"Chiar dacă lumea de azi nu mai trăiește după regulile curților boierești, se poate bucura de muzica ce se cânta atunci”
Subțire ca o trestie și cu chip de copil, Beatrice Iordan a fost răsfățată de ursitoare: este actor-păpușar, cântă la cobză în trupa de muzică veche "Trei Parale”, pictează îngeri, confecționează păpuși de cârpă și ține ateliere de teatru pentru copii. Iar, mai presus de orice, este soție iubitoare și credincioasă pentru bărbatul vieții ei, Florin Iordan, cercetător la Muzeul Țăranului Român, și mamă perfectă pentru micuța Maruca. Cu nici o umbră de întristare pe chip, mereu zâmbitoare, Beatrice pare mereu fericită, trăind undeva în alt timp, neatins de urâtul lumii. Rețeta ei de izbândă în viață? Iat-o!
Ilustrate din turla bisericii
- De unde ai, Beatrice, atâta talent artistic? L-ai moștenit din familie? Te-a încercat încă din copilărie?
- Sunt un copil de oraș. Nu am avut bunici la țară, dar, prin profesia tatălui meu, pictor de biserici, care lucra în fiecare vară într-o altă zonă a țării și ne lua întotdeauna cu el, pe mine și pe fratele meu, am avut contact strâns cu lumea satului. Abia așteptam să plec din București. Era aventura anului, după atâta școală și lecții de pian. De altfel, eu de acolo am primele amintiri, nu din București. Acolo m-am pomenit jucându-mă în praful uliței, cu copiii satului, sau uitându-mă la tata, plin de zugrăveli pe haine, cocoțat pe schele, sus, înșirând din vârful pensulei șiruri de sfinți pe pereți. Despre fratele meu, Dinu, zicea tatăl meu că era bebeluș și-l țineau într-un coș împletit, pe schele, sus, alături de el și de mama, care îl ajuta. Erau foarte tineri și se luaseră din dragoste.
- Ce imagine de film tarkovskian... Mama ta era și ea artistă?
- Nu, terminase Artele Plastice, ca tata, dar ea lucra la atelierele Patriarhiei, făcea medalioanele de email cu care se împodobea ferecătura evangheliilor. Iar vara, mergea cu tata la restaurarea frescelor bisericilor vechi, sau la pictarea celor noi. Era o armonie și o mare iubire între ei, iar când am apărut noi, copiii, ne-au luat și pe noi, vara, pe șantier. La rândul lui, Dinu, când a crescut, a început să-l ajute pe tata, iar acum a ajuns și el pictor de biserici!...
- Ai amintiri pregnante din verile acelea ale copilăriei?
- Amintirile mele sunt pline de oameni și întâmplări încă vii. Pe mine mă lăsau în sat, la vreo femeie, pe care o tocmeau să-mi poarte de grijă. Îmi amintesc de tanti Manda, care avea un bărbat bețiv și ea ducea toată casa în spinare. Era croitoreasă. Am găsit, de curând, printre hainele vechi, o fustiță făcută de ea pentru mine, pe când aveam patru ani. Eram ca Maruca acum, fetița noastră. Mă iubea foarte mult, pentru că nu avea copii, și atunci toată dragostea ei era spre mine. Altădată, pe la șase ani, am stat într-un sat din Ardeal, la o femeie care era socăciță, făcea torturile și prăjiturile pentru nunți ori petreceri. Le priveam cu ochii măriți de poftă și așteptam să-mi rămână un rest de cremă de lins de pe fundul castroanelor. Bărbatul ei, nenea Ioani, îmi făcea moriști din lemn, cu care alergam repede, repede, ca să se învârtă. Și cum mi se strica una, imediat îmi făcea alta în loc. În fiecare vară mergeam în altă parte și, fiind fată de pictor, eram văzută ca o fată de preot, cu mare vază în sat, mi se împlineau toate voile, ca nu cumva tata să se necăjească și să nu aibă inspirație la pictură. Toamna, plecam cu mama și cu fratele meu la București, pentru că începeau școlile. Uneori, tata mai lua ucenici sau ajutoare, dar toamna rămânea mai mult singur și lucra până dădea frigul. Ne mărturisea acum, în anii din urmă, că a avut multe momente de singurătate, în care se ruga pentru ca Dumnezeu să-i dea putere și inspirație în lucrul său. Uneori eram găzduiți în casa parohială, ori la vreun credincios care-și punea la dispoziție casa. Îmi mai amintesc că într-un sat casa parohială era exact în cimitir: mă uitam seara pe geam și vedeam umbrele crucilor crescând. Nu-mi era frică, eram prea mică pentru senzația asta, și, oricum, peste zi, mă jucasem printre ele, în plin soare. O altă amintire frumoasă este dintr-un sat din Maramureș, Batargi. Duminica se ținea joc la șopru, "ciupercă”, cum îi spuneau sătenii, un pavilion rotund din lemn. Acolo stăteau ceterașii și se făcea jocul. Fetele stăteau un pic mai încolo, rezemate de un gard, una lângă alta, ca rândunelele pe sârma de telegraf. Din "șopru”, feciorii le strigau, fluierându-le: "Tu, Ileană! Tu, Savetă!”. Și ele mergeau la șopru, rumene ca focul, cu fustele înfoiate și cu cămeși pline de mărgele, să fie jucate. La final, le ridicau în brațe și le pupau zgomotos pe obraji, iar ele chicoteau, rușinate. Eu eram prin clasa a patra și mă minunam de o așa apropiere între băieți și fete. Mă uitam cu admirație la cele care se pregăteau să intre în joc, că numai de la 18 ani aveau voie, și pentru asta își făceau cămăși noi, cusute cu arnici, și cu brâie și mânecare bătute în mărgele. De la ele am deprins tehnica aceasta a țeserii cu mărgele, fără ac. Stăteam ore în șir în grădină, așezate pe un țol, lucrând la cămăși cu mărgele. Era prin '91-'92, lumea încă nu plecase la lucru în străinătate și Maramureșul încă rezista în frumusețea lui străveche, nedegradată.
Din dragoste și de drag
- Mi-ai mărturisit că la tine dragul de muzică a venit odată cu dragostea. Cum s-a întâmplat?
- La 19 ani, după absolvirea Liceului Pedagogic, eram educatoare și studentă la Filosofie, când l-am cunoscut pe Florin, și el student la Sociologie, pe atunci. Ne-am îndrăgostit și ne-am luat. Eu am părăsit grădinița, și am urmat, tot din dragoste pentru copii și lumea copilăriei, Universitatea Națională de Actorie Teatru și Cinematografie - secția actori-păpușari, apoi un master în regie de teatru. Florin știa să cânte la fluier, eu mai ziceam cu glasul, pentru noi și prieteni, pentru bucuria noastră. Mai învățam umblând vara prin sate, după rapsozi bătrâni, într-un fel de "pelerinaj” etno-muzical, fără să fie propriu-zis o cercetare. Am trecut pe la un șir întreg de cobzari bătrâni, acum majoritatea duși dintre noi, începând cu neîntrecutul Constantin Negel, din Botoșani. Am avut norocul de i-am mai apucat în viață pe unii dintre ei. În Vrancea a fost una dintre cele mai frumoase călătorii pe care le-am avut. Am ajuns la un cioban fluieraș, bucuros tare că i-am făcut fotografii și care ne arăta bogăția lor din cămară și pod: nuci, pere uscate, putina plină cu brânză. Erau fericiți că au de toate! Ce lume minunată! Apoi, Florin a început să lucreze în echipa de etnomuzicologi a cunoscutei cercetătoare Speranța Rădulescu de la Muzeul Țăranului Român și a început să facă cercetare de teren în mod sistematic. Pe atunci trăia Irina Nicolau, etnolog de mare anvergură, din echipa lui Horia Bernea, cel care a repus bazele Muzeului Țăranului Român după 1989. Ea m-a chemat să vin la muzeu, să facem un spectacol de teatru popular, "Marioara și Vasilache”. Așa a pornit atelierul meu de confecționat păpuși și marionete pentru copii. Cu muzica mă întâlnisem întâi în copilărie, acasă, unde aveam pian și am studiat câțiva ani, la fel ca fratele meu, iar mai apoi la liceul pedagogic, unde am studiat chitară clasică. Când Florin a avut ideea aceasta a înființării unei formații de muzică veche, m-am reapropiat de muzică cu seriozitate și am început să cânt la cobză și instrumente de percuție, studiind mai întâi cobza cu un rapsod bătrân din Vrancea, de la Năruja. La început, cântam și cu vocea, dar după ce a intrat în grupul nostru Daniel Pop, l-am lăsat pe el la microfon. Ni s-a alăturat și fratele meu, Dinu Petrescu, absolvent de Arte Plastice, care coboară de pe schelele din bisericile pe care le pictează, urmând tatei, anume ca să meargă cu noi în spectacole, ca percuționist.
"Cu cobza și daireaua, să v-arăt ce e maneaua!”
- Când a început oficial aventura formației voastre de muzică veche, "Trei parale”? Cum v-ați conturat repertoriul?
- În 2003, am debutat printr-un concert dat într-un anticariat. Eram doar noi doi, Florin cu fluierul, eu cu cobza și glasul. În 2004, ni s-a alăturat Dinu, iar în 2005, și Daniel. Apoi repertoriul nostru a început să se contureze, observând că repertoriul urban vechi, al mahalalelor, al târgurilor, unde era o lume mai amestecată, mai pestriță, avea un farmec nebun pentru public. Am început să studiem culegerea lui Anton Pann, "Spitalul Amorului”, și de acolo, plus niște cântări evreiești, pe care Florin le culesese de la niște bătrâni rapsozi din Moldova, am realizat materialul pentru primul album, "Bazar I”, lansat în 2006. A urmat al doilea, "Bazar II”, lansat la începutul verii acesteia. Proiectul s-a îmbunătățit, s-a rafinat. Ne-am dorit de mai multă vreme să avem o vioară în formație, este un instrument important pentru ceea ce facem noi, și pentru asta l-am găsit pe violonistul Mihai Balabaș, prin niște prieteni comuni. A fost prezent pe ultimul disc, la înregistrarea a două piese, din când în când este alături de noi și în concerte, sperăm să avem o colaborare cât mai lungă și mai frumoasă. Răspundem chemărilor în concerte care ni se fac pentru a promova noul nostru album. În mai, am avut un spectacol original de muzică evreiască tradițională în compania a doi muzicieni evrei. De curând ne-am întors din Germania, de la un eveniment desfășurat sub egida Institutului Cultural Român, unde am avut, cred, cel mai bine primit concert din străinătate al nostru, iar în țară, am fost la Hunedoara, pe 13 iulie vom fi la Râșnov și apoi, pe 15, la Miercurea-Ciuc, unde vom participa la un festival de muzică veche.
Întins leneș pe divan...
- Părerile exprimate pe site-ul formației "Trei parale”, după concertele voastre, se referă la faptul că muzica pe care o faceți te scoate din timpul modern și te trimite într-o vreme a unei vieți tihnite, de o lentoare orientală, a iubirilor întreținute cu vorbe dulci. Cum reușiți vraja aceasta, a întoarcerii în timp?
- Într-un fel sau altul, muzica are capacitatea aceasta de a depăși și timpul, și contextul social care i-a dat naștere. Chiar dacă lumea de azi nu mai trăiește după regulile curților boierești, se poate bucura de muzica ce se cânta atunci, tocmai pentru că este interesată de propriile rădăcini. Cât despre noi, ne sustragem cât putem ritmurilor moderne, ne dăm răgaz pentru liniște și familie, dar și pentru prieteni, nu avem televizor în casă, dar ținem legătura cu lumea prin calculator, comunicăm mult pe net. Însă, nici pe departe nu stăm pe rogojină la umbră, la o narghilea și la o dulceață, ori o cafea turcească cu apă rece. Nu mai e timp, nu mai sunt timpurile! Din alt punct de vedere, ceea ce facem noi este și un demers de reconstituire a unor muzici tradiționale pierdute, un curent alimentat în toată Europa, numit "revivalism”. Acolo există astfel de încercări de multă vreme, tocmai pentru că ei nu mai au nici fărâmă din astfel de muzici, cum la noi încă mai există. "Trei Parale” asta înseamnă: că ne ocupăm de muzicile abandonate, părăsite, ajunse de "trei parale”! Cu osteneala noastră constantă de nouă ani, cred că acum muzica veche face, totuși, ceva mai multe parale! Iar acesta e numai și numai meritul lui Florin: el a construit proiectul, el e "creierul” formației.
- Spune drept: te-ai implicat în "Trei Parale” numai de dragul soțului tău, sau a început să-ți placă și ție să cânți?
- "Trei Parale” ne-a unit foarte mult și ca familie, pe mine și pe Florin. A fost ca și copilul nostru, ivit în lume înainte de Maruca, fiica noastră. Maruca cântă și ea foarte bine, are o voce foarte puternică și expresivă, pentru vârsta ei. Dar nu cântă decât când vrea ea, ori când o tentează să încerce fluierele lui Florin, sau cobza mea. Cumva, eu și Florin am crescut împreună, ne-am luat de tineri, dar faptul că suntem tot timpul în mișcare și în căutare, că avem aceleași preocupări și lucrăm în același loc, că facem proiecte și le dezvoltăm împreună, ne ferește de plictiseala de care se plâng alte cupluri. Împărțim "șefiile”: eu sunt șefa acasă, iar Florin la "Trei Parale”.
Îngerașii de lemn
- Muzica e doar una din preocupările tale. Ce faci acum, vara, la Muzeul Țăranului Român?
- Pe timpul vacanței de vară, am niște ateliere de bricolaj pentru cei mici, și ateliere de confecționat păpuși din lână, pentru copiii mai mari. Pe parcursul anului școlar, susțin în cadrul muzeului un atelier de teatru de animație, unde pregătim piese de teatru de umbre, dar și cu marionete, avem două trupe de teatru, pe grupe de vârstă. În particular, am ateliere pe care le țin în diferite locații. Una dintre acestea este librăria "Bastilia”, unde practic o combinație între poveste, teatru de umbre și muzică. La un moment dat, împreună cu Florin, am făcut și am interpretat o piesă de teatru de păpuși, "Greierele și furnica” se numea, cu care mergeam la grădinițe sau în festivaluri de gen. Apoi am mai făcut un atelier împreună cu Florin, care se numea "La șezătoare: fluiere și povești” și care se centra pe ideea de a-i introduce pe copii în lumea muzicilor și a instrumentelor muzicale tradiționale românești. O să continuăm atelierul acesta, este un lucru deosebit și chiar necesar, pentru că toți copiii participanți rămân cu drag de muzica tradițională, de instrumentele vechi. Îmi place grozav să lucrez cu copiii, îmi place să intru în lumea lor, în jocul lor, mă inspiră și mă energizează cu inocența și disponibilitatea lor.
- Am văzut că în mai toate lucrările tale de pictură apar îngerași, pictați într-o manieră naivă, ca pe vechile biserici de lemn. Ai prins drag de pictat îngeri de atunci, din copilărie, din peregrinările alături de tatăl tău pe la bisericile vechi din țară?
- Într-adevăr, de atunci am îngerașii aceștia în minte. Mă fascinau, îi priveam pe pereții bisericilor, erau niște îngerași-copii, aveau contururile șterse de atâta vechime, și îmi propuneam mereu să îi fac eu la loc, dar tata nu mă lăsa, se-nțelege. După ce am terminat facultatea de actor-păpușar, m-am apucat să fac păpuși. Tehnica de construcție o învățasem în facultate și, oricum, din copilărie am avut manualitatea aceasta, mi-a plăcut să construiesc, să cos, să meșteresc ceva. Așa că mai mulți ani, am făcut păpuși și le-am vândut la târgurile de la MȚR, Muzeul Satului etc. După vreo trei ani, m-am apucat de pictat: confecționam rame de lemn pentru oglinzi și apoi le pictam, chiar s-au vândut binișor. Dar pentru că tot mai mult mă atrăgeau păpușile de teatru și copiii, am început să fac îngerași pictați pe lemn, cu aripioare cu balamale cu care parcă zboară, iar de aici am început să fac diverse obiecte pentru camere de copii. Pe urmă, am tot "crescut” în ceea ce privește pictura, comenzile au început să fie tot mai numeroase, iar acum îmi doresc foarte mult să fac ilustrația unei cărți pentru copii. Am avut trei expoziții de pictură - două la "Cărturești” și una în cadrul festivalului "Viața e frumoasă”, de la Opereta Română.
- Ce alte proiecte îți ocupă agenda de acum înainte?
- Cu "Trei Parale”, în afara muzicii lumii urbane de acum o sută-două de ani, mai avem un alt proiect, conceput tot de Florin, și legat de muzicile pastorale: cu alte cuvinte, vom trece de la baclava și sărmăluțe, la caș, urdă și brânză dulce. În rest, mă veți găsi în continuare la Muzeul Țăranului Român, până în luna august, iar după aceea, de la 1 octombrie, pe tot parcursul anului. Iar pentru luna viitoare, am pregătit îndelung, împreună cu soțul meu, Florin, și cu câțiva prieteni, o expediție cu rucsacul la munte, pe traseele de pe Valea Podragului. Dar în rucsacuri vom pune și fluierele: una-două ne vine cheful de cântat!
Foto: Gabriela Marinică și Laurențiu Ilie