UCENICII LUI EZECHIEL

Andrei Cheran
- Viziunile biblice ale profetului Ezechiel au dat loc la multe interpretari. Amatorii de senzational au vazut in ele o debarcare extraterestra, in vreme ce tehnicienii si inginerii s-au ambitionat sa realizeze aparate de zbor urmand indeaproape "modelul" lui Ezechiel -

"Ii invit pe oamenii de specialitate sa gaseasca greseli, daca ele exista cumva, in proiectul meu, care vrea sa transforme in realitate viziunea biblica a lui Ezechiel. Am putea invata multe dintr-o asemenea discutie stiintifica".
Burell Cannon, martie 1900

Povestea noastra incepe pe 16 aprilie 1848, in localitatea Coffeville din statul american Mississippi. Este ziua de nastere a unui copil al carui nume va ramane in istoria zborului: Burrel Cannon. Deosebit de inteligent, in anii de scoala, tanarul american invata cu ravna mai multe limbi straine si urmeaza o scoala tehnica de mecanici. Pentru ca provine dintr-o familie extrem de religioasa, la nici 20 de ani, devine pastor al Bisericii baptiste si e trimis o vreme ca misionar. In 1879, reverendul Cannon pleaca in Texas, unde preia Biserica baptista din Pittsburg.
Dar pe langa indeletnicirea de pastor, Burrell Cannon este si un inventator de vaza, autor al mai multor patente, care il fac celebru in epoca. Urmand un indemn divin, el incepe sa construiasca un aparat de zbor, pe care il considera "o minune a lui Dumnezeu", pentru ca indicatiile de constructie erau preluate din... Biblie. Mai precis, era vorba de viziunea profetului Ezechiel, aflata la inceputul proorocirilor sale:
"In anul al treizecilea, in ziua a cincea a lunii a patra, cand ma aflam intre robi, la raul Chebar, mi s-au deschis cerurile si am vazut niste vedenii dumnezeiesti... Eu priveam si, iata, venea dinspre miazanoapte un vant vijelios, un nor mare si un val de foc, care raspandea in toate partile raze stralucitoare, iar in mijlocul focului stralucea ca un metal in vapaie... Si in mijloc am vazut ceva ca patru fiare, a caror infatisare semana cu chipul omenesc."
Burrell Cannon era convins ca in anul 593 inainte de Hristos, pe cand Ezechiel avea doar 30 de ani, acesta vazuse ceva iesit din comun. O minune. Dar ceea ce l-a impresionat cel mai tare pe mecanicul-pastor a fost descrierea tehnica a viziunii ceresti, mai exact, rotile.
"Fiecare din ele (cele patru fiare, n.n.) avea patru fete si fiecare avea patru aripi... Aripile lor se atingeau una de alta si cand mergeau, fiarele nu se intorceau, ci fiecare mergea drept inainte... Aripile lor erau despartite in partea de sus si, la fiecare, doua din aripi erau intinse, iar doua le acopereau trupul... Infatisarea acestor fiare se asemana cu infatisarea carbunilor aprinsi... Printre fiare curgea foc, iar din foc tasneau raze si fulgere... Cand ma uitam eu la fiare, iata am vazut, jos, langa aceste fiare, cate o roata la fiecare din cele patru fete ale lor... Aceste roti, dupa infatisarea lor, parca erau de crisolit... si parca erau varate una intr-alta... Ele inaintau in toate cele patru parti, si in timpul mersului nu se intorceau (nu coteau n.r.). Obezile lor formau un cerc larg si de o inaltime infricosatoare si aceste obezi erau pline toate de ochi, de jur imprejur... Cand mergeau fiarele, mergeau si rotile de langa ele, si cand se ridicau fiarele de la pamant, se ridicau si rotile. Ele mergeau incotro le mana duhul sa mearga si rotile se ridicau impreuna, caci duh de viata era si in roti..."

Baldachinul zburator

Multe generatii de credinciosi crestini, evrei si musulmani s-au intrebat ce-a vazut, de fapt, in ziua aceea, profetul Ezechiel. Aceeasi intrebare si-a pus-o si reverendul Burrell Cannon, iar raspunsul lui a fost un desen inspirat din relatarea biblica a lui Ezechiel. Cei care l-au vazut spun ca arata ca o incrucisare intre o libelula si cabina unui camion si ca seamana mai degraba a elicopter, decat a avion. Dar conceptul nu era fantezist. Cannon i-a adaugat inventiei sale un motor si un sistem de comanda, care sunt si astazi apreciate drept o "minune a calculului tehnic si matematic". Peste carlinga aparatului, realizata din lemn, constructorul a prins o panza alba, de corabie, care se arcuia ca un baldachin. Cannon respectase si in privinta aceasta descrierea lui Ezechiel:
"Deasupra capetelor fiarelor se vedea un fel de bolta intinsa, care semana cu cristalul cel mai curat. Iar sub bolta aceasta erau intinse aripile fiarelor, una spre alta, si fiecare fiara mai avea cate doua aripi, care le acoperea trupurile... Cand mergeau fiarele, auzeam falfaitul aripilor, ca un vuiet de ape mari, ca zgomotul dintr-un lagar ostasesc... Dupa ce fiarele se opreau si isi lasau aripile in jos, zgomotul se auzea inca sub bolta ce se intindea peste capetele lor."
Reverendul Cannon a urmat relatarea indeaproape si a prins de rotile mari ale aparatului sau alte roti mai mici prevazute cu spite si actionate prin pedale. Un motor cu gaz de patru cilindri facea ca rotile si pedalele sa se roteasca rapid, astfel incat aparatul putea sa se miste inainte, dar si sa se ridice in aer. Cu ce combustibil a fost pusa in miscare masinaria lui Cannon, care fusese realizata manual, intr-o turnatorie din Pittsburg, nu se mai stie azi. Probabil ca a recurs la benzina sau la gaz metan, transportate in bidoane. Despre vreo statie de aprovizionare aflata in apropiere nu se vorbeste nicaieri. In orice caz, odata ridicata in aer, masinaria era manevrata cu ajutorul curentilor. Patru cilindri mici din cositor permiteau copertinei de panza sa se miste in toate directiile, sa se inalte sau sa se coboare, astfel ca aparatul de zbor semana cu o corabie inaltata in vazduh.

Premiera. Miracolul s-a produs

Desi Cannon pastrase discretie maxima asupra aparatului sau, locuitorii din Pittsburg banuiau ca in orasul lor se petrece ceva iesit din comun. Si, in cele din urma, secretul a iesit la iveala: reverendul lor construia un aparat de zbor. In sfarsit, pe 1 august 1901, ziarul "Dallas Morning News" a tiparit marea stire: "Un aparat nemaivazut pana acum, care poate sa mearga si sa se inalte in vazduh, a fost construit de reverendul Burrell Cannon, care a urmat cu fidelitate descrierile biblice din viziunea profetului Ezechiel".
In aceeasi luna de vara fierbinte, modelul reverendului a fost transformat in realitate, la etajul superior al fabricii de masini Thorsells din Pittsburg. O idee divina incepea sa prinda aripi. "Dar aparatul, odata terminat, a fost imposibil sa fie scos pe usile si scarile fabricii constructoare. A trebuit taiata o usa noua si larga, in peretele de sud al cladirii, pentru ca aparatul lui Cannon sa fie scos", spunea o relatare de epoca.
In sfarsit, miracolul s-a produs! Intr-o dimineata de septembrie a anului 1902, aparatul de zbor al lui Cannon a fost infatisat publicului, venit in numar mare, pe un camp din afara orasului. La comanda aparatului se afla Gus Stamps, un angajat al fabricii de masini din Pittsburg. Aparatul e tras pe o peluza de iarba, motorul pornit si incepe sa inainteze pe pista. Apoi se ridica de la pamant, cu o viteza de 80 de kilometri pe ora, la o inaltime de 12 picioare. Brusc, se inclina insa intr-o parte si o ia in directia unui gard, de care fusese legat cablul de sustinere al aparatului. Acesta vibreaza puternic, pilotul, lipsit de experienta, intra in panica, si aparatul aterizeaza pe iarba. Ironia destinului: celebrul inventator, Burell Cannon, nu fusese de fata la premiera mondiala a aparatului sau de zbor. Pentru ca evenimentul se petrecea intr-o zi de duminica, constiinciosul pastor preferase sa predice in biserica unde slujea cuvantul lui Dumnezeu.

Destinul se opune

Dupa acest prim-zbor aproape reusit, Cannon si-a incarcat aparatul intr-un vagon de marfa descoperit, pentru a-si prezenta performanta intr-un oras mai mare, St. Louis. Dar nenorocul s-a repetat. O furtuna puternica a smuls aparatul de pe platforma vagonului, motorul a luat foc si avionul a ars. "Dumnezeu nu a vrut ca acest aparat sa zboare. Nu trebuia sa concurez Biblia. Nu mai vreau sa am de a face cu el", ar fi spus Cannon, parasind locul dezastrului, fara sa mai priveasca inapoi.
Cand, in decembrie 1903, fratii Wright au izbutit zborul lor istoric, desi nu erau primii in "bransa", au fost considerati invingatori. Succesul lor a intrat in toate cartile de istorie, impingand in uitare izbanda preotului baptist. Dar Cannon nu scapase de viziunea lui Ezechiel. In 1908, el a incercat din nou sa construiasca un aparat pe model biblic, in Chicago. Doi ani mai tarziu, in 1911, aparatul era terminat. Si de data aceasta a izbutit sa-l ridice in aer. Dar destinul nu era de acord. Pilotul, Mr. Wilder, a condus avionul pe o scurta distanta, dar apoi a atins un stalp de telegraf, care a facut o gaura in partea inferioara a avionului si acesta s-a prabusit. Dar drama nu era la sfarsit. In 1922, un incendiu puternic a distrus toate planurile legate de aeronava-Ezechiel.
Dar Dumnezeu nu ii uita pe slujitorii sai. In anul 1976, cercetatorul american Lacy Davis a inceput sa se intereseze de bizara inventie a lui Cannon si a cercetat presa vremii. Ce-a urmat a fost cu adevarat senzational. Intr-un reportaj din 8 septembrie 1901, realizat la fata locului, in Pittsburg, un ziarist de la "St. Louis Sunday Star Magazin" reusise sa faca unica fotografie a aparatului lui Cannon. Pe baza ei, in anul 1983, inginerul Bob Loughery a realizat un model in miniatura al aparatului-Ezechiel, transformat apoi in 1986, de inginerul de aeronave Robert L. Turner, intr-o copie identica a aparatului creat de Cannon. Amatorii de istorie aviatica pot sa vada creatia inspirata din Biblie a pastorului american in "Texas Rural Heritage Museum" din centrul orasului Pittsburg. La doua ore si jumatate de Dallas.

Patente Ezechiel

Inventia bravului pastor baptist are urmari pana azi:
* Inginerul NASA J. F. Blumrich a obtinut un patent USA pentru realizarea unui tip de roti, dupa modelul Ezechiel. Roti care, fara sa se intoarca, pot merge pe orice directie. Au utilizare in agricultura.
* Inginerul elvetian Christian Forrer a realizat si el o roata inspirata de modelul Ezechiel. In partea de jos a ei este inserata o alta roata cu spite, activata de doi cilindri, care ii permit sa se deplaseze exact ca in descrierea lui Ezechiel. Se foloseste pe terenuri accidentate sau namoloase.