MAMAIA 2010

Delia Hanzelik
Duminica, 29 august, s-a incheiat cea de-a 40-a editie a Festivalului de muzica usoara de la Mamaia. Gazdele jubileului, Aurelian Temisan, Alexandra Velniciuc si Horia Moculescu, au chemat pe scena teatrului de vara Soveja, castigatori ai trofeelor festivalului de dinainte si de dupa 1990. Prilej ca generatia "de aur", lansata pana in '89, sa-si arate, din nou, valoarea. Au fost patru seri de spectacol, seri cu mari emotii pentru cei 46 de concurenti care s-au intrecut la sectiunile interpretare si creatie. Trofeul a fost castigat de Daniela Cojocaru din Iasi, pentru interpretarea melodiilor "Trurli" de Vasile Vasilache si "Moldovean blues" de Daniel Iordachioaie. Va propunem o imagine a festivalului, vazut de cativa dintre participanti

Titus Andrei
Coordonatorul redactiei muzicale pop-rock, Radio Romania Actualitati


"Cu toate slabiciunile lui din ultima vreme, Mamaia merita sa fie unicul Festival National de Muzica Usoara din Romania"

Asa s-a impamantenit din 1963, cand s-a nascut, fiind festivalul care prezinta, an dupa an, tot ce are mai bun muzica romaneasca pe plan interpretativ si creativ. Festivalul Mamaia inca pastreaza filonul clasic, traditional, al muzicii romanesti. Iar istoria lui este una foarte bogata. Pe aici au trecut toti. Cred ca ar fi nevoie de vreo 200 de file ca sa scriem toate numele de solisti, compozitori, textieri, muzicieni, orchestrele care s-au perindat pe aici de-a lungul vremii. Cu toate slabiciunile lui din ultima vreme, Mamaia merita sa fie unicul Festival National de Muzica Usoara din Romania. Doina Badea, Luigi Ionescu, Dan Spataru, Aurelian Andreescu, Aura Urziceanu, Anda Calugareanu, Cornel Constantiniu, apoi Marina Voica, Stela Enache, Corina Chiriac, Mihai Constantinescu, Angela Similea, Petre Geambasu, toti, absolut toti, au fost consacrati la Mamaia. Dupa '90 nu s-a mai intamplat acelasi lucru, poate si din cauza ca in ziua de azi exista si alte posibilitati de a razbate, de a te promova. Dar cred ca, in sinea lor, foarte multi tineri artisti si-ar dori sa fie confirmati de Festivalul de la Mamaia. Unora le e jena sa se intoarca la trecut, sa invete din el, li se pare ca n-au nevoie de mentori, de confirmari de acest gen. Dar e pacat. Avem valori mari, avem melodii care au ramas in fonoteca de aur a Radiodifuziunii. Din cauza ca nu se mai compune o astfel de muzica rezistenta la trecerea deceniilor si se merge pe alte criterii, de ritm, de spectacol, de show, lipseste acum tocmai esentialul: muzica. Si daca lipseste muzica, n-ai cum sa ramai in memoria ascultatorului. Sunt zeci de cazuri de castigatori ai trofeului Mamaia despre care nu se mai stie nimic. De ce? Pentru ca nu li se ofera sansa sa se afirme. Nu li se mai compune muzica.

Stela Enache

"Unde e stralucirea de altadata?"


Inainte era alta atmosfera. Stateam pe la aceleasi hoteluri, ne intalneam, discutam, repetam cu orchestra dirijata de maestrul Sile Dinicu, eram ca o familie. Simteam pulsul festivalului altfel. Unde este acel "glant", acea stralucire? Nu vorbesc de paiete, ci de acea sarbatoare a muzicii care era Mamaia. Un eveniment monden mult asteptat. Ce inghesuiala era la Casino-ul de la Mamaia, nu se gaseau bilete, era o nebunie. Fiecare artist de pe afis atragea public; seara dupa seara, publicul fremata. Acum s-au schimbat vremurile, din nefericire. E adevarat ca noi am trait mai saracacios, dar am trait mai bogat sufleteste.
Am admirat ideea de aniversare a 40 de ani de Mamaia, dar a fost o editie facuta in pripa. Un lucru de calitate nu iese daca nu te preocupi. Daca vrei sa faci acest festival cu titlu de jubileu te pregatesti din vreme. Nu se poate sa lipseasca Margareta Paslaru, Marina Voica, Angela Similea si inca multi altii. Nu stiu care sunt motivele, dar unde au fost Cornel Constantiniu, Dida Dragan, Olimpia Panciu? Ideea a fost foarte frumoasa, dar sa bifezi doar ca ai facut un lucru nu inseamna nimic. Eu am venit sa iau premiul numai pentru Florin (n.r. Florin Bogardo), sa-i aduc un omagiu, cantandu-i piesele.
Dar ce m-a intristat la aceasta a 40-a editie a festivalului este ca Televiziunea Romana nu a preluat transmisia. Cum se poate asa ceva? TVR-ul, care a lansat acest festival si datorita caruia noi toti am ajuns sa fim cunoscuti, tocmai el sa tradeze? Nu e admisibil ca televiziunea nationala, televiziunea publica a romanilor, sa nu fie prezenta la un Festival National de muzica romaneasca, cu interpreti romani, cu compozitori romani, cu orchestra romaneasca! Si asa avem probleme cu cultura romaneasca, cu muzica romaneasca. Hai sa-i ajutam, dom'le, pe oameni sa cunoasca artistii romani, sa le placa muzica romaneasca! Jos palaria pentru Horia Moculescu, unul dintre putinii oameni care se zbat si care mai tin steagul sus. Daca nu va mai fi acest Horia Moculescu, nu stiu ce se va alege din muzica usoara romaneasca. Si nu stiu nici ce se va mai alege din Festivalul de la Mamaia.

Mihaela Mihai

"Nu dati la o parte muzica romaneasca"


Astazi muzica e o intreaga industrie. Asta nu inseamna ca sub aceeasi umbrela se aduna numai oameni competenti. Eu le-as da un sfat. Celor care au minte le va folosi. Fetele de azi au aceeasi tehnica vocala, nu le mai deosebesti, ceea ce e o mare greseala. Un artist prin definitie trebuie sa aiba personalitate distincta, unica. Daca esti o copie a cantaretilor americani, nu te demonstrezi pe tine. Ca sa reusesti, si azi, ca si ieri, trebuie sa ai har. Daca nu ai harul sa transmiti emotie publicului degeaba ti se da pe mana o piesa geniala. Valorile se cern. Iar tinerii trebuie sa invete de la dascalii lor, ca sa iasa din amatorismul lor primitiv si mai departe sa aiba curajul sa-si exprime personalitatea pe scena.
Festivalul Mamaia a fost intotdeauna un festival al cantecului. Nu e un festival de televiziune, ca Eurovisionul. Si atunci, n-ar trebui sa primeze, ca la Eurovision, show-ul, dansatorii, artificiile, care sa ia ochii si sa decida piesa care ia premiu. Festivalul de la Mamaia e o traditie romaneasca a melodiilor. Iata de ce in seara recitalurilor noastre, recitalurile laureatilor de dinainte de 1990, lumea plangea in sala, pe melodiile acelea vechi. Chiar noi, la repetitie, cand le-am auzit, ne-am infiorat de emotie, desi ne-am scaldat in ele. Eu spun asta de zece ani, de cand m-am intors in tara. Nu dati la o parte muzica romaneasca. Vad si azi, cum am vazut si in urma cu zece sau douazeci de ani, cum in toate tarile occidentale marii producatori, casele de discuri, publica periodic albume cu cantareti din anii '50, '60, '70, '80. Nu pot sa cred ca aceia sunt niste filantropi care baga bani in ceva ce nu se vinde. Si-am mai spus un lucru: "Lasati publicul sa aleaga". Cu ce drept, un producator de discuri, care are doar fler de comerciant, decide ce trebuie sa asculte tineretul roman? Nu pretind sa fie nimeni ingradit in exprimare, dar de ce suntem noi obligati sa tacem?! Poate ca mai avem ceva de spus!

Corina Chiriac

"Un festival national cum este Mamaia trebuie sa propuna noi interpreti"


Pentru mine, ca artista, care doresc sa ma dedic sprijinirii tinerei generatii, este foarte important ca acest festival exista. Voi ramane mereu o entuziasta fara varsta si voi fi trup si suflet alaturi de cei care vor face ca motorul muzicii sa functioneze mai departe. Mai ales acum, cand se disputa drepturile de autor, cand artistii au fost criticati, e important ca arta sa supravietuiasca. Si va spune asta un om care se zbate de 40 de ani sa supravietuiasca pe scena. Este foarte important pentru artistii de toate varstele sa aiba unde sa cante si sa aiba cui sa cante. Toate festivalurile din tara, putine cate au mai ramas, au acest rol extraordinar. E adevarat, inca exista un spatiu mare intre generatia mea si generatiile tinere, dar printre artistii consacrati si debutantii generatiei tinere exista talente remarcabile. Iar rolul unui festival, al unui concurs, al unui spectacol cum este Mamaia, este sa propuna noi interpreti.

Daniela Mihaela Cojocaru
Castigatoarea Trofeului Mamaia 2010

"Bucuria mea este imensa"


Bucuria mea este imensa. Cand am intrat in concurs, am cautat sa ma adun si sa arat ca am meritat premiul Societatii de Radiodifuziune Romania, pe care l-am castigat anul trecut. Am avut tot timpul in minte perspectiva insemnatatii pe care o are acest festival. De altfel, am cautat sa fiu responsabila fata de tot evenimentul, sa fiu alaturi de oamenii care au muncit zi de zi pentru festival. Am fost pe scena, nu numai in concurs, ci si in backing vocal, pentru toti ceilalti concurenti. Am tresarit pentru fiecare dintre ei. Am urmarit cu incantare recitalurile din festival. Doamnele muzicii noastre usoare sunt impresionante ca voci, ca atitudine de scena, ca repertoriu. Cu acest repertoriu, festivalul de la Mamaia ar putea sa existe inca 40 de ani.

Foto: ADRIAN NEATU