De o buna bucata de vreme, ziarul "Adevarul" a renuntat la inversunarea politica. Idee salvatoare, venita la timp, deoarece opinia publica romaneasca era si este satula pana peste cap de politica practicata in Carpati. Redactia din Pipera, condusa editorial de Grigore Cartianu, a inteles ca iesirea din partizanatul politic nu inseamna stagnarea intr-o nisa marginala, ci apropierea cuprinzatoare de marile probleme ale societatii romanesti. "Adevarul" a devenit credibil. Un ziar de informatii si comentarii de inalta calificare profesionala, un ziar pentru toata lumea. Unii au spus ca Dinu Patriciu, patronul holdingului "Adevarul", a dat o lovitura de imagine, reusind sa-si atraga pana si publicul candva ostil. In mare masura este adevarat. Calitatea inmoaie adversitatile. In consecinta, condeiele redactiei s-au concentrat asupra actualitatii, culturii, istoriei, ecologiei, medicinei alternative, traditiilor - publicisticii adevarate. "Eliberarea" de servitutile politice a facut din "Adevarul" o prezenta importanta in presa romaneasca cotidiana. "Formula AS" o saluta cu bucurie.
Stop reclamelor la tigari!
Prima mare bresa facuta de "Adevarul" intr-una dintre cutumele presei postdecembriste a fost renuntarea selectiva la publicitate (cutuma incalcata spune ca, in Romania, mai mult decat aiurea, publicitatea este principala sursa de oxigen pentru ziare; acestea sunt mai intai aspiratoare de reclame si abia in planul doi vectori de stiri, reportaje sau interviuri). Conducerea trustului "Adevarul Holding", directionat de Peter Imre, a decis, in 22 aprilie, ca machetele publicitare platite, care au legatura cu industria tutunului, sa nu mai fie acceptate spre publicare in paginile urmatoarelor produse ale holdingului: ziarele "Adevarul", "Adevarul de Seara" si "Click!", revistele "Forbes Romania", "Foreign Policy Romania", "Click! pentru femei" si "OK!". Aceleasi decizii au fost adoptate si de variantele online ale tuturor publicatiilor mentionate mai sus. Rationamentul a fost cat se poate de simplu: nu poti pretinde ca editezi publicatii de calitate, in care indemni publicul sa traiasca naturist, sa manance sanatos, sa se culturalizeze, sa iubeasca frumosul, sa duca o viata echilibrata etc. si, in acelasi timp, sa-i oferi un paradis vizual fals, periculos, confuz. Este vorba de credibilitate, iar managerii "Adevarului" au inteles ca aceasta este mai valoroasa pentru trust decat orice suma incasata din reclame.
"Vom returna toti banii companiei Gold Corporation"
O dovada in plus ca la carma holdingului s-a instaurat o viziune noua si un stil intelept de a face afaceri in presa este recenta decizie privind renuntarea la reclamele companiei Gold Corporation de la Rosia Montana. Stirea a surprins pe toata lumea, demoland, pur si simplu, propaganda RMGC. Investind, numai in 2009, peste 9 milioane de euro (!) in publicitate, compania canadiana s-a vazut dintr-o data abandonata de cel mai important trust de presa din Romania. Lovitura este puternica si, in acelasi timp, periculoasa, deoarece poate deveni molipsitoare. Potrivit site-ului www.paginademedia.ro, intr-un material semnat de Petrisor Obae, industria publicitatii a fost surprinsa de hotararea istorica luata de "Adevarul Holding". S-a renuntat nu numai la publicitate pentru proiectul minier din Apuseni, dar si la "evenimentele care promoveaza proiectul". Peter Imre, directorul general, a declarat: "Rosia Montana este un proiect controversat, cu care nu vrem sa ne asociem. Este un proiect pe care eu il cred profund imoral". Ce se va intampla cu banii incasati pana acum pe reclamele RMGC? a fost intrebat d-l Imre. "Vom returna toti banii", a venit raspunsul transant. Vestea este de natura sa-i bucure atat pe cititorii publicatiilor trustului "Adevarul", cat si pe cei ai "Formulei AS", care dupa ani de zile de opozitie solitara are, in sfarsit, un tovaras de atitudine civica. Cand guvernantii fac tot posibilul sa dea unda verde proiectului anti-national al RMGC, iar compania arunca bani "fara numar", atitudinea grupului de presa "Adevarul" trebuie salutata ca un eveniment.