D-l Boc a avut temei pentru comentariul sau. "Raportul" a surprins intensificarea bataliei juridice impotriva flagelului coruptiei, sugerand ca, daca ea continua, Comisia ar putea ridica in 2012 Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV) prin care este monitorizata situatia. O victorie electorala a USL (PSD+ PNL), ar anula eforturile justitialiste ale administratiei in functiune, facand din Romania tara cea mai corupta din UE, cum era perceputa pe vremea guvernarii PSD-iste a lui Adrian Nastase. Premierul si-a bazat afirmatia plecand de la declaratiile infierbantate ale lui Victor Ponta, liderul socialist al USL, cum ca - dupa accederea la guvernare - procurorii si judecatorii care au instrumentat dosare impotriva demnitarilor corupti vor fi trasi la raspundere, iar DNA, daca nu va fi desfiintata, va fi decapitata prin demiterea sefului ei, d-l Daniel Morar. Intamplator sau nu, d-l Morar este singurul inalt functionar din Justitie remarcat in Raportul CE.
Premierul ar avea asadar dreptate sa sustina ca o infrangere a PDL-ului la urmatoarele alegeri parlamentare - din toamna lui 2012 - ar intoarce Romania la punctul de pornire al ofensivei impotriva coruptiei. Nu s-a realizat, desigur, nici o confiscare extinsa a averilor ilicite, nu s-a operat nici o arestare a vreunui "rechin", dar DNA - alaturi de alte institutii pentru combaterea coruptiei, precum ANI si DGA - sunt pe calea cea buna. Procurorii, grupati in institutiile numite, nu mai tin cont de presiunile si amenintarile din afara, demonstrand ca sistemul judiciar tinde, realmente, sa devina independent. O modificare a Constitutiei, in special a articolului privind prezumarea caracterului licit al dobandirii averilor, ar permite curatarea efectiva a scenei de marii actori ai coruptiei si ar preveni dur orice incercari ale politicienilor si administratorilor de a continua sa-si cladeasca bunastarea cu aceleasi metode. USL-ul, a sustinut d-l Boc, ar trebui sa isi retraga din Parlament imperfectul proiect de lege privind confiscarea averilor, demonstrand ca este intr-adevar de acord cu cerintele presante din Raportul CE de finalizare concreta a marilor dosare de coruptie. O noua tergiversare a rezolvarii acestora va duce la depasirea termenului de prescriere, lasandu-i pe inaltii demnitari dovediti cu averi ilicite "mai curati, mai uscati". CSM (Curtea Suprema a Magistraturii) ar trebui insa sa sanctioneze lentoarea deliberata a instantelor judecatoresti, foarte reticente - pana acum - in incheierea proceselor de mare coruptie. Or, CSM - chiar si in noua sa componenta - nu pare prea dispus sa forteze pronuntarea rapida a instantelor. Premierul Emil Boc are, cum am spus mai inainte, dreptate. Este un risc maxim pentru Romania revenirea la vechile "obiceiuri" instalate inca din vremea primelor guvernari postcomuniste. Cata vreme nu va exista o vointa politica ferma de eradicare sau limitare a coruptiei, judecatorii - si in special Inalta Curte de Casatie si Justitie - vor continua sa tergiverseze "marile dosare". Or, PDL-ul si guvernul sau ar trebui sa fie in linia intai a bataliei, demonstrand ca nu face nici o distinctie intre "coruptii lor" si "coruptii nostri". Cand dosare precum "Ridzi" sau "Pasat" sunt blocate in Parlament, dupa tipicul celor instrumentate pentru Nastase, Voiculescu, Mihailescu etc., sub majoritatea PSD-ista anterioara, este extrem de dificil sa ceri magistratilor rezolvarea lor finala, prin arestare si confiscarea extinsa a averii in cazurile dovedite. Magistratii - si, in primul rand, cei din CSM - sunt oameni care realizeaza ca, in ciuda "independentei" lor, lucrurile sunt schimbatoare si - ca in "legenda mesterului Manole" - ce s-a cladit azi, maine poate fi daramat. O responsabilizare reala a magistratilor nu se poate realiza fara verificarea continua a integritatii lor morale si cetatenesti. Cum sa-l condamni pe "judecatorul Victor Ponta", care a fortat interpretarea legii in favoarea "patronului" sau A. Nastase si a "clientilor" acestuia, cand tu, detinatorul temporar al puterii, permiti "mici favoruri" apropiatilor si sustinatorilor tai? "Cazul Alexandra Benea", promovata la conducerea Institutului Diplomatic Roman si acceptata, concomitent, drept cursant al acestuia, este revelator. D-l Baconschi, ministrul de externe si prezumtiv prezidentiabil PDL, nu poate sa nu realizeze ca "marile prietenii" sunt, pana la urma, mai costisitoare decat par la prima vedere. In fond, si d-l Ponta poate sustine, la fel de senin, ca atunci cand si-a declarat sprijinul pentru C. Nicolescu, presedintele corupt al C. J. Arges, nu a fost vorba decat de o "mare prietenie" si nu un interes politic. Raportul CE a aratat ca lucrurile incep sa se schimbe in Justitia romaneasca. Ridicarea MCV, care nu are legatura cu admiterea in "spatiul Schengen", ar putea sa le dea insa un caracter formal. Coruptia romaneasca are un caracter transpartinic, in ciuda concurentei programatice si ideologice dintre partidele parlamentare. O dovedeste, de exemplu, solidarizarea subterana a politicienilor si acolitilor lor in "problema Rosia Montana". In ciuda impotrivirii societatii civile, in pofida protestelor internationale, pe motivatii minore, guvernul, dar si oponentii sai, au acceptat distrugerea unui monument unic din patrimoniul national. Cointeresarea celor implicati este - dincolo de toate "argumentele" - evidenta. Or, pentru ca Romania sa se schimbe, lucrurile ar trebui transate definitiv. Degeaba isi declara USL sprijinul pentru implementarea masurilor cerute de CE, daca nu accepta ca proiectul sau de confiscare a averilor ilicite este imperfect prin omiterea faptelor de coruptie care au dus la constituirea acestora. Degeaba sustine PDL ca a pus in miscare Justitia "pentru rechini", daca nu amendeaza propriile cedari si favoruri pentru clientii sai. Justitia adevarata incepe intotdeauna cu calificarea transparenta a actelor celui care este chemat sa judece.