"În ultimul timp, la piață, oamenii întreabă mai întâi dacă roșiile sau ardeii sunt românești, și abia apoi cumpără"
- În sfârșit, românii pot cumpăra legume românești și din magazine, nu doar de la piață, iar țăranii români au acces mai ușor la rafturi pentru a-și vinde recolta. Rețeaua METRO Cash & Carry a venit cu soluția salvatoare. Cum s-a născut proiectul "De-ale noastre"?
- Am simțit că este o mare așteptare pe ideea produselor locale. De câțiva ani plutea în aer dorința românilor de a veni într-un magazin supermarket, pentru a cumpăra legume românești. Era și o nemulțumire a clienților care veneau și găseau doar produse din alte țări, dar și convingerea lor că țăranii români au marfă superioară din punct de vedere al calității. Cred că ați observat că în ultimul timp, la piață, oamenii întreabă mai întâi dacă roșiile sau ardeii sau orice altceva sunt românești, și abia apoi cumpără. Ne-am adaptat acestui trend și am testat, mai întâi, programul "De-ale noastre", printr-un proiect pilot, în toamna anului trecut. Astfel, putem veni acum în fața clienților noștri cu produse 100% românești, de foarte bună calitate.
- Nu a fost o perioadă cam lungă pentru a lua de la țărani niște legume și a le pune pe raft?
- Pare o perioadă lungă, însă nu este. Noi, cei de la METRO, facem treaba nemțește. Am dorit ca această inițiativă să nu se întoarcă împotriva țăranilor români și atunci am făcut câteva reguli stricte pentru calitatea legumelor ce se vor vinde sub sigla "De-ale noastre". Într-o primă fază, vom vinde: roșii, ardei gras, capia și gogoșar, castraveți și vinete. Fiecare țăran a fost ales cu grijă în acest program. Semințele și răsadurile au fost furnizate de noi, ca să fim siguri de calitatea produselor și pentru ca ele să fie uniforme. Am angajat un inginer agronom care este și consultant METRO și el le-a oferit producătorilor consultanță de specialitate pentru toate detaliile: selecția soiurilor, tipul de sol, perioada optimă de recoltare și multe alte detalii tehnice. Nu în ultimul rând, se află în apropierea fermierilor un depozit de colectare, unde recolta se poate păstra în condiții optime. A durat un pic mai mult, poate, dar în felul acesta, oferim produse proaspete și, ceea ce cred că este foarte important, avem "produse de origine controlată", o premieră pentru România. Adică, putem spune clienților exact de unde vine o roșie și în ce condiții a fost crescută.
- Cât de importantă este această "origine controlată" a legumelor? Nu e mai degrabă un moft importat de la țările vestice?
- Nu e deloc un moft, mai ales în ziua de azi, când se importă de peste tot și de multe ori ți se spune că produsul e românesc, fără a avea posibilitatea să verifici dacă este sau nu adevărat. Originea controlată a legumelor și fructelor la noi în țară este, în acest moment, la stadiul de dorință, din păcate. Se știu, în cele mai fericite cazuri, doar țările de proveniență. Însă atunci când vine vorba despre tehnologii sau metode de producție, clienții au foarte puține informații la dispoziție. De aceea, trasabilitatea întregului proces de producție îi va asigura pe oameni de calitatea produsului, precum și de faptul că au fost respectați anumiți parametri și standarde de producție. În cazul Poiana Mare, zona de unde achiziționăm noi, vom ști sigur că legumele au fost crescute prin tehnologii tradiționale. Noi știm ce vindem, dar și dumneavoastră o să știți ce cumpărați. Nu mi se pare un moft, dimpotrivă, cred că este foarte important și necesar în condițiile comerțului de astăzi.
- Spre deosebire de legumele de import, cele românești sunt căutate pentru că sunt cultivate tradițional, cu îngrășăminte naturale, au gust, savoare și nu sunt crescute cu chimicale. Veți păstra acest specific?
- Legumele "De-ale noastre" sunt produse prin tehnologii tradiționale și sunt cultivate în pământ. Producția este realizată în solar, în proporție de 70%, sau pe câmp, 30%. Pentru creșterea lor se vor folosi, preponderent, îngrășămintele naturale. Folosirea procedeelor tradiționale oferă legumelor proprietăți superioare, gustul și mirosul lor fiind specific celor de grădină. Când am pornit această inițiativă, tocmai pe aceste calități am mizat. Ca să nu se piardă nimic din calitatea legumelor românești, chiar și ambalarea, manipularea și transportul au fost gândite într-un mod anume.
"Furnizorii noștri sunt 200 de fermieri din Dolj"
- Țăranii români așteaptă o astfel de inițiativă de douăzeci de ani. Cum a fost primit acest program de către fermieri?
- A fost primit cu mult entuziasm. Și în zona producătorilor, nu doar în cea a consumatorilor, era o așteptare foarte mare pentru o asemenea inițiativă. Programul nostru vizează, într-o primă fază, agricultorii din bazinul legumicol Poiana Mare, județul Dolj. Mai exact, două sute de fermieri sunt furnizorii noștri. Segmentul micilor producători este unul dintre acele sectoare care ar avea nevoie de foarte multă atenție, având un aport considerabil la dezvoltarea sănătoasă a economiei locale. Am inițiat acest proiect, unic în România, tocmai din dorința de a veni în sprijinul micilor producători cu soluții concrete, care să îi ajute să devină mai productivi. Ne dorim ca acest program să se dovedească a fi soluția câștigătoare pentru agricultorii locali și sperăm să îl extindem la nivel național, și în alte regiuni ale țării, pe mai multe tipuri de culturi. Încercăm, în felul acesta, să creăm o situație în care toată lumea să câștige: noi, pentru că oferim produse de calitate, cumpărătorii, pentru că vor avea legume gustoase și proaspete, producătorii, pentru că vor primi un sprijin să se dezvolte.
- De ce ați ales zona Poiana Mare din Dolj și cât de greu a fost să porniți acest program acolo?
- Am selectat această zonă, Poiana Mare, tocmai pentru tradiția sa în ceea ce privește culturile de legume. În trecut, Poiana Mare era cea mai importantă și mai cunoscută regiune legumicolă a țării. Și în prezent, principala sursă de venit a locuitorilor acestei regiuni o reprezintă legumicultura. Așadar, am identificat aici o zonă cu potențial evident. Problemele pe care le-am întâmpinat le-am depășit pas cu pas și cred că ele se regăsesc peste tot în România, la majoritatea țăranilor și producătorilor. Din acest punct de vedere, cred că programul nostru desfășurat la Poiana Mare va fi un model pentru alți producători români care doresc să își vândă marfa nu doar în piețe. Am constatat că aceștia se confruntă, în primul rând, cu o lipsă de pregătire de specialitate. Însă, poate unele dintre cele mai apăsătoare probleme ale acestora sunt procesul de distribuție, extrem de greoi, lipsa unui spațiu de colectare, lipsa unor asociații și culturile extrem de fragmentate. Am analizat cu atenție toate aceste probleme și am încercat, prin programul de susținere a producătorilor locali "De-ale noastre", să le dăm cele mai bune soluții.
- Nu vă temeți că ideea dumneavoastră va fi preluată de concurență?
- Acest program de susținere a producătorilor locali este prima inițiativă de acest fel aparținând unui comerciant de gen și cred că este posibil ca inițiativa noastră să fie urmată și de alții. Dar acesta ar fi un lucru bun, pentru că ar însemna implicarea sectorului privat în dezvoltarea segmentului micilor producători. Acest lucru poate avea doar efecte pozitive: atât asupra micilor producători, și implicit asupra economiei, cât și asupra clienților și pieței. În felul acesta, putem satisface într-o măsură mai mare cererea prin producția internă de legume. Nu ne este teamă: calitatea și profesionalismul vor face întotdeauna diferența.