SÂNZIENELE

Stoenescu Adrian
* Încărcată de magie și farmec, sărbătoarea Sânzienelor, celebrată pe 24 iunie, împlinește peste 5000 de ani! Născută dintr-un străvechi cult al soarelui, ea nu și-a pierdut coloratura păgână, deși este asociată cu o mare aniversare creștină: nașterea Sfântului Ioan Botezătorul. Obiceiurile din Noaptea de Sânziene, practicate și astăzi, mai ales în Maramureș și Nordul Ardealului, dovedesc conservatorismul fantastic al tradiției românești populare, cu mult mai veche decât istoria. Ascultați frumoasa poveste a Sânzienelor, relatată de un specialist în etnografie și folclor *


Când marea preoteasă a Soarelui - tânăra împărăteasă Reskynthis - a plecat în Lumea Umbrelor, jalea soțului ei - împăratul Ion, marele preot al Lunii - a fost de nespus. Atât de mult a suferit împăratul, încât și-a lăsat palatul și sceptrul, ple­când în munți spre a se reculege - gest fără precedent în tradițiile autohtone. Acolo, spun legendele, a pogorât până în Tărâmul Celălalt, rugându-se de zei să-i redea soția. Se mai spune că ar fi reușit să o aducă până aproa­pe de Lumea Albă, dar că ar fi pierdut-o în ultima clipă. De atunci, Reskynthis a mai fost numită și Eury­dike, adică "Readusa”.
Noua mare preoteasă a Soarelui a fost aleasă Sa­lonai, sora mai mică a Eurydikei. Legea pământului ce­rea ca împăratul văduv să o ia de soție pe Salonai. Nu­mai că acesta, iluminat de o nouă lege divină, a refuzat. Tradiția mai cerea ca marele preot al Lunii să oficieze în fiecare an, cu marea preoteasă a Soarelui, hierogamia - adică "nunta sfântă”, pentru ca pământul să dea roade multe - dar împăratul a respins și această ceremonie sacră, care implica actul sexual.
Afrontul suferit de Salonai le-a mâniat în așa mă­sură pe celelalte preotese, încât acestea l-au căutat pe împăratul plecat în munți, l-au găsit și i-au tăiat capul, pe care l-au aruncat în râul ce curgea prin apropiere.
Temutele preotese mai purtau denumirile de Ama­zones ("Femei Frumoase”), Sintiana ("Femei Ferme­cate”), Zantiala ("Doamnele Soarelui”) și Mainades ("Dansatoare”). Ele și-au spălat crima îngrijindu-se de creșterea și educația copiilor mici ai lui Ion-Orpheus și Eurydike, Musaius și Maria. Ajuns împărat, Musaius, zis și D-Ion-Ysos, adică "Fiul lui Ion”, le-a reabilitat și a asigurat supraviețuirea ordinului lor sfânt, ce fusese amenințat cu desființarea de adepții lui Ion-Orpheus. Ele chiar au îmbrățișat noua lege divină pe care o pro­povăduise împăratul și au luptat pentru impunerea ei. De atunci, au fost asociate cultului marelui profet, iar sărbătoarea lor se ținea de ziua nașterii lui, la solstițiul de vară, mai ales că ele slujeau Soarelui.

"Du-te Soare, vino Lună/ Sânzienele îmbună”

De la geto-daci, Sintienele au pătruns în mitofol­clo­rul nostru sub denumirea de Sânziene, Frumoase, Mi­nu­nate, Doamne, Drăgaice etc. În "Descrierea Mol­dovei”, Dimitrie Cantemir scrie despre Ziua Sân­zie­nelor: "Acesta este numele Sfântului Ioan Botezătorul. Ei (moldovenii) cred că în ziua când se prăznuiește acest sfânt, Soarele nu-și străbate drumul său drept înainte, ci într-o linie tremurată. De aceea, toți țăranii moldoveni se scoală în acea zi înaintea zorilor și privesc cu ochi mari răsăritul Soarelui și cum ochiul nu suferă prea mult această lumină și - din pricina ei - începe să se zdruncine și să tremure, ei pun pe seama Soarelui tremurătura pe care o simt în ochi și se întorc voioși acasă, după ce au făcut această încer­care”.
De la ceremonialul alegerii marii preotese a Soa­relui, căreia tracii îi spuneau și Thraekidica ("Binecu­vântată”), au moștenit românii obiceiul numit Drăgaică. Tot în "Descrierea Moldovei”, Cantemir scrie despre această tradiție: "După cum se vede, prin ea o înțeleg pe Ceres. Căci în acea vreme a anului când încep să se coacă se­mă­năturile, toate fetele țăranilor din satele înve­cinate se adună și o aleg pe cea mai frumoasă dintre ele, căreia îi dau numele de Drăgaica. O petrec pe ogoare cu mare alai, o gătesc cu o cu­nună împletită din spice și cu multe năframe colorate și-i pun în mâini cheile de la jitnițe. Drăgaica împodo­bită în acest chip se întoarce de la câmp spre casă, cu mâinile întinse și cu năframele fluturând în vânt, de parcă ar zbura, și cu­treieră toate satele din care s-a adunat lume s-o petreacă, cântând și ju­când laolaltă cu toate to­varășele ei de joc, care o numesc foarte des sora și mai-marea lor în cân­tecele alcătuite cu des­tu­lă iscu­sință. Fetele din Moldova doresc din toată inima să aibă parte de această cins­tire sătească, deși în cânte­cele lor spun mereu, după datină, că fata care a în­tru­chipat Dră­gaica nu se poa­te mărita decât abia după trei ani”.
În ajun de Sânziene, sea­ra, se întâlnesc fetele ce vor să se mărite cu flăcăii ce doresc să se însoare. Bă­ieții fac ruguri, aprind flă­cări și le învârt în sensul mișcării Soarelui la apus, strigând:
Du-te Soare, vino Lună,
Sânzienele îmbună,
Să le crească floarea floare,
Galbenă, mirositoare;
Fetele să le adune,
Să le prindă în cunune,
Să pună la pălărie
Struțuri pentru cununie;
Boabele să le răstească,
Până-n toamnă să nuntească!

Fetele fug și culeg flori de Sânziene (Drăgaică), din care împletesc cununi. Cu aceste cununi se întorc în sat și le aruncă peste casă; dacă se agață cununile de hor­nuri, fetele se vor mărita chiar în acel an. A doua zi, în zori, ce­tele de feciori străbat satele, cu struțuri de sânziene la pălărie, în semn că au că­zut cununile de flori pe hor­nuri la casele fetelor ce îi in­tere­sează. Ei chiuie și stri­gă:
Du-te Lună, vino Soare,
Că tragem la-nsură­toare;
Cununile neursite
Zac sub hornuri azvârlite.
Până-n 'miezi, cu steagu-n frunte,
Trec feciorii după slute,
C-alde alea nedirese
Nu vor să fie mirese.

În unele locuri, regina Sân­zienelor este Drăgaica, sărbătorită tot la 24 Cireșar. Fete foarte tinere, numite Sân­ziene sau Drăgaice, o aleg crăiasă pe cea mai fru­­moasă dintre ele, care trebuie să fie și foarte har­nică. Ele se îmbracă de săr­bătoare, își pun mara­me albe pe cap și coronițe din flori numite dră­gaice sau sânziene (Galium ve­rum). La brâu, sunt încinse tot cu flori de drăgaică, iar în mâini țin spice de grâu și seceri. După ce se întorc în fugă de la câmp, flutu­rându-și maramele, la in­tra­rea în sat le așteaptă flă­căii cu ulcele cu apă și le stro­pesc. Apoi se întinde Hora Drăgaicelor, amin­tire a horei preoteselor Soa­re­lui, în care se prind nu­mai fetele ce au parti­ci­pat la datină. Uneori, Dră­gaicele plimbă hora lor pe la unele case din sat, mai ales la casele pluga­rilor vrednici.
Cântecul Drăgaicelor este acesta:
Hai, Drăgaică, să sărim,
Să sărim, să răsărim,
Că știi iarna ce pățim,
Cu mălai din râșnicioară,
Cu pește din undicioară...
Mi-au venit Drăgaicele
Să reteze spicele;
Drăgăicoiul - drugile.
Drăgaicele mititele
Au plecat la floricele,
Îmbrăcate în boșcele -
Mor băieții după ele...
Mi-a venit vara bogată
Cu tichii de la copii,
Cu mărgele de la fete,
Cu brățări de la neveste.
Iată și Cântecul Sân­zie­ne­lor de la Stroiești, jude­țul Gorj:
Iană, Iană-Sânziană,
Ț-oi face pomană,
Să dai ploaie fără mană;
Holda să rodească,
Să se veselească,
Porumbul să crească!
Rod cu mâna pun,
Îl strâng de pe drum;
Tot porumbul meu
Rodi-l-ar Dumnezeu,
Fir pe fir să apuce,
Drugile să-ncurce;
Peste locul tot,
Drugile di-un cot!
Iană-Sânziană,
Ferește-l de mană
Și de uscătură
Și de udătură,
Căci și eu la toamnă,
Ț-oi da turtă caldă,
Cu sita cernută,
De jar curățită,
Cu spuză-nvelită.


În noaptea de Sânziene, se spune că înflorește feri­ga, a cărei floare strălucitoare se păstrează pentru vrăji, descântece și leacuri.
Foto Ernest Bernea (NULL)