De la cei mici la cei mari, de la nostalgici la cei ce vaneaza noul, editia a VI-a a festivalului Anim'est a reusit sa acopere toate gusturile: oferta de filme, ateliere si conferinte, cu intrare libera, a fost atat de bogata si de variata, incat cu greu te puteai decide ce sa alegi. Mai toate filmele au fost proiectii eveniment, iar invitatii, dintre cele mai sonore nume ale momentului.
De sase ani de zile, Asociatia "este-n-est", organizatorii Festivalului International de Film de Animatie de la Bucuresti, se incapataneaza sa ne arate de ce sunt ei atat de optimisti, cand se gandesc la Romania si la spatiul estic in general. Concluziile spre care ajung sa ghideze deopotriva publicul bucurestean si invitatii straini sunt urmatoarele: aici - in est - exista vointa, exista talent si exista acea forta nebanuita si distincta a spiritului creativ, care poate pune in miscare roti demult intepenite. Asta si-au propus organizatorii Anim'est, in urma cu sase ani, cand au decis sa-si insuseasca sarcina, deloc usoara, de a reanima filmul romanesc de animatie printr-un festival bine gandit ca platforma de dialog intre profesionisti romani si straini si cei dornici sa vada si sa invete pasii catre creatia filmului de animatie. In plus, Anim'est, mai mult poate decat oricare alt festival de film de la noi, este foarte, foarte... cool!
Primul lung metraj romanesc de animatie
Editia din 2011, incheiata duminica trecuta, a marcat un moment important: proiectia nationala a primului film de lung metraj de animatie romanesc, din ultimii 20 de ani! Pelicula regizoarei Anca Damian, Crulic - drumul spre dincolo, a fost fara indoiala cea mai asteptata premiera a anului si a fost proiectata ca varf de lance in deschiderea festivalului. Subiectul lui prezinta tulburatoarea epopee a romanului Claudiu Crulic, decedat la 33 de ani, dupa ce a protestat fata de arestarea sa de catre autoritatile de la Varsovia, intrand intr-o greva a foamei de aproape 4 luni, care i-a provocat moartea. Cazul a trecut aproape neobservat prin presa vremii, subiectul a fost prezentat intr-un reportaj publicat in "Formula AS" (sub semnatura lui Catalin Apostol), atentia opiniei publice indreptandu-se mai degraba catre demisia de onoare a ministrului de externe Adrian Cioroianu, decat spre infioratoarea drama a tanarului roman si circumstantele prin care atat autoritatile poloneze, viciate de prejudecati, cat si indolenta ambasadei romanesti de la Varsovia au permis ca o astfel de intamplare sa aiba loc. Co-producatorul polonez al filmului Crulic - drumul spre dincolo a declarat in fata publicului romanesc de la cinema Patria ca s-a implicat in acest proiect, in ciuda tuturor dificultatilor, din dorinta unei "impacari cu Romania". Dincolo de substratul lui rascolitor, social si profund uman, filmul este una dintre cele mai proaspete, mai vii si mai candide intalniri cu cinematografia romaneasca a ultimilor ani. Crulic a fost rodul unei munci de aproape doi ani a artistei plastice Raluca Popa si a animatorilor Dan Panaitescu, Dragos Stefan, Roxana Bentu, Tuliu Oltean si Vlad Pascanu. Regizoarea Anca Damian declara la proiectia din seara de deschidere ca nu si-ar fi putut imagina un loc mai potrivit pentru premiera nationala, decat Festivalul Anim'est, care i-a insuflat dorinta de a relata povestea lui Crulic sub forma unui film de animatie: "Festivalul acesta, care are un suflet atat de mare si care este atat de creativ, era singurul loc in care putea fi deschis drumul lui Crulic catre public". Filmul va putea fi vizionat in mod curent, pe marile ecrane din tara, incepand cu 21 octombrie 2011.
Doi dintre invitatii speciali ai festivalului, Shane Acker si Joan C. Gratz, castigatori ai Premiului Oscar pentru film de animatie, au venit la Bucuresti pentru a-si impartasi vasta lor experienta de lucru cu tinerii animatori romani. Intr-un moment de repaus, Shane Acker a avut amabilitatea de a destainui cititorilor "Formulei AS" experienta traita la Anim'est:
"Am vazut la Anim'est multa animatie cu marionete - un tip de animatie care nu prea se mai practica in State. A fost palpitant sa constat ca exista o renastere a acestui stil in Europa. Exista o voce foarte unica aici, o cu totul alta perspectiva si abordare a animatiei, si iubesc faptul ca intr-un spatiu atat de mic, cum e continentul european, sunt atat de multe culturi, cu atat de multe moduri de expresie in animatie. Animatia europeana e mult mai deschisa catre inovatie decat cea americana, unde totul se face dupa retete din care cu greu ai voie sa iesi. Ma copleseste, ma inspira si ma anima cata creativitate, varietate si libertate artistica exista in Europa. Din multe puncte de vedere, animatia europeana mi se pare mai avangardista decat cea din Statele Unite".
O noapte de haz si groaza
Unul dintre evenimentele foarte indragite de publicul deja fidel festivalului Anim'est a fost Creepy Animation Night, o noapte intreaga in care sunt proiectate filme de animatie hazoase si infricosatoare, care fac imensul cinematograf Patria sa para neincapator.
"Imi place foarte mult festivalul asta, ma simt rasfatata ca spectator, ma simt castigata din multe puncte de vedere. Aici, cand vii la un film, nu e niciodata ca la Mall - o experienta seaca. Aici vin oameni interesanti si, de fiecare data, inveti ceva, in timp ce te distrezi pe cinste. E unul dintre putinele locuri care te fac sa te simti cool, pentru ca vii sa inveti", spune Ioana, 21 ani, studenta la Facultatea de arhitectura din Bucuresti, asteptand intrarea in sala de cinema.
Anim'est trece Prutul
Pentru proiectia de incheiere a festivalului, organizatorii si-au rasfatat publicul cu un program inedit, de neratat, in premiera pentru Romania: animatiile mute ale lui Ladislas Starevich, unul dintre cei mai importanti realizatori din istoria filmului de animatie. Prin opera sa de pionierat, genialul Starevich l-a impresionat intr-atat pe tarul Nicolae al II-lea al Rusiei, incat a legitimat animatia rusa ca arta exclamand: "Ei, da, vreau sa vada si fiul meu asa ceva!". La proiectia de sambata, de la Anim'est, filmele restaurate ale lui Starevich au venit insotite de nepoata marelui autor, doamna L. B. Martin, si acompaniate live de cvartetul sloven Vlasov's Best Friend, alcatuit din Peter Kus (clarinet), Klemen Bracko (vioara), Anze Palka (chitara) si Luca Jeroncic (acordeon).
Desi evenimentul de la Bucuresti s-a incheiat, misiunea organizatorilor continua. Cu o parte din filmele si invitatii prezenti in capitala, Anim'est va vizita pentru trei zile cinematograful Victoria din Cluj-Napoca, intre 28-30 octombrie, si, in premiera pentru un festival de film major din Romania, va trece Prutul, pentru a zabovi la Chisinau, intre 3-6 noiembrie, la cinema Odeon.
Printre filmele ce vor putea fi vazute la Chisinau, alaturi de Crulic - drumul spre dincolo, va fi proiectat si Tipatul / The Scream (r. Sebastian Cosor, Romania, 2011), dublu premiat la Anim'est anul acesta, castigator al Premiului pentru Cel mai bun Film Romanesc, cat si al celui pentru Cel mai Bun Film din sectiunea Balkanimation (n.r. sectiune dedicata filmelor scurte de animatie din regiune). Filmul este o reinterpretare a cunoscutei opere expresioniste semnate de Edvard Munch, care, dupa cum a motivat juriul celor doua sectiuni decizia de a-l premia, "creeaza expresie cinematografica, din arta traditionala".
Foto: Catalin Georgescu (2); Adi Marineci (2)