Festival cultural, patronat de Biserica românească din Franța

Costion Nicolescu
Din dragoste pentru frumos

Anul acesta, între 16 și 20 mai, s-a petrecut la Paris și la Limours a doua ediție a unui Fes­tival de arte, sub genericul "Din dra­goste pentru frumos”. Inițiatorul și organizatorul a fost Mi­tropolia Ortodoxă Română pentru Europa Occi­den­tală și Meridională. Tema din acest an a Festivalului a fost cea propusă în chip misionar de Patriarhia Ro­mâ­nă, pentru acest an: Taina Sfântului Maslu și îngrijirea bolnavilor, dar, într-un sens mai larg și mai adecvat, re­ferindu-se la îngrijirea tuturor celor aflați în sufe­rință trupească și sufletească. Drept urmare a acti­vi­tății mele îndelungate alături de Horia Bernea, în ca­drul Muzeului Țăranului Român, am fost poftit pentru a doua oară la festival, pentru a spune un cuvânt des­pre gândirea și manifestările țărănești, dar și pentru câ­teva reflecții teologice de pe marginea lor, ceea ce a pre­supus și peregrinări prin tema atât de ge­neros tra­tată de țăranul român și atât de bogată în manifestări, a morții și a de­pă­șirii ei.
Cum atât de concis și de cuprinzător spunea Înalt­preasfințitul părinte mitro­polit Iosif Pop: "Cultura în jurul Bisericii și a Evangheliei este darul frumuseții lui Dumnezeu pentru noi, oamenii, pe care îl întoarcem și noi lui Dumnezeu”. Adop­tând acest nobil deziderat, Fes­tivalul și-a respectat numele și s-ar putea spune des­­pre el, foarte pe scurt și la obiect, că a cons­tituit o în­șiruire de frumuseți, spre bucu­ria atât a celor care l-au născut, os­te­nin­du-se îndelung pen­tru el, cât și a ce­lor care au venit să se înfrupte din această ofrandă spirituală. Sub a­ceastă specie, a fru­museții, atât de dragă omului firesc, vom spune și noi câte ceva despre Fes­­tival.

Frumusețea gândului de pornire

Poate că întâia frumusețe despre care ar trebui vor­bit ar fi aceea a gândului de a organiza acest Festi­val, cu deschiderea lui spre arta bună, cu ade­vărat elevată și modelatoare, op­țiu­ne mai puțin obișnuită în lumea Bi­sericii de astăzi, fiind lăsată de obicei, în cel mai bun caz, în plan secund. "Vi­­novați” de acest gând înteme­ie­tor cred că sunt, îndeosebi, părintele Emi­­­lian Ma­rinescu, consilierul cul­tu­ral al Mitropoliei, și doamna sa pre­o­teasă, Alexandra, de altfel amândoi cu antece­dente în practicarea artelor (părintele cântă la vioară, doamna preoteasă a făcut artele plastice). Ei și-au unit și completat eforturile, au pus în joc toată puterea lor de iubire și de persuasiune, pentru a obține în cât mai mare mă­sură componente cu ade­vărat valoroase întru împli­nirea aces­tei dificile manifestări. Și-au aflat prin­tre clericii și mirenii apropiați Mitropoliei "com­pli­cii” potriviți. Și, probabil, lucrul cel mai important, s-au bucurat de bi­ne­cuvântarea și spri­jinul necontenit al mitropolitului lor, Înalt­prea­sfin­țitul Iosif Pop. Toți acești oameni, de care vom mai po­meni, au permis ca să se pună început bun atât Fes­tivalului, în general, cât și fiecărei ediții în parte, iar punerea de început bun este esențială oricărei bune făptuiri, dar cu osebire celor creștine.

Frumuseți liturgice

Festivalul de la Paris, petrecându-se în perioada postpascală, s-a desfășurat sub semnul mereu repetatei vestiri luminoase cu "Hristos a înviat!”. Ca orice mani­festare a Bisericii, și cea de la Paris a avut un nucleu li­tur­gic.Acesta a fost reprezentat, între altele, de două sluj­­be. La Limours a fost prevăzută (fericită inițiativă!) o slujbă de pomenire pentru personalități de seamă ale cul­­turii românești care au trăit și au murit la Paris. Po­me­nirea a fost, cum o face în­deobște Biserica, gene­roa­­să, neținând cont de gradul de cre­din­ță sau de apro­piere de Biserică al fiecăruia. Lista celor amintiți a fost impresionantă: Geor­ge Enescu, Cons­tan­tin Brâncuși, Mircea Eliade, Eugen Io­nescu, Emil Cioran, Monica Lovinescu, Vir­gil Ie­run­ca ș.a. Cu câteva zile îna­inte, se stinsese din această viață și pic­torul Horia Damian. La sugestia mea, a fost adă­ugat pe pomelnic și Horia Bernea, care a murit la Pa­ris, fără să fi viețuit acolo, decât cu totul oca­zional. Din când în când, Înalt­prea­­sfințitul des­cindea din soborul de slujitori pentru a cân­ta el însuși la strană! Po­menirea s-a încheiat noap­tea târziu, după celelalte manifestări din program, cu cu­venita po­mană. S-au dat tuturor colivă, colaci, sar­male calde și vin de buturugă, adus din țară, ceea ce aco­lo, în Franța, părea ceva cu totul special.

Frumusețea muzicii tradiționale
Grigore Leșe și fârșeroții din Cogealac


Dintre frumusețile artistice, vom alege să vorbim mai întâi despre aceea care a deschis Festivalul și care a avut impactul cel mai mare, anume despre frumu­sețea muzicii românești tradiționale. Ea a fost strălucit reprezentată la Paris de Grigore Leșe și de un grup de patru fârșeroți aromâni, descoperiți și promovați de el, în varii locuri ale lumii acesteia "smintite” (cum o nu­meș­te el). Este vorba de frații Dumitru și Nicolae Zo­glu, Mihai Gherase și Vasile Giogi, trei dintre ei oc­to­ge­nari, al patrulea, mai tânăr, numai septuagenar, origi­nari din co­muna Cogealac (jud. Cons­tanța). Festivalul s-a deschis cu un concert oferit de cei cinci în impu­nă­toarea biserică Saint-Sulpice. S-au adunat în acea sea­ră de mai, în vechea cate­drală, vreo 150 de oameni. Per­sonajul principal, cel care a gândit desfă­șurarea con­certului, a fost ma­estrul Grigore Le­șe. A știut să îm­ple­tească manifestările pro­prii, vocale sau din fluier, cu cân­tarea polifo­ni­că a celor pa­tru fâr­șe­roți. S-au așe­zat spre cântare în fața mesei alta­rului oameni sim­pli, care au surprins frumos, de la început, prin stră­vechile in­can­tații ale cântării lor, venită dintr-o altă lu­me, cea a începu­tu­rilor noas­tre an­ces­trale, ră­ma­se tainice, când oa­me­nii acestui neam erau încă tare a­proa­pe de Dum­ne­zeu. Cân­tul trecea tul­­bu­rător, ca o șta­fetă pre­țioasă, de la unul la altul, une­ori îm­ple­tindu-se, al­teori des­pletindu-se, une­ori parcă gata să se rupă, alteori ridi­cân­du-se biruitor pre­­cum păsările cerului în cântarea lor slăvi­toare. Oamenii aceia pă­reau teleportați a­co­lo dintr-o istorie de poveste, care a fost și nu mai este. Nu în­țe­legeam cuvintele a­ces­tor cântece tă­răgănate, cu iz­buc­niri înflăcărate din când în când, dar mesajul trecea în bună măsură și fără ajutorul cu­vintelor. Re­pertoriul a fost adaptat generi­cu­lui Festivalului, cel despre su­ferință și despre tămă­duirea ei. Erau cân­tece sfâ­șietoare, de mare jale, dar o jale expri­mată cu de­cență și cu înțelep­ciune răb­dătoare. Prin ei toți, ve­chea biserică a fost deo­da­tă îmblânzită, în­călzită spi­ritual. Comuni­carea cu Dum­nezeu de­venea fi­rească și prie­te­noa­să. Grigore Leșe a încheiat cu un cântec din reper­toriul de stra­nă al bi­sericilor din Ardeal, provenind probabil pe filiera Oastei Dom­nului: Ridicat-am ochii mei la ceruri.

Frumusețea picturii
Grupul Prolog


Vernisajul expoziției Grupului "Prolog” a avut loc în două dintre sălile de la etajul impozantului Hôtel de Béhargue, un frumos "palat” construit între anii 1866-1867 și cumpărat la 1939 de statul ro­mân, pentru Am­ba­sada României. Lucrările, câte două (Paul Ghe­ra­sim, Ion Grigorescu, Christian Pa­ras­chiv, Mihai Sâr­bulescu), trei (Constantin Flondor, Horea Paștina) sau chiar patru (Matei Lăzărescu), au fost expuse pe șe­valete "de câmp”, așa cum domnul Paul Gherasim știe atât de bine să le pună de o viață întreagă. Dintre cei șap­te, numai cinci au fost prezenți la locul faptei: Paul Ghe­rasim, Constantin Flondor, Ion Grigorescu, Ho­rea Paș­tina și Matei Lăzărescu. Paul Gherasim fiind ini­­țiatorul, capul și mentorul grupului, a vorbit asis­ten­ței destul de numeroase, cu cunoscuta-i sfătoșenie, des­pre istoricul grupului de pictori, despre cum au început, plecând la Tescani, pentru a desena flori dalbe de măr, întru regăsirea purității naturii și a copilăriei; despre cum își doresc un lucru extrem de di­ficil, anume, atin­gerea adevăratei și grăitoarei sim­plități; despre cum dru­mul lor este un neîncetat început de studiu, cum de altfel o sugerează însuși numele "Prolog”.
Expoziția a fost ca un abur, ca o adiere de zefir. Cei ce au expus sunt stâlpi ai picturii actuale, dar, cei mai mulți, și stâlpi ai Bisericii. Ei își vor afla loc bun, atât în istoria artei lor, cât și în Împărăția lui Dumnezeu. Sunt atât de diferiți, dar uniți în chip uimitor și, uneori, până la o incredibilă asemănare, de racordarea lor la valorile autentice ale marii picturi din toate timpurile.

Frumusețea muzicii psaltice
Grupul Byzantion din Iași


Vernisajul grupului Prolog a fost premers de pro­du­cerea unui alt grup, unul de muzică psaltică, de la catedrala mitropolitană "Sfinții Arhangheli”, condus de Ionuț Furtună, unul dintre fondatorii apreciatului grup psaltic "Byzantion”, de la Iași. Au fost interpretate luminoasele cântări din ciclul pascal. Era binefăcător să vezi o atât de curată cântare psaltică în inima Parisului.

Frumusețea poeziei
Omagiu lui Ioan Alexandru și Daniel Turcea


Încă de la București, pictorul Paul Gherasim a avut gândul să însoțească vernisajul pictorilor din grupul Prolog cu muzică psaltică și cu versuri de Ioan Ale­xandru și de Daniel Turcea. Dorința, în ceea ce privește poezia, i-a fost îndeplinită cu multă implicare și dăruire de părintele diacon Octavian Dabija, actor la originile sale profesionale. A citit din volumele Imnele Putnei și Epiphania.

Frumusețea tradițiilor țărănești
Ritualul pâinii în Basarabia


Datorită interesului și dragului inimoasei doamne preotese Alexandra, componenta etnologică și antro­po­logică privind cultura țărănească s-a dorit, și în acest an, a fi una cât mai bogată, așa că una din zilele fes­tivalului a fost dedicată în chip anume tradițiilor țără­nești. Această dedicare a constat într-o serie de con­ferințe, presărate pe parcursul întregii zile, întreruptă de vernisarea unei expoziții cu caracter etnografic.
În prelegerea mea, am dorit să evidențiez faptul că ceea ce caracterizează foarte pe scurt și foarte apropiat cultura țărănească românească este faptul că este o cultură a Învierii, lucru cu implicații majore în expri­marea sa slăvitoare prin intermediul frumosului. A urmat Grigore Leșe, care a vorbit, cu aplombu-i cu­noscut și cu pertinența-i unică în domeniu, despre ceea ce practică și studiază de o viață întreagă, cu alte cu­vinte despre horea înturnată, horea adâncată și horea din grumaz, exemplificând la tot pasul spre o mai bună înțelegere. Horea exprimă la nivelul genuin al ființei, dar în același timp atât de profund, legătura omului cu natura, cu semenul, cu Dumnezeu, tânjirea lui după întâlniri supreme. Așa cum este prezentă ea (numai) în unele zone ale țării, reprezintă un tezaur unic în lume.
Doamna Varvara Buzilă de la Chișinău a avut o intervenție extrem de apreciată în legătură cu pâinea, cu felurile în care este ea folosită în diverse ritualuri ale momentelor de trecere (botez, nuntă, înmormân­tare, pomenirile morților). Mai limpede spus, a vorbit despre colaci, cei atât de prezenți în toate manifestările ri­tuale țărănești și care, cum s-a arătat, au nebănuit de multe forme (în cadrul cercetărilor ei a numărat peste 200 de forme ale pâinii rituale) și cu tot atâtea sem­ni­ficații simbolice sau iconice. Împletitura pâinii, ca și îm­pletiturile din arhitectura bisericilor, sunt destinate să circumscrie spațiul sacru și să-l apere de manifes­tarea duhurilor rele. Considera că obiceiurile rituale în legătură cu pâinea sunt încă foarte bine conservate în Basarabia. În partea aceea de țară, constituită acum în­tr-un alt stat, moartea este concepută adesea ca o fe­meie în alb, ca atare, și doliul este alb pe acolo. În con­text, a mai vorbit despre "casa mortului”, despre po­mii care se fac și se împodobesc pentru mort, despre cele 24 de popasuri de la casa omului mort până la ci­mi­tir, deoarece sunt 24 de vămi, despre Paștele Bla­jinilor, despre faptul că sarmalele de la masa de po­ma­nă se dau foarte fierbinți, deoarece se crede că morții se hrănesc cu aburul lor și despre multe altele asemenea, lucruri care au impresionat și adesea au fascinat asis­tența. Într-un fel, doamna Varvara Buzilă nu este numai o teoreticiană în legătură cu colacii, ci și o bună prac­ticiană, mulții colaci de la pomana de sâmbătă făcându-se sub directa ei îndrumare și supraveghere.
În sfârșit, tot la frumusețea tradițiilor trebuie inclusă și petrecerea câmpenească de încheiere, de duminică după-amiază, după Sfânta Liturghie. O ploaie nă­praz­ni­că s-a așternut peste lume. Fiecare s-a adăpostit pe un­de a putut, pe sub corturi, pe sub streașina bisericii... dar după vreun ceas, ploaia a contenit și a început pe­trecerea. Un grup de țărani din Oaș au prezentat câ­teva momente din ritualul de înmormântare, așa cum se practică la ei acasă, înmănuncheate sub titlul "Cântatu' după mort”. Au sunat din "trâmbghițele” lor de metal, lungi ca niște buciume. Scenariul și regia producerii au aparținut domnului Iacob Pop, "profesor, etnolog, cu­legător de folclor autentic, căutător de tradiții vechi” (după cum ni-l descrie mapa de prezentare a Festi­va­lului). Am putea pune la aceste frumuseți și pe cea a me­­­dicinii naturiste, ale cărei rădăcini se află în me­di­cina țărănească. Bunul doctor Pavel Chirilă a prezentat în dimineața zilei de joi, la catedrală, o conferință și și-a lansat două cărți.

Frumusețea fotografiilor
Comori din alte lumi


O componentă deloc neînsemnată a fost aceea constituită de arta fotografică. În expoziția etnografică au fost fotografii vechi de la Muzeul Țării Oașului. Din ele ne priveau chipurile, astăzi parcă atât de greu de deslușit, ale străbunilor noștri, oameni demni și aprigi, din a căror spiță ne tragem, dar a căror moștenire ge­netic-spirituală se pare că am pierdut-o în mare parte. În același context au fost expuse fotografiile aduse de la Chișinău, referindu-se la întrebuințarea pâinii la în­mormântare sau pomenirile morților.
S-a adăugat, în imediată vecinătate, oarecum soră, dar totuși diferită, o excepțională expoziție de foto­gra­fii, "Chipuri ale uitării”, propusă, împreună, de pă­rin­ții prieteni Iulian Nistea, de la Paris, și Ionuț Gânscă, din Cluj, pe o temă extrem de actuală și de incitantă: aceea a suferinței produse de însingurare, o însingurare pro­dusă de neglijarea din partea semenilor, de aban­do­narea de către aceștia a celor aflați în difi­cultate. Primul a ve­nit cu scene de stradă ci­ta­dine (în­deosebi din Pa­ris), ce­lălalt cu portrete (mai ales de ță­rani). Amân­doi au arătat cât de bine poate fi dezvă­lui­tă tai­na persoanei umane afla­te în suferință, atunci când ea este privită cu un ochi înțele­gă­tor și iubitor, fie și mij­locit de camera fo­to­­gra­fică, dacă mâ­nuirea ei se face cu mă­iestrie. Tulbu­ră­toare mărtu­rii... Trezitoare de con­ști­ință!

Frumusețea teologiei
Patimile lui Hristos în icoane


O dimineață a festivalului a fost destinată reflec­țiilor teologice în legătură cu su­fe­rința și cu alinarea ei. Ca­te­drala a fost plină, mulți oa­meni stăteau în picioare. Or­ganizatorii au propus o tra­tare a suferinței pornind de la felul în care sunt prezentate Patimile lui Hristos în ico­nografia occidentală și în cea răsăriteană. Am avut ma­rea bucurie să-mi prezint intervenția alături de pă­rin­tele Marc-Antoine Costa de Beauregard.
Am vorbit despre multele feluri de suferință, des­pre răbdarea suferinței și despre stingerea și depășirea ei (posibilă numai prin jertfire de sine), despre faptul că omul trăiește într-un ocean de suferință, pe care o pro­duce cel mai adesea cu mare ușurință aproapelui său, despre suferința lui Hristos, despre condiția purifi­catoare pe care trebuie s-o capete suferința, despre împreună pătimirea cu cel de lângă tine, despre fericire din punct de vedere creștin, despre faptul că viziunea Bi­sericii este una a tămăduirii de suferință prin sufe­rință, despre suferința pe care o aduce unui creștin fap­tul de a-i vedea pe cei de lângă el despărțiți de Hristos și despre misiunea pe care o pre­su­pune acest lucru. Apoi, câteva gânduri de moarte și de viață, așa cum este ea privită de poeți și de călugări. Și despre altele ase­me­nea...
Suferința poate să dezu­ma­nizeze, poate fi odioasă. Este ne­ce­sară pătrunderea tainei su­ferinței și a morții celuilalt, lucru posibil numai prin însoțirea cu Hristos Cel răstignit și înviat. Chiar și în cei mai desfigurați de suferință rămâne prezent Hristos întrupat!
Părintele Marc-Antoine și-a exemplificat expune­rea prin câ­teva întâmplări cu tâlc: una dintr-o închi­soare comunistă din Ro­mânia, alta dintr-o parohie din Rusia. Concluzia excursului său a fost că avem de-a fa­ce cu o pre­zență a persoanei și în cel mort și că, până la urmă, noi, creștinii, nu vorbim despre frumusețea su­­fe­rinței sau despre frumusețea morții, ci despre fru­mu­sețea în suferință și despre frumusețea în moarte.

Frumusețea teatrului
Povestea inimii


Teatrul a fost reprezentat de trupa "Contraste”, con­dusă de Dana Cavaleru, și bucurându-se de cola­bo­rarea violoncelistului Adrian Naidin, una din mul­tele trupe născute de școala atât de frumos roditoare a lui Dan Puric. Spectacolul lor s-a numit emblematic "Povestea inimii”, și a avut deopotrivă duioșie, umor, gravitate, profunzime. A vorbit, între altele, pe calea pantomimei, despre suferințele noastre de toate zilele, fie ele mai mari sau mai mici. Cei din trupa "Con­traste” constituie un mănunchi de tineri talentați, toto­dată delicați, de o reală frumusețe sufletească.

Frumusețea oamenilor

Sau, cu alte cuvine, frumusețea întâlnirilor, fru­mu­sețea ospitalității, frumusețea împreună-petrecerii... Frumusețea oamenilor este, fără îndoială, cea mai de preț dintre toate. Asta, și pentru că ea este cea care le face posibile pe celelalte. Fără a dori să epatez, se cu­vine să remarc mai înainte de toate și mai presus de toate frumusețea păstorului celor de acolo, a Înalt­prea­sfințitului părinte mitropolit Iosif, un om de mare fi­nețe spirituală și comportamentală, de o rară delicatețe, cu o deschidere culturală oarecum rară în lumea Bi­sericii noastre de astăzi. A fost mereu în mijlocul ac­țiunii, a fost atent la fiecare participant, ca să fie mul­țumit, cinstit, pus în lumină și astfel în evi­dență. A avut un cuvânt bun pentru fiecare, un zâmbet cald și înțele­gător, o atitudine slu­jitoare și ocroti­toare. Este un mi­tropolit care știe să fie atent cu toți, să protejeze sen­si­bi­litățile fiecăruia, să-i mulțumească, să-l facă să se simtă im­portant, necesar, ocrotit. Are darul rar de a strânge oamenii împreună, într-o inimoasă îm­preună trăire, de a-i face să con-sune bine. Lu­crarea sa întru con­solidarea acestei Mitro­polii, întru crearea unei rea­le bune însoțiri a tuturor celor de acolo în aceas­tă îm­plinire a fost și rămâne una esențială. După chipul și ase­mănarea acestui păstor, întru totul mi­nu­nat, care știe să fie conducător și să conducă fără să ridice tonul, s-a alcătuit parcă întreaga echipă din jurul său, fie ei ro­mâni sau fran­cezi sau, în nu puține cazuri, provenind din familii mixte.
Cred că partea leului în ceea ce privește bunele aprecieri se cuvine părintelui Emilian Marinescu, con­si­lierul cultural al Mitropoliei, și doam­nei sale pre­otese Alexandra, care l-a secondat îndea­proape, atunci când nu a luat, adesea, chiar ea frâiele acțiunii. Părin­tele Emilian și soția sa Alexandra sunt două mulțimi unice care se intersectează rodnic, astfel încât efortu­rile lor uneori sunt una, alteori comple­men­tare.
Desigur, nu trebuie deloc uitate maicile de la Li­mours, care s-au străduit enorm pentru prepararea tuturor bunătăților necesare multelor agape. Lucrarea lor a fost cu adevărat... agapică.
Dintre mireni, l-aș menționa cu osebire pe Gheor­ghe Cârciu, un oșean de toată isprava, stâlp al Bisericii din Paria. El a dat banii pentru ca un grup destul de nu­meros de oșeni, în frunte cu primarul din Negrești-Oaș (domnul Nicolae Bura), cu directorul Muzeului Țării Oașului (domnul Remus Vârnav) să vină acolo și să îmbogățească manifestarea cu contribuția lor. Tot el a cumpărat 200 de kilograme de carne pentru micii de serbarea câmpenească, ale cărei încasări au mers în vistieria Asociației "Sfântul Nicolae”, destinată ajuto­rării de multe feluri a copiilor de români aflați în nevoi, îndeosebi medicale. Cu un cuvânt, se poate spune că în Grădina Mitropoliei de la Paris cresc flori minunate. Oameni extraordinari care stârnesc iubire, iar iubirea lor te face mai bun. Într-un fel, se poate spune că toți acești oameni, precum și alții pe care nu am apucat să-i pomenesc, sunt în ton cu genericul Festivalului pe care l-au creat, sunt oameni frumoși în dorul de frumos, căutând frumosul, promovând frumosul ca pe o cale de apropiere de Dumnezeu.
Datorită densității și intensității manifestărilor am avut impresia că am petrecut acolo mai mult timp decât a fost de fapt. Asta și pentru că frumusețea dă conținut și sens vieții. Cum menționa Înaltpreasfințitul Iosif: "Dumnezeu așteaptă de la noi frumusețe, tot ce trece prin noi, prin mâinile noastre se cuvine să fie sau să devină frumos”. Această împlinire au încercat-o toți cei prezenți la manifestarea de la Paris și Limours, fie ei organizatori sau invitați. Și în bună parte au și reușit!