Gurasada - biserica de-o mie de ani

Cristian Curte
* În satul Gurasada, acolo unde râul Sada se întâlnește cu apele Mureșului, se află una din cele mai vechi și frumoase biserici din Transilvania. Istoria ei se împletește cu cea a localnicilor de aici, urmași ai marilor cneji, care au ținut vie flacăra neamului românesc în acest colț de țară. Arheologii cred că bisericuța de piatră are cel puțin șapte secole și că e printre cele mai vechi sfinte lăcașe din țară *

Un cimitir ca o gură de rai

Mai întâi e cimitirul. Uriaș, tălăzuit de apele ierbu­rilor înalte, sub care simți oasele strămoșilor. Se urcă pe fiece vinișor de plantă, ca să se sorească-n petalele de narcise încâl­cite printre crucile bă­trâne. N-au avut parte de prea multă lu­mină în viață. Ținutul acesta a fost răscolit de sabie și război, iar ei au trebuit să lupte continuu. Nu le-a fost ușor, dar nici nu s-au plâns. Când a fost nevoie de moar­te, au murit. Când a fost ne­voie de viață, au trăit. Acum dorm liniștiți și împăcați, ținân­du-l în brațe pe Dom­nul, așa cum și El i-a ținut la sân în timpul vieții. E atâta înviere aici, încât te crezi mai degrabă pe-o gură de rai decât într-un lăcaș al morților. Și e pace. O pace ca de înce­put de lume. Șoseaua care tună și trăs­nește e departe, în urma ta, parcă pe ceea parte de lume. Aici ești doar tu, cu­fundat între iarbă și cer.

Lăcașul

Apoi e biserica. Micu­ță, tupilată în valurile de iarbă și străjuită la drum de doi goruni uriași. Co­pacii sunt fiecare cât o cate­drală. Au crengi lungi, no­duroa­se, și o coroană cât să cu­prindă tot satul sub ea. Bisericuța e de pia­tră, iar pe creștet poartă cușmă de șiță, tăiată din lemnul go­runilor. Zidu-i durat la fel ca cel din cetățile dacilor. Piatră de râu, rostogolită din munte, dăltuită doar de apă, apoi așezată de mâini trudi­toare și legată cu un fel de mortar. Cum? Nu mai știe nimeni! Dar zidul făcut astfel e mai tare de­cât stân­cile Retezatului și poa­­te îndura orice viforni­ță. De aceea l-au și făcut. Nu numai pentru ru­gă. Nici­decum. În lăcașul Dom­nului, te poți și lupta. Și atunci, ruga se face spa­dă și îi înfricoșează pe nă­vălitori.
Merg aproape. Mângâi bolovanii bă­trâni rânduiți în perete, peste care au tre­cut veacurile. Bisericuța de la Gurasada a crescut în timp, ca un prunc, întă­rin­du-se și mărindu-se veac după veac. Pe atunci, oa­me­nii îi știau și taina, și ros­tul. O încălzeau cu ini­mile lor și îi dădeau suflet prin rugă. Astăzi... parcă ne-am răcit. Nahlapii puhoaielor barbare nu mai sunt. S-au tălăzuit de sfântul lăcaș, l-au frământat în pumnii lor negri, l-au luat pe coa­mele cailor săl­batici, ba chiar au rupt din el fărâme, dar, până la ur­mă, s-au spart și s-au risipit ca vis­colul în fața soarelui de primăvară. Acum e pace! Dar ce folos, dacă noi sun­tem mai străini de noi înși­ne, dacă nu mai știm graiul bisericii și nu-i mai purtăm glasul clopotelor către inimă, așa cum făceau străbu­nii? Și dacă acum, sfântul lăcaș îmi pare singur, părăsit în iarba mare și neostoit în durerile lui, e pentru că noi ne-am însin­gurat. De el și în­treolal­tă.
Îi trec pragul înfiorat. O ușă mică, de lemn, prinsă-n chingi de fier, te lasă să intri doar dacă te apleci. E felul ei de a chema la o sfân­tă umilință, pe care întregul lăcaș o respiră firesc. Pe zi­duri, chipuri palide de sfinți, zugrăvite cu veacuri în urmă, pe cheltuiala cră­iesei Ma­ria Tereza. A crezut ea, cră­iasa căreia i se pleca tot apusul, că țăranii din Gurasada își vor schimba legea, dacă le zugră­vește lă­cașul. Dar ei, strănepoți ai cnejilor, mândri și neple­cați, au mulțămit pentru sfinții zu­gră­viți, dar legea străbună, cea ortodoxă, nu și-au schim­bat-o. Cuminți, au scris în pi­sania pusă în fruntea bise­ricii: "Cu ajutorul Tatălui și cu îndemânarea Fiului și cu pur­cederea Duhului Sfântu s-au zugrăvit această sfântă biserică, în zilele înălțatei chesaro-crăiesii noas­tre Mariei Terezii”. Atât. Ș-apoi și-au văzut de traiul lor ca și mai înainte.

Moș Petrea

La început, nici nu l-am zărit. Stătea aplecat pe mor­mântul reavăn, căruia îi meșterea o cruce. Avea o față bătrână, bătrână, brăzdată de cute adânci, dinlăun­trul cărora îi luceau ochii vii, albaștri și sfredelitori. Un aer măreț, de împărat în zdrențe, completa figura aceasta stranie și greu de pătruns.
"Bisearica îi taaaare veche. Și gorunii la fel”, spune de parcă mi-ar fi citit întrebarea pe buze. "Îi dă pă vremea cnejilor, cum le zâc ominii p-aicea. Faini bărbați! Și viteji! Ei conduceau toate satele dă pân părțile aistea și tot ei mânau poporu-n luptă și făceau și bisearicile. Le făceau ca cetățile lu' Decebal. La fel tăt! Din pchiatră la fel, cu var la fel”. Vede că ochii îmi sclipesc curioși atunci când aud de meșteșugul tăinuit al zidarilor daci. Tărăgănează vorbele, plim­bând fiecare cuvânt înainte să-l lase să curgă liniștit spre mine. Are timp, parcă e de o veșnicie aici, în cimitirul bisericuței.
"Io știu cum o făceau. Săpau adââânc în pământ ș-apăi așăzau pchietre mari și pântre ele var cu nâsâp. Var nestins! Ș-apăi legau tăt cu drugi dă lemn până sus. Apăi aruncau păstă pchietre apă multă, multă, dă stângeau varu' dinlăuntru și ieșea un zid de nu-l fa­râmi acu' nici cu barosu. Nu mai știe nima să facă ce făceau iei. Nima!”
N-am aflat de unde era moș Petrea. Când l-am în­trebat, a tăcut luminat de o amintire din străfund. Dar eu l-am simțit a fi de aici, din cimitirul înecat de iar­bă, potopit de narcise, din lo­cul în care dorm stră­mo­șii. Viața lui e aninată acum în­tre două lumi - cea de aici și cea de dincolo. Le așează la sfat și dă sa­mă uneia de cealaltă. Parcă s-a născut bătrân, parcă e de când lumea, făcut așa, ca o poartă prin care trecu­tul se varsă în ziua de as­tăzi. Când am vrut să-l cer­cetez și să aflu de unde știe atâ­tea despre biseri­cuță, mi-a îngânat stins, abia auzit - "Dân bă­trâni”.

Cei 7 preoți și Maslul cu minuni

De la ei va fi aflat și că "pă când era bi­sear'cuța gata, vrăjmașii o prădat co­nacul cnea­zului. Ș-or fă­cut prăpăd, prăpăd. Numa' o fomeie o scăpat, da', 'nain­te d-a scă­pa, s-o jurat că de-o rămâne cu viață, își dă tăți ficiorii să hie preoți! Ș-o avut șăpte fi­ciori. Șăpte! Cân' s-o făcut ei preoți, go­runii erau mici. Pusăsă cneazu' sămânța când o-nce­put lucru' la bi­searcă. Ș-apăi ficiorii s-or legat tăți, ca, de ziua lu' mumă-sa, care cădea dă «Schimbarea la Față a Domnului», să hie tăți aci, la cimitir, și să facă Sfântu' Maslu lângă goruni, cu tăt satu'. Și d-atunci, întru pomenirea lor, așa facem și noi, în fiece an. În fiecare an să strânje tăt satu' sub goruni la slujbă. Tăt! Și vin ominii și din alte sate, și vin șapte preoți, câți ficiori avea fomeia. Și să face slujba sub gorun, pă locu' însămnat dă ei cu pchiatră”.
Mă duce să văd și eu altarul de piatră. E ridicat ca de câteva palme din iarbă, lângă trunchiul gorunului bătrân. Aici, sub cerul înalt, se strâng urmașii cnejilor de odinioară, să-și înalțe rugile străvechi dimpreună cu cei șapte preoți. Șapte... Număr din Cartea Sfântă.
"Ș-apăi multe minuni s-o-ntâmplat la Maslu' cela! Că cine are rugăciune tare și credință multă, să vinde­că d-orice boală. Maslu curăță tăt, tăt! Numa' să crezi! D-aia vin ominii dă dăparte tare, să se roaje cu noi aci, și cu cei șapte preoți”.

Nea Gheorghe Haida

Stă în casa lui, ca un boier de demult. O curte largă și o grădină în care te pierzi.E trecut de 70 de ani, dar e mai voinic și mai sprinten decât mine. Oțelit de viață și de muncă. Tot ce văd, vite, acareturi, țarină lucrată, toate-s grijite de el și de soția lui. Doi oameni care toată viața nu au cerut lumii nimic. Doar să nu-și piar­dă rânduiala, să-și păs­treze rădăcinile din ca­re s-au năs­cut. După ce ne dă "zâua bu­nă”, mie și părintelui Ovi­diu, parohul bisericu­ței, ne pof­teș­te-n tin­dă.
Se uită departe, la văzduh, când îl întreb cum era lumea odi­ni­oară, dacă era ca a­cum. "Nu! Nu era ca acu'! O fost mai cre­dincioasă, mai cu fri­că de Dum­ne­zeu. Nu erau ominii așa duș­mă­noși. Erau foorte îm­păcați. Nu se cârt­cheau unu pă' altu' ca acuma, nu s-auza să-și bată ficioru' tata, ș-alte lucruri de mi-i ru­șine să vi le spui!”. Din răs­punsul său răz­bate o tris­tețe amară. Nea Gheorghe Haida știe ce-i cu schim­bările "ais­tea”. Înțelege mersul lumii.
"Timpu-l face pă om. Tim­pu'! Or vinit comuniștii, omini fără Dumnezău, și nu i-or mai lăsat pă copchii la școală să-nvețe relijia. Pă nevastă-mea o pârât-o unu că de ce-și dușe copchiii la bisearcă. I-o spus scurt - «Cât îs în curtea mea îi duc unde vrau!». Da' altora le-o fo' frică. Or început să nu mai știe de Dumnăzău. Ceva ce io n-am pominit pă lume!”
Nea Gheorghe Haida a crescut în suferință. Când era copil, tatăl i-a murit pe front, în Rusia. A rămas acolo într-o groapă comună, iar mama s-a descurcat "cum o putut”. Adolescența și prima tinerețe le-a pe­tre­cut în lipsuri. Pentru mine e de mi­rare că acum și-amintește de anii aceia întu­necați cu nostalgie. Le regretă tihna pe care le-o dădea credința și viața rit­mată de clopote. A fost botezat în bisericuța cneazului, s-a cununat în ea, acolo merge în fiece duminică sau sărbătoare și tot acolo va fi prohodit. Tot ce-a fost mai important în viața lui s-a scurs sub cușma ei de șiță, între zidurile de piatră veche, sub privirile sfinților ațintite de veacuri spre credincioși.
"Pă vremea tinereții mele, numa' ăla era om de merjea la bisearcă și se lua. Fără popă, bărbatu' și femeia nu să fac una! Ș-apăi, dacă nu-s una, nici casa nu e una, nici co­piii, nii'ca. Să destramă tăt! Ș-apăi, noi făceam nuntă! Cu alai, d-acasă, luam mireasa și merjeam pă jos cu lu­minile aprinse până la bi­searcă. Merjeam și juma' dă ceas. Apăi, după slujbă, viniam acasă, ș-o zi ș-o noapte petrecea la mire, și altă zi ș-altă noap­te la mireasă. Ș-apăi te făceai om la casa ta. No! Da' acu', ti­ne­rii nici nu mai știu. Trăiesc așa... fără căpătâi. Lumea s-o făcut cum nu poa­te s-o mai priceapă nimeni. S-o destrămat!”

Un ban cât un mileniu

Părintele Ovidiu Stre­tean e voinic. Dacă nu ar fi părul alb, ai spune că nu-i trecut de 50 de ani. Și to­tuși, face 20 de ani de când e aici păs­tor. 20 de ani în care a săvârșit Taina Mas­lului de sub go­run. El îi adună pe cei­lalți șase pre­oți, îm­pli­nind numărul fe­­cio­rilor femeii de odi­nioa­ră. Apoi, îm­preună cu preo­ții și cre­dincioșii, să­vâr­șeș­te taina. Știe și el că rân­duiala e stră­ve­che. La fel de veche precum e și bi­serica.
Părintele îmi spu­ne cum se luptă să păs­treze sfân­tul lăcaș așa cum e, în frumu­sețea lui dintotdea­una. Cum a salvat fresca bătrână, în ur­mă cu aproape două decenii. Atunci a refăcut și ziduri, și aco­periș. Apoi au trecut anii și nu a mai putut face nimic, pentru că nimeni nu a mai vrut să-l aju­te. Îmi arată însuflețit că sub fresca marii crăie­se Maria Tereza se află o alta, cu mult mai bătrână, de la începu­turile bisericii. O frescă pe care, proba­bil, a așezat-o aici cneazul-ctitor. Câte ne-ar putea spune acele chipuri de sfinți, dacă ar fi scoase la lumină? Dar astăzi nimeni nu mai vrea să știe de cele moște­nite din bătrâni. Prețuim doar altarele noi, catedralele de oraș, pentru care suntem gata să jertfim to­tul. Jertfim chiar și bisericuțele vechi, care stau aninate de sufletul nos­tru prin ițe nevăzute, țesute prin noi de stră­buni.
Cu ani în urmă, arheologii au săpat aici. Chiar în biserică. Sub strana dreaptă. Părintele îmi spune că acolo sunt înmormântați ctitorii. Cu fală, la fel ca îm­părații. Acolo îl vor fi pus pe cneazul care s-a luptat ca acest lăcaș să fie ridicat. Arheologii nu l-au mai găsit sub lespezile reci. Poate că timpul, în curgerea lui năvalnică, îi topise oasele bătrâne. Sau poate că vrăj­mașii le risipiseră.
Au găsit în locul lui doar un ban. Un ban mâncat de vremuri, vechi de mai bine de 1200 de ani. Va fi fost pus acolo chiar de la început? Va fi făcut parte din comoara cneazului? Dacă e adevărat, atunci Gura­sada nu e numai una dintre cele mai vechi biserici ale noastre, ci este, poate, cea mai veche! Asta pentru cei care încă mai iubesc trecutul și tainele lui cele vechi. Pentru ceilalți, aici e doar un cimitir tălăzuit de valu­rile ierbii, cu o bisericuță în mijloc. Atât! În rest e tă­cerea străbunilor, care dorm dedesubt, așteptându-ne la marea întâlnire. O întâlnire în care va trebui să le spunem cum le-am rânduit moștenirea. Și lăcașele. Și ruga.

Fotografiile autorului