Când se lasă seara în București

Iulian Ignat
* Răcoarea serilor de vară scoate bucureștenii din case, transformând piețele și străzile capitalei în scene pentru o sărbătoare continuă, plină de armonie și farmec. "Visul unei nopți de vară” se joacă la liber în București *

ARCUB Live Jazz Festival

Spectatorii care s-au așezat liniștiți pe scaunele albe din Piața George Enescu, crezând că după ora opt seara vor scăpa de canicula de peste zi, au avut drep­tate doar în parte. Soarele coborâse deja în spatele Pa­latului Regal, aerul devenise respirabil, însă, îndată ce acor­deonistul Emy Drăgoi a apărut alături de forma­ția sa, "Jazz Hot Club Romania”, arșița a pornit dinspre scenă. Obișnuit al cluburilor și-al sălilor din țară și din străi­nătate, în care este ovaționat de cunoscătorii jazz-ului, Emy Drăgoi a avut de astă dată un mare succes în fața unui public eterogen, pe care l-a cucerit cu virtuo­zi­tatea și cu mu­zica sa. Anume, reor­ches­trări ale unor teme clasice din jazz, tango sau fol­clor. Atmo­sfera era deja încinsă în Piața George Enescu, însă în mo­mentul în care invitatul spe­cial al serii, Marius Mihalache, a urcat pe scenă, spectacolul a explodat. Dialogul jazz-is­tic între doi maeștri - unul al acor­deonului, ce­lă­lalt al țam­ba­lului - a marcat momentul cul­minant al festivalului Arcub Live. "M-am întâlnit cu Emy în toam­na anului trecut și am de­cis să punem la cale un proiect muzical împreună”, ne-a spus Marius Mihalache după con­cert. "Facem parte din aceeași fa­milie, muzical vorbind, și când doi astfel de artiști urcă pe scenă, se înțeleg imediat, nu-i nevoie de multe repetiții, lu­cru­rile se spun direct. Ne urcăm pe scenă și cântăm. Cam la fel mi se întâmplă și când mă aflu alături de Țăndărică”. Re­ci­talul Emy Drăgoi Jazz Hot Club Romania, cu Marius Mi­halache invitat special, a avut loc în cea de-a treia seară a fes­tivalului, ce s-a întins pe par­cur­sul a cinci seri, între 20 și 24 iunie. El a debutat cu o seară dedicată muzicii blues, adusă în scenă de trupele lui Mike Go­doroja și A.G. Weinberger, și a continuat cu recitalurile celor mai bune voci ale jazz-ului actual de la noi, Luiza Zan și Teodora Ena­che. Ultimele trei seri au avut drept capete de afiș muzicieni români de jazz stabiliți peste granițe: Nicolas Simion (Austria), Lucian Ban (SUA), pianist foarte prezent, cu pro­iecte diverse, pe scenele din țară, violonistul Ale­xandru Bă­lănescu (Marea Britanie).

Noaptea institutelor culturale

"Mai vreți puțină muzică, sau dăm dru­mul la film?”, a întrebat percuționistul turc într-o ro­mână des­tul de bine vorbită. Aplau­zele publicu­lui i-au convins pe cei doi instru­mentiști să-și continue recitalul, astfel încât acordurile de baglama și de cântece tradițio­nale turcești s-au auzit și după ora unspre­zece noap­tea, în curtea Centrului Cultural Turc "Yu­nus Emre”. "A­tunci, hai să fa­cem o horă. O horă turceas­că”. O per­cuție și un instrument cu trei corzi, de atât a fost ne­voie pentru a crea o atmo­sferă orien­tală foarte plăcu­tă și pentru a incita specta­torii la dans. Manifes­ta­rea s-a înscris în cea de-a șasea edi­ție a Nopții Insti­tu­­telor Culturale, când 14 insti­tute și-au deschis porțile până mult după miezul nopții. Noaptea Insti­tutelor a în­sem­nat o nouă invi­tație pentru un traseu cultural noc­turn, pri­mită cu bucurie de tine­rii ce s-au plimbat între lo­curile manifes­tă­rilor. La mai pu­țin de o săptămâ­nă de la protes­tul papioanelor, când câteva sute de studenți și de oameni de cultură s-au adunat pentru a susține ac­tuala sa condu­cere, Institutul Cul­tural Ro­mân a fost gazda unor con­cer­te și lec­turi de poezie. Un concert de chi­tară și con­tra­bas, urmat, tot în gră­dina de vară, atât de primi­toa­re la lăsarea întunericului, de te­me muzicale din filmul "The Flin­stones”, sau "La vie en rose”, cân­tate de Jazza­ppel­la, grup în care îl regă­sim pe Zoltan Andras, solistul tru­­pei Sarmalele Reci. În interior, în sala ICR, o ex­po­ziție de foto­grafie a cehului Pavel Hroch, ce a urmărit, pe par­cursul a 300 de kilometri, si­mi­litudinile între et­niile și cul­tu­rile întâlnite de-a lun­gul Dunării. Peste drum, la doi pași, la Insti­tutul Ita­lian "Vito Grosso”, o altă ex­poziție de foto­grafie, "Ro­ma inedită”, semnată Ro­di­ca Mari­nes­cu, și un con­cert cu unul din­tre cei mai necon­venționali pia­niști ai mo­men­tului, Maurizio Mas­tri­ni. Seara s-a încheiat aici cu un omagiu adus regizo­rului Mi­che­langelo An­to­nio­ni, la 100 de ani de la naș­­terea sa. Filmul și muzica au fost principalele atrac­ții la Noap­tea Insti­tu­telor Cultu­rale. La In­sti­tutul Francez au ră­su­nat com­po­ziții de Chopin și Liszt, în interpretarea pia­nistului Ni­co­lae Dumitru, iar mai târziu s-a ținut un concert de fado, cu Maria Ră­ducanu și Sorin Terinte, în vreme ce la Institutul Cer­van­tes un alt duo, Pilar Diaz Romero și Tibe­riu Go­goanță, a susținut un recital de fla­menco.

Femei pe Mătăsari

Doamne în floarea vârstei, ce își mențin tinerețea și silueta prin sport, puștoaice entuziaste, domnișoare di­chi­site s-au adunat, toate pe tocuri înalte de 8 centi­metri, la start. Cursa ce a urmat, 250 de metri pe tocuri, în în­cu­rajările celor ce s-au strâns pe marginile străzii, a fost cea mai haioasă și mai aș­tep­tată acțiune a celei de-a doua edi­ții a evenimentului "Fe­mei pe Mă­tăsari”. Au mai fost mul­te altele, spon­tane, venite din at­mosfera re­la­xată și din inven­tivitatea celor prezenți. În urmă cu un an, o echipă tână­ră a pus la punct, de la zero, acest nou festival urban stra­dal. "Sediul aso­cia­­ției noas­tre, Be­ne­va, ce are ca motto «Să facem bine în România», este o casa veche, de pe strada Mătăsari. Când ne-am mutat aici și am dat o căutare pe internet, primele pa­gini erau pli­ne numai cu știri nega­tive”, ne spunea atunci Iulian Vă­cărean, ini­țiatorul proiectului. "Am por­­nit o serie de acțiuni cul­tural-so­cial-educaționale și, într-un an și ju­mă­­tate, da­că te uitai pe internet, primele pagini erau des­­pre aceste aspecte. Așa că ne-am zis, «hai să înfru­mu­­sețăm un pic strada». Am apelat la mulți prie­teni, am preluat ceva din celebritatea zonei și am pornit acest eveni­ment, ce pune reflectorul pe rolul fe­meii în socie­tate”. Tema de anul aces­ta a fost "Fe­meia între creație și crea­tivitate”. Timp de trei zile, între 22 și 24 iunie, strada Mătăsari a fost închisă pen­tru mașini și a avut aerul unui târg vintage, prin care s-au plimbat sute de bu­cu­reșteni. S-au pro­iectat filme de scurt metraj, s-a jucat teatru, s-au ținut atelie­re și conferințe. Serile, pe sce­na de la mijlocul străzii, au concertat Șuie Paparude, Les Ele­fants Bi­zarres, Norzeatic și Khidija, The Mono Jacks, Travka.

Salonul de fotografie

Între 21 și 24 iunie, în sala "Oaspeți” a Muzeu­lui Țăra­nului Român, s-a produs "marea întâl­nire a foto­gra­­­fiei cu cei ce o fac sau o admiră”, așa cum a fost pre­­zentată cea de-a treia ediție a Salonului de Fo­to­gra­fie. Întors după trei săptămâni petrecute în China și du­pă o expoziție la Cluj, Șerban Mestecă­nea­nu, di­rec­torul Sa­lo­nului, a pregătit și anul acesta un program atrac­tiv pen­tru amatorii de foto­grafie. Foarte intere­san­te au fost paralelele între arte: fotografie și sculp­tură (Pavel Șu­șară, în dialog cu Mi­hai Roman și cu Nicu Ilfoveanu), fotografie și teatru, o discuție cu pu­blic între regizorul Dra­goș Galgoțiu și Mihaela Marin, autoarea unei im­pre­­sionante expoziții în cadrul Salo­nului. Pre­zen­tarea Școlii de Poetică Fotografică "Fran­cisc Mraz”, discuții despre fotografia de stradă, ate­lie­­re practice pentru fotografii de nuntă, un con­cert de jazz, un spec­ta­col de improvizație și unul de dans con­tem­poran au făcut parte din progra­mul SAFO 2012. Cel mai așteptat moment al Sa­lo­nului a fost, desigur, cel al dezvăluirii nu­me­lor câș­­tigătorilor con­cur­sului, la care s-au în­scris pes­­te 150 de fo­tografi, în­su­mând 1800 de lucrări. Din­tre aces­tea, 131 de foto­gra­fii au avut onoarea de a fi prezentate pu­blicului, printate și înră­mate, ca în orice expoziție ce se res­pectă, iar merituo­sul câștigător al concursului a fost Ale­xandru Ma­rinescu, autorul fotografiei intitulate "Lucid Dreams”.

Foto: Agerpres(NULL) / Mediafax (NULL)