FanFest: "Go home, Gold Corporation!"
Sub genericul "Rosia Montana, sit UNESCO", Asociatia Alburnus Maior si ONG-urile partenere: Clubul Ecologic Transilvania, EcoRuralis, ReGeneration, Transilvania Verde si Infomg au organizat traditionalul festival tineresc, "FanFest", editia a V-a. Desi primarul, vasal al RMGC, s-a comportat pe spatiul public ca pe propria mosie (comportament pentru care va avea de dat seama in justitie!), respingand organizarea activitatilor in centrul vechi al localitatii, organizatorii au gasit terenuri private. Intre 13-15 august, mii de tineri isi petrec vacanta la Rosia, impreuna cu formatiile "Vita de Vie", "Grimus", "Tunderground", "Zum", "DJ Flood", "Atomic Midget & Padre", "The Others", "Chili Famili", dar si impreuna cu formatii de teatru, mestesugari traditionali, restauratori de monumente, producatori de alimente ecologice, tineri artisti, luptatori pentru protectia mediului, actori de comedie, scriitori, poeti, regizori si altii. Participantii sunt intampinati cu lozinca festivalului: "Go Home, Gold Corporation!"
Coalitia Internationala Rosia Montana: "Salvati Patrimoniul Nostru!"
O noua petitie adresata zilele acestea autoritatilor romane a fost lansata din Canada, de site-ul "A Treia Forta. Romania profunda", avandu-i ca autori pe cunoscutul scriitor roman din SUA, Ovidiu Hurduzeu, si pe publicistul bucurestean Alexandru Ciolan. Punandu-se in slujba "adevarului, persoanei si neamului", Coalitia Internationala, formata din aproape o suta de intelectuali romani, cei mai multi de peste Ocean, il someaza pe ministrul Culturii, Kelemen Hunor, sa refuze emiterea unui nou certificat de descarcare arheologica a muntelui Carnic si sa inainteze neintarziat cererea de inscriere a Rosiei Montane pe Lista UNESCO. In petitie se mai spune: "Subliniem ca UNESCO, prin organismul sau, ICOMOS, a luat, in octombrie 2008, o pozitie oficiala in favoarea Rosiei Montane, declarand-o "potential Sit al Patrimoniului Mondial, intrucat este o asezare miniera exceptionala"". In final, Coalitia "afirma cu tarie ca Guvernul Romaniei trebuie sa se opuna proiectului de exploatare miniera de la Rosia Montana". Petitia poate fi semnata la www.PetitieOnline.ro
"Pe Drumurile Romane in Tara Motilor"
Universitatea de Vara, de restaurare de monumente si situri, organizata de asociatia RPER din Paris, sub patronajul Academiei Romane, isi reia in aceasta perioada (23 august-2 septembrie) programul de identificare si cercetare a drumurilor romane din Apuseni. Festivitatea de deschidere (23 august, ora 14.30) va avea loc la Muzeul National al Unirii din Alba Iulia.
In mod simbolic, inchiderea programului va avea loc pe 2 septembrie, ora 14, la Rosia Montana, cand vor fi inmanate certificatele de participant. Drumurile romane din Tara Motilor sunt putin cunoscute si necartografiate, desi, prin bogatia de informatii istorice pe care le poarta si prin frumusetea zonelor pe care le traverseaza, ele merita sa fie introduse in reteaua turistica a "Drumurilor Romane" din Europa. In cadrul editiei din acest an, studenti si doctoranzi, participanti la Program, impreuna cu organizatorii, vor parcurge tronsoane intre Alba-Iulia (Apulum)-Zlatna (Ampelum)-Abrud si Rosia Montana (Alburnus Maior), in vederea re-identificarii drumului roman. Mai multe date puteti obtine de la www.patrimoniu-rper.com si de la rper.romania@yahoo.com
"Spectator ca la teatru tu in lume sa te-nchipui..."
Grupul "Fold Theatre", reunind 17 oameni de teatru din Italia, Ungaria, Danemarca si Suedia, isi petrece doua saptamani de vacanta (4-19 august) discutand cu localnicii aflati inca pe baricadele luptei pentru salvarea Rosiei Montane. Impresionati de filmul "Noul Eldorado", al maghiarului Tibor Kocics, actorii si regizorii straini, insotiti de doi translatori, merg din casa-n casa, asculta povestea fiecaruia si incearca sa inteleaga modul lor de viata. Aceasta cercetare neobisnuita se va incheia la fel de original: in ultima zi a sejurului, oaspetii vor oferi un spectacol inspirat chiar de "personajele" intalnite, rosienii avand astfel ocazia sa "se vada" pe scena asa cum au fost perceputi de artistii europeni.