Pe cand detinea functia de ministru al Mediului, Petru Lificiu a avut o idee pe care clasa politica n-a luat-o in seama. El propunea ca aprobarea finala pentru proiectul Rosia Montana sa fie data de Parlament. Stiuta fiind importanta culturala si istorica a sitului arheologic respectiv, nu un guvern ar trebui sa acorde o aprobare ireversibila, intr-un domeniu de interes national si european, ci deputatii si senatorii. De atunci incoace, cativa parlamentari au incercat, individual, sa initieze proiecte de legi sau sa intocmeasca rapoarte pe aceasta tema. Amintim, in treacat, initiativa legislativa a senatorilor Gheorghe Funar si Peter Eckstein Kovacs, pentru interzicerea cianurii in minerit, initiativa blocata de unul dintre "caii troieni" ai companiei RMGC in Parlament, pesedistul Iulian Iancu. Recent insa, vocea Parlamentului s-a auzit mai tare ca niciodata: Comisia parlamentara pentru UNESCO a cerut imperativ Ministerului Culturii sa inscrie Rosia Montana pe Lista Tentativa a UNESCO. Acest lucru ar insemna oprirea imediata a proiectului minier. Presedintele Comisiei, liberalul Horea Uioreanu, crede ca, intr-o societate democratica, unde coruptia la nivel inalt nu ar avea nici o sansa, hotararea adoptata in unanimitate de deputatii si senatorii tuturor partidelor are, practic, valoare de lege.
"Colegii din PDL, PNL, PSD si UDMR au votat in unanimitate asa cum le-a dictat constiinta"
- In Hotararea parlamentara din decembrie trecut se spune: "Comisia permanenta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului pentru relatia cu UNESCO se angajeaza sa sustina includerea sitului Rosia Montana pe lista tentativa, prin toate mijloacele aflate la dispozitia sa". Ce sanse are Comisia sa-si impuna vointa in fata guvernantilor?
- Sunt convins ca pozitia Comisiei noastre va conta si in ceea ce priveste decizia Ministerului Culturii. Dat fiind rolul Parlamentului, acela de legislativ, o Hotarare a Parlamentului are, practic, valoare de lege. Pe de alta parte, potrivit legii, nu ministrul Culturii este cel care propune UNESCO intrarea unui monument pe Lista tentativa. Procedural, aceasta decizie este luata de catre Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, care il instiinteaza pe ministru de decizia luata. Deci, legal vorbind, ministrul Culturii nu este factor de decizie in aceasta chestiune. Este, totusi, o cutuma ca Ministerul Culturii sa propuna UNESCO protejarea unor monumente, deoarece acest minister reprezinta statul roman in probleme de patrimoniu cultural. Pentru a respecta cutumele in vigoare, Comisia a facut intotdeauna apel la specialistii din institutiile implicate, pentru a promova noi monumente pe Lista Patrimoniului Mondial. De notat ca toti colegii din PDL, PNL, PSD si UDMR au votat in unanimitate asa cum le-a dictat constiinta.
- Incepand cu 1997, Parlamentul Romaniei se face vinovat de a fi lasat soarta Rosiei Montane la cheremul guvernelor. Este pentru prima data cand o Comisie parlamentara reunita adopta o hotarare atat de transanta pentru salvarea unui sit arheologic de valoare istorica unica.
- Nu aveti dreptate chiar in totalitate. Daca veti consulta documentele oficiale din perioada guvernarii Tariceanu, si ma refer aici atat la cele emise de guvern, cat si la cele ale Parlamentului, veti remarca faptul ca nu exista nici o decizie care sa favorizeze implementarea proiectului RMGC. Pe site-ul Camerei Deputatilor, sectiunea forum, PNL a creat o rubrica speciala privind Rosia Montana, iar acolo puteti gasi toate punctele de vedere oficiale ale ministerelor de resort, inclusiv pozitia Academiei Romane, a ICOMOS Romania etc. Pentru edificare, accesati link-ul: www.cdep.ro/pls/dic/ site.page?id=597.
"Adevaratul aur al Rosiei Montane este potentialul turistic, dat de unicitatea bogatiei arheologice"
- A revoltat pe toata lumea raportul lui Dennis Rodwell, pretins expert ICOMOS, care a spus ca inscrierea Rosiei pe Lista UNESCO ar fi o greseala. Cum comentati aceasta afirmatie?
- Punctele de vedere exprimate de domnul Dennis Rodwell contrazic comunicatul comun al Academiei Romane, ICOMOS Romania si Pro Patrimonio, care resping in mod categoric concluziile exprimate de acest domn. Nu cred ca e cazul ca domnul Rodwell sa decida ce trebuie sa faca statul roman. Conform conventiilor UNESCO in vigoare, comunitatile locale, Guvernul, Parlamentul si organizatiile nonguvernamentale trebuie sa colaboreze si sa se sustina reciproc, in promovarea patrimoniului cultural. Potrivit legislatiei in vigoare, statul este gestionarul patrimoniului national si este obligat sa-l protejeze, deoarece patrimoniul nu ne apartine doar noua, celor ce traim azi, ci si celor ce vor veni dupa noi si se vor raporta la aceste monumente, la nivel de identitate nationala. Mi-e greu sa cred ca un om care lucreaza pentru UNESCO poate sa faca declaratiile pe care le-a facut, fara a-si incalca statutul de expert si a veni in contradictie cu insasi misiunea organizatiei. Statul roman, nu RMGC, nici d-l Rodwell si nici Primaria locala, este cel care decide obiectivele pasibile sa fie incluse in patrimoniul cultural universal, respectiv introducerea sitului Rosia Montana pe lista tentativa a UNESCO.
- Ce este mai important pentru Romania: sa dea lumina verde unui proiect in care, potrivit ziarului Bursa, statul mai detine efectiv doar 0,6% din actiuni, sau sa inscrie Rosia Montana in UNESCO, dand un semnal turismului si altor proiecte alternative?
- Este mult mai important sa pastram o valoare unica in Europa, fiind cel mai extins sistem de exploatare miniera aurifera antica cunoscut pana la ora actuala pe intinsul intregului Imperiu roman. Este, de asemenea, important, daca ati amintit de aspectele economice, sa nu ignoram criza economica severa prin care trece Romania in prezent, care in zona Muntilor Apuseni este resimtita prin lipsa acuta a locurilor de munca, ce arunca locuitorii in saracie. Sunt convins ca, odata cu intrarea in patrimoniul UNESCO, proiectele propuse de ONG-uri, la care poate si trebuie sa fie parte si statul roman, pot exploata un altfel de aur: potentialul turistic dat de unicitatea bogatiei arheologice a sitului minier de aici. Acolo unde s-a exploatat aur timp de milenii, vestigiile nu sunt doar romane, sunt si din evul mediu si din epoca moderna si din cea contemporana, motiv pentru care nu am putea fi de acord sa distrugem mii de ani de istorie si nici nu am putea permite ca nepotii nostri sa nu vada cu ochii lor, peste secole, evolutia mineritului aurifer din Apuseni. De aceea, repet, trebuie sa facem tot ce este omeneste si politic posibil pentru a pastra situl istoric de la Rosia Montana si sa ne folosim energia nu in lupte partizane, ci pentru intocmirea de proiecte si gasirea finantarilor necesare, pentru a face din aceasta zona un punct de atractie turistica. Altfel nu ne vor ierta urmasii.
- Cinismul aceluiasi domn Rodwell e nemarginit. El propune intai exploatarea si apoi, daca va mai ramane ceva, inscrierea Rosiei Montane in... UNESCO. Ce sa mai protejezi dupa ce ai distrus galeriile romane?
- Implementarea proiectului RMGC ar aduce cu sine afectarea sitului, asa ca nu ar mai fi nimic de protejat. Potentialii turisti nu ar mai putea vizita galeriile din care, in urma cu doua mii de ani, stramosii nostri scoteau aur - metalul pretios care a atras aici atatia cotropitori. Ironia sortii face ca aurul ravnit de romani sa atraga si astazi interese mai putin curate. Consider ca in mileniul III judecam altfel decat la anul 100 d. Hr., si avem intelepciunea de a pastra ceea ce avem. Chiar daca unele oferte par "poleite", ele ar putea fi niste mere putrede. Sau un cal troian care, dand senzatia de mai bine, va distruge valori ale istoriei nationale.
- Desi ministrul Culturii a anuntat, in 2010, ca initiaza procedura de inscriere a Rosiei Montane pe Lista UNESCO, se pare ca a renuntat la acest mesaj. Nu aveti aceeasi impresie?
- Problema Rosiei Montane s-a discutat in Comisia noastra inainte ca domnul ministru Kelemen Hunor sa vorbeasca despre acest subiect. De altfel, el a preluat ideea colegului meu, senatorul Mircea Diaconu, si, cu voia dvs, a mea, dintr-o sedinta a Comisiei pentru Cultura a Senatului, cu doua zile inainte de a face anuntul public. Si, asa cum era si firesc, noi am sprijinit acest demers al ministrului, solicitandu-i sa ne informeze de progresele inregistrate. Aceasta, in conditiile in care inscrierea unui monument pe Lista tentativa a UNESCO este un act preliminar si relativ simplu din punct de vedere procedural. Ultima informare oficiala ne comunica faptul ca Ministerul Culturii trateaza cu "extrema seriozitate" subiectul. Din pacate, cel putin aparent, pana acum n-a existat nici o schimbare.
"Patrimoniul national este cel mai curat si mai valoros aur pe care il are o tara!"
- Politicienii implicati in proiectul Rosia Montana incearca sa se scuze, afirmand ca economia cere, uneori, sacrificii culturale. Ce alegem: aurul pentru straini sau patrimoniul national care vorbeste de inceputurile poporului roman?
- Se pare ca sacrificiul a devenit cuvantul de ordine in Romania. Totusi, din punctul meu de vedere, patrimoniul national este cel mai curat si mai valoros aur pe care il are o tara! Iar noi suntem extrem de bogati din acest punct de vedere. Desigur, comunitatea locala din Rosia trebuie sprijinita, economia este la pamant acolo. Oricum, cred ca s-a cam terminat perioada de exploatare intensiva si cu orice cost a materiei. Trebuie sa trecem deja la o noua etapa, una in care sa punem problema unui viitor, in care valoarea nu e materia in sine, ci omul si mintea lui. Sa nu uitam nici de problemele de mediu pe care exploatarea aurului la Rosia Montana le-ar genera. Ganditi-va: cum ar fi ca cineva sa demoleze Voronetul pentru a construi o catedrala? Sau cum ar fi sa desecam Delta Dunarii pentru a cultiva grau? Cum ar fi sa acoperim vestigiile romane de la Ulpia Traiana Sarmizegetusa? Personal, nu vreau, nu pot sa stau impasibil, privind cum distrugem ceea ce avem la superlativ: istoria.
Deputatului Uioreanu ii puteti scrie la e-mail: uioreanuhorea@gmail.com
Membrii Comisiei parlamentare pentru UNESCO
Ei au votat in unanimitate pentru inscrierea Rosiei Montane in Lista Patrimoniului Universal: Uioreanu Horea-Dorin (deputat PNL), presedinte; Sava Andrei-Valentin (deputat PD-L), vicepresedinte; Voicu Madalin-Stefan (deputat PSD+PC), secretar. Membri: Adomnitei Cristian Mihai (deputat PNL), Amet Aledin (deputat Minoritati), Axenie Carmen (deputat PD-L), Basa Petru (senator PD-L), Barbulescu Daniel-Ionut (deputat PD-L), Burnei Ion (deputat PSD+PC), Diaconu Mircea (senator PNL), Dobra Nicolae (senator PD-L), Dolineaschi Andrei (deputat PSD+PC), Farkas Anna-Lili (deputat UDMR), Feldman Radu Alexandru (senator PD-L), Giurgiu Mircia (deputat PD-L), Luca Ciprian-Florin (deputat PSD+PC), Nicula Vasile Cosmin (senator PSD+PC), Popa Octavian-Marius (deputat PNL), Prunea Nicolae Danut (senator PSD+PC), Socaciu Victor (deputat PSD+PC), Surpateanu Mihai (deputat PD-L).