ARCUB Live Jazz Festival
Spectatorii care s-au așezat liniștiți pe scaunele albe din Piața George Enescu, crezând că după ora opt seara vor scăpa de canicula de peste zi, au avut dreptate doar în parte. Soarele coborâse deja în spatele Palatului Regal, aerul devenise respirabil, însă, îndată ce acordeonistul Emy Drăgoi a apărut alături de formația sa, "Jazz Hot Club Romania”, arșița a pornit dinspre scenă. Obișnuit al cluburilor și-al sălilor din țară și din străinătate, în care este ovaționat de cunoscătorii jazz-ului, Emy Drăgoi a avut de astă dată un mare succes în fața unui public eterogen, pe care l-a cucerit cu virtuozitatea și cu muzica sa. Anume, reorchestrări ale unor teme clasice din jazz, tango sau folclor. Atmosfera era deja încinsă în Piața George Enescu, însă în momentul în care invitatul special al serii, Marius Mihalache, a urcat pe scenă, spectacolul a explodat. Dialogul jazz-istic între doi maeștri - unul al acordeonului, celălalt al țambalului - a marcat momentul culminant al festivalului Arcub Live. "M-am întâlnit cu Emy în toamna anului trecut și am decis să punem la cale un proiect muzical împreună”, ne-a spus Marius Mihalache după concert. "Facem parte din aceeași familie, muzical vorbind, și când doi astfel de artiști urcă pe scenă, se înțeleg imediat, nu-i nevoie de multe repetiții, lucrurile se spun direct. Ne urcăm pe scenă și cântăm. Cam la fel mi se întâmplă și când mă aflu alături de Țăndărică”. Recitalul Emy Drăgoi Jazz Hot Club Romania, cu Marius Mihalache invitat special, a avut loc în cea de-a treia seară a festivalului, ce s-a întins pe parcursul a cinci seri, între 20 și 24 iunie. El a debutat cu o seară dedicată muzicii blues, adusă în scenă de trupele lui Mike Godoroja și A.G. Weinberger, și a continuat cu recitalurile celor mai bune voci ale jazz-ului actual de la noi, Luiza Zan și Teodora Enache. Ultimele trei seri au avut drept capete de afiș muzicieni români de jazz stabiliți peste granițe: Nicolas Simion (Austria), Lucian Ban (SUA), pianist foarte prezent, cu proiecte diverse, pe scenele din țară, violonistul Alexandru Bălănescu (Marea Britanie).
Noaptea institutelor culturale
"Mai vreți puțină muzică, sau dăm drumul la film?”, a întrebat percuționistul turc într-o română destul de bine vorbită. Aplauzele publicului i-au convins pe cei doi instrumentiști să-și continue recitalul, astfel încât acordurile de baglama și de cântece tradiționale turcești s-au auzit și după ora unsprezece noaptea, în curtea Centrului Cultural Turc "Yunus Emre”. "Atunci, hai să facem o horă. O horă turcească”. O percuție și un instrument cu trei corzi, de atât a fost nevoie pentru a crea o atmosferă orientală foarte plăcută și pentru a incita spectatorii la dans. Manifestarea s-a înscris în cea de-a șasea ediție a Nopții Institutelor Culturale, când 14 institute și-au deschis porțile până mult după miezul nopții. Noaptea Institutelor a însemnat o nouă invitație pentru un traseu cultural nocturn, primită cu bucurie de tinerii ce s-au plimbat între locurile manifestărilor. La mai puțin de o săptămână de la protestul papioanelor, când câteva sute de studenți și de oameni de cultură s-au adunat pentru a susține actuala sa conducere, Institutul Cultural Român a fost gazda unor concerte și lecturi de poezie. Un concert de chitară și contrabas, urmat, tot în grădina de vară, atât de primitoare la lăsarea întunericului, de teme muzicale din filmul "The Flinstones”, sau "La vie en rose”, cântate de Jazzappella, grup în care îl regăsim pe Zoltan Andras, solistul trupei Sarmalele Reci. În interior, în sala ICR, o expoziție de fotografie a cehului Pavel Hroch, ce a urmărit, pe parcursul a 300 de kilometri, similitudinile între etniile și culturile întâlnite de-a lungul Dunării. Peste drum, la doi pași, la Institutul Italian "Vito Grosso”, o altă expoziție de fotografie, "Roma inedită”, semnată Rodica Marinescu, și un concert cu unul dintre cei mai neconvenționali pianiști ai momentului, Maurizio Mastrini. Seara s-a încheiat aici cu un omagiu adus regizorului Michelangelo Antonioni, la 100 de ani de la nașterea sa. Filmul și muzica au fost principalele atracții la Noaptea Institutelor Culturale. La Institutul Francez au răsunat compoziții de Chopin și Liszt, în interpretarea pianistului Nicolae Dumitru, iar mai târziu s-a ținut un concert de fado, cu Maria Răducanu și Sorin Terinte, în vreme ce la Institutul Cervantes un alt duo, Pilar Diaz Romero și Tiberiu Gogoanță, a susținut un recital de flamenco.
Femei pe Mătăsari
Doamne în floarea vârstei, ce își mențin tinerețea și silueta prin sport, puștoaice entuziaste, domnișoare dichisite s-au adunat, toate pe tocuri înalte de 8 centimetri, la start. Cursa ce a urmat, 250 de metri pe tocuri, în încurajările celor ce s-au strâns pe marginile străzii, a fost cea mai haioasă și mai așteptată acțiune a celei de-a doua ediții a evenimentului "Femei pe Mătăsari”. Au mai fost multe altele, spontane, venite din atmosfera relaxată și din inventivitatea celor prezenți. În urmă cu un an, o echipă tânără a pus la punct, de la zero, acest nou festival urban stradal. "Sediul asociației noastre, Beneva, ce are ca motto «Să facem bine în România», este o casa veche, de pe strada Mătăsari. Când ne-am mutat aici și am dat o căutare pe internet, primele pagini erau pline numai cu știri negative”, ne spunea atunci Iulian Văcărean, inițiatorul proiectului. "Am pornit o serie de acțiuni cultural-social-educaționale și, într-un an și jumătate, dacă te uitai pe internet, primele pagini erau despre aceste aspecte. Așa că ne-am zis, «hai să înfrumusețăm un pic strada». Am apelat la mulți prieteni, am preluat ceva din celebritatea zonei și am pornit acest eveniment, ce pune reflectorul pe rolul femeii în societate”. Tema de anul acesta a fost "Femeia între creație și creativitate”. Timp de trei zile, între 22 și 24 iunie, strada Mătăsari a fost închisă pentru mașini și a avut aerul unui târg vintage, prin care s-au plimbat sute de bucureșteni. S-au proiectat filme de scurt metraj, s-a jucat teatru, s-au ținut ateliere și conferințe. Serile, pe scena de la mijlocul străzii, au concertat Șuie Paparude, Les Elefants Bizarres, Norzeatic și Khidija, The Mono Jacks, Travka.
Salonul de fotografie
Între 21 și 24 iunie, în sala "Oaspeți” a Muzeului Țăranului Român, s-a produs "marea întâlnire a fotografiei cu cei ce o fac sau o admiră”, așa cum a fost prezentată cea de-a treia ediție a Salonului de Fotografie. Întors după trei săptămâni petrecute în China și după o expoziție la Cluj, Șerban Mestecăneanu, directorul Salonului, a pregătit și anul acesta un program atractiv pentru amatorii de fotografie. Foarte interesante au fost paralelele între arte: fotografie și sculptură (Pavel Șușară, în dialog cu Mihai Roman și cu Nicu Ilfoveanu), fotografie și teatru, o discuție cu public între regizorul Dragoș Galgoțiu și Mihaela Marin, autoarea unei impresionante expoziții în cadrul Salonului. Prezentarea Școlii de Poetică Fotografică "Francisc Mraz”, discuții despre fotografia de stradă, ateliere practice pentru fotografii de nuntă, un concert de jazz, un spectacol de improvizație și unul de dans contemporan au făcut parte din programul SAFO 2012. Cel mai așteptat moment al Salonului a fost, desigur, cel al dezvăluirii numelor câștigătorilor concursului, la care s-au înscris peste 150 de fotografi, însumând 1800 de lucrări. Dintre acestea, 131 de fotografii au avut onoarea de a fi prezentate publicului, printate și înrămate, ca în orice expoziție ce se respectă, iar merituosul câștigător al concursului a fost Alexandru Marinescu, autorul fotografiei intitulate "Lucid Dreams”.
Foto: Agerpres(NULL) / Mediafax (NULL)