Ascunsă între pădurile de pe Valea Nerei, mânăstirea "Sf. Paraschiva” (comuna Sasca Montană, jud. Caraș-Severin), fondată de renumitul doctor Pavel Chirilă, chiar pe locul copilăriei sale, este una dintre cele mai mari din Banat. Aici viețuiesc șaizeci de maici și surori, după rânduiala athonită. Viața aspră, cu trudă multă, priveghere îndelungată, rugăciune permanentă și hrană puțină, le-a transformat pe măicuțe într-un soi rar de fluturi transparenți, care când străbat aerul, împrăștie miros de flori de câmp și de smirnă. Chip al ascezei este și duhovnicul lor, părintele Teofan, un monah ascuțit în nevoințe și cu un veșnic zâmbet pe buze. Căci, deși este sever în păzirea temeiurilor de credință, părintele Teofan e mereu plin de bucurie. Foarte căutat de tineri, nu numai pentru că și sfinția sa este tânăr (are 39 de ani), ci, mai ales, pentru că știe să deschidă sufletele și să găsească leac fiecăruia, părintele Teofan a renunțat de câțiva ani să mai spovedească credincioși din afara obștii de la Nera. Însă primește oameni cu beteșuguri duhovnicești și îi ajută pe cât poate, cu un cuvânt de învățătură, cu un sfat.
Născut la Bârlad, a copilărit în munții Buzăului, la Mânzălești, unde au mers cu serviciul părinții lui, care erau profesori. Primind o educație atee în familie și la Liceul Militar din Breaza, viitorul părinte Teofan a căutat alte căi de desăvârșire spirituală decât cea ortodoxă, trecând, ca mulți alții din generația sa, prin practici orientale. După primul an la Academia Tehnică Militară din București, a abandonat cariera militară, pentru a merge la mânăstire. Spune că această decizie a fost rezultatul unui "proces al întoarcerii din ateism în biserica Dumnezeului celui Viu. Am decis să-l slujesc pe Domnul, în forma extremă a monahismului.” A fost în vizită pentru perioade mai lungi la mânăstirile Frăsinei, Sihăstria și Sihla, dar s-a așezat la Crasna, în Prahova. Acolo a fost călugărit și hirotonit. De acolo a fost trimis în Grecia, să învețe limba greacă, devenind unul dintre traducătorii români cei mai buni. O vreme a stat și la mânăstirea Vatopedu, din Sf. Munte Athos, și spune că i-a folosit mult. După întoarcerea din Grecia, acum 13 ani, a primit binecuvântare pentru a clădi, împreună cu câteva maici, mânăstirea de la Nera. Smerit și doritor de liniște, părintele Teofan acordă foarte rar interviuri. Preferă ca oamenii să-l descopere în mod direct, prin întâlnirea față către față. Totuși, a acceptat să stea de vorbă cu noi despre problemele generației tinere, care îl preocupă în chip deosebit.
"Trăim pe orizontal, nu pe vertical. Sunt două dimensiuni ale timpului, iar noi o preferăm pe aceea care merge numai la suprafața lucrurilor”
- Părinte, călugărul fuge din lume pentru a se apropia de Dumnezeu. Dar astăzi nu mai este așa de ușor să te izolezi, nici dacă te ascunzi în vârf de munte. Cum simțiți tremurul lumii în mânăstire?
- Sfântul Siluan Athonitul l-a întrebat cândva pe ucenicul său, părintele Sofronie de la Essex, cum îi merge rugăciunea. Și părintele Sofronie i-a spus: "Câteodată reușesc să uit lumea, pierd legătura fizică, și când mă adâncesc în rugăciune, uit chiar și trupul.” Și părintele Siluan i-a spus: "Dar trupul nu e tot lumea?”. Deci, dacă trupul ne este conectat total la această lume, tot ce se întâmplă în lume ne afectează. Resimțim puternic frământările lumii, chiar dacă ar fi să nu întâlnim pe nimeni luni de zile și să nu avem nici un mijloc de informare. Ecourile zbaterii continue a lumii, care aleargă fără țintă, fără să-și tragă sufletul, ajung și la noi. Și, într-o anumită măsură, ne și influențează. Cu toții ne plângem că timpul este prea scurt, că nu mai avem tihnă. Facem foarte multe într-un timp mai scurt decât înainte, dar nu reușim să împlinim în adâncurile vieții noastre ceva temeinic.
- De ce credeți că se întâmplă așa?
- Pentru că trăim pe orizontal, nu pe vertical. Sunt două dimensiuni ale timpului, iar noi o preferăm pe aceea care merge numai la suprafața lucrurilor, cu o viteză tot mai mare, dar fără nici un câștig. Pe vertical înaintezi mai greu, dar cu mai multă bucurie și mai mare liniște, căci mergi spre Domnul. Însă e foarte dificil să alegi dimensiunea verticală, pentru că ar trebui să poți să te însingurezi. Or, omul nu mai poate sta cu el însuși. Suntem învățați de mici să nu acceptăm să rămânem singuri cu noi înșine. Oriunde ne-am afla, la lucru, în mașină, acasă, la o întâlnire cu prietenii, suntem asaltați de stimuli și clișee exterioare. Ascultăm muzică, ne uităm la televizor, vorbim la telefon, facem orice, numai să rămânem "conectați” - de fapt, deconectați de la interiorul nostru și, în mare măsură, de la viața adevărată. Tot timpul avem în viața noastră un fond sonor, care produce o ieșire a omului în afara lui, nu-l lasă să se interiorizeze. Asta o spunea avva Dorotei, acum 1600 de ani: dacă vrei să vezi care sunt limitele cuiva, închide-l într-o cameră fără nimic de făcut, lasă-l acolo singur o zi, două, trei și vezi cum reacționează. Dacă acum te las fără telefon mobil, fără computer și internet, fără o carte, într-o cameră absolut goală, să vezi ce faci tu cu tine însuți. Să faci experiența aceasta de rupere de anexele care îți scot sufletul în afară și care îți subțiază, de la puterea de concentrare, până la puterea sufletească și la cea trupească. Vei vedea că intri în panică. Dacă ai puterea să stai așa o vreme și să-ți regăsești viața lăuntrică, altfel te vei ruga, altfel vei gândi și te vei comporta.
"Moștenim o fire din ce în ce mai stricată”
- Cu alte cuvinte, telefonul mobil, televizorul și internetul ne dictează un alt stil de viață: trăim mai mult în afara noastră decât înlăuntru. Care sunt consecințele?
- Cum spuneam, tendința aceasta de ieșire din noi nu e nouă. Sfinții Părinți ai Bisericii spun că e o boală care se numește "înstrăinare de la Dumnezeu”. Adică, noi am căzut din harul Domnului. Și suntem în cădere "liberă” - pun ghilimelele pentru că nu e liberă deloc, ci e robie în păcat. Cădem dintr-un hău într-un hău mai mare, dintr-un întuneric într-un întuneric și mai mare. Această degradare a ființei umane este pricinuită de mai mulți factori: de la educația greșită, până la lipsa de pastorație serioasă.
- Înstrăinați de Dumnezeu erau oamenii și acum 2000 de ani. De aceea a și venit Mântuitorul, ca să ne poată aduce acasă. Totuși, după Înviere, avem mai multe instrumente de luptă duhovnicească și mai multă putere spirituală. Am primit învățătura de credință și slujbele, martirii și sfinții, spovedania și împărtășania... De ce căderea ne este și mai mare?
- Pentru că și ispitele sunt mai mari, frate dragă. Și mai este un lucru: boala s-a cronicizat. Or, în condițiile astea nu poate fi decât mai rău. Aș zice că e mersul firesc al istoriei. Ni s-a prorocit doar că va veni sfârșitul acestei lumi. Moștenim o fire din ce în ce mai stricată, din generație în generație. Omul este ca un bulgăre de zăpadă care se mărește prin rostogolirea, generație după generație, prin păcate. Și e firesc ca omul modern să fie mai păcătos. Nu ne dăm seama de asta, decât când vedem în copiii noștri ce degradare le-am transmis. Un exemplu dintre cele mai banale. Când am ajuns la oraș, am fost foarte mirat să văd că sunt copii care li se adresează părinților cu "tu”, pentru că eu fusesem educat să-i apelez numai cu "dumneata”. Ei, și acum, copiii care se adresau cu "tu” au copii la rândul lor, iar aceștia li se adresează cu "bă”. Mâine ce va deveni acest "bă”?
- Dar nu e totul pierdut. Cel puțin la noi, românii, bisericile sunt pline, se construiesc multe schituri și mânăstiri. E vorba de o trăire autentică sau de formalism?
- Într-un bloc de zece etaje din București trăiesc peste 200 de persoane. La două, trei blocuri, o biserică ar fi deja neîncăpătoare, dacă am fi cu adevărat ortodocși. Câte biserici se ridică? Par multe, dar nu sunt. Ca să nu mai spun că și viața care se înfiripă în multe dintre parohii nu este o viață parohială în sensul propriu al cuvântului. Adică, parohia nu mai este o familie, cum ar trebui. E de citit, în acest sens, viața părintelui Constantin Sârbu, care e emblematică pentru ce a făcut din parohia de la Bariera Vergului.
"Drama tineretului de astăzi nu este că merge pe-o cale greșită, căci toate generațiile fac greșeli, ci că nu-i mai pasă”
- Sunteți un duhovnic căutat de către tineri. Care sunt problemele lor cele mai acute?
- Voi răspunde cu un cuvânt pe care l-am auzit de la Gheronda Iosif Vatopedinul, la mânăstirea Vatoped, și care m-a marcat. Și anume, că drama tineretului de astăzi nu este că merge pe-o cale greșită, căci toate generațiile fac greșeli, ci că nu-i mai pasă. Dacă îi atragi atenția unui tânăr că e în eroare, îți va răspunde: "Și ce dacă?”. Cea mai mare problemă a tinerilor de azi este lipsa de sens a vieții lor. Este o consecință a înstrăinării noastre de Dumnezeu. Omul nu știe nici de unde vine, nici încotro se îndreaptă, nici dacă are vreun rost să încerce să afle. Toate celelalte probleme decurg din lipsa de sens. Dacă tu nu știi pentru ce trăiești, cum să-ți întemeiezi o familie? De ce să faci ceva pentru celălalt? Cum să te bucuri de viață?... Durerea acestei absențe a rostului poate fi conștientizată sau nu, exprimată sau nu. Dar cu toții suferă din pricina asta. Se vede pe chipurile lor, sunt scurși de viață, mohorâți, ca drogații care s-au îmbâcsit de substanțe care să le excite simțirile sufletești și trupești și după aceea se prăbușesc într-o gaură neagră, fără speranță. Unii cer ajutor, alții nu știu cui să-l ceară, alții refuză, se închid în ei înșiși sau se lasă pradă exceselor care le dau senzația că trăiesc - în consum de droguri, de pornografie sau în second life, în rețelele sociale... Sunt cu totul ieșiți din ei înșiși și nu-și mai trăiesc, de fapt, propria viață. Asta înseamnă foarte multă suferință.
- Ce faceți, ca duhovnic, să le arătați drumul bun?
- Pot să ajut oamenii în măsura în care Domnul îi luminează pe cei care își doresc să fie convinși de ceva. Asta este una din experiențele mele dureroase ca duhovnic: ducem de multe ori o muncă titanică, cu suflete care nu-și doresc cu adevărat să se vindece. Domnul a întemeiat Biserica, în primul rând, ca loc în care omul se vindecă și pe urmă se îndumnezeiește. Ca să devenim asemeni lui Dumnezeu, așa cum suntem chemați, trebuie ca mai întâi să ne vindecăm de patimi, după cum ne arată Sfinții Părinți ai Bisericii. Eu pot să-l ajut foarte puțin pe omul care nu vrea să renunțe la patimi. Câteodată, oamenii nici nu conștientizează că sunt bolnavi sau cât de bolnavi sunt și că au nevoie de ajutor din afară. Cu toate astea, noi, preoții, suntem datori să oferim mai multe lucruri, bazate pe tradiție, din care fiecare va lua câte ceva, ce i se va potrivi, ce va putea. Ca și Mântuitorul care vine cu trupul și sângele lui, iar omul dacă vrea le primește, dacă nu, nu. Din păcate, marea majoritate a noastră, a preoților, nu ne facem datoria așa cum trebuie. Suntem deficitari pe toate planurile: filantropic, misionar, catehetic, de duhovnicie. Ce faci ca să-i aduci pe tineri la biserică? Să deschizi o discotecă, o sală de internet pe lângă biserică, un centru social? Orice ai încerca să faci este o lucrare cu două tăișuri. Unul bun, care poate să taie lanțurile cu care dracul îl trage pe om în afara Bisericii și îl face să se simtă "bine” și relativ împlinit. Cine încearcă să facă în Biserică o replică la oferta dracului, dar evident cu efect invers, riscă să cadă într-o capcană de tip protestant. Se pot face însă altele. De pildă, un centru cultural. Avem și noi unul în proiect, pe lângă mânăstire, dar numai neputințele noastre și lipsa de ajutor din afară ne-au împiedicat să-l realizăm până acum. Când spun un centru cultural, nu mă refer la unul strict ortodox, ci la unul care să-i învețe pe tineri să deprindă valorile umane profunde, general valabile, să-i învețe să fie oameni. Pe urmă, ar trebui să facem tot felul de activități care să-i pună împreună pe fetele și băieții din biserică. Tinerii noștri nu se mai cunosc în biserică, ci în cu totul alte medii, și asta se traduce îndeobște în tot felul de neînțelegeri și neîmpliniri, atunci când formează cupluri. Mi-aduc aminte că părintele Emilianos, starețul mânăstirii Simon Petras din Grecia și duhovnicul mânăstirii de maici de la Ormilia, a îngăduit ca tinerele și tinerii să meargă împreună în tabere mânăstirești, nu pentru desfrâu, ci pentru a învăța să fie împreună. La vremea aceea, duhovnicii mai tradiționaliști s-au arătat indignați de o asemenea inițiativă. Iar părintele Emilianos le-a răspuns că cel mai "rău” lucru care se poate întâmpla este ca tinerii aceia să se căsătorească, altceva nimic (râde). "Ironia sorții” face ca marea lor majoritate să fie astăzi membri ai obștilor de la Simon Petras și Ormilia. La noi, tinerii nu se mai cunosc în biserică, pentru că nu avem activități să-i punem împreună, să comunice și să dobândească valorile fundamentale ale vieții și o perspectivă creștin-ortodoxă asupra lor. Cine-i vinovat în afară de noi? Și încă o problemă. Tot ce oferă Biserica, de la sistem de educație, până la petrecerea timpului liber, de la presă la cultură, este insignifiant prin comparație cu ce oferă restul societății unui om în formare. Și atunci, acest război este unul pierdut. Asta nu înseamnă că trebuie să ne predăm.
Ca părinte, sunt obligat să-i dau copilului tot ce pot eu mai bun și, cândva, acea sămânță bună va înflori. Domnul nu a spus că toate neamurile se vor converti, ci i-a trimis pe apostoli să arunce sămânța la toate neamurile, să propovăduiască la toată făptura Evanghelia. Câți din toți cei care au auzit Cuvântul îl vor asculta și-l vor urma e o problemă care nu e a noastră.
- Părinte, ați atins multe răni în acest interviu, dar zâmbetul de pe chip nu vi s-a șters. De unde vă vine această putere? Cumva de la acei, câți vor fi fiind, care vă învăluie cu dragostea lor?
- Și de la ei. Dragostea cu care suntem înconjurați este una dintre marile bucurii pe care Domnul ni le dă din când în când, în ciuda nevredniciei noastre. Când am venit aici, la mânăstire, la început trăiam într-o sărăcie lucie. Nu foarte departe de noi, o femeie în vârstă avea un teren pe care venea să-l lucreze de la câțiva kilometri depărtare, de unde locuia, pe jos. Era un om trăit greu, muncit mult, ca țăranul român veritabil. Dar avea mereu o bucurie pe față. Într-o zi, a venit la mânăstire, și-a deschis desaga și a scos un boț de mămăligă cu brânză, pe care ni l-a dat. Era mâncarea ei, de la care se înfrânase, deși fusese toată ziua la sapă. Ne văzuse cum trăim și a considerat că avem mai multă nevoie de boțul acela de mămăligă cu brânză. Omul ăsta este emblema poporului român, care și-a rupt întotdeauna de la gură pentru cel mai în nevoie. Ăștia sunt oamenii care ne dau speranță și pe care se întemeiază binele pentru generațiile care vin. Pe oamenii bucuriei se clădește nădejdea. De astfel de oameni avem parte mereu, din mila Domnului, și nu sunt numai bătrâni, sunt și tineri, care fie au avut parte de o educație sănătoasă, fie Domnul a găsit în sufletul lor o fantă prin care a putut să-și strecoare iubirea lui și minunata Lui chemare către o viață nouă.
- Sunteți o mânăstire care se implică social, din dragoste pentru semeni. Simțiți că dragostea sfințiilor voastre este primită?
- Cred că Domnul îngăduie pentru fiecare mânăstire, ca și pentru fiecare om care vrea să-I slujească, să aibă parte și de multe mângâieri, dar și de multe împotriviri. Când apuci pe calea Domnului, mergi împotriva curentului, și atunci e normal să fii lovit. Așa a fost întotdeauna. Alții ne primesc dragostea și ne îmbrățișează, alții ne răstălmăcesc și ne judecă. Toate le ducem cu bucurie.
La Mânăstirea Nera (com. Sasca Montană, 327330, jud. Caraș-Severin) se poate ajunge pe DN 57 Oravița, spre SV (NULL km), apoi pe DJ 571 Ciuchici-Macoviște-Sasca Montană (NULL km) și, în fine, pe un drum forestier de 2 km.
Fotografiile autorului