Tia Serbanescu - Analiza politica a lunii APRILIE - "USL nu a mai avut rabdare sa astepte pana la toamna pentru a veni la putere"

Claudiu Tarziu
"Guvernul Ungureanu a cazut pentru ce nu a facut, nu pentru ce a facut"

- Guvernul Ungureanu a fost debarcat printr-o motiune de cenzura, dupa numai 78 de zile de la instalarea sa. Motivele oficiale ale acestei demiteri intempestive sunt legate de modul in care Cabinetul a incercat sa privatizeze resursele naturale ale tarii si de infiintarea unei facultati de Medicina in limba maghiara la Tg. Mures. Care sunt totusi cauzele reale care au dus la schimbarea majoritatii parlamentare si totodata la caderea guvernului?

- Guvernul a picat pentru ca nu a mai avut o majoritate parlamentara care sa-l sustina, iar USL, care in ultima vreme a recrutat multi oameni de la PD-L, nu putea rata ocazia de a veni mai repede la putere. Indiferent de textul motiunii si de discursurile din Parlament, soarta guvernului s-a decis chiar in ziua motiunii, prin ultimele transferuri de parlamentari. USL a fost foarte priceputa in a-si asigura voturile necesare doborarii guvernului, prin santaj, amenintari si promisiuni. Dincolo de aceasta lupta politica, dusa cu mijloace neonorabile, dar obisnuite la noi, putem gasi si explicatii asa-zis obiective, chiar daca, in doua luni si ceva, guvernul Ungureanu n-a avut timp sa ofere foarte mari dezamagiri si nici prea multe probe acuzarii. Totusi, a facut greseli de comunicare pe care le-a platit greu. Ultima si foarte grava este legata de hotararea Curtii Constitutionale privind impozitarea pensiilor. Si aceasta cred ca i-a convins si pe unii parlamentari ai arcului guvernamental sa voteze motiunea. Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionala impozitarea pensiilor de peste 740 de lei, in integralitatea lor. Or, guvernul a impozitat ilegal toata pensia, de doi ani incoace. Astfel, oamenii au fost pagubiti cu sume considerabile. In mod absolut de neinteles pentru inteligenta sa, d-l Ungureanu a tacut malc in fata acestei hotarari a Curtii Constitutionale. La fel si ceilalti ministri si liderii PD-L. Trebuia ca, imediat dupa anuntarea verdictului, sa spuna ca guvernul respecta hotararea Curtii si ca va gasi resurse sa-i despagubeasca pe oameni. Era o problema foarte importanta si sensibila, caci fiecare avem un pensionar in familie. Dar d-l Ungureanu pare sa nu fi sesizat asta. Si, in lipsa unei reactii guvernamentale, pensionarii au luat cu asalt tribunalele, ca sa-si recupereze banii in instanta; au lesinat pe la cozi, unul a si murit la rand. Rezultatul: opozitia a speculat politic aceasta greseala, unii parlamentari ai coalitiei guvernamentale au inteles ca vor pierde din capitalul de incredere si au schimbat tabara, iar populatia a gasit justificata demiterea guvernului abia numit. Pe scurt, guvernul Ungureanu a cazut nu pentru ceea ce a facut, ci pentru ceea ce nu a facut.

- In aceeasi zi, pe 27 aprilie, presedintele statului i-a incredintat formarea noului guvern lui Victor Ponta, liderul PSD si co-presedintele USL. Asta in conditiile in care pana deunazi, d-l Traian Basescu afirma ca nu e asa de iresponsabil, incat sa dea tara pe mana d-lui Ponta, iar acesta din urma aproape ca se jura ca nu va fi niciodata premierul "lui Basescu". De ce s-au razgandit?

- USL nu a mai avut rabdare sa astepte pana la toamna pentru a veni la putere. S-a gandit probabil ca fiind la guvernare va controla alegerile si va impiedica PD-L sa dea pomeni electorale si sa fure voturi - caci de asta spuneau ca se tem. Prin urmare, d-nii Ponta si Antonescu au eliminat o sursa de amenintare si un avantaj al PD-L, sperand ca eventuala erodare a USL la guvernare nu va fi prea mare, avand in vedere ca timpul pana la alegeri e scurt. Si cred ca a mai fost un calcul: liderii opozitiei s-au temut ca premierul M.R. Ungureanu s-ar putea mentine la o cota de popularitate mare, caci era pe o tendinta de crestere, umar la umar cu Ponta si Antonescu. Or, d-l Antonescu nu vrea sa aiba un contracandidat de talia d-lui Ungureanu in alegerile prezidentiale. Pentru ca d-l Ungureanu promitea sa fie un personaj politic de viitor, care le strica planurile si le stanjenea marsul victorios liderilor USL. Asa ca l-au eliminat din prim-planul vietii politice. In ce priveste faptul ca dupa declaratii categorice de negare a oricarei colaborari, d-nii Basescu si Ponta coabiteaza imi aminteste de o spusa a scriitorului israelian Amos Oz, care ne-a vizitat recent tara. El a afirmat ca, de cate ori politicienii rostesc cuvintele "intotdeauna", "mereu" si "niciodata", i se pare ca aude toate pietrele desertului hohotind.

"Nu trebuie ca presedintele si premierul sa se iubeasca, ci doar sa-si vada de treaba"

- La ce sa ne asteptam de la guvernul Ponta?

- Speram sa se termine razboaiele politice duse de dimineata pana seara pe toate canalele media. Sau, cel putin, sa li se puna amortizor. Probabil ca PD-L va intra intr-o tacere cernita si nu va mai avea puterea de a fi agresiv, ci de-abia de a-si linge ranile. Iar USL are sansa sa demonstreze ca poate, daca e cazul, sa adopte si un limbaj calm, civilizat... D-l Ponta a trecut deja la un discurs mai responsabil. A spus ca nu vede de ce sa-l suspende din functie pe presedintele Traian Basescu si ca il va suspenda doar daca incalca legea. Ceea ce e corect. Astfel, recunoaste ca presedintele n-a incalcat Constitutia, asa cum pretindea USL pana mai ieri. A mai spus ca isi doreste o relatie constitutionala, legala si institutionala cu presedintele Basescu. Mai mult nici nu ne trebuie. Important e ca presedintele si premierul sa nu fie in ostilitate permanenta si poate vom reintra in normalitate. Nu le cere nimeni sa se iubeasca. Daca isi vad de treaba, e perfect. Cateodata, mariajele din interes s-au dovedit mai bune si mai durabile decat cele din dragoste, care s-au ispravit brusc si cu ura. Raul cel mare pe care l-ar putea face noul guvern socialisto-liberal ar fi oprirea reformelor si luarea unor masuri populiste care sa dezechilibreze economia tarii. Dar cred ca d-l Victor Ponta nu-si va permite sa faca asa ceva. De altfel, a anuntat cateva masuri rezonabile, inevitabile cumva, pentru ca agenda publica e facuta din toate problemele acumulate in ultimul timp si care au termene de rezolvare convenite cu forurile internationale. Daca guvernul Ponta va reusi sa comunice mai bine decat guvernarea precedenta, s-ar putea ca venirea USL la putere sa nu fie chiar o drama nationala.

- La ora cand discutam, nu a fost inca prezentata lista cu persoanele propuse pentru noul Cabinet, dar in presa sunt vehiculate o serie de nume despre care stim ca ar putea ocupa fotoliile ministeriale, avand in vedere ca au mai fost ministri sau au o pozitie importanta la varful partidelor USL. Cum vi se par aceste virtuale nominalizari?

- Premierul desemnat a spus ca va anunta noul guvern pe 1 mai. Lista publicata de presa este compusa in buna masura din "ministrii" guvernelor din umbra ale PNL si PSD. Dar vor exista, cu siguranta, diferente. De pilda, Varujan Pambuccian figureaza ca ministru al Comunicatiilor, or, el a refuzat oferta, in repetate randuri. De asemenea, Ilie Sarbu apare la Agricultura - dar ma indoiesc ca Victor Ponta si-ar pune socrul ministru. Mai apare Dan Sova la Justitie, dar nu cred ca va fi numit, numai avand in vedere gafa publica facuta in legatura cu Holocaustul. Pe urma, deja se aude ca Victor Ponta vrea sa-i pastreze pe Catalin Predoiu la Justitie si pe Leonard Orban la Afaceri Europene, ceea ce ar fi o noua dovada de maturitate a liderului PSD. Pentru ca acesti doi ministri sunt specialisti, nu oameni politici, si pentru ca avem nevoie de continuitate pe aceste doua domenii foarte importante, atat in perspectiva monitorizarii pe Justitie, la care suntem supusi, cat si pentru cresterea absorbtiei fondurilor europene - atat de necesare si la care suntem codasii UE. Daca Victor Ponta ii va mentine pe cei doi ministri, inseamna ca nu face tabula rasa si ca vrea sa continue ce e bun si sa repare ce e de reparat. Pe urma, la finante figureaza Claudiu Doltu si Varujan Vosganian, ambii de la PNL. Sa speram ca va fi numit Claudiu Doltu, pentru ca e finantist de meserie, e mai tanar si mai dinamic, a lucrat si la Banca Mondiala, a mai fost secretar de stat la Finante, pe cand Vosganian, care a mai fost ministru, s-a dovedit mai mult pianist si scriitor. Una peste alta, ar putea fi un guvern mai bun decat precedentul. Ar fi si greu sa fie unul mai slab decat Cabinetul Ungureanu, ai carui ministri erau in majoritate tineri necunoscuti si fara nici o experienta.

"Daca PDL-ul va deveni agresiv, pierde"

- Liderul PD-L, Emil Boc, a anuntat ca se intoarce acasa, la Cluj, unde va candida pentru functia de primar. Este acesta un semn ca va fi inlocuit de la conducerea partidului in curand?

- I-a si predat o parte din atributii lui Vasile Blaga si probabil ca va fi schimbat si oficial, dupa alegerile locale. In privinta candidaturii sale la primaria Cluj-Napoca, Emil Boc a ratat startul. Trebuia sa-si anunte candidatura mai demult, imediat ce a plecat de la guvern si a devenit publica data alegerilor locale. Atunci era o decizie fireasca: omul vrea sa-si verifice capitalul de popularitate si sa si-l refaca, eventual. Acum pare ca e un refugiu. A pierdut tot ce era de pierdut, a incasat toate loviturile si fuge acasa la mamica si la taticu, ca poate l-or obloji, i-or taia vitelul cel gras si i-l vor pune pe masa. Ei, nu mai e atat de sigur ca se va intampla asa! Nu zic ca nu are sanse sa fie reales primar, pentru ca in aceasta calitate a fost apreciat la Cluj. Dar va fi greu. Are si o problema de imagine, prin asocierea cu succesorul sau in scaunul de primar, Sorin Apostu, pe care l-a si sustinut, si care acum este arestat pentru coruptie. Poate ca va suporta consecintele si pentru activitatea sa de prim-ministru, desi aceasta i-ar putea fi reevaluata, in functie de ce face noul guvern.

- Are PD-L timp suficient si forta de a se redresa si a se mentine in Parlament la viitoarele alegeri, ori ia drumul PNTCD?

- Teoretic are timp, daca l-ar folosi cu inteligenta si fara declaratii repezite - gen Ioan Oltean si Roberta Anastase. E nevoie de reconstructie, de decenta si seriozitate. Daca pedelistii au invatat ceva din ce au patit, atunci se vor salva. Eu cred ca vor intra in Parlament oricum, dar e important daca intra cu 5% sau cu 20%. Una e sa intri de mila, de sila, cu nota 5, ca aia admisii in liceele profesionale, alta sa ai un scor onorabil. Depinde de cum vor juca. Daca vor incerca sa fie agresivi, pierd. Pentru ca USL e mai tare la capitolul asta si, in plus, lumea ar zice: nici n-ati plecat bine si sariti cu gura. Nu stiu insa daca PD-L are aceasta capacitate, pentru ca acum pare complet buimacit. E cules de pe jos dupa knockout si e prea devreme sa ne dam seama daca isi va reveni in timp util, pentru a gandi si aplica o strategie coerenta. In legatura cu comparatia cu PNTCD, intai as spune ca e pacat ca PNTCD a fost eliminat din viata publica. N-o merita. A fost singurul partid care a platit pentru incercarea CDR de a introduce Romania in circuitul Nord Atlantic. Si ar fi pacat ca sa plateasca acum si PD-L, in acelasi fel, pentru ca am trage o concluzie trista: ca partidele care au incercat sa reformeze cat de cat societatea romaneasca trebuie sa piara. Va fi descurajator pentru toata lumea, politicieni si electorat deopotriva.