să vândă, alții ca să facă pe plac, alții ca să devină cunoscuți. Pe mine nu mă interesează "pictura de frumos”, nu mă interesează să fiu ca atâția care "pictează cu aparatul de înregistrat imagini frumoase”, acum, când îți poți cumpăra ultimul tip de Nikon, cu cea mai mare rezoluție. La ce bun să reproduci? Pentru mine, înainte de a fi un fapt estetic, pictura este un fapt moral. Așa cum e mersul la biserică pentru credincios. Moralitatea în artă e foarte importantă. Asta înseamnă respectul față de atelier, munca, mersul la atelier zilnic. Mai mult, pictura este pentru mine și o terapie, are un scop curativ. Intratul în atelier reprezintă ieșirea din lumea gândurilor negre. Sigur că ele se relevă după aceea pe pânza ta. Dar lucrările mele se nasc pe drum. Eu am și un traseu pe care-l fac zilnic prin Timișoara. Deși am mașină, o iau aproape în fiecare zi pe jos, merg la facultate, îmi văd studenții, discut cu ei, beau o cafea. Apoi trec prin centru, merg prin parc și ajung în cele din urmă la atelier, cam în trei sferturi de oră, timp în care eu mi-am gândit deja gama cromatică, mi-am gândit spațiul pictural din lucrarea respectivă. Acest drum al meu e și un tabiet, și un traseu spiritual.
Crinii captivi în culori
- Cum ai început să pictezi?
- Am pictat și am desenat de mic, tot timpul! Îmi aduc aminte cum prin 1978-1979, copil de cinci-șase ani fiind, la Arad, voiam să desenez, ca mulți alți copii, animale și oameni. Și cum bunicul meu era pasionat de cai și de porumbei, mi-a inoculat și mie pasiunea lui. Așa că am început să umplu caiete întregi cu desene din astea de cai, foarte expresivi, și cu oameni. Mai târziu, s-a întâmplat ceva în familia mea. Ai mei s-au despărțit, și mama s-a dus să lucreze la 20 de km de Arad, era directoare la o casă de cultură acolo, la Curtici, și nu mai avea cu cine să mă lase. Așa că am rămas toată ziua singur, cu cheia la gât, și nu făceam nimic altceva decât să desenez ca nebunul și să joc fotbal. Iar la matematică eram bâtă, cu meditații cu tot nu treceam de 5, ba mă și emoționam așa tare când mă scotea profesorul la lecție, încât ștergeam în neștire toată tabla, mi se rupea filmul. Așa că tata, văzând că-s înnebunit după desen, mi-a spus: "Te trimit la Timișoara, la liceul de artă”. Și s-a ținut de cuvânt. M-am trezit la 12 ani singur, la internat, și acolo, fiind foarte sensibil, pictura a devenit un refugiu pentru mine: mă ascundeam și pictam, ca să nu mai iau bătaie de la ceilalți, pentru că, fiind mai pirpiriu, eram primul care o încasam. Și tot atunci, profesorul meu mi-a zis așa: "Tu n-ai nici o șansă să-i iei din urmă pe colegii tăi”. Așa că mama a cărat la cafea și la sucuri din Ungaria, ca eu să intru la liceul de artă. Și ține cont că eram bun. Iar acum se intră atât de ușor... Apoi, într-o lună de zile, am devenit cel mai bun. Eram comandant de grupă și responsabil cu cheia, plecam dimineța la opt la atelier și mă întorceam seara la opt. Pe vremea aia, erau doar câteva licee de artă în toată țara, iar cel din Timișoara era unul extrem de experimental, așa că sunt mândru că am fost elev acolo. Pentru că la Timișoara, și la liceu, și la Facultatea de artă, încă se practica, atunci când am fost eu elev, învățământul de tip Bauhaus, introdus la noi de artiștii Flondor și Bertalan. Ei făcuseră prin anii '70-'80 experimente spectaculoase: aruncaseră din facultate toate gipsurile alea didactice, cu personaje, lăsând studenților libertate deplină de invenție. Și asta, în răspărul artiștilor bucureșteni, care încă mai gravitau în zona lui Baba și a lui Ciucurencu. Pe când la noi, eram în avangardă. Toate astea, dacă le spui acum unui francez, se miră: "Pe vremea lui Ceaușescu?”. "Da, pe vremea lui Ceaușescu!”. La Timișoara, am studiat cu Constantin Flondor și, mai târziu, la facultate, cu Romul Nuțiu. Și am avut mare noroc, acestea au fost întâlnirile mele esențiale. Pentru că de abia de la Romul Nuțiu, de pildă, am înțeles, în sfârșit, culoarea. Am înțeles că arta culorii e tot o matematică.
- Cum ți-ai format sinteza asta, drumul tău de la abstract spre semi-figurativ?
- Lucrările la mine se nasc pe drum! De fapt, treaba e destul de simplă. Eu am început cu niște formule abstracte. Am mers mult pe valențele culorii, pe contraste aplicate pe suprafețe mari, am mers mult pe puterea senzorială a culorii. Culoarea ca senzor, ca vibrație, ca olfactiv. Mai târziu, în 2006, eram la Paris, și mi-am zis că niciodată nu fusesem să văd arta egipteană. A fost locul potrivit la momentul potrivit. Am avut o revelație când am descoperit ce combinații făceau egiptenii între figura umană și animal, pe care, de fapt, le regăsești și la moderni, la Picabia, Andreas de Salinio sau la Chirico - combinația asta de personaj cu cap de animal.
- Am văzut că ai prins și flori, niște crini, în tablourile tale.
- Da. Asta e o poveste foarte interesantă. Pentru ea îi sunt dator și prietenului meu, Andrei Herțeg, cel care a avut ideea să facem un grup de artiști și ne-a propus să pictăm pe butoaie. Și datorită lui am schimbat tot în pictură, atunci când m-am trezit la un moment dat cu un butoi în atelier. A fost așa. Acum un an, ne-am gândit să facem un grup cu 22 de artiști, unul internațional. Așa m-am trezit cu un butoi nou-nouț, în atelier. Și-mi zic: "Na, acu ce fac cu ăsta? Doar n-o să mă apuc acum să-mi fac personajele mele pe butoi, să copiez”. Așa că întâi am dat cu culoare în exces. Dar nu mi-a plăcut. După care a apărut hazardul, în care eu cred. M-am dus la un magazin de chimicale de pe la noi din zonă, la Iosefin, unde-i plin de chinezi și de magazine de prost gust; voiam să cumpăr niște sodă caustică, ca să-mi degresez butoiul. Și, dintr-o dată, am văzut în spatele magazinului un buchet de crini de plastic, atât de frumos colorați, kitschioși, dar de un roșu pe care nu-l găseai în tub de culoare. Și i-am făcut ăluia o vânzare, i-am cumpărat toate florile de plastic. Și mi-a venit o idee ca din butoiul ăla să crească viță de vie și flori de plastic. Un butoi vivant. După aceea, m-am gândit că de ce să nu apară și pe pânză ideea asta, și am făcut personaje care țineau niște flori. Și am făcut și urări și aluzii vesele: lucrările astea sunt un soi de cadouri pentru botezuri, nunți și înmormântări; le poți duce în orice ocazie, și butoiul la fel, care arăta ca un tort funebru. Dacă Maria Antoaneta ar mai fi trăit, ar fi cumpărat butoiul ăsta. Avea ceva burghez, aristocratic și pervers. Ei, și de acolo a început ciclul pe care l-am expus și la Art Yourself, în București.
Navetist România - Franța
- Ești printre pictorii care expun și sunt cunoscuți mai mult în străinătate. Mai mult poate decât în țară. Cum reușești?
- Aș evita să spun că sunt cunoscut în străinătate, dar au fost mai multe oportunități legate de Franța. Mergând foarte des acolo, am început să-mi dau seama ce se întâmplă în artă la Paris și care sunt tendințele în arta contemporană și am știut să aleg de acolo niște ingrediente pentru pictura mea, care să nu mă influențeze, să nu fiu într-o modă. Conjunctural, am reușit să expun și în niște galerii. Acum, de pildă, urmează să expun într-o galerie chiar foarte bine cotată în Paris, "Art Club Galery” se numește, și e peste drum de Luvru. Va fi o expoziție de grup, deocamdată galeristul parizian nu-și asumă un risc mai mare, exact așa mi-a spus: "Nu am curaj încă să vă expun singur”. Dar galeria lui expune Andy Warhol și alți monștri sacri, așa că voi fi într-o companie foarte selectă. Pe de altă parte, tot mergând în Franța și scriind eu și o carte împreună cu criticul de artă Alain Leduc, am fost invitat la tot felul de tabere și rezidențe, care s-au finalizat cu expoziții. Nu de foarte mare anvergură, dar poate că vor veni și cele mari. Totul trebuie făcut pas cu pas. Dar am făcut de curând și în Germania, la Karlsruhe, o expoziție cu artiști timișoreni, cu Călin Beloescu și cu Ștefan Călărășanu, de pildă. Și urmează o altă expoziție timișoreană, la Manicourt, în nordul Franței, un proiect inițiat de niște prieteni francezi, care au fost foarte atrași de ceea ce se întâmplă în Timișoara, nu doar de arta plastică, ci și de literatură. Așa că la Manicourt vom face un festival, cu o seară de poezie și altă seară de artă timișoreană. Selecția am făcut-o eu. Printre plasticieni vor fi domnul Constantin Flondor, Leon Vreme, Ștefan Călărășanu și Călin Beloescu, toți artiști importanți. Alături de ei, vor fi scriitorii Robert Șerban și Șerban Foarță, care nu mai au nevoie de prezentări.
- Spune-mi, te rog, te consideri un navetist România-Franța?
- Asta, da! Toți banii pe care-i fac din pictură, îi investesc în bilete de avion. Și când nu am cursuri la facultate, plec și cutreier muzeele, galeriile Franței. Alt motiv nu am. Acum am fost invitat la niște festivaluri. Chiar în Franța, în vestul ei, sunt invitat de onoare la un festival la Nantes. Acum e o retrospectivă Richter la Paris, o expoziție extrem de importantă, a început deja pe 1 iunie. Și mă și duc. Apoi urmează o rezidență la Gentioux, în centrul Franței, unde am avut deja onoarea să expun alături de pictorul Henri Cueco, un clasic în viață al francezilor, un simbol al generației '68, cea a figurației narative. Dar toate acestea sunt niște întâmplări. Pur și simplu s-a întâmplat că am expus și eu lângă Henri Cueco, nimic mai mult. El având o casă de vacanță la Getioux, a fost cooptat în acest proiect de rezidențe. Și fiind un nume, a atras niște bani, și în jurul lui s-a coagulat un grup de artiști, printre care am avut norocul să fiu și eu. A fost pentru mine un joc al șansei, pentru că în Occident, ei au atât de mulți artiști, încât poți să fii tu ca român oricât de talentat, că fără recomandări și fără noroc nu răzbați.
_______________________
Micul palat al artelor
Fermecat de frumusețea și de rafinamentul locului care găzduiește galeria Art Yourself, am vrut să aflu mai multe amănunte despre acest veritabil palat al artelor. Pentru asta am stat de vorbă cu Dragoș Farmazon, foarte tânărul ei director.
- Cum au reacționat cumpărătorii bucureșteni de artă la pictura mai puțin convențională a lui Cristian Sida?
- Mai bine decât mă așteptam. Desigur, este o pictură mai greu digerabilă, care cere un public cunoscător. Cu toate astea, nu au întârziat să apară oameni extrem de interesați și chiar clienți. De altfel, una dintre lucrările lui Cristian Sida pe care le-am vândut a ajuns deja într-o importantă colecție din Monaco.
- V-aș ruga acum să faceți o prezentare a galeriei Art Yourself. De ce ați simțit nevoia să înființați această galerie?
- Art Yourself este o galerie care se ocupă exclusiv de promovarea artei contemporane. A fost deschisă în septembrie 2011, după mai bine de șase luni de pregătiri, iar decizia a fost luată de mine și de colegii mei în primăvara anului trecut. Simțeam cu toții că, într-o piață emergentă și energică, arta contemporană trebuie să beneficieze și ea - la fel ca arta veche ori modernă - de un spațiu adecvat de expunere și promovare, un spațiu în care atât artiștii, cât și publicul lor, să se simtă excelent; în fine, voiam un spațiu care în scurt timp să devină un adevărt hotspot bucureștean.
- Cum ați reușit să rezistați și să vă dezvoltați în aceste vremuri cam paupere?
- Greu să spun cum am reușit! Cred că a fost vorba despre un program expozițional bine gândit, despre eficiența cu care am reușit să atingem publicul țintă și despre modul în care publicul s-a simțit la evenimentele noastre.
- Care este programul galeriei dvs.? Și cum vedeți viitorul ei?
- De anul acesta, vom face, o perioadă bună de timp, o organizare tripartită a expozițiilor. La parter, vom expune, ca și până acum, artiști contemporani seniori. Etajul întâi va rămâne dedicat artiștilor tineri, care au deja un oarecare grad de notorietate. În fine, ultimul nivel al galeriei este deschis acelor artiști tineri care abia acum își fac apariția pe piață; sunt acei artiști în care noi credem și pe care vrem să îi ajutăm la început de drum.
- Sunteți un galerist foarte tânăr. Ce aduceți nou, dvs. și generația dvs. de manageri, în arta noastră vizuală?
- Mă puneti puțin în încurcătură, pentru că trebuie să vorbesc și despre mine. Poate că noi aducem în primul rând energia și entuziasmul cu care înțelegem să ne facem meseria. Apoi, cu siguranță, viziunea pe care o avem despre funcționarea pieței de artă. Pentru că generația mea este generația care abia învăța să meargă atunci când comunismul se prăbușea. Noi suntem crescuți și educați în capitalism. În fine, cred că putem cu mai mare ușurință să înțelegem, să interiorizăm și să explicăm mai departe discursul noii generații de artiști. Până la urmă, ei sunt colegii noștri de generație.
- Cum simțiți pulsul artei românești de acum?
- Arta românească contemporană este într-o evoluție incontestabilă și constantă. Iar piața de artă este într-o creștere care pare de neoprit. Aceste două premize nu pot atrage după ele, cred eu, decât lucruri bune.