SARBATOARE PE STRAZILE BUCURESTIULUI

Iulian Ignat
Bucurestiul si locuitorii sai isi traiesc viata sub presiunea tot mai mare a tevilor de esapament ale milioanelor de automobile, a rechinilor imobiliari ce vaneaza orice petec verde, orice casa de patrimoniu.


Poluarea, sub toate aspectele sale, pare a pune stapanire ca o caracatita pe oras. Din fericire, tot mai des apar initiative ale tinerilor ce incearca sa salveze batrana capitala damboviteana, cerandu-si drepturile de a locui intr-o asezare nu doar frumoasa, ci si aerisita, moderna. Arta se imbina cu ecologia, iar ideile lor ingenioase aduc sperante. Astfel, in prima jumatate a lunii iunie, in Bucuresti s-au desfasurat festivaluri urbane ghidate dupa principiul "inchidem strada masinilor si o redam oamenilor". Este vorba de "Street Delivery", ajuns la cea de-a sasea editie, si de "Femei pe Matasari", un eveniment aflat la debut.

"Street Delivery", deja o traditie

Asteptat cu nerabdare atat la Timisoara, cat si la Bucuresti, evenimentul a insemnat si in acest an un succes. O strada, Arthur Verona, intre Cinema Patria si Gradina Icoanei, in care creativitatea, spiritul liber au luat locul claxoanelor si nervilor in trafic. "Misiunea noastra este de a reinventa si de a intari rolul structural pe care spatiul public il joaca in viata locuitorilor cetatii, prin convertirea peisajului urban in spatiu viu". Poate ca mesajul organizatorilor suna un pic pompos, insa rezultatul a fost si anul acesta o strada curata, adevarata, ce a pulsat, timp de trei zile, intr-un ritm propriu.O bataie generala cu faina, dans in ploaie, concert traditional de tulnic in strada (in timp ce mesteri populari ciopleau in lemn), piese de teatru si proiectii de filme scurte, expozitie de fotografii printate pe lemn, strangeri de fonduri pentru copiii bolnavi, lansarea albumului trupei Subcarpati, concerte pe scena mare cu Trei Parale sau The MOOod, targ de produse artizanale, toate acestea au transformat spatiul strazii intr-un univers coerent si armonios. Institutul Cultural Roman a prezentat o expozitie multimedia de reclame vechi romanesti, din anii 1860-1890, postere din anii 1930, facute pentru nectarul "Mamaia", fabrica de ciocolata "Regina Maria" sau Berea "Bragadiru". Muzeul Taranului Roman a propus mai multe ateliere, in care puteai invata sa faci zgardane maramuresene din fetru si figurine din lana, sau carti postale. Atelierul de croit imagini a pornit o joaca fotografica, incheiata cu o mini expozitie. Copiii s-au simtit in largul lor la Street Delivery, au participat la atelierele stradale, au zburat cu hamacele prinse in parc, iar cei mai fericiti dintre ei au fost cei care, la sfarsitul zilei, au plecat acasa cu un catel sau o pisicuta infiati de la centrul de adoptii.
Ion Barladeanu, sexagenarul care, dupa ce a locuit zeci de ani in ghena unui bloc bucurestean, a ajuns sa-si expuna colajele la mari galerii de arta din Londra sau Paris si sa fie considerat un artist contemporan de succes, a fost una din figurile centrale ale editiei cu numarul sase. Cunoscut publicului larg datorita filmului "Lumea vazuta de Ion B" (regia Alexander Nanau), Barladeanu a stat ore intregi de vorba cu tinerii interesati de lucrarile sale. Una dintre ele, un colaj din 1994, apare alaturi de un urias graffiti, la care s-a lucrat mai bine de trei zile, si care pare o fresca a Bucurestiului zilelor noastre, cu buldozere de demolare, copaci taiati si cu un personaj central, pentru care banul inseamna totul. O lucrare spectaculoasa, ce merita si poate fi vazuta pe peretele de la intersectia strazilor Arthur Verona si Dionisie Lupu. Va fi acolo pana la urmatoarea editie a "Street Delivery".

"Femei pe Matasari"

Miezul unei zile caniculare, in mijlocul unei strazi bucurestene cu un renume nu tocmai fast. Un pian, doua boxe si o multime adunata in jurul uneia dintre cele mai indragite cantarete ale acestor ani, Alexandrina Hristov, care tine un concert inedit. "Inchidem strada si deschidem drumul femeilor talentate, care se daruiesc artei. Expunem universul feminin in toata diversitatea sa. Ne delectam cu prezentari de moda, concerte, proiectii pe cladiri, jocuri, cinematograf in aer liber si teatru in strada. Impartasim cauzele umanitare pentru care femeile lupta. Participam la dezbateri privind rolul femeii in societate si seminarii pe teme controversate", acesta este mesajul organizatorilor, care au dorit ca alaturarea cuvintelor "femeie" si "strada" sa aiba un cu totul alt sens decat cel cu care strada Matasari era obisnuita. Evenimentul s-a deschis vineri seara, pe 17 iunie, cu o parada de moda, pe un podium ridicat in mijlocul strazii. Rochiile au fost creatia Wilhelminei Arz, vedetele s-au numit Roxana Ciuhulescu si Maria Radu, iar cei mai entuziasti spectatori au fost copiii din cartier, care nu mai vazusera niciodata asa un spectacol. Expozitia de fotografii "Proiect 112", semnata Alex Galmeanu, concerte, o milonga sub razele apusului, in care pasionati de tango de la mai multe scoli bucurestene au dansat pentru o colega a lor, aflata intr-o situatie dificila, o parada a biciclistelor au fost cateva dintre reperele acestei editii inaugurale. L-am rugat pe Iulian Vacarean, initatorul acestui proiect inedit, sa ne ofere cateva amanunte.

- "Limonada lui Iulian" este unul din proiectele foarte apreciate, atat la "Street Delivery", cat si la noul festival urban, "Femei pe Matasari". Cum a pornit aceasta initiativa?

- Ii vizitam pe copiii bolnavi de la spitalul "Marie Currie", voiam sa-i ajut cumva, dar mi se parea dificil sa cer oamenilor bani, deja erau multe campanii de strangere de fonduri. Mi-a venit ideea sa vindem limonada pentru copii, am propus-o celor de la Street Delivery, in 2009, si am cautat sa facem ceva mai mult de atat. A iesit o cafenea, in care se tineau concerte, piese de teatru, era si sala de lectura si atelier de turnatorie in plumb. Am fost, toti cei implicati in proiect, foarte motivati si bucurosi sa facem asta, iar rezultatul a fost pe masura: la prima noastra participare la "Street Delivery", am strans 3000 de euro. Aveam nevoie de 20.000 de euro pentru o sala de terapie intensiva si, in cele din urma, am reusit sa strangem suma necesara.
- Cand ai simtit
nevoia sa pornesti un alt eveniment, diferit de "Street Delivery"?


- Sediul asociatiei noastre, Beneva, ce are ca motto "Sa facem bine in Romania", este o casa veche, de pe strada Matasari. Cand ne-am mutat aici si am dat o cautare pe internet, primele pagini erau pline numai cu stiri negative. Am inchiriat casa, am pornit o serie de actiuni cultural-social-educationale si, intr-un an si jumatate, daca te uitai pe internet, primele pagini erau despre aceste aspecte. In acest sens, ne-am zis, "hai sa infrumusetam un pic strada", am apelat la multi prieteni, am preluat ceva din celebritatea zonei si am pornit acest eveniment, ce pune reflectorul pe rolul femeii in societate. Aceasta ar fi principala diferenta fata de "Street Delivery", faptul ca noi punem accentul pe latura sociala.

- Ce raspunsuri ai primit, ce reactie a avut comunitatea din zona la acest festival?

- Festivalul a fost initiat de noi, insa s-au implicat mult si cei din comunitatea locala. Chiar si faptul ca si-au mutat masinile de pe strada inseamna ceva. Am intalnit oameni ce se mutasera din cartier de 60 de ani si care au venit special, pentru ca auzisera ca se intampla ceva "pe strada lor" si au vrut sa vada ce. Un fost locatar a venit din Ploiesti. De la copiii ce s-au jucat in mod organizat in diferite ateliere, la locuitorii cartierului ce au vazut teatru, moda, dans, raspunsul pentru un eveniment aflat la prima editie este mai mult decat ne asteptam. Este un festival pentru comunitate. Strada a aratat cu totul diferit, mai bine, si asa se va intampla si de acum inainte.

Fotografiile autorului