ANGELICA STOICAN - "Nu pot să trăiesc fără să văd cum răsare soarele la Crucea Albă”

Corina Pavel
- Doamnă Angelica Stoican, am cunoscut satul dvs. natal, Prejna, cu mai mulți ani în urmă. Era un în­ceput de vară, ca acum, și în fiecare ogradă erau ri­si­pite coșuri mari cu cireșe, pe munți stăteau agățate stânele de oi, iar pe plaiuri, la asfin­țit, răsunau doi­nele de dragoste ale unui bătrân rap­sod, Moșu Ionu. S-a mai păstrat ceva din raiul de la poa­lele Mun­ților Mehedinți?

- Oamenii de la noi, din zona de mun­te, își mai păstrează încă rostul cel vechi: credința în Dumnezeu și în dragul de muncă. Nu s-au "poluat” cu alte apu­cături străine de rostul lor de veacuri. Iar unul din lucrurile aces­tea rămase ne­schim­bate este că își țin oile și pământul și asta îi ține le­gați cumva de tradiție. Mai vor­besc, une­ori, la sfârșitul zilei, la un pahar de vorbă, despre politică... și nu sunt foar­te mulțumiți de cum dreg lucru­ri­le politicienii de la București. Dar nu-i cuprinde deznădejdea pentru asta, ca pe cei de la oraș, pentru că ei cred în politi­ca muncii. Aceea cinsti­tă, a fiecăruia la lo­cul lui, acolo unde-și face datoria. Nu aș­­teaptă ajutoare sociale ori pentru agri­cultură, nu prea înțeleg ei cum vine asta. Dacă ești bun de muncă și dacă ai bucata ta de pământ, ce ajutor îți mai trebuie? La noi, în mun­te, n-a fost colectiv nici pe vre­mea comunismu­lui, deci mo­ne­da de schimb a fost în­tot­deauna munca, hărnicia, fala în­tre gos­podari. Iar dacă nu mai ești bun de muncă, te-au ajuns bătrâ­ne­țile și neputințele, familia, copiii și nepoții îngri­jesc de tine, la rândul lor, răs­plă­tindu-ți truda de a-i fi cres­cut și sfătuit pentru viață. Așa că la noi există încă respectul pentru mun­­că, pentru părinți, pentru "ăi bătârni”, ca stâlpi ai familiei, ai comunității. Moșu Ionu s-a dus Dincolo, dar cân­te­cele lui nu s-au stins peste sat, mai sunt ti­neri care le-au preluat și le cântă cu ace­lași drag.

- Primăvara asta a fost dar­nică în ploi. Se anunță o recol­tă mănoasă?

- Uitându-mă peste plaiuri, văd că ploile primăverii au făcut bine pământului, natura e darni­că, câmpurile-s verzi, grâul dă să coacă, pădurile-s frumoase, dese, cu un aer curat de te îmba­tă, pomii sunt plini de roadă, cireșele au dat în pârg și așteaptă, printre frunze, chipuri de copii să li se așeze la urechi. Dar, cu tristețe am observat că parcă nu mai sunt așa mulți co­pii prin sate, cum erau în copilăria mea, să-i vezi pe dea­luri cu câr­dul, la cules de flori, ori de ciuperci la marginea pădurii, să le auzi chiotele pe ulițe, la joacă. Ademenirile orașu­lui ajung și la sat. Televizorul, inter­ne­tul... Bune și ele, dar parcă mai bună era copilăria petrecută în libertatea naturii. Te pregătea altfel pentru viață.

- Vorbeați de ciobani. E o bucurie să afli că cea mai veche îndeletnicire a românilor, păstoritul, dăi­nuiește de mii de ani.

- Într-adevăr, vara, munții noștri sunt plini de stâne, iar acolo lucrurile se petrec de mii de ani la fel. Fratele meu, care a rămas în sat, să îngrijească de gospodăria pă­rinților, urcă muntele în fiecare primăvară cu oile și mereu mă cheamă: "Hai, soru-mea, să tce duc la mun­tce, la stână!”. Și eu abia aștept, că îmi e drag să urc sus la munte, îmi plac locurile, că le știu din copi­lărie, cât le-am bătut, de micuță, cu pasul ori călare, tri­mi­să de mama cu de-ale gurii pentru ciobani. Am petre­cut multe zile la stână și mă bucur că rânduiala din co­pi­lăria mea se păstrează și acum. Ciobanii se trezesc dis-de-dimineața, când se crapă de ziuă, mulg oile și le rân­duie, că au multe, ca la 300-400 de oi la o stână. Apoi strecoară laptele și-l pun la închegat, iar baciul ține socoteala cui îi e de rând să-i dea brânza. Tot el ține și loc de gazdă și pune și face o mămăligă mare, pe care o servește ciobanilor cu ouă, brânză și lapte, drept "fruș­tiuc” (micul dejun, cuvânt preluat din limba germană, că noi am fost sub Imperiul austro-ungar). După fruș­tiuc, ciobanii iau oile și pleacă pe munte, la pășunat. La prânzul ăl mare, de amiază, le dau la umbră și mănâncă și ei ce le-a făcut baciul: fasole la ceaun ori mâncare de cartofi cu carne afu­mată, cu ceapă proas­pă­tă, zdrobită cu pum­nul și presărată cu sare grunjoasă. Conacele noas­tre pentru vite sunt la Cotul Șiunghii, acolo le du­cem când le cobo­râm de la munte, aco­lo-s locurile noas­­tre, de acolo vedem toată Po­iana Iliei, Madvedu, Ploștinioarele, toată fața muntelui... Iar în partea din­spre Baia de Aramă, la Rumâni și Rumâ­niori, mai avem, iarăși, loc de fâneață și postață pentru bu­cate, grâu, po­rumb. Frate-meu e a­cum "ba­ciul ăl ma­re” și a mers din primăvară, devreme, să vadă pajiș­tile cum îs și să facă re­pa­rații la țarcuri, la strun­gă, la coli­bă. Ca atunci când urcă oile, pe la în­ceput de mai, toa­te să fie gata, în bună rânduială, și să țină gos­­podăria asta până toam­na, de Sân' Du­­mitru, când co­­boa­ră cu turme­le din munți. Mă bu­cură că mehe­din­țenii mei nu și-au lăsat ciobănia și nu și-au vân­dut oile. Și mă bucur și mai mult când, mer­gând la câte-un spectacol prin țară, văd că lu­mea le­gată de munte și de păs­torit nu ține cont de criză, nu se lasă în deznădejde, ba chiar s-a pus și mai mult pe treabă.

- La câmpie, lumea se des­parte mai ușor de îndeletniciri vechi, și odată cu ele, se pierde și tradiția satului românesc.

- Lumea din partea de câm­pie e mai dezrădăcinată, renun­ță parcă prea ușor la bu­cata de pă­mânt, vânzând-o pe câțiva ar­ginți străinilor. Vin și aci, la noi, ca să cum­pere, ba pământ ro­ditor, ba păduri. Nu iau, ce-i drept, cu japca, precum năvăli­torii barbari vitele și stu­pii, dar ne păcălesc și ne iau pă­mântul de sub tălpi, pentru te miri ce. Păcat că unii s-au încre­zut în ei, și le-au înstrăinat. Al­ții, însă, cei mai mulți, dintr-un senti­ment al datoriei față de ge­ne­rațiile viitoare, dar și din onoa­re în fața comunității, l-au ținut, chiar dacă asta a însemnat un sacrificiu pentru întreaga fa­milie. Eu le spun, de fiecare dată când merg cu concertele mele prin sate, să nu mai vândă nici o palmă de pământ străi­nilor, să-l țină cu orice preț și să nu se dezlege de locurile lor, ca să plece pe aiurea și să rămână pe-acolo. Locul naș­terii și biserica unde au fost botezați să le rămână sfinte, pe oriun­de i-ar duce viața. Pu­terea omului vine din pământul pe care s-a născut și din apa pe care a băut-o întâia oară.

- Nici dvs. n-ați rămas prin străi­nă­tate, deși ocaziile nu v-au lipsit.

- Aș fi rămas și eu în lumea largă, dar n-am putut, că sunt legată de-aci. Sunt foar­te interesată de ceea ce se în­tâmplă în lume, am fost cu cântecul pes­te tot, am vă­zut, mi-a plăcut, dar m-am întors, pentru că n-am pu­tut trăi fără să văd cum răsare soarele la mine, acolo, în vârful muntelui, la Crucea Albă. Și-mi place să tră­iesc între oamenii mei, mehedințenii mei aspri la fire și moi la vorbă, să merg la "nedgeile”, la horele ori la hra­­murile lor prin sate, să le când doinele noastre și să-i văd că le stâm­păr inima și-ncep a lăcrima. Mai stau de vorbă cu ei, și văd că bătrânii sunt supărați pe tele­viziu­nile aces­tea comerciale, care au întrecut cu mult li­mita dintre divertisment și dezmățare și smintesc tine­retul. Ies și vorbesc la televiziune oameni de care și ogra­da lor s-ar rușina de ceea ce spun, darmite o țară întreagă.

- Știu că aveți pe masa de lucru volumul doi al căr­ții dvs., "Rădăcini și ravenic”. De ce ați găsit nece­sar să continuați acest demers?

- După o viață închinată folclorului mehedințean, la vârsta de 60 de ani pe care am împlinit-o cu voia lui Dumnezeu, mă gândesc că timpul nu mă așteaptă și că trebuie să se cunoască ceva în urma mea. Ceva mai mult decât am făcut deja, slujind scenei, sau crescând uce­nici într-ale cântecului (grupul "Izverna”, de care mă ocup de ani buni). Am convingerea că rezultatele trudei mele scrise vor conta pentru cei ce vor urma după noi - specialiști în folclor sau simpli curioși să înțeleagă care le sunt rădăcinile. Iar la îndemnul unor specialiști (re­putatul etnomuzicolog Emilia Comișel, Dumnezeu s-o odihnească, cea care mi-a in­spi­rat acest demers și mi-a su­per­vizat până a murit primul vo­lum), am găsit de cuviință să tra­duc primul volum al cărții "Ră­dăcini și ravenic” în limbile fran­ceză și engleză. Și să le adaug un CD cu melodii demon­strative ale teo­riilor susținute în volum, și un DVD cu filmări de-ale mele, cu rapsozi bă­trâni din Mehedinți și locuri mi­nu­nate de la noi, vetre vechi de tradi­ție. În paralel, lu­crez la volu­mul doi al culege­rii, pe ca­re o voi com­ple­­ta cu un capitol spe­cial, pri­vind cân­te­cele și dati­ni­le culese din Ti­mo­cul sârbesc. De ce am gă­sit ne­ce­sar a­cest capi­tol? Pen­tru a ară­ta unitatea noas­tră ca neam, re­ie­șită din simi­li­tu­dinea între cânte­cele și obiceiurile noas­tre de din­co­lo și de dincoace de Du­năre. Ba­lade, le­gen­­de, obi­ceiuri, care au cir­­culat ne­în­gră­dit, în gura tuturor vorbi­to­rilor de lim­bă româ­nă. Și dacă Dum­­nezeu mi-a pus un pic de lu­mi­nă în minte și în ini­mă, ca să înțeleg și să prind drag de lu­cru­rile aces­tea, de aceea am cre­zut că ar fi fost păcat să nu le culeg și să nu le las într-o car­te. Ti­mocenii, de care mă leagă o dra­gos­te veche, din anii '70, sunt și ei bucuroși de de­mer­sul meu, și mă susțin din răsputeri, ca pe un prieten drag. Drept mulțu­mire față de îngăduința lor și a lui Dumnezeu, am pus în gând să merg cu daruri speciale și la biserica de la Ma­lainița, din Serbia, unica unde se slujește în limba ro­mâ­nă, prin strădania și neîn­fricarea în fața autorită­ților a preotului care a con­struit-o, Ale­xandru Boian. Am să duc acolo și un cos­tum din cele mai fru­moase exis­ten­te în colecția mea, o scoarță veche și cărți în limba română. Merg des în Timocul sârbesc, din dragoste cu­rată, de frate, ca să-i încurajez prin cân­tec și prin vorbe pornite din inimă să-și păstreze cu ori­ce preț identitatea lor de români ("vlasci rumâni”, cum zic ei). Un alt pro­iect drag, pe care vreau să-l materiali­zez cât mai cu­rând, este legat de înregistrarea, într-o formulă de taraf tradi­țional, a unui fond de 50-60 de me­lo­dii vechi, cu­lese de mine de la ultimii rapsozi me­hedințeni ai anilor '70. Și care așteaptă de mult să ajun­gă la urechile as­cultă­torilor. Dar dorința mea, ca orice lucru legat de artă în țara noastră, depinde, pentru a se împlini, de fondurile doritorilor să susțină folclorul autentic.