Festival sub stropi de ploaie - Capitala teatrului s-a mutat la Sibiu

Iulian Ignat
* Desfasurata intre 25 mai si 3 iunie, cea de-a XIX a editie a Festivalului International de Teatru de la Sibiu si-a ales sloganul "Crize. Cultura face diferenta". Mesajul e clar: chiar daca trecem printr-o degringolada economica si financiara, in care cultura este lasata deoparte, Sibiul continua cursa, alaturi de marile festivaluri de teatru ale lumii *

Cand teatrul cucereste un intreg oras

Nu atat de stralucitoare precum in anii precedenti, editia 2012 a festivalului a adus, totusi, in scena oa­meni de cultura din 70 de tari, ce au prezentat 300 de evenimente in 60 de spatii, unele dintre ele clasice, altele neconventionale. S-a jucat, s-a dansat si s-a can­tat in cetati medievale, in catedrale, parcuri, cluburi, in tramvaiul ce leaga Sibiul de Rasinari. S-a jucat Ce­hov si Commedia dell'Arte la Fa­cultatea de Litere, si Shake­speare, la Muzeul Brucken­thal. Au venit la Sibiu atat companii europene binecu­nos­cute, cu care orga­nizatorii negociaza de mai multi ani, cat si mici trupe, cu nume cat se poate de sugestive. Astfel, "Compania Teatrul" a pre­zentat "Noi 4", un spectacol scris de Lia Bugnar si regizat de Dorina Chiriac, iar com­pania Tea­trul Dinadins a scos in scena "Realitate virtua­la", o piesa regizata de Theo Herghelegiu. In ceea ce pri­ves­te companiile internatio­nale, la loc de cinste a fost "Need Company", ce a pre­zentat la Sibiu spectacolul "Casa cerbilor", in regia lui Jan Lawers. Fondator, in 1986, al Need Company, per­sonalitate marcanta a teatru­lui european, Lawers prezin­ta in "Casa cerbilor" poves­tea reala a jurnalistului de razboi Kerem Lawton, ucis in razboiul din Kosovo. O alta prezenta cu care se man­dresc organizatorii este cea a regizorului german Pe­ter Stein, ce a prezentat "Faust Fantasia", o melo­dra­ma pentru voce si pian dupa Goethe, produsa spe­cial pentru "Bienala de la Hanovra", din 2000.

Silviu Purcarete, figura centrala a festivalului

Dincolo de prezenta marilor companii internatio­nale, de exuberanta spectacolelor de strada si de efec­tele pirotehnice, la Festivalul de Teatru de la Sibiu se petrece un alt fapt esential, prea putin cunoscut mare­lui public: orasul de pe malul Cibinului atrage tot mai multe personalitati, minti luminate din lumea teatrului, regizori, manageri culturali, producatori, care se intal­nesc aici, schimba idei, care uneori se materializeaza in spectacole de referinta. Cel mai bun exemplu este "Calatoriile lui Gulliver", al optulea spectacol regizat de Silviu Purcarete la Teatrul Radu Stanca, si care a avut premiera pe 26 mai. Este un proiect ce s-a nascut in urma cu trei ani ca o colaborare intre FITS, Teatrul National din Dublin, si festivalurile internationale din Edinburgh si Belfast. Muzica este realizata de un im­portant compozitor irlandez, Shaun Davey, cel care in urma cu doi ani si-a prezentat in premiera la Sibiu lucrarea "Vocile din Cimitirul Vesel". Silviu Purcarete a fost invitat de onoare, in decembrie 2010, atunci cand "Vocile" au rasunat in cea mai mare catedrala a Dublinului, St. Patrick's, acolo unde este inmormantat Jonathan Swift, autorul "Calatoriilor lui Gulliver". Swift a scris cartea in 1726, ca o satira la adresa socie­tatii engleze a ace­lor timpuri. La premiera de la Sibiu a par­ticipat si Jonathan Mills, directorul pres­tigiosului Festival de Teatru din Edin­burgh, acolo unde spec­tacolul lui Pur­carete se va juca in luna august. Pana atunci, regizorul roman a fost figura cen­trala a Festi­valului de la Sibiu. Alaturi de "Faust", montarea care a facut celebru tea­trul sibian in lumea internationala a artelor, in festi­val au mai fost prezentate "O furtuna", spectacol realizat la Teatrul National "Ma­rin Sorescu" din Cra­io­va, dar si primul film de lung metraj al lui Purcarete, "Un­de­va la Palilula".

Film, carte, dans, fotografie, muzica

Festivalul a atras, de la bun inceput, nu doar prin spectacolele de teatru, ci si prin manifestarile culturale adia­cente. Cum la sfarsit de mai Sibiul, ca intreaga tara, s-a aflat sub imperiul ploilor, multe dintre spec­tacolele stra­dale, ce faceau odinioara deliciul tu­ristilor si al sibienilor, au fost amanate sau anulate. Insa cele­lalte evenimente au fost bine primite. Doua expozitii de fotografie, una semnata Mihaela Ma­rin, la Centrul Cultural Habitus, cealalta Scott Eastman si Dragos Spiteru, la Primarie, au avut ca tema editiile prece­den­te ale FITS. Bine primite au fost si foto­gra­fiile reali­zate de germanul Wolfgang Sreter, cu artisti de strada, in vreme ce, la Sala Thalia, Daniel Muntea­nu a expus o serie de lucrari foarte inte­resante, ce nu au legatura cu lumea spectacolului, reunite sub titulatura "Crea­turi din lemn".
Noutatea la editia cu numarul 19 a FITS este inau­gurarea unei noi sectiuni, cea dedicata filmului. Astfel, pe langa filmul lui Purcarete, au mai fost proiectate "Akropolis", regizat de Jerzy Grotowski, "Prin gan­duri si imagini", un documentar de Liviu Ciulei, si "Goldfish games", in regia lui Jan Lauwers.
Lansarile de carte, conferintele si mesele rotunde au adus la Sibiu personalitati ale cul­turii, precum Ni­colae Manolescu, Mihai Ma­niutiu, Ioan Hollender, George Banu.
Concertele in aer liber tinute an de an in Piata Mare sunt mult sub standardul cultural al fes­ti­valului, insa asta nu inseamna ca la Sibiu nu a rasunat si muzica de calitate: concert de orga, in interpretarea Ursulei Philippi, la Bise­rica Evanghelica, fado cu Maria Berasarte, la Teatrul Gong, acorduri baroce cu grupul Acapella, la Cetatea Cisnadioara, si cu Ensemble Renaissance, la Sina­goga, muzica religi­oasa ortodoxa cu Corul barbatesc al Facultatii de Teologie "Andrei Saguna" Sibiu, con­dus de Preot Prof. Sorin Do­bre, la Catedrala Ortodoxa, tango, cu trupa hispano-argentiniana Otros Aires, la Sala Thalia, si un dialog chitaristic, cu Cuantanto de Giutaras Ciudad de Mexico, la Cetatea Cisnadioara. Toto­data, Ada Milea a prezentat spec­tacolul muzical "Insula", dupa textul lui Gellu Naum, produs de Teatrul "Lucian Bla­ga" din Cluj-Na­poca.
Dansul a fost din nou printre cele mai apreciate arte la FITS. Compania spa­niola Jose Serano a adus ritmurile flamenco pe scena Salii Thalia, iar israe­lienii de la Vertigo Dance Company au venit pe scena mare a Casei Sindica­telor, cu specta­colul "Mana - Lumina Intelep­ciu­nii". Poate cea mai apreciata rea­­lizare coregrafica prezentata la festi­val a fost "Carmina Burana", o montare semnata Gigi Caciu­lea­nu, pentru Teatrul National din Targu Mures. Un spectacol am­bitios, ce a avut premiera natio­nala pe 17 februarie si in care re­gi­zorul si coregraful Gigi Ca­ciu­leanu incearca sa impuna un nou concept. "Este vorba nu de tea­tru-dans (care este teatru cu dan­sa­tori), ci de dans cu actori. Aici nu avem de-a face cu dansatori carora li se cere si actorie, ci cu actori care sunt parte a unui teatru pe o limba a miscarii, si care, coregrafiati fiind si evoluand pe adevarate pachete de energie muzicala, devin "miscatori"", afirma el.
Cea de-a XIX-a editie a Festivalului International de Teatru de la Sibiu se va incheia in seara de 3 iunie, cu spectacolul "Taramul apelor", sustinut in aer liber, in Piata Mare, de compania olandeza "Close - Act Thea­ter". Un spectacol care, atunci cand a fost conce­put, a luat in calcul si varianta ca se va juca in stropii de ploaie...

Foto: Mediafax (3) /Agerpres