- Ne facem iluzii daca ne imaginam ca justetea punctelor inscrise in motiunea de cenzura au dus la caderea guvernului Ungureanu. Aceasta ar insemna ca in Parlament exista o majoritate principiala si devotata interesului public, dar tot ce s-a intamplat in clasa politica in ansamblul sau ne-a demonstrat pana acum contrariul, si anume, ca interesele private sau de grup ale politicienilor primeaza, nu interesul public. Sunt de acord, insa, ca privatizarea gresita a Cupru Min si cedarea la santajul UDMR in cazul UMF Targu Mures au generat o scadere dramatica a cotei PDL in sondajele de opinie. Speriati de perspectiva disparitiei politice si de represaliile noii puteri usl-iste, o serie de parlamentari PDL au dezertat catre tabara pe care o vad castigatoare la toamna, si astfel fosta coalitie a pierdut majoritatea parlamentara si guvernarea.
USL a speculat masurile neinspirate ale guvernelor PDL, dar nu exista nici o garantie ca ar reprezenta o alternativa reala. Faptul ca noul ministru al economiei a anuntat reluarea licitatiei Cupru Min trebuie pus in contextul vizitei misiunii FMI in Romania si al anuntului facut de noul ministru de finante, Florin Georgescu, privind respectarea tuturor punctelor din acordul deja incheiat cu aceasta institutie. Este foarte limpede ca nici un guvern al Romaniei nu-si poate permite sa renunte la acest acord, pentru ca nu are resursele necesare sa-si acopere cheltuielile fara sprijinul FMI si al UE. De altfel, acelasi lucru se intampla si in alte tari europene: pana si Franta, a doua economie a Europei, depinde de investitorii straini, care detin 60% din datoria sa externa, iar noul presedinte al Frantei nu-si va putea permite sa-i sperie prin masuri pe care acestia le-ar considera riscante. FMI insa nu cere privatizarea companiilor de stat pentru ca vrea sa ne vindem capitalului strain, ci pentru ca statul roman s-a dovedit un administrator mizerabil, care a utilizat si continua sa utilizeze orice institutie sau companie de stat pentru propasirea clientelei politice a celor care se afla la putere. De altfel, privatizarea poate sa se realizeze si in favoarea unei companii romanesti, daca se va gasi cineva care sa poata prezenta o oferta serioasa. Importante sunt conditiile pe care le stabileste guvernul la licitatie, ele fiind cele care asigura respectarea intereselor romanilor. Este adevarat insa ca mai avem de asteptat pana cand vom avea un guvern care sa se gandeasca la interesul tarii si nu la interesul factiunilor politice care-l sustin. De aceea probabil exista aceasta ostilitate fata de privatizarea unor companii de interes national.
Cu UMF Targu Mures avem ceva mai mult noroc, pentru ca infiintarea noii facultati de limba maghiara este blocata de o hotarare judecatoreasca. Este suficient asadar ca guvernul sa nu faca recurs. Din pacate, indiferent ce solutii se vor gasi pentru Cupru Min si UMF Targu Mures, guvernul Ponta nu este altceva decat o restauratie a epocilor Vacaroiu si Nastase, care nu tine cont de criteriile de integritate pe care ANI se chinuie sa le impuna, ameninta independenta DNA si reforma din educatie si nu are nici o idee in privinta relansarii economiei. Deteriorarea cursului de schimb al leului dupa caderea guvernului Ungureanu este un verdict aspru si realist, pronuntat deja de pietele financiare. Viitorul, ma tem, suna trist.
2. Schimbarea guvernului Ungureanu a dat o lovitura dura UDMR-ului, constrans sa-si coboare, impreuna cu PDL-ul, sacii din caruta puterii. Ce strategie credeti ca vor alege politicienii maghiari? Se vor uni intr-un singur partid? Vor negocia in culise cu USL-ul? Isi vor radicaliza programul de obtinere a autonomiei tinutului secuiesc?
- Din declaratiile liderilor UDMR am inteles ca nu-si asuma nici o raspundere pentru caderea guvernului care a cedat la presiunile lor si se considera liberi de orice obligatie sau loialitate fata de fostii parteneri de coalitie. Ce altceva puteam astepta de la un partid care nu este preocupat decat de propriile interese? De altfel, pe tot parcursul guvernarii coalitiei conduse de PDL, UDMR a blocat toate reformele politice majore percepute a-i afecta interesele, cum ar fi reorganizarea teritoriala, reforma electorala si revizuirea Constitutiei, dar si reforma sistemului sanitar, despre care a spus ca nu trebuie facuta anul acesta.
Odata cu iesirea de la guvernare, problemele UDMR devin mult mai complicate, pe de o parte, pentru ca nu mai are acces la resurse pentru a-si multumi clientela si a-si promova propriile interese economice si, pe de alta parte, pentru ca nu mai poate influenta procesul decizional la nivel national si nu mai poate oferi asadar nimic electoratului sau. Iar electoratul stie bine, iar Laszlo Tokes ii reaminteste sistematic ca liderii UDMR nu sunt cu nimic mai buni decat liderii partidelor politice romanesti, ca s-au ingrijit in primul rand de interesele proprii si aproape deloc de dezvoltarea judetelor secuiesti, de pilda, si ca s-au distins prin opozitia fata de criteriile de integritate ale Monicai Macovei si prin presiuni publice inacceptabile asupra ANI si DNA.
Pana acum, UDMR a avut un electorat captiv si liderii sai si-au permis sa fie cinici si rapace, stiind ca nu li se va cere socoteala. Acum, insa, electoratul maghiar are la indemana o alternativa in partidul lui Laszlo Tokes. Ce poate face asadar UDMR ca sa se salveze? Poate, desigur, incerca o negociere cu USL, dar USL nu are de ce sa se compromita printr-un parteneriat cu UDMR. De altfel, campania USL mizeaza pe cartea nationalista. Alta posibilitate ar fi incercarea de a se alia cu partidul domnului Tokes, dar acesta din urma va profita de pozitia inconfortabila a UDMR pentru a cere un pret foarte mare, adica un numar considerabil de locuri in colegiile sigure", in dauna UDMR. In orice caz, o asemenea alianta va obliga UDMR la adoptarea unor pozitii radicale, in privinta autonomiei secuiesti. Sa recunoastem, nu este o perspectiva prea incurajatoare si nu ne ramane decat sa regretam ca UDMR nu a fost capabila sa-si pastreze pozitia de forta politica moderata a maghiarilor.