Limba dezbinarii: "moldoveneasca"

Ciprian Rus
"Ati putea sa finantati si ziarul nostru?", au intrebat la autoritatile ucrainene editorii unei publicatii de limba romana din Cernauti.

Stiau prea bine politica Kievului: indiferent cate publicatii in limba proprie are o minoritate, bani de la "centru" vin doar pentru una, cea mai reprezentativa, daca nu cumva cea mai comoda puterii. Raspunsul a fost, surprinzator, afirmativ. Incredibil, aproape! Numai ca dupa "da" urma un "daca". "Daca" pe frontispiciul ziarului ar fi scris "ziar de limba moldoveneasca" in loc de "ziar de limba romana". Un fleac! Un cuvant, nu mai mult, iar banii ar fi curs garla, de la bugetul de sprijinire a minoritatilor din Ucraina. Oameni cu constiinta nationala si cu frica lui Dumnezeu, jurnalistii cu pricina au refuzat, insa, politicos oferta si s-au intors la ale lor, la viata de pe o zi pe alta.
Gestul jurnalistilor, despre care am aflat recent, cu prilejul celui de-al treilea Forum International al Jurnalistilor Romani, gazduit la Cernauti, a fost si va ramane salutar. Doar ca a fost umbrit de oportunismul unor colegi de breasla din Odessa, care n-au avut nici cea mai mica problema sa scrie pe frontispiciul foii lor faptul ca scriu in "limba moldoveneasca". Primesc bani mai multi chiar decat "Zorile Bucovinei", publicatia veche de zeci de ani a romanilor. Dar ce mai conteaza istoria si reprezentativitatea, cand marunte interese politicianiste, pe de o parte, si economice, pe de alta, dicteaza tonul in deciziile Kievului si in raspunsurile Odessei? Caci, de ani de zile, Odessa a devenit, din motive lesne de intuit, contraponderea Cernautiului, care e centrul de forta al romanismului din Ucraina. Impinsi de la spate de politicienii locului, multi romani din jurul Odessei, raionul Noua Sulita, se declara moldoveni. Lucru care ar putea fi trecut cu vederea, fiecare e liber, la o adica, sa se considere minoritar roman sau moldovean. A sustine insa ca vorbeste "limba moldoveneasca" e o fabulatie fara sustinere stiintifica, pe care inamicii romanismului abia au asteptat sa o cultive ca atare. O nebunie debitata la Chisinau e pe cale sa distruga minoritatea romana din Ucraina. Caci proiectul de lege a minoritatilor din Ucraina insira, intr-un lung pomelnic de limbi ale minoritatilor, alaturi de romana, si "limba moldoveneasca". Ideea nu e catusi de putin noua: "Divide et impera". Ce putea fi mai tentant pentru autoritatile ucrainene decat dezbinarea puternicei comunitati romanesti? Impartita in doua, in romani si moldoveni, in vorbitori de limba romana si vorbitori de limba "moldoveneasca", comunitatea romanofona si-ar pierde nu doar din forta, ci si din drepturile constitutionale.
Recensamantul programat anul viitor in Ucraina asteapta tocmai acest lucru. Odata votata, legea minoritatilor nu doar ca ar certifica existenta unei "limbi moldovenesti", diferita de cea romana, dar ar priva de invatamantul in limba romana zonele in care oamenii nu se declara in proportie de minimum 10% vorbitori de romana. Sunt localitati in care romana e vorbita de aproape 20% din populatie. Daca manipularea Odessei, sustinuta financiar de Kiev, va functiona, iar romanii nostri se vor imparti in doua, multe zone populate de ei nu vor mai avea acces la scoala si administratie in limba lor. Nu mai vorbim despre intentia autoritatilor de a intreba oamenii, la viitorul referendum, nu "care e limba lor materna", cum ar fi logic si normal, ci "care e limba pe care o folositi": o capcana pentru romanii din sate, cu populatie mixta, care uzeaza si de ucraineana, ca sa se inteleaga cu vecinii, sau pentru intelectualii care, evident, vorbesc in mod curent ucraineana la locurile lor de munca si in societate.
"Cum ar urma sa predea un profesor, intr-o clasa dintr-un sat, unde jumatate din oameni spun ca vorbesc romana, iar jumatate "limba moldoveneasca"? Cu jumatate de gura romana, cu jumatate moldoveneasca?", se intreba, retoric, o participanta la Forumul Jurnalistilor de la Cernauti. Intrebarea spune totul despre absurdul trait de comunitatea romaneasca din Ucraina. Dar si despre marsavia capcanelor care i se intind cu concursul "confratilor" din Odessa.