Biserica de lângă zidul cu trandafiri

Sorin Preda
Sfinții de lângă noi

Din prima clipă prinzi drag de ea. Ai vrea să o iei în brațe, să o aperi cumva de toată zar­va și agitația urbană din jur. Retrasă la adă­postul unui zid plin de iederă și de trandafiri urcă­tori, biserica Sapiența tace și se roagă. Abia îi auzi respi­rația. Parcă și acum se teme, amintindu-și de lungile zile de cumpănă de dinainte de 1990, când buldozerele așteptau la poartă ordi­nul de demolare, iar credincioșii plân­geau, cerând Domnului milă și iertare, pentru lăcașul lor modest, dar istoric, construit de fiica lui Con­stantin Brâncoveanu, doamna Safta, dimpreună cu marea familie a boie­rilor Cretzulești.
Sapiența sau "Sfânta Înțelep­ciune" este o biserică minusculă, de buzunar; o biserică discretă, fără turle, clo­potniță sau pridvor. Dacă te afli prin zonă și nu ești cu adevărat atent, poți foarte bine să treci pe lângă ea și să n-o vezi cum stă pitită printre flori și un rând de case vechi, cu etaj, marchiză și geamlâc. Stă și așteaptă vremuri mai bune, pe locul unde Podul Izvor se întâl­nește cu dea­lul Uranus, celebrul deal al Bu­cureștiului in­terbelic, martirizat de co­muniști pentru a face loc unui gând imens și urât: Casa Poporului.

Bețișorul lui Dumnezeu

În fiecare zi, tanti Maria își po­trivește hainele cu vremea de afară, își ia bastonul și cartea de rugăciune, după care pornește tocmai din Barie­ra Vergului, pentru ca, străbătând o jumătate de oraș, să ajungă la biseri­ca Sapienței. Nu ține cont nici de distanță, nici de cei 90 de ani ai săi. Tanti Maria vine zi de zi să ajute la cură­țenia bisericii. Vine la întâlnirea cu Domnul și cu amin­tirea duhov­nicului ei, Constantin Sârbu, al cărui mor­mânt este parcă pus anume, chiar lângă poartă.
De câte ori trece prin dreptul mor­mântului, bătrâna se oprește, face o mică rugăciune și așteaptă un semn, convinsă că fără încuviințarea părintelui, n-ar mai pu­tea să înain­teze nici măcar un pas. Pentru ea, părin­tele Constantin Sârbu e o pre­zență concretă. Îl vede aie­vea, stând și acum în dreptul intrării, așa cum stătea pe vremuri în fața altarului și le cerea oamenilor să nu tulbure prin nimic Sfânta Liturghie, oprind pe oricine se agita să scrie acatiste sau să cumpere lumâ­nări. Îi certa blând, cum numai el putea să-i certe ("Nu lumâ­narea mântu­iește... Lumânarea nu se roagă în locul tău"), în timp ce privirea lui senină și albastră repeta fiecăruia în parte cuvintele săpate adânc deasupra ușii de la intrare: "În această biserică nu se vorbește... E o biserică a tăcerii și a iubirii". Aspru și blând toto­dată, i se mai spunea "Bețișorul lui Dumnezeu", omul fără concesii, fără alte gânduri ascunse. Acum, părin­tele își întâmpină credin­cioșii, așa cum făcea pe vre­muri, înaintea slujbelor de priveghere, din mormântul lui plin de flori.
La 90 de ani, tanti Maria se scoală de cu noapte și se pregătește de drumul ei zilnic. Nu are timp să se plân­­­gă de singurătate și, cu atât mai puțin, să cadă bol­navă la pat. La Sapienței, are încă multe de făcut - să gri­jească mormântul și florile din jur, să ajute la pangar sau să pregătească mâncarea pentru agapa creștinească ce are loc în fiecare duminică, după obiceiul impus de părintele. Nu contează că acum câțiva ani a fost ope­rată de cancer și că medicii nu-i dădeau să trăiască mai mult de câteva săptămâni. În fiecare dimineață tra­versează ju­mătate de București, ca să se întâlnească, în gând mă­car, cu eterni­ta­tea. La Bariera Vergului, unde locuiește, are mai mul­te biserici în preajmă, dar în nici una nu simte ce simte la Sapienței. E o bi­­serică parcă tocmită anume du­pă sufletul ei - mică și încă­pă­toa­re, plină de vol­bură și tran­da­firi urcători. E biserica ce mai păs­trea­ză încă duhul părintelui și cu­vintele lui săpate cu litere de foc, direct în cărămidă: "Acest loc e tă­cere... E dragoste".

Minunile părintelui Constantin

Cei care l-au avut cu ade­vărat duhovnic pe părintele se cu­nosc de cum intră în biserică. Își fac cruce mare încă de la poar­tă și se reculeg câteva cli­pe, pentru ca apoi să străbată curtea în vârful picioarelor, nevrând să-i tulbure prin nimic odihna. La fel ca întot­deauna, părintele îi așteaptă aco­lo, în ușa bisericii, ca o imagine vie a suferinței - gârbovit și aple­cat într-o parte, incapabil să pă­șească normal sau să-și lege sin­­gur șireturile de la pantofi, din pricina loviturilor cu ranga apli­cate la tălpi și pe șira spi­nării de către securiști. El, care săvârșise mai multe minuni (o femeie și-a recăpătat vederea în Joia Mare, iar o alta s-a vinde­cat de epilep­sie, doar atingân­du-se de odăj­diile lui), nu a făcut nimic să trea­că de la el pa­harul suferinței. Era încă la bi­serica Vergului (ridicată în 1944 de el însuși), când pe ușa de la intrare s-a proiectat inexpli­cabil și miraculos imaginea Mai­cii Domnului. Toată lumea s-a bu­cu­rat, crezând că se arată semn că se va sfârși războiul și că le va fi bine tuturor, dar părintele s-a înnegurat la față, știind că ceea ce era desenat cu lumini și umbre pe ușa de la pridvorul bisericii repre­zenta de fapt Dru­mul Crucii, su­fe­rințele prin care el va trece nu peste mult: arestarea, bătăile atroce și umilința, lagărul, munca silnică la Canal, deportarea în Bărăgan și hăituirea permanentă, pentru simplul mo­tiv că cineva scrisese o poezie împo­triva lui Stalin și, într-un vers, pomenea numele de Constantin Sârbu.
Văzător cu duhul, a cunoscut dinainte tot ce o să i se întâm­ple. Și-a cunoscut până și moartea. Nu întâm­plă­tor, înainte de a fi omorât, a pus pentru ultima oară or­dine în treburile parohiei și i-a repetat lui tanti Maria de mai multe ori: "Eu plec și nu mai vin... Să știți că am plătit toată lucrarea - inclusiv pardoseala. Nu vă las cu nici o datorie... Am la voi, însă, o mare rugă­minte. Să nu părăsiți niciodată biserica și să mă îngro­pați în curtea ei, că tare am iubit-o. Pentru amintirea mea, să o iubiți și voi la fel". De câte ori își amintește această scenă, tanti Maria dă să plângă. Părintele știa că o să moa­ră, încă din 1968, când a venit la Sapienței. Știa că nimănui nu o să-i convină lucrarea lui mi­sionară. Când ofi­țerul de Securitate l-a chemat la el și l-a somat să in­tre în spi­tal pentru operație, părintele a surâs. Sosise vre­­mea. Lucru­rile erau aranjate. Din spital nu mai avea să iasă viu niciodată. Sin­gura concesie care i s-a făcut pă­rinte­lui a fost să i se acorde ulti­ma Împărtășanie. Pe patul de spi­tal, cu ultimele puteri, a pri­mit taina împreu­nării cu Hristos chiar de la marele duhovnic Ila­rion Ar­gatu, care, închizându-i ochii după datină, a văzut cu ma­re mirare aureola sfințeniei deasupra capului părinte­lui. Schimbându-și poziția de mai multe ori, pentru a ve­ri­fica să nu fie simplă iluzie optică, arhi­man­dritul Ila­rion Argatu s-a con­vins că Dumnezeu dăduse semn. Pă­rin­­tele Constantin Sâr­bu primise cu adevărat cununa mu­­ce­niciei. Era o zi ploioasă și rece de octombrie, 1975.

"Orice ruină ți-aș da, tu vei face acolo o grădină"

Din orice parte ai privi-o, Biserica Sapienței nu te im­pre­sionează prin nimic. E ca pă­rintele Constantin Sârbu - mică, plăpândă și povârnită ușor pe-o parte. Bi­serică modestă și fier­binte. Biserică îndelung rugă­toa­re. Pe părintele paroh, Marin Cojoc, îl găsești mai tot tim­pul la altar. Așa își începe el ziua, intrând devreme în bi­serică, să dea binețe sfinților și lui Hris­tos, să se închi­ne la răcluța cu sfintele moaște aduse de la Vatopedu și apoi să pomenească în rândul ctitorilor numele lui Con­stantin Sârbu, dimpreună cu Constantin Voicescu - alt martir și mare luptător al bisericii Sapiența. Așa simte părintele Marin că e bine. Rostind numele celor de dinainte și al celor care au mai fost, se instituie o con­ti­nuitate, un lanț de trăiri și un suiș ca treptele unei scări nevăzute, fără de care nu putem ieși nicicum din ego­ism și din sine, pentru a ne înălța apoi spre cer.
Părintele Marin stă în scaunul lui de spovadă și parcă nu se mai satură de tihna bisericii, abia prime­nită și refăcută din temelii, dimpreună cu pictura lui Tăttă­rescu și a inegalabilei Olga Greceanu. Stă cu fața spre icoane și cu privirea întoarsă duios spre trecut, fericit să-l cunoască pe părintele Sârbu, măcar din cărțile și măr­turiile altora, din epopeicul "me­moriu-spovedanie" adre­sat de el patriarhului Justi­nian sau din amintirile enoriașilor, adunate cu mult drag, într-un frumos album, de măicuța Xenia Mă­măligă, fiică a bisericii, azi călu­găriță la mânăstirea Diaconești.
Chiar dacă nu l-a cunoscut personal, fiind prea tânăr în acea perioadă, părintele Marin a strâns des­tule ima­gini și întâmplări minunate cu bătrânul preot Constan­tin Sârbu. Convins de sfințenia părintelui, îl pomenește mereu la ectenie, dimpreună cu toți cti­torii - domnitori, boieri și ispravnici miluitori ai bisericii. Se cutre­mură când îi pronunță numele și simte că părintele îl încu­viințează, privindu-l de un­deva, din preajmă. Îl simte în liniștea și concentrarea epiclezei. Îl simte în cântările psalmodiate ușor, cu întreită emoție și transfi­gurare, așa cum au fost lăsate chiar de el. Nici o aba­tere nu e cu putință. Părintele Marin Cojoc își amintește cu un surâs iertător și o anume strângere de inimă cum enoriașii bisericii (doamna Lucia Popșor, domnul Chi­rilă, tanti Maria) l-au înconjurat din chiar prima lui zi de paroh și l-au corectat spunând: "La noi, cântările aces­tea se fac așa, pentru că așa le-a lăsat părintele Sâr­bu". S-a su­pă­rat puțin, dar i-a și plăcut curajul mire­ni­lor, gândind că un om ca preotul Constantin Sârbu nu a trăit degea­ba; că patriarhul Justinian a avut mare drep­tate atunci când i-a spus părintelui, în chip de dojană prefăcută: "Nu-mi cere cea mai mică și mai săra­că biserică din București... Crezi că nu știu de ce ești în sta­re? Orice ruină ți-aș da, tu vei face grădină din ea".
Oricâte lucruri s-ar spune despre el, Constantin Sârbu rămâne neștiut încă. Un sfânt și un martir care nu s-a dezis de Hristos nici când tălpile i-au fost arse cu fierul înroșit. Un mare suflet ce a tânjit toată viața după dragoste și mân­gâiere. Un om chinuit, cu o bio­gra­fie grea și uneori nemiloasă, dar plin de iubire pentru aproapele. Un om al răb­dării și al jertfei de sine, în stare să-și dezbrace haina în toiul iernii pentru a înveli cu ea un alt deținut; în stare să-l culce pe Calciu Dumitreasa în patul lui de deportat, și el să doarmă afară, sub cerul liber. Deși nu l-a cunoscut, părin­tele Marin Cojoc se în­chină la amin­tirea preotului Constantin Sârbu (exem­plu de neopatristică română), desco­perind cu uimire că toa­tă viața lui a fost o suferință și o rană deschisă - că a rămas orfan de la câțiva ani, că și-a cres­cut din greu copiii orfani (draga lui soție a murit răpusă de cancer), că a fost alungat chiar de la biserica pe care a construit-o cu mâi­nile lui (biserica Vergului) și a ajuns apoi la cea mai săracă biserică din București, Sapienței. Părin­tele paroh Marin ar putea vorbi mult despre marele Con­stantin Sârbu și despre lucrările lui de la Sapiența, dar se oprește pentru a se pregăti de slujba privegherii. Pri­mii credincioși trebuie să sosească. Sunt oameni veniți de departe, din alte zone ale Capitalei. Ca tanti Maria, tra­versează jumătate de oraș pentru a se întâlni cu li­niș­tea, cu eternitatea. Cam așa era și pe vremea părin­telui Sârbu, mereu reclamat și împroșcat cu vorbe gre­le, de chiar oamenii care locuiau în casele din spatele biseri­cii. Întâmplare sau nu, din toți cei care au încer­cat să-l umilească și să-l alunge pe părintele, nici unul nu mai trăiește în cartier - ori au murit, ori s-au mutat în altă parte.
"Stupul" de la Sapienței s-a refăcut, cu oameni din toate colțurile Bucureștiului - oameni pe care îi leagă dragostea părintelui Sârbu și porunca lăsată de el, cu limbă de moarte, ca nimeni să nu plece în altă parte. Biserică a tăcerii (nu-ți atrage atenția prin nimic), Sa­piența sau "Sfânta Înțelepciune" continuă să rămână o biserică minusculă, de buzunar; o biserică discretă și plăpândă, care stă la o margine de stradă, ascunsă prin­tre flori și un rând de case vechi. Stă, se roagă îndelung și așteaptă vremuri mai bune, pe locul unde cândva în­torcea tramvaiul 20 și făcea legătura dintre Podul Izvor și dealul Uranus. Stă asemenea părintelui Constantin Sârbu, care, în puținele lui momente de liniște, ieșea la poartă și privea în depărtarea străzii, așteptându-l plin de răbdare și speranță pe Hristos.

Foto Petre Cojocariu (4)