Cu diafragma pe microfon
- Sunteți una din vocile foarte cunoscute ale postului național de radio. Cum vă simțiți după atâția ani de jurnalism "pe unde”?
- Mă simt exact ca la începuturile mele, în această minunată instituție. Vin cu la fel de mare drag în fiecare dimineață și am aceleași emoții când se aprinde becul on air. Am aceeași bucurie de a face radio, deși acum o fac indirect, prin cei tineri, de pe poziția de manager. Chiar dacă am încărunțit, nu m-a încărunțit radioul. Și în orice clipă, dacă aș avea posibilitatea, aș ridica din temelii un radio nou și proaspăt.
- Vă mai amintiți prima zi la radio?
- A fost așa: printr-o întâmplare a destinului, am aflat că radioul, rămas fără nemți, scoate la concurs posturi în redacția de limbă germană. Pe vremurile acelea, nemții plecau din România, într-un adevărat exod. M-am prezentat deci la concurs. Și, intrând prin strada Temișana, am nimerit într-un moment în care, în holul radioului, Orchestra Națională Radio făcea o repetiție generală. Venită dintr-un mediu aspru, bărbătesc - predasem engleza în aviație -, m-am trezit dintr-o dată printre doamne îmbrăcate splendid, în bluze de mătase de culoarea untului și cu fuste lungi, de tafta, și printre domni în frac, care fumau pipă. Mirosul acela de tutun, parfumurile de damă, holul căptușit cu lemnărie lustruită... toate îmi spuneau că intru într-o lume care nu e a mea, o lume care îmi plăcea și pe care mi-o doream. Intrasem într-un mediu foarte... feminin. De aceea îmi place să spun că Radiodifuziunea Română e o mare doamnă. La examen, una din cele mai dificile probe a fost faimoasa cabină 14, care există și azi, unde trebuia să mă așez la microfon și să fac, din imaginație, primele 12 minute dintr-o emisiune de tineret în limba germană. Nu mai știu ce am vorbit. Îmi aduc însă aminte că îmi bătea inima atât de tare, încât o auzeam în urechi, nu din interior, ci din exterior, fiindcă acustica acestei cabine e perfectă. Am avut cele mai mari emoții din viața mea. O emoție teribilă și plăcută în același timp. Și acum, când văd becul roșu, mi se strânge inima de bucurie și mi se așază parcă diafragma pe microfon.
- Ați lucrat, de-a lungul carierei, în aproape toate genurile de radio. Dintre toate care v-a rămas la inimă?
- Reportajul! Vreo trei ani de zile, cât am lucrat la redacția de limbă germană, am bătut țara, cu prioritate în comunitățile săsești sau mixte. Am cunoscut oameni și locuri extraordinare. Reportajul mi se pare piatra de încercare a oricărui jurnalist. Știrea e știre, iei un fapt, îl pui în cuvinte, îl dai mai departe. Dacă un radio program îți solicită inteligența și viteza de reacție, reportajul pune la lucru imaginația și dragostea de a vorbi cu oamenii. De reportaj nu te poți plictisi, pentru că se face cu inima. Dacă nu te apropii cu dragoste de subiect, nu poți face nimic.
"Nu manipulăm pe nimeni”
- Cum vă explicați că în ciuda schimbărilor pe care le-au adus ultimii 20 de ani, Radio România e încă în preferințele românilor de peste tot?
- Radio România e o corporație care include mai multe posturi de radio. Dar e adevărat, avem public fidel pentru fiecare. Sunt, de pildă, oameni care ascultă cu mare drag Antena Satelor, pentru muzica autentică de acolo. O parte a publicului, obosită de politică, de zgomotul televiziunilor, se îndreaptă spre oferta Culturalului, adică spre valoare de profunzime. Noi, la România Actualități, cărăm oarecum poverile zilei: trebuie să acoperim actualitatea zilnică 24 de ore din 24. Asta nu ne permite să ne așezăm și să intrăm foarte mult în emisiuni de profunzime sau să abordăm formate dedicate sufletului și inimii. Dacă oamenii ne îndrăgesc e pentru că nu manipulăm pe nimeni. O spun chiar ei în sondajele de opinie: facem un jurnalism responsabil, nu facem mercenariat de presă, suntem onești în felul în care le prezentăm informația, iar oferta e diversificată. E adevărat că noi ne permitem să facem și reportaj, și documentare, deci lucruri mai costisitoare, care iau timp mai mult, pe care alte posturi, presate de cerințele comerciale și de rating, nu și le permit. E importantă audiența și pentru noi, dar nu alergăm cu limba scoasă după senzaționalul care face rating.
Domnul care și-a pierdut pălăria
- Cum știți ce așteptări au oamenii? De unde vă luați temperatura publicului?
- În mod normal, se lucrează cu instrumente științifice, cu sondaje cantitative, privitoare la valurile de audiență. În funcție de banii pe care îi are radioul, se mai fac și studii calitative, care sunt mult mai interesante. Vă dau un exemplu. Acum patru ani, am făcut o campanie foarte frumoasă de popularizare, care ne-a ridicat audiența cu două procente. Pe atunci, sondajele arătau că oamenii ne aseamănă unui domn în costum cenușiu cu pălărie, de 55 de ani sau mai bine, care își plimbă câinele în lipsa altor obligații și care e foarte preocupat de cultura lui generală. Ultimele sondaje arată însă diferit. Am întinerit în ochii publicului cu zece ani. Domnul acela are 45 de ani acum, e stilat, se îmbracă tot la costum, dar costumul nu mai e cenușiu. Și nici nu mai poartă pălărie. Nu-și mai plimbă câinele visând la tot felul de lucruri, ci e un om activ, care se mișcă în mediul urban cu ușurință. E un pic trecut, dar e la fel de seducător ca Robert de Niro (râde). Însă dincolo de toate sondajele acestea, cu timpul, dezvolți pur și simplu un feeling. Un simț special care îți spune ce vor oamenii.
- O intuiție, un fler...
- Exact. Revista Formula As și Radio România Actualități sunt produse cu un public tradițional, care ne iubește și care nu renunță la noi indiferent ce tentații sunt pe piață. Au în comun acest jurnalism făcut cu inima. E un dialog cu publicul, de la inimă la inimă. Or, de regulă, pe piața media, dialogul e de la minte la minte. S-ar putea să mai existe însă și o altă explicație - știu că unii vor zâmbi. Se poate întâmpla să nimerești pe planul pe care Dumnezeu îl are cu tine. Dacă planul lui este ca tu să transmiți cuvântul unor generații, vei avea și flerul de care vorbeam. Vei avea intuiția, acel ceva care vine de Sus. Uite, eu am visat toată facultatea să mă fac profesoară de engleză la clasa a 12-a. Și am ajuns la radio. Cred că destinul m-a purtat acolo unde a trebuit, acolo unde a fost nevoie de mine.
La cârma unui vis
- Sunteți o persoană foarte credincioasă. Se împacă asta cu poziția de conducere pe care o aveți, cu nevoia de a ține ferm cârma unei instituții?
- Nu sunt la cârma unei instituții, sunt la cârma unui vis. Și nu sunt adepta durității. În dosul unei idei jurnalistice sunt oamenii cu care o pui în aplicare. Or, dacă nu reușești să motivezi oamenii aceștia, să-i armonizezi astfel încât să lucreze cu plăcere, de dragul ideii și bine împreună, poți să le dai salarii de zece ori mai mari, că nu rezolvi nimic. Cu duritate și asprime, omul își va face strict datoria, nu va pune nimic de la el, nici un pic de pasiune. Noi lucrăm aici cu drag și entuziasm, dar repet, nu e meritul meu, e de undeva de Sus. Și nici rezultatele nu sunt ale mele, ci ale unei echipe, ale unor oameni care iubesc radioul, care nu se plictisesc de el și fac meseria asta cu tragere de inimă.
- Cum e generația care vine din urmă? Îi pregătește Facultatea de jurnalism suficient de bine?
- E o generație superbă. Tinerii noștri au talanții de la Dumnezeu, dar școlile de jurnalism nu-i ajută să-i înmulțească. Lipsește din facultățile de jurnalism practica de presă. Profesorii se axează prea mult pe teorie. La ce folosește să știi că există întrebări deschise sau închise? Când stai pe teren, în fața interlocutorului, e vorba de fler, de inteligență, de intuiție. Acolo funcționează inima, felul în care te deschizi către el. Pe de altă parte, convingerea mea e că un bun jurnalist nu trebuie să fie neapărat absolvent de jurnalistică. Am întâlnit mulți tineri în radio, foarte buni jurnaliști, cu talent real pentru comunicare. Unii au terminat Geologie, alții Istorie. Eu însămi am terminat Engleză-Germană, la Cluj.
Oltenia tatălui, Ardealul mamei
- Undeva, la începuturile biografiei dvs, se află Școala Germană, făcută la Sibiu, orașul în care ați copilărit. Contează în reușita unei femei modelul familiei, educația și primii ani de-acasă?
- Contează foarte mult în viața unui om dacă în copilărie e iubit. Iubit, nu răsfățat. Dacă ești iubit, vei fi la rândul tău un om generos, un extrovertit care va dărui altora. Apoi, contează foarte mult să ți se dezvolte imaginația și capacitatea lingvistică. Eu am avut o copilărie frumoasă, în care ai mei au avut grijă de toate lucrurile astea. Tata mă purta prin păduri, mă învăța copacii, frunzele și florile. Mama îmi citea povești care mi-au dezvoltat imaginația. Peste astea, s-au așezat însă primele patru clase de școală germană, în care învățătoarea noastră ne-a dresat așa de bine în ce privește ordinea și respectul pentru natură că, dacă ieșeam la iarbă verde, în Dumbravă, nici măcar un chibrit pitit în iarbă n-avea voie să rămână în urmă. Și mai contează enorm de mult să fii liber și să-ți trăiești copilăria așa cum trebuie: să zburzi în aer liber și să te joci cu alți copii de vârsta ta, indiferent de originea socială sau de înțelegerea dintre părinți. Eu mi-am petrecut verile la bunici, în două zone ale țării diferite. Pe de-o parte, Oltenia tatălui - cu sărăcia, praful de pe drum, oamenii veseli, mirosul de salcâm și pâinea făcută de bunica în țăst (acel cuptor de lut moștenit de la strămoșii noștri daci). Pe de altă parte, Ardealul mamei, unde se gătea con-sistent, cu valuri de smântână, unde hoinăream până târziu pe dealuri cu copiii satului și unde trăiam aproape de animale. Eu dormeam, de exemplu, în gâtul vacii. Îmi puneam capul și umărul în pielea ei de pe gât când se așeza la rumegat, și acolo adormeam.
- Mai simțiți aceeași emoție când vă întoarceți "acasă”?
-Merg des acolo. E un oraș superb Sibiul. A rămas amprentat de anul 2007, în care a fost capitală europeană și continuă să se dezvolte frumos, în aceeași direcție. În schimb, lumea satului din copilărie n-o mai regăsesc. Valorile au fost înlocuite și frumusețea sufletească a țăranului s-a pierdut. Noi, românii, eram un popor foarte cald. Alta era structura sufletească a românului pe vremuri. Nu degeaba atâția străini s-au îndrăgostit de Maramureș sau de Obcinele Bucovinei. Nu de locurile alea se îndrăgosteau, că locuri frumoase aveau și ei. Ci de restul ăsta de suflet românesc, de comunicarea noastră afectivă extraordinară, care la ei s-a pierdut. Ceva cumplit s-a întâmplat în ultimele decenii. Ne închinăm la zeul ban și ne dorim lucruri de care nu avem nevoie. Uităm lucrul cel mai simplu, care ne poate salva: învățătura fundamentală a lui Hristos, de a ne iubi aproapele ca pe noi înșine.
- Credința e tot o moștenire din copilărie?
- Ea vine, vine de undeva, nu știu de unde vine. E lucrarea lui Dumnezeu cu fiecare om. Dar e adevărat că în satul bunicilor mei exista o rânduială, preotul era foarte important, era coloana vertebrală a întregii comunități.
- Cum funcționați? Ce vă dă motivație să duceți mai departe ce ați început?
- Valorile mele sunt cele tradiționale românești. Pe român l-au ținut întotdeauna drept credința strămoșească, bunătatea sufletească și un anumit gen de smerenie care l-a făcut să nu jefuiască habitatul pe care i l-a dăruit Dumnezeu. Și-a luat din pădure numai atâta lemn cât să-și facă o căsuță mică și frumoasă și s-o încălzească pe timp de iarnă. După valorile astea mă ghidez și eu și mă întristează că lipsește în România o școală care să te învețe să ții aproape de structura ta românească.
- O școală a moralității?
- Da! Sunt de acord cu reformele care modernizează metodele de învățământ. Dar nu cu dispariția formării omului în sfera acelor valori morale care îl țin drept. Cum spunea părintele Arsenie Boca, "în mintea strâmbă, și gândul drept se strâmbă”.
Bucuria uriașă a vorbitului
- Radioul e o meserie de umbră. Nu v-a lipsit, în acești 30 de ani, vizibilitatea? Nu v-a bătut gândul să faceți, de pildă, televiziune?
- În viață întâlnești diverse căsnicii, unele durează pe veci. Pur și simplu, nu mi-am imaginat că e posibil, inima mea n-a simțit nevoia să meargă în altă parte. Nici o secundă nu m-am gândit să schimb un radio pe alt radio sau radioul pe televiziune. E foarte bine că lumea nu te cunoaște. Asta e plata pentru această superbă profesie, în care fiecare zi e altfel, în care nu te plictisești niciodată. Bucuria asta uriașă de a vorbi omului de la microfon, bucuria de a putea lăsa câte o sămânță într-o inimă, care apoi să rodească, trebuie să se plătească cu ceva. Iar plata e tocmai efemeritatea ei, e dispariția în eter a vocii, odată ce emisia s-a încheiat.
- Ce se ascunde însă dincolo de voce?
- Un om pe care îmi place să-l compar cu tradiționalul animal de încredere al țăranului român: bivolul (râde). Ziua mea începe la 8.30 și se încheie foarte târziu. În orice împrejurare, trag carul, sunt aici. E și-un pic de muncă de jertfă. Mă întâlnesc foarte rar cu prietenii buni, am unii pe care nu i-am văzut de un an. Dar o să recuperez, din iulie încolo. Am o micuță familie și foarte puțin timp în care să mă ocup de ea. Am un băiat, e mare, e pe picioarele lui, are 30 de ani și e jurnalist de radio. Pasiunea s-a moștenit în familie! Și-mi pare rău că n-am avut suficient timp, când era mic, să stau lângă el, așa cum au stat lângă mine ai mei.
- I-ați predat ștafeta și profesional sau l-ați lăsat să învețe pe cont propriu?
- L-am lăsat să se îndrăgostească singur de radio. În meseria asta trebuie să ai stilul tău personal. Totul depinde de structura ta interioară, de comunicarea cu ceilalți. Nu poți modela omul după chipul și după asemănarea ta. Eu am avut libertate, i-am lăsat-o și lui.
- Mai aveți doar câteva luni până la retragerea la pensie. Ce planuri aveți pe mai departe?
- Mai e doar puțin până pe 23 iulie 2012, dar nu am nici un plan. Bănuiesc că are Dumnezeu un plan cu mine. O să-mi fie foarte dor de radio, dar cred că sunt multe alte lucruri pe care aș putea să le fac mai departe. Îmi place presa scrisă, dar nu cea în format electronic, și îmi place catedra. Mi-ar plăcea să predau într-o școală în care încă se mai formează copii.