Primavara picturii romanesti

Valentin Iacob
Se intampla lucruri bune in arta romaneasca. Licitatiile, de pilda, urca la cote tot mai puternice.

Pare ca oamenii se intorc la arta, iar cei bogati vor sa investeasca in ea. Deocamdata se cumpara numai clasicii si interbelicii, pentru ca au valoare sigura. Artistii de azi inca nu se vand bine. Cu toate acestea, galeriile de arta se inmultesc. Cumva in rasparul acestor ani dificili. "Paradoxal, artistii sunt intr-o perioada paupera, dar produc. In Romania, o data la doua zile are loc un vernisaj. Din pacate, artistii produc deocamdata "pe stoc". Dar aparitia unor noi galerii este un semn bun. Pana la urma din cenusa trebuie sa renastem, pentru ca avem ceva de spus si suntem motivati sa o facem", spunea increzator pictorul Petru Lucaci, presedintele U.A.P. Poate ca a inceput primavara si pentru arta noastra. Semne sunt: in vreme ce in tara expozitiile bune se inmultesc, pictura romaneasca se manifesta si in Occident. Trei evenimente m-au facut sa scriu toate acestea. Doua se petrec la Bucuresti, iar al treilea la Haga, in Olanda.

Galeria Scit Art - Bucuresti
SILVIA RADU
Flori si ingeri


Foarte recent, s-a mai deschis o galerie de arta pe harta de suflet a Capitalei. Se afla in plin centru, pe Calea Victoriei, la teatrul Constantin Tanase. Se numeste Scit Art si este condusa de Diana Papahagi, o directoare tanara si entuziasta. Galeria si-a inceput programul de expozitii cu artisti puternici. "Botezul" i-a fost facut in luna februarie, de sculptorul Ion Iancut, pasare rara pe simeze si unul dintre cei mai mari plasticieni ai tarii la ora actuala. In cea de a doua expozitie, se infatiseaza publicului Silvia Radu, alt artist vizual de mare marca al Romaniei (si cu care "Formula AS" a publicat recent un interviu). Expozitia, ce trebuie neaparat vazuta si admirata, va fi deschisa pana pe 10 aprilie.
Silvia Radu ne intampina la galeria Scit Art cu un recital de maestru. Ea iese in calea primaverii cu o lume de flori si de ingeri. Marea artista a penelului picteaza intruna flori maiastre si navalnice si viseaza cu ochii deschisi ingeri cu cap de om, pe care ii intrupeaza in statui delicate si diafane. Si pe toate le aduna intr-o "Gradina cu ingeri", asa cum isi numeste ea, de la un timp, toate expozitiile. Iar gradinile ei cu ingeri si cu flori nu sunt nici una la fel! Artista isi picteaza si sculpteaza gradinile cu obstinatie si cu o nestiuta smerenie, de parca ar vrea sa umple cu ele toata Romania. Ca sa o sfinteasca, poate, si sa o inalte cu ingerii ei. Dar si sa o inveseleasca si sa o innobileze cu florile ei multicolore, care la Scit Art invadeaza tot spatiul tablourilor si par ca stau sa sara din panze si sa iasa prin geamurile mari ale galeriei pe strada, printre trecatori. De aceea, socot ca Silvia Radu este azi cel mai mare pictor roman contemporan al florilor.
Aflat sub impresia acestui recital de forta si culoare al artistei, am dorit sa aflu mai multe despre legatura ei speciala cu florile. Ceea ce mi-a povestit m-a surprins inca si mai tare.

"M-am atasat de flori pentru ca am simtit ca Maica Domnului e intruchipata de ele"

- Cum pictati florile dvs. si cand v-ati descoperit acest dar?

- Eu nu-mi pictez florile in atelier, le scot in gradina. Gradina cu ingeri e tot timpul in sufletul meu. Florile mi se potrivesc si ma mangaie, de aceea le caut cu predilectie. Pe de alta parte, am avut si norocul sa primesc foarte multe flori in toti acesti ani, si astfel am avut ce picta cu prisosinta. Interesant este ca pana acum 10-12 ani eu nu pictasem flori. Atunci, o prietena de-a mea, din Franta, a venit la mine, de sfintii Constantin si Elena, cu un superb buchet, luat din gradina unei maici catolice. Si atat de tare m-au impresionat florile alea, ca le-am pictat. Asa am inceput sa fac tablouri cu flori, si de atunci nu m-am mai putut opri. Abia dupa aceea am inteles ca acest har descoperit asa de tarziu a fost, pur si simplu, un dar de la sfanta Elena. De altfel, lucrarile mele cu flori le semnez Silvia Elena (caci eu ma numesc si Elena). Dar florile au legatura si cu Maica Domnului. Am simtit ca Maica Domnului poate sa fie intruchipata de ele. Caci ce poate fi mai pur decat parfumul unei flori si decat Maica Domnului? De aceea, cand pictez flori, intotdeauna ma gandesc la ea si spun rugaciuni pentru ea. De altfel, Maica Domnului este apropiata de flori, in multe rugaciuni. Este numita "crin cu adevarat binevestit si trandafir de daruri", de pilda. Ba mai mult, pe multe din lucrarile mele, eu scriu rugaciuni catre Maica Domnului. Apoi, pictand, se astupa scrisul, dar uneori, tot mai ramane ceva printre florile mele, vreo litera de rugaciune sau vreun fragment. Astfel, florile mele se ingemaneaza cu rugaciunile. Iar asta e prielnic si pentru mine, si pentru spectatori.

Galeria Elite Art - Bucuresti
Trei pictori basarabeni


Tot in centrul Bucurestiului, pe strada Academiei nr. 15, la Galeriile Elite Art Club Unesco, trei pictori basarabeni, Vitalie Butescu, Stefan Coman si Vasile Sitari, s-au gandit sa intampine, si ei, primavara, cantand in culori frumusetea femeii. Astfel, ei expun nuduri si chipuri feminine gingase si solare, pictate cu o patina impresionista, parca in ciuda modelor artistice ale acestui veac al experimentelor extreme. Toti cei trei artisti sunt tineri (au in jur de 40 de ani) si cu studii serioase de arta, la Chisinau, desi picturile au adieri de Paris. Incat, daca te plimbi prin galeria de pe strada Academiei, iti pare ca esti bantuit de un duh coborat dintr-un vechi Montmartre!... Si, poate, cine stie, vreun maestru francez de acum mai bine de o suta de ani va intra si el pe usa, cu pipa in gura si palaria de paie pe o spranceana... Oricum, sentimentul pe care il incerci in expozitie este tonic, asa cum reconfortante sunt si tablourile acestor pictori veniti aici ca sa ne impartaseasca bucuria comunicarii, prin picturile lor generoase.
Interesant este si ca la galeria de pe strada Academiei, Elite Art si-a propus sa-si dubleze expozitiile, printr-un foarte serios program de cursuri de initiere in istoria artei. Astfel, pe 12 martie, inconjurati de diafanele nuduri basarabene, spectatorii au putut urmari si o conferinta despre nud - incepand din antichitate pana in impresionism. Galeria a fost arhiplina. Au venit acolo, intr-o atmosfera de civilizatie si de cultura, si romani, si straini, si tineri sub 20 de ani, si varstnici. Iar succesul va continua. Vor urma si alte conferinte, cu teme la fel de atragatoare, cum ar fi "Melancolia lui Botticelli" sau "Pictura flamanda si olandeza din secolul XVII". Si cum aceste cursuri nu se adreseaza exclusiv cunoscatorilor, oricine poate sa participe, daca se inscrie telefonic sau completeaza un formular online, la Elite Art Galery.
Cel care a dat un suflu nou galeriei Elite Art este curatorul si criticul de arta Mihai Plamadeala, autorul, printre altele, si al programelor de expozitie si al cursurilor de acolo.

Haga - Galeria Oficiului European de Brevete
Romanii vrajesc publicul olandez


Tot in acest martie fast pentru pictura noastra, 15 pictori romani starnesc admiratia publicului olandez din Haga, cu un recital dezinvolt de forme si culori. Expozitia romaneasca este ampla, are aproape 100 de lucrari, si este gazduita de una dintre cele mai elitiste galerii din Haga si din intreaga Olanda, galeria Oficiului European de Brevete (OEB). Expozitia a fost deschisa cu ocazia zilelor francofoniei, care se celebreaza in martie, in intreaga lume. Cei 15 pictori romani au varste si optiuni artistice diferite, incepand cu generatia de aur a seniorilor (Horea Cucerzan si Corneliu Vasilescu), continuand cu optzecisti de renume international (Christian Paraschiv sau Vasile Tolan), si pana la cei mai tineri. Ceilalti 11 samurai romani ai penelului de la Haga sunt: Dorin Baba, Calin Beloescu, Cristina Ciobanu, Dan Cioca, Marian Condruz, Gelu Costea, Carmen Cretzu-Iacob, Mirela Iordache, Robert Kteles, Lisandru Neamtu si Cristian Sida. Iar ceea ce ii uneste pe toti acesti 15 artisti inspirati este o anume forta vie a culorii si simbolurilor, poate bucuria spirituala a revenirii la libertate din Europa de Est.
Succesul acestei prestigioase expozitii romanesti, intr-un loc atat de select, n-ar fi fost posibil fara implicarea nemijlocita a organizatiei culturale internationale "Soleil de l'Est", in parteneriat cu Ambasada Romaniei din Regatul Tarilor de Jos. De altfel, toate tablourile expuse la Haga au fost pictate pe durata participarii artistilor nostri, in ultimii doi ani, la taberele de creatie din Franta, organizate de Soleil de l'Est. O intrebare necesara: oare cat vor mai avea de asteptat plasticienii nostri pana ce statul roman se va implica, in sfarsit, si in arta, nelasandu-i de izbeliste pe artisti, la discretia timpurilor tulburi? Caci pana acum, cele mai multe lucruri frumoase s-au facut prin entuziaste initiative private.
Asa s-a intamplat si la Haga. Acolo, sufletul expozitiei a fost un tanar roman de 39 de ani, plecat din tara la varsta de 16 ani, impreuna cu parintii (despre ei, Formula AS a scris pe larg). Cu toate ca a trait mai multi ani in Franta si in Olanda decat in Romania, am aflat cu placuta surprindere ca Bogdan Gavaza e foarte legat de radacinile lui romanesti, de valorile noastre. Pur si simplu, iubeste Romania cu o dragoste curata! Drept pentru care vine in fiecare an aici sa se incarce spiritual si cultural, merge la manastirile din Moldova sau cutreiera Ardealul, pas cu pas. De multe ori, isi aduce si copiii, pe care i-a invatat sa vorbeasca perfect romaneste. Manat de admiratia lui pentru arta romaneasca, Bogdan Gavaza, care lucreaza la OEB ca inginer examinator de proiecte de inventie, a purtat toate negocierile pentru organizarea expozitiei romanesti din aceste zile, in acel spatiu elitist, cu circuit inchis. Asa ca am vrut sa aflu de la el mai multe detalii despre expozitia de la Haga. Raspunsul lui, ponderat si sobru, ca al unui olandez, nu-i ascundea bucuria comunicarii si emotia.

Un public rafinat si entuziast

- Cat de bine cunosc olandezii arta romaneasca?

- Aceasta este de-abia cea de a doua expozitie de pictura romaneasca organizata la Haga. Prima a fost anul trecut, tot la galeriile OEB. A fost tot o expozitie de grup, la fel de puternica, cu maestri romani care au lucrat in atelierele de creatie franceze ale Soleil de l' Est.

- Cum ati impus pictura romaneasca la Haga?

- La Haga sunt multe organizatii internationale. Dar nu toate au o deschidere spre arta tarilor din Europa de Est. Eu, fiind si membru in Soleil de l'Est, am incercat unde stiam eu mai bine, la Oficiul European de Brevete, o institutie de amploare si viitor extraordinare, caci se ocupa de verificarea si protectia inventiilor din toata Europa. La OEB lucreaza 5.000 de specialisti din toate domeniile si din diferite tari, printre care si 100 de specialisti de inalta clasa din Romania. Acestia, majoritatea tineri, aflati la prima slujba, au fost angajati prin concursuri foarte severe. Oamenii sunt tari si competenti si fac fata cu cinste tarii noastre, in acest loc care pregateste viitorul lumii. Ei bine, OEB are si viziune artistica! In cladirea sa de la Haga, se afla galeriile de arta, unde anual au loc doar cateva expozitii, nu mai multe, toate trecute prin ciur si prin darmon. Si dupa mai multe discutii si negocieri, incepute in 2009, noi am impus pictura romaneasca.

- Cum a primit publicul olandez expozitia artistilor nostri?

- Sa stiti ca toti, dar absolut toti cei care au vazut-o - de la numerosii ambasadori si diplomati care au venit la vernisajul din 7 martie, pana la jurnalisti si oameni de arta, au apreciat ca Romania are un potential cultural de inalta calitate, dar care, din pacate, este prea putin etalat in Occident. Ca dovada, valoarea expresiei artistice a creatiei celor 15 pictori romani de aici, de la galeria OEB, Haga. Tablourile lor vorbesc de la sine.