Incursiune cu parfum de mentă: Firma FARES din Orăștie

Elena Josan
* Interviul care urmează pornește de la o cană cu ceai de mentă. O infuzie atât de îmbătătoare, cu gust atât de proaspăt și aromat, încât în timp ce o bei, parfumul ei îți aduce în minte povestea copilăriei, parfumată, și ea, cu flori de izmă. Pe cutia cu ceai scrie FARES. Una din firmele românești cu mare tradiție în plante medicinale, pe care am vizitat-o în vara asta, pornind pe urmele unui ceai aromat. Interlocutor mi-a fost d-na Adelina Hanciu, brand manager la "FARES" Orăștie *

- Cum se explică cali­ta­tea de excepție a ceaiu­rilor de plante produse de firma Fares?

- Ne face plăcere să ne prezentăm ca fiind, încă din 1929, specialiști români în procesarea plantelor medici­nale, lideri de peste opt de­cenii pe piața ceaiurilor și a remediilor din plante medi­cinale din România. Com­pa­nia noastră se află în Tran­silvania, în Orăștie, aproape de Sarmizegetusa - inima sa­cră și capitala antică a Da­ciei, loc în care tradițiile populare ale întrebuințării plan­telor medicinale au fost extrem de puternice. În 1697, de pildă, arhivele consem­nează materia­lizarea acestor tradiții prin înființarea la Orăș­tie a farmaciei "La Leul de Aur". Două se­cole mai târziu, far­macistul Andrei Fa­rago va aduce sub aus­pi­ciile științei înțelepciunea populară, reușind să trans­forme mica far­ma­cie în etalonul fitoterapiei româ­nești, prin fondarea în 1929 a firmei "Digitalis, Prima Companie Română pen­tru Cultivarea Plantelor Me­dicinale", astăzi "Fares".

- "Poticarul" Farago, cum li se spune farma­ciș­tilor în Ardeal, pare să fi fost în­zestrat de natură cu mare iubire de plante, dar și știință, dacă re­țetele lui au răzbit până azi.

- Într-adevăr, sub îndru­ma­­rea inteligentă și plină de dă­ruire a farmacistului Fara­go, plantele medicinale prin­deau viață sub formă de cea­iuri, si­ropuri și uleiuri esen­țiale. Pen­tru fabricarea lor, a fost orga­nizat un flux de pro­ducție rigu­ros, ce conținea us­cătoare, ma­șini de tocare și selectare, ex­trac­toare, și a fost realizată pri­ma linie de extrac­ție a uleiuri­lor esențiale din Româ­nia. De ase­menea, exis­tau laboratoare pen­tru analize și control. Uleiul esențial de mentă, de pildă, o plantă care vă place așa de mult, a fost considerat, în peri­oa­da inter­be­lică, ca echivalent cali­ta­tiv cu cele preparate la Mil­titz, în Germania, sau la Mit­cham, în Anglia, iar frun­zele de Digitalis cultivate de Farago au fost decla­rate "Etalon Național Român", fiind singurele care întru­neau nivelul de principii ac­tive stabilit la nivel european.

- Au rămas ceva amintiri prin arhive?

- Calitatea și originalitatea preparatelor firmei au cucerit atât specialiștii, cât și publicul consumator, nu numai din țară, ci și din afara ei. Arhivele păstrează tomuri întregi de scrisori de la farmaciști și medici, prin care se fac comenzi, dar și aprecieri asupra efica­cității produselor deja folosite. În același timp, compa­nia întreținea relații comerciale permanente cu firme de prestigiu din Europa și din America de Nord, iar far­macistul Farago desfășura și o activitate știin­țifică intensă, recunoscută și apreciată în cercurile de specia­liști ale epocii, atât în țară cât și în străinătate. Pe lângă activitatea economică și științifică, com­pania a avut, în perioada inter­belică, și un rol social și educativ im­por­tant, instruind, din punct de vedere profesional, far­maciștii care făceau prac­tică aici și militând împotriva ama­tori­lor care realizau produse în mod empiric, discreditând astfel fitote­rapia științifică. În semn de prețuire pen­tru meritele deosebite ale companiei pe care o conducea, Andrei Farago pri­mește în 1934 dis­tincția regală "Me­ri­tul Comercial și Industrial clasa I".

- După care a venit comunismul...

- În perioada comunistă, firma a fost inclusă în mod forțat în structura de stat numită "Plafar"; este de remarcat faptul că circa 70% din cifra de afaceri a aces­tuia era realizată de "sucursala" din Orăștie. Ime­diat după căderea regimului comunist, aceasta s-a des­prins, devenind compania privată "Fares", ce deți­ne locul întâi pe piața ceaiurilor și a remediilor din plante medicinale.

- Pe lângă tradiția moștenită, ce ingrediente fac parte din rețeta de succes a firmei Fares?

- Respectul față de valorile tradiționale moștenite, care ne obligă și ne motivează, dar, în același timp, respectul față de consumatorul de astăzi și atenția la nevoile sale.

- Sună puțin cam vag...

- Calitate și respect față de consumator înseamnă să creezi produse cu formule eficace, lucru de care se ocupă în fiecare zi echipa noastră de specialiști (me­dici, farmaciști, biologi, chimiști) în laboratoarele noastre de cercetare. Portofoliul nostru de produse con­ține astăzi peste 350 de articole, iar majoritatea sunt realizate după formule originale, rezultat al acti­vității departamentului nostru de cercetare-dezvoltare.

- Pe lângă faima obținută cu ceaiurile dvs. neîntrecute, produceți și altceva?

- Pe lângă ceaiurile medicinale, funcționale și de băut, suntem bucuroși să spunem că oferta noastră con­­ține astăzi suplimente ali­mentare (capsule și ta­ble­te), siropuri naturale cu mie­re sau cu zahăr, tincturi, creme și uleiuri.

- Cum testați eficiența produselor?

- Pentru a avea certitu­dinea eficienței produselor noastre, am demarat un pro­gram amplu de evaluare a acestora, care se derulează de 5 ani, în colaborare cu clinici universitare, medici specia­liști și medici de fami­lie. Pâ­nă în prezent, peste 50 de medici și 850 de pacienți au participat la evaluări, iar pro­gramul continuă.

- Se spune că ora zilei se dă de la București. Că acolo se pun la cale succe­sele, chiar și cele din zona indus­triei de plante medi­cinale. Dvs. ați rămas la obârșie. Nu vă apasă pro­vincia?

- Firma Fares își des­fă­șoară activitatea și în prezent în același loc în care Andrei Farago a început elaborarea pre­pa­ra­telor sale, numai că as­tăzi, culturile de plante me­dicinale s-au mutat în afara orașu­lui, pe zeci de hectare proprii, iar în incinta firmei, în clădiri noi, toate liniile de procesare și laboratoarele de ana­lize au fost complet mo­­dernizate, așa încât în prezent ele cores­pund nor­melor europene actuale. În contextul aces­ta, de ce să pleci? În același timp, o serie de sis­teme im­por­tante menite să asigure calitatea și sigu­ranța pro­duselor noastre au fost im­plementate și certificate: * sistemul de management al calității con­form stan­dardului ISO 9001:2008, certificat de TUV Rheinland; * sistemul de siguranță alimen­ta­ră HACCP, certi­fi­cat con­form stan­dardului IFS de către TUV Rhein­land; * autorizarea de Agenția Națio­nală a Me­di­camen­tului a fluxului de ceaiuri ca fiind con­form pentru fa­bri­carea de medicamente de uz uman (GMP medical).

- Ceaiul de mentă care m-a pus pe ur­mele dvs. l-am cumpărat din­tr-un magazin Plafar. Dar ele sunt destul de puține în țară. Cum pot ajunge cei interesați în posesia produselor dvs.?

- Produsele noastre ajung la consumatori prin propria noastră rețea națională de distribuție, cu 21 de depozite în principalele orașe din România. De aici, echipa noastră de vânzare le livrează la peste 7.000 de farmacii și magazine naturiste din toată țara.

- Tratamentele cu plante me­dicinale au fost pri­vite multă vreme cu suspiciune. S-au mai îndreptat lucrurile în prezent?

- Pentru că noi credem cu tărie în faptul că fito­terapia trebuie să fie practicată pe baze științifice rigu­roase, de specialiști, ne-am implicat activ la fon­darea "Asociației Române a Medicilor Fitoterapeuți", pre­cum și în susținerea activității ei, a simpozioanelor și congreselor organizate de aceasta. În baza aceleiași convingeri, am inițiat fondarea "Organizației Inter­profesionale Naționale a Asociațiilor din Domeniul Plantelor Medicinale și Aromatice din România", care are ca scop schimbul de experiență între membrii săi pen­tru creșterea calității produselor din plante medi­cinale, și care este în prezent un partener de dialog și consultare cu autoritățile și Guvernul României. Pe de altă parte, implicarea noastră socială și educativă vi­zează și instruirea practică a studenților de la facul­tățile de farmacie și medicină din toate marile centre universitare ale țării, dar și susținerea a numeroase proiecte de educare a publicului larg, asupra benefi­ciilor fitoterapiei prin cărți, filme sau emisiuni la TV.

- Vi s-a mai întâmplat să vină cineva să vă caute, fermecat de savoarea naturală a unui ceai de mentă? Aveți ecouri de la consumatori?

- Eforturile noastre au fost răsplătite de către con­sumatorii români, care au arătat cât de mult ne îndră­gesc produsele. Suntem bucuroși să spunem că în anul 2011, Fares a ocupat locul 28 în Top 50 al celor mai iubite și cunoscute branduri românești, fiind, de altfel, singurul brand de ceaiuri prezent în acest top. Spre deosebire de alți ani, criteriile pe baza cărora s-a rea­lizat topul nu au mai fost strict financiare, preferințele și încrederea consumatorilor fiind decisive.

- În încheiere, țineți să menționați ceva în mod special?

- Toate împlinirile despre care am vorbit nu ar fi fost posibile, niciodată, fără cei peste 600 de oameni care alcătuiesc "familia" Fares, și care își dedică - cu dragoste și profesionalism - o bună parte din viață plantelor medicinale.