Selectia "Formula AS"

Adriana Bittel
Marie-Hélène Fabra Brătianu, "Memoria frun­­zelor moarte", traducere de Emanoil Marcu, Edi­tura Humanitas (tel. 021/311.23.30), colecția "Me­morii/ Jurnale", 254 pag.

Azi vă recomand un memorial de familie, scris de o franțuzoaică în parte româncă pe linie maternă, cu o franchețe și o lipsă de sentimentalism nespe­ci­fice genului, deci cu atât mai incitant, contrariindu-ne ideile primite de-a gata. Autoarea care și-a conceput cartea anume pentru români este fiica Ioanei Brătianu și nepoata istoricului Gheorghe Brătianu, ucis în în­chisoarea de la Sighet în 1953. Pictoriță de profesie, născută și crescută la Paris, ea n-a cunoscut țara mamei și a bunicii sale Elena, năs­cută Sturdza, decât din povestirile lor și ale exilaților români cu care ele se frecventau. Marie-Hélène a venit pentru prima oară în România în 1991, fiindcă mama ei, Ioana (Ileana) Brătianu, care trăise neîn­trerupt în Franța din 1946, se întorsese în țară imediat după evenimentele din 1989. Ioana voia să joace un rol politic, să reînnoade peste timp tradiția liberală a familiei care dăduse trei prim-miniștri. Avea 60 de ani, era bolnavă de cancer, dar se dorea cu naivitate în noua con­du­ce­re a țării: "Dacă o ascultai, poporul român o aștepta cu nerăbdare și toți politicienii de la putere îi știau de frică. Eu râdeam când încăleca pe calul speranțelor ei, dar trebuia să recunosc că, în fața acestei enorme pofte de viață, boala dădea înapoi". Începuse și demersuri pentru recuperarea bunurilor familiei confiscate de comuniști și câști­ga­se în justiție niște imobile, imediat vândute, iar banii - cheltuiți fără mă­sură. În cei 19 ani pe­trecuți de ma­ma ei în țară, Marie-Hélène a venit des­tul de rar, apoi, după moar­tea Ioanei Bră­tia­nu, sur­ve­nită la 80 de ani, în aprilie 2009, a fost ne­voită să re­vină mai des ca să continue procesele afla­­­te pe rol. Megalomană și risipitoare, mama îi lă­sa­se un cont blo­cat de da­torii, o jumătate de palat pă­ră­gi­nit la Pașcani și câ­teva pro­cese în curs pentru proprie­tăți aflate în litigiu. În timpul voiajurilor prin Ro­mâ­nia pentru admi­nistrarea moștenirii, urmașa Bră­tie­ni­lor privește țara cu ochii occidentalului și ade­sea are parte de expe­riențe frustrante cu instituții și oa­meni. Deși le rela­tea­ză în secvențe reportericești, cu o curiozitate de jurnalist, se simte totuși conster­na­rea față de disfunc­ționalitățile societății și obice­iurile locului. România în lungă tranziție e privită fără me­na­jamente; lu­crurile cu care noi din păcate ne-am re­semnat ei i se par năucitoare. Deși cu timpul își face prieteni printre intelectualii români și își regăsește rude, perspectiva asupra României recente rămâne a unui străin căruia, pe bună dreptate, nu-i prea place ce vede. Contactele ei directe cu țara noas­tră sunt doar unul dintre palierele cărții. Căci, spune au­toarea, după moartea mamei, "această parte ro­mâ­nească a ființei mele, pe care o ținusem la dis­tanță, ca fiin­du-mi străină, a revenit și a pus stă­pânire pe mine (...) Mai mult, m-a făcut să înțeleg de ce aveam da­toria față de români să scriu aceste Memorii de fa­milie". Memorii ce merg înapoi pe trei generații și sunt documentate din arhiva păstrată în casa pari­ziană a Ioa­nei Brătianu: fotografii (repro­duse în vo­lum), ma­nuscrise, scrisori. Din montarea lor printre secvențele po­vestite la persoana I se re­constituie des­tinele dra­matice ale bu­nicilor materni și ale celor trei copii ai lor. Un roman antobiografic ine­dit, scris de bunica Ele­na, fata prin­țului Grigore Sturdza și soția lui Gheor­ghe Brătianu, e inserat cu li­tere cursive și com­pletat cu o compilație din scri­sorile bu­nicului. În­cepu­tul secolului 20 și perioada interbelică în fa­mi­liile aristocratice din Ro­mânia - cu vacanțe la moșii, voiajuri, baluri costu­mate, studii la pensioane cu internat din străinătate și coduri de comportare intrate în reflex - contras­tea­ză dureros cu tragediile trăite de mem­brii acestor familii după instalarea comunis­mu­lui: închisoare po­litică în regim de exterminare, să­ră­cie, persecuții. Pa­ginile în care Elena Brătianu își po­ves­tește arestarea și detenția din 1950 până în 1954, când e lăsată să plece la copiii ei în Franța, sunt im­presionante. Neo­biș­nuitul memorial al d-nei Fabra Brătianu, al cărui sce­nariu e compus cu talent de cineast, aduce reve­lații în plan uman despre o familie ilustră.