Transfer de vise
- V-ati dedicat intreaga viata dansului. Cum ati ajuns pe scena? A fost o dragoste din copilarie?
- Nicidecum! Eram foarte zvapaiata cand eram mica. Mama mea pierduse inaintea mea un copil, chiar la nastere, si cred ca atat de mult si-au dorit un alt baiat, ca m-au facut si pe mine baietoasa cu gandurile lor. Imi petreceam timpul catarandu-ma prin copacii din Brasov sau facand comert cu pietricele si frunze, in gradina de langa casa. Mama facuse cosmetica si avea o balanta cu greutati minuscule pentru creme. Eu i-o luam si o foloseam ca sa masor marfa, pe care o vindeam prietenelor mele. Sa dansez, nici prin gand nu-mi trecea. Asta fusese visul mamei mele, care si-a dorit mult sa fie balerina, dar pe vremea ei, nici nu se putea concepe o asemenea cariera, era o chestie foarte neserioasa pentru timpurile de atunci. Mama dansa superb, era blonda, cu un corp splendid si iesea mereu regina balurilor nemtesti din Medias. Acolo a cunoscut-o tata, Ilie Wagner, un tanar nascut la Alexandria, dintr-un neamt si o grecoaica. Au avut un mariaj extraordinar. Nasul lor de nunta a fost Pamfil Seicaru.
- La indemnul mamei ati ajuns la scoala de dans?
- Mama si-a propus sa-si implineasca visul cu mine si m-a dus la o scoala populara de dans, la doamna profesoara Hambrodi, o nemtoaica. In 1949, au venit insa la Brasov doi solisti balerini de la Opera din Bucuresti. Mama m-a dus sa fac niste lectii particulare cu ei. Si, fiindca se pare ca aveam calitati, ei le-au sugerat parintilor sa ma duca la Bucuresti, unde tocmai se infiinta prima scoala de coregrafie de stat. Inchipuiti-va ce sacrificiu au facut parintii mei! Desi stateam de noua ani in Brasov, noi nu aveam casa noastra, dar stateam intr-o casa frumoasa, iar tata avea o functie importanta. Ei bine, n-a contat, au facut bagajul si ne-am mutat cu totii in Capitala, pentru mine.
- Ati avut norocul unei sustineri extraordinare.
- Adevarul e ca mama m-a impins efectiv de la spate. Sigur, s-a dovedit ca aveam talent si eram foarte dispusa sa muncesc. Pofta a venit insa mancand. Eu nu am lipsit o data de la antrenamentul zilnic, cel care se facea in fiecare zi inainte de inceperea repetitiilor si pe care foarte multi il sareau. Locuind cu parintii, eram absolvita de treburile casnice. Ma puteam dedica studiului, antrenamentelor, spectacolelor si turneelor. Radeam adeseori cu mama, care-mi spunea ca daca n-ar fi fost ea...
- ...daca n-ar fi fost ea si baletul, ce altceva v-ar fi placut sa faceti?
- Eu n-am avut nici macar timp sa ma gandesc ce sa ma fac cand voi fi mare. Dar cred ca nu as fi putut face nimic altceva. Daca m-as mai naste o data cred ca tot asta as alege. Am avut colegi care au facut Arhitectura sau Dreptul, am avut colege care faceau si teatru. Eu n-am avut decat pasiunea dansului. Si inca una, mai mica, pentru muzica si masini (rade). Prima mea masina a fost un Fiat 1100, pe care mi-a aranjat mama sa mi-l cumpar de la un italian, prin intermediar.
- Pasiunea asta pentru dans presupune si sacrificii. Trebuie sa fie destul de greu sa te pastrezi mereu in forma.
- Ei, sigur, trebuia sa avem grija. Fetele care erau mai predispuse la ingrasat tineau cure. Eu n-am avut problema asta. Cand lucrezi ore si ore in fiecare zi, nici nu mai apuci sa te ingrasi. Ma abtineam si eu putin de la dulciuri, de la paine. Mai puneam cate un kilogram doua in vacante, dar le ardeam la repetitii pe urma. Vara ma duceam la cate o baie centrala sa transpir, mancam numai grepfruturi in ziua aia. Odata era sa lesin pe strada, imi scazuse prea tare tensiunea. Am ajuns la doctor, mi-a zis sa-mi bag mintile in cap (rade). Apoi, nu faceam sporturi periculoase. Nu aveam voie, de teama sa nu ne rupem vreun picior. Asta ne-ar fi periclitat cariera. Al doilea sot al meu, de exemplu, schia extraordinar, si-n timp ce el cobora partia, ma dadeam si eu pe fund, pe pantalonii de piele, iar cand trebuia sa ma opresc, franam cu un grand battement, ca pe scena. Dar ca sa raspund totusi la intrebare, da, baletul presupune niste sacrificii, numai ca eu nu le-am simtit ca atare. Maestrul meu de balet, marele Anton Romanovsky, care-mi dadea lectii particulare, imi zicea: "Draga" - asa pronunta, nu draga, fiindca era polonez - "draga, sa nu te duci la cinema, sa nu te duci la ceaiuri, sa nu iesi cu baietii! Acasa, la scoala si la studii!". (rade) Nu fumam, nu beam, nu pierdeam noptile. Ce baieti? Nici nu ma interesau. Eram asa de patrunsa de pasiunea mea pentru dans, ca la 24 de ani m-am maritat fata mare.
"Publicul simtea cat de mult ne iubeam"
- Ati avut doua mariaje, dar niciunul n-a durat. De ce?
- Am avut doi barbati draguti si atenti, care s-au purtat foarte frumos cu mine. Dar eu eram mereu plecata, mereu in teatru sau in turnee. Nu le puteam oferi prezenta si afectiunea de care ar fi avut nevoie. Si am refuzat mereu sa fac copii, desi ii ador, imi plac foarte mult. Atunci insa, la varsta aceea, sa ma intrerup noua luni din dans, mi se parea un cosmar. Exageram, fireste, colegele mele au nascut si s-au recuperat, s-au intors pe scena. Nu s-a putut lega o viata de familie cu mine. Asa ca barbatii astia s-au dus mai departe. Unul dintre ei e acum bunic. Stiti cum se zice, marii artisti mor saraci si singuri. (rade) Eu poate fac exceptie, sunt singura, dar nu-s chiar asa saraca. Dar nici bogata nu sunt. Colegele mele de aceeasi valoare din Occident au averi considerabile, in timp ce noi, jumatate din cariera, am plecat in turnee cu conservele si salamul in geamantan.
- N-a fost loc de nici o mare dragoste in viata dvs.?
- Ba da, adevarata dragoste si iubire a vietii mele a fost dupa ce m-am despartit de al doilea sot, care era chirurg ortoped. S-a intamplat ca Marinel Stefanescu, partenerul meu de scena, s-a indragostit de mine. Si eu de el. Intr-o noapte, m-a sunat disperat, ca tatal lui il daduse afara din casa si ca e pe strazi cu o valijoara in mana. "Ce sa fac?", a zis. "Stai sa-mi intreb parintii", am raspuns eu. Din seara aia, opt ani de zile a ramas in casa noastra. Toata lumea credea ca suntem casatoriti. Dar nu eram, desi el ar fi vrut. Era cu noua ani mai mic decat mine. Asa m-am gandit eu ca e mai bine, sa cunoasca viata si sa vada apoi. A fost o iubire extraordinara. Dar viata chiar ne-a despartit. La un moment dat, am plecat la Zurich sa dansam Giselle, iar directia teatrului de acolo a fost asa incantata, incat ne-a oferit un contract pe trei ani, ca prim dansatori. Noi, de buna credinta, am zis sa intrebam intai in tara, daca ni se permite. Numai bine! Intre timp, unchiul lui, tot balerin, fugit din tara, a aranjat sa fie angajat numai Marinel si eu nu, pe ideea ca eu n-o sa-l las sa danseze si cu alte balerine. O prostie, il sprijinisem enorm in cariera, imi asumasem riscul de a dansa cu el, cand inca era un incepator si ii garantasem iesirea din tara in turneele noastre. Cand a venit telegrama ca doar el e anagajat, a fost asa un soc, o tristete! Renuntam si la contract, ma departam si de el. Sigur, mergeam cat puteam de des acolo, mai venea si el in tara. Dar dupa trei ani de zile, n-a vrut sa se mai intoarca, a cunoscut o balerina englezoaica pe care a luat-o de sotie. Are trei fete, acum e si bunic.
- Cum ati trait ruptura?
- Mi-a fost foarte greu, iti dai seama, dar timpul le sterge pe toate. Acum, cand ma gandesc la el, ma gandesc ca la una din cele mai frumoase perioade ale vietii mele. Si stiu ca si el pastreaza niste amintiri foarte intense.
- O mare dragoste modifica ceva in alchimia sufleteasca, te face in vreun fel diferit?
- Sa stiti ca publicul simtea, cand dansam, cat de mult ne iubeam. Sentimentele care ne uneau in viata de zi cu zi se transmiteau si in rolurile pe care le interpretam pe scena. Pe vremea noastra nu era moda cu sarutatul pe scena sau in filme. Eram mai discreti, dar sentimentele se simteau in felul in care ne atingeam sau ne priveam in timpul spectacolului. Parca am fi avut in jurul nostru o aura.
- Daca o mare cariera aduce mereu neajunsuri in celelalte domenii ale vietii, ele sunt, cred, mai usor de suportat, cand te gandesti la bucuria de a fi pe scena.
- Aaaa, bucuria aceea nu are egal, nici nu as putea sa v-o descriu. Pe moment, nici nu realizezi ce ai facut pe scena, dar publicul iti da masura. E ca un bumerang. Ai aruncat ceva si ti se intoarce inapoi inmiit. N-as vrea sa-mi fac singura complimente. Eu sunt un om modest. Si la cabina, cand veneau sa ma felicite, mie mi se facea rusine. Dar felul in care dansam noi era invaluit in emotie. Transmiteam foarte mult, iar publicul simtea asta. Azi sunt balerine mult mai academice ca mine, au ajuns unde noi nici nu visam pe atunci, dar dansul lor nu depaseste rampa. Sunt prea reci, prea tehnice. Eu am iesit din scena de zeci de ani, dar stiu ca mesajul meu a ajuns la public, dupa cate persoane ma opresc azi pe strada. E cea mai mare avere pe care o am.
- Cum e sa iesi de sub lumina reflectoarelor? Nu se lasa intunericul si peste viata de zi cu zi?
- Nu a fost chiar asa de greu, pentru ca eu insami nu mai eram in forma in care ar fi trebuit sa fiu. Decat sa ajung pe scena si sa fiu penibila, mi s-a parut mai firesc sa ma opresc. E o inteligenta a artistului care stie sa se retraga la timp, atunci cand e in varful piramidei, nu cand incepe sa o coboare. La un moment dat, prin anii '70, Marinel Stefanescu, care devenise cetatean italian si avea compania lui de balet, a montat un Don Quijote. Dansam el cu Liliana Cosi si eu cu Gheorghe Iancu, aveam o coregrafie splendida. El insa avea niste probleme cu spatele, la repetitii s-a tras deoparte sa se menajeze. Liliana Cosi a fost ridicata de niste baieti si si-a luxat glezna. Eu am fost pusa sa repet si partea ei si, cand am ajuns la actul 2, am facut o saritura, mi-a trosnit genunchiul si am cazut jos. Si uite asa, trei dintr-o lovitura! S-a amanat premiera cu o saptamana, iar noi mergeam la spital zilnic, sa ni se faca infiltratii, si ieseam pe usa din spate, sa nu ne vada paparazzi. Recuperarea a fost partiala insa. De atunci, am mai dansat doar cinci ani, de fiecare data cu mari eforturi si griji. Simteam ca fiecare spectacol e un chin psihic, mi-era teama sa nu clachez pe scena, sa stric spectacolul. Raspunderea unei prim-balerine e enorma. Incepusem deja sa-mi schimb coregrafia de pe un picior pe altul.
- Cu ce ati umplut timpul care v-a ramas liber?
- Am predat baletul la diverse scoli si academii de dans din Italia. Aveam contract cate noua luni pe an, apoi veneam in tara. Am facut asta timp de 11 ani. A fost destul de greu la inceput. Eu tocmai iesisem din scena, nu predasem niciodata. Primul an a fost mai mult de acomodare. Dar incetul cu incetul m-am obisnuit, a inceput sa-mi placa si mi-a adus mari satisfactii.
Fericirea ti-o faci singur
- Aratati extraordinar, desi varsta din buletin ne-ar putea contraria.
- Eu nu mi-am ascuns niciodata varsta. In toamna implinesc 75 de ani. Ma simt tanara, am suflet tanar, sunt inconjurata de tineri. Cateodata, am chiar naivitati care unora le par ciudate la varsta mea. Acum cativa ani, nu stiam cati ani am. Spuneam ca am 60, dar aveam 70. Ma incurcasem in cifre. (rade) Stiu ca nu-mi arat varsta. Nici mama nu si-o arata. Pana la urma, fiecare varsta are frumusetea ei.
- Cred insa ca tine si de psihic. Intuiesc in dvs. o fire foarte puternica. Sunteti un scorpion...
- O fi si asta. Mie imi spune lumea mereu ca sunt tonica, vesela, plina de viata. Dar cand raman cu mine singura intre patru pereti, am si eu nostalgiile mele, tristetile mele, ma gandesc la parintii mei care s-au stins, la faptul ca sunt singura. Dar pentru cei care ma inconjoara, eu nu sunt niciodata asa. Sunt vesela, fericita, plina de sarm. Nu pentru ca as purta o masca, ci pentru ca asa ma simt eu bine in lume. Vedeti, fericirea e ceva relativ. Ti-o faci, pana la urma, tu singur. Toti avem dureri si necazuri, platim facturi prea grase, sau ne mai moare cate un prieten, toti avem amintiri si melancolii. Dar dimineata, cand te ridici din pat, sa te gandesti ca arati bine, ca te simti bine si ca va fi o zi excelenta. Sa te imbraci in gandurile astea si va fi exact asa!
- Cu ce alungati singuratatea? Cum va animati zilele?
- Dupa operatia de genunchi, pe care mi-a facut-o de curand profesorul Andrei Firica (cel care a avut grija de mine toata cariera), trebuie sa umblu mult, sa fac miscare. Asa ca ma duc la piata, la Mega Image, vin acasa. Imi fac un sendvici. Dupa masa dorm. Seara citesc. Imi scot acum parleala. (rade) Cand era sa mai citesc in viata asta, daca zece ore pe zi dansam? De zilele mele de nume si nastere, dau mese, chem prieteni. Imi place mult sa gatesc. Am invatat de la Marinel, pe care il gaseam uneori in bucatarie, cu sortul pus, gatind cu mama, cand ar fi trebuit sa fie la antrenamente. Ascult foarte multa muzica, clasica, de opera, muzica usoara. Peste doua saptamani, plec in Las Palmas, ca sa-l vad pe tenorul peruan Juan Flores, cel mai mare tenor rossinian din lume, cantand "Pescuitorii de perle".
- Nu va e dor sa va indragostiti?
- Se implinesc 20 de ani de cand nu mai exista nimeni in viata mea. Lumea nici nu crede treaba asta. Am avut si soti, si pe Marinel, care a fost langa mine cu tot sufletul, am mai avut si mici scappatelle, cum zic italienii, le-am avut pe toate. Imi placea sa fiu indragostita, sa am cu cine sa ies la un film. Dar imi e foarte bine si acum, am in jurul meu prieteni care se comporta minunat cu mine. Nu simt nevoia sa fiu cu cineva. Cateodata, ma surprind intrebandu-ma cum ar fi daca ar aparea vreun barbat interesant, frumos si cu barba (adica genul meu). Da, mi-ar placea sa luam masa impreuna, sa iesim la plimbare, sa stam de povesti. Dar atat. Sa ma mai mut cu cineva la varsta asta? Doamne fereste!
Fotografii din arhiva artistei