Iata, intr-o maniera sintetica, adevaruri in fata carora ar trebui sa se incline si... pietrele, nu numai Guvernul Romaniei.
Observatii generale: explorarile la Rosia Montana sunt ilegale!
1) Documentatia pentru obtinerea acordului de mediu se bazeaza pe o licenta de exploatare (nr. 47) care nu este pentru proiect! RMGC nu este "titularul" proiectului, ci doar "autorul" proiectului, pentru ca nu detine, ca titular, o licenta de exploatare pentru proiect, ci detine, ca titular, licenta nr. 47, care era pentru mina veche, exploatata de stat si inchisa in 2006. RMGC a facut explorari ilegale cu licenta 47 care era de exploatare!
2) Perimetrul licentei 47 a fost marit de catre Agentia Nationala a Resurselor Minerale (ANRM), contrar legilor minelor 61/1998 si 85/2003, pe care trebuia sa le apere. Astfel, toate operatiile de explorare, cercetare arheologica, descarcari de sarcina arheologica, certificat de urbanism etc. se bazeaza pe un perimetru ilegal.
3) In decembrie 2008, este anulat definitiv in justitie certificatul de descarcare arheologica pentru masivul Carnic, iar in octombrie 2010, Carnicul este repus pe Lista monumentelor istorice. Deci, RMGC trebuie sa modifice proiectul sau cu 4 mine, intr-unul cu 3 mine - ceea ce n-a facut, sperand in mod scandalos sa obtina o noua declasificare a Carnicului.
4) RMGC face explorari la Rosia Montana de 13 ani, desi legile minelor 61/1998 si 85/2003 prevad ca durata explorarilor este de maxim 5+3 = 8 ani. Cu alte cuvinte, incepand cel tarziu cu anul 2006, explorarile la Rosia Montana sunt ilegale!
5) Licenta 47 trebuia sa fie anulata in 2006, odata cu inchiderea minei de stat, dar este mentinuta activa de catre ANRM pentru interesul RMGC. Din nou este fortata legea.
6) Efectuarea de activitati miniere la Rosia Montana este interzisa de Legea minelor nr. 85/2003, Art. 11, deoarece acolo exista situri arheologice de interes deosebit, protejate inca din anul 2000. Incepand cu 2003, explorarile, cercetarile arheologice si descarcarile de sarcina arheologica trebuia sa fie stopate. In concluzie, RMGC trebuie sa obtina mai intai licenta de exploatare pentru proiectul sau si abia apoi sa ceara certificatul de urbanism si acordul de mediu. ASE avertizeaza Ministerul Mediului ca toate documentele depuse de RMGC la minister pentru avizare nu trebuie luate in considerare, iar cererea de obtinere a acordului de mediu trebuie respinsa.
"Proiectul RMGC contravine interesului national"
De notat ca Ministerul Mediului a acceptat nenumarate modificari ale proiectului, efectuate de companie la presiunea oamenilor de stiinta, a Academiei Romane, a ONG-urilor. ASE atrage atentia ca acest lucru este ilegal si nemaiintalnit in practica internationala. "Unde s-a mai pomenit (la ce fel de proiecte nationale sau internationale) ca, daca nu ai facut bine proiectul de la inceput, sa ti se permita sa tot vii cu imbunatatiri? Consideram procedura adoptata de Ministerul Mediului ca inacceptabila si neconforma cu uzantele, ca partinitoare cu compania straina".
Dezbaterea publica s-a prelungit. Scrieti ministerului!
Ministerul Mediului a prelungit, in mod neasteptat, data pana la care publicul isi poate exprima opinia fata de proiectul Rosia Montana. Este vorba de 5 mai! Trimiteti un e-mail sau o scrisoare, eventual doar o semnatura pe analiza de mai sus a profesorilor de la ASE, pana la 5 mai. E-mail-urile pot fi trimise la adresa gabriela.osiceanu@mmediu.ro, iar scrisorile, la Ministerul Mediului si Padurilor, Directia Controlul Poluarii, Bdul Libertatii nr. 12, sector 5, Bucuresti.