Cel mai cinstit dintre guverne

Toma Roman
"Cel mai cinstit dintre guvernele României post­co­muniste” - cum și-a denumit pre­mie­rul Ponta propriul cabinet - pornește la drum șchiopătând.

Țintele economice - principalul obiectiv al noii administrații - sunt departe de a fi atinse, corupția funcționează la aceiași parametri, dacă nu cumva este chiar mai agresivă, legislația este la fel de instabilă ca în toți anii scurși de la răsturnarea lui Cea­ușescu. Guvernul d-lui Ponta s-a încadrat perfect, încă de la început, în logica "sistemului ticăloșit”, cum a denu­mit președintele Bă­sescu ansamblul de complicități interesate ce domină ad­ministrația țării, ierarhia ei economică și socială. Sis­temul este o moștenire a comunismului, poten­țată de Ion Iliescu, prin promovarea "băieților”, securiștii și activiștii comuniști de rang secund, care - "răspândiți” în toate insti­­tuțiile statului și în toate partidele - au insta­urat "cu­metria” în spolierea avuției naționale, având doar grija ca - sub aparența unei democrații de tip occidental - "pro­fitul” să se repartizeze între ei cât mai echitabil. Tovarășii puteau fi orice, de la "genii ale Carpaților”, la "savanți de renume mondial”, de la "părinți ai națiunii”, la "strategi planetari” etc. Când Occidentul a realizat im­postura și minciuna propagandistică, reacțiile au fost pe măsură, România fiind - până la căderea comunismului - tot mai izolată pe scena europeană și a lumii în ansamblu.
Se știe cum a început "cel mai cinstit dintre guverne”. Mi­niștri incompatibili, demnitari în conflict cu Justiția, lideri suspectați de corupție și imoralitate, ce au fost sesizați imediat de (tot mai) puținele medii neaservite. Cum a reacționat premierul la dezvăluirile incendiare ale presei? Evident, înlocuind personajele incomode din perspectiva imaginii "de vitrină” (Alistar, Dumitrescu, Mang etc.) sau acceptând demisia miniștrilor aflați în con­flict de interese (Diaconu), așa cum cer cutumele guver­nărilor democratice. De ce nu s-a informat înainte de nu­mi­rea lor este o chestiune la care nu a răspuns. În schimb, imediat după aceste "scandaluri mediatice”, bazate pe fapte reale, în loc să ia măsuri pentru promovarea unor oameni curați și capabili, a încercat să blocheze instituțiile cu adevărat independente ale statului, răspunzătoare de "demascări”. Comisia de etică a Ministerului Educației a fost înlocuită, Înalta Curte de Casație și Justiție și, mai nou, Curtea Constituțională a României s-au trezit cu atribuțiile reduse (prin votul unui Parlament în care "transfugii” au dat USL-ului o majoritate confortabilă). ANI și DNA sunt, la rându-le, "obiective” ce trebuie ținute în frâu, eventual - dacă UE nu bagă de seamă - desfi­ințate. Ca nimeni să "nu miște în front”, după politi­za­rea la scară de masă a instituțiilor administrative (prin pla­sarea clientelei în posturile cheie) s-a trecut și la stâr­pirea altor structuri cu pretenții de func­țio­nare echidistantă, pre­cum ICR-ul sau TVR-ul. Institutul Cultural Ro­mân a fost subordonat Senatului, iar TVR a fost atribuită lăudătorilor de circumstanță ai premierului. De ce a ales aceste "soluții” șeful "celui mai cinstit din­tre guverne”? D-l Ponta a înțeles că orice instituție cu manifestări cât de cât autonome reprezintă o primejdie pentru Sistem. El a intuit că buna funcționare a acestuia pre­supune o coerență totală în minciună, disimulare și de­zinformare. Cum va mai putea guvernul să susțină că prin deciziile lui a redus calitatea vieții la nivelul anterior iz­bucnirii crizei econo­mi­ce globale, dacă cercetătorii și me­diile neaservite vor de­monstra că salariile și pensiile reale scad datorită inflației, șomajul crește datorită reducerii investițiilor, iar con­sumul se reduce și mai mult, din cauza urcării prețu­rilor? Cum va mai putea guvernarea USL să-și satisfacă înfometata clientelă, dacă Justiția independen­tă va ataca ră­dăcinile "groase” ale corupției, iar ONG-urile so­cietății civile vor denunța clar, fără opreliști, țesătura de re­lații care o fac posibilă? Pentru salvarea aparențelor și păstra­rea unui ambalaj nedeteriorat în fața Occidentului, a rea­lizat d-l Ponta, trebuie întărit controlul social și eli­minate pretențiile instituționale de independență. Justiția poate fi iarăși subordonată cu ajutorul unui Parlament docil, iar "criticii” pot fi aliniați prin amenințare sau co­rup­ție.
Două "cazuri” potențează intenția liderilor USL de restaurare totală a "Sistemului ticăloșit” în guvernarea țării. Cazul "sinuciderii” lui A. Năstase, fostul premier PSD-ist și pretendent la președinția României, și cazul lui V. Ponta însuși. D-l Năstase a provocat circul mediatic al propriei morți, prin gestul său lipsit de răspundere și bărbăție, datorită faptului că, în mintea sa de omnipotent reprezentant al Sistemului, acesta n-ar fi trebuit să-l abandoneze niciodată. D-l Năstase nu a acceptat nici o clipă faptul că, datorită presiunilor UE, Justiția română chiar a devenit independentă. Ca și Ceaușescu, el a crezut, până în ultimul moment, că Sistemul îl va salva, iar com­pli­citățile care l-au ținut în libertate peste opt ani de la iz­buc­nirea scandalului i-au întărit impresia aceasta. Mai com­­plicat este "cazul Ponta”. Ca demn produs al Siste­mului, d-l Ponta și-a clădit cariera pe aceeași falsificare a ima­ginii proprii, atribuindu-și prin fraudă titluri și "zorzoane” pe care nu le merita. Premierul s-a folosit de plagiat pentru teza de doctorat și alte lucrări publicate. În Occident, președinți sau mi­niștri și-au dat demisia (vezi cazul președintelui Ger­maniei, Christian Wulff) chiar și atunci când au fost doar sus­pec­tați de plagiat. D-l Ponta, care a acceptat, totuși, de­misiile miniștrilor săi plagiatori, nu se va retrage, desigur. Pre­cum mentorul său, A. Năsta­se, el nu poate crede că Legea și Codul Onoarei au valabi­li­tate egală pentru toți. Cu riscul confirmării imaginii ne­gative a românilor în Oc­ci­dent, el se va duce la Bruxelles, ca și cum nimic nu s-a întâmplat. Rușinea nu va fi ștearsă, chiar dacă va fi primit conform protocolului.