Preot MIRCEA BUDE - "O firma straina si statul pagan ne vor distruge identitatea"

Ion Longin Popescu
Parohul bisericii greco-catolice "Adormirea Maicii Domnului" din Rosia Montana

In timp ce preotii ortodocsi Vasile Oprisa, din Rosia Montana, si Avram Sicoe, din satul Corna, sunt perceputi de credinciosii din cele doua asezari motesti, ca oameni de influenta ai companiei Gold Corporation, care ignora hotararea Sfantului Sinod si servesc interese straine de comunitatile pe care le pastoresc, tanarul paroh greco-catolic Mircea Bude da tuturor un exemplu de atitudine demna, patriotica, opunandu-se ferm corporatiei care urmareste slabirea comunitatii si, mai apoi, disparitia ei. Om de o aleasa cultura, parintele Bude face parte din generatia noua de intelectuali de la sat, dedicati cu intreg sufletul comunitatii. Aparandu-si cu demnitate biserica, in care a slujit, la 1848, preotul erou Simion Balint, parintele nu se sfieste sa arunce anatema pe capul celor ce o merita.

"Ei imi spun "nu face", dar le raspund: "voi face", deoarece constiinta de preot imi spune "trebuie sa faci""

- In calitatea dvs. de preot, hotarat sa apere biserica mostenita de la inaintasi, va aflati in linia intai a razboiului declansat de firma canadiana Gold Corporation la Rosia Montana. Ati facut deja cunostinta cu "focul"?

- Primele urgente cu care m-am confruntat la inceputul pastoratiei mele au fost de natura administrativa, restaurarea casei parohiale si reparatia la acoperisul bisericii, distrus de o grindina violenta. Imediat, de la primarie, mi s-a spus: "Ce iti trebuie tie sa repari, ca oricum vei fi demolat?". Le-am raspuns asa: "Daca cei care au fost inaintea mea au reusit sa zideasca aceasta casa parohiala, eu trebuie sa fiu capabil s-o intretin. Daca, in 1740, s-a reusit sa se termine biserica asta cu cinci turnuri, cea mai inalta din muntii Apuseni, eu nu vreau sa am pe constiinta distrugerea ei. Ca preot, trebuie sa zidesc, sa consolidez, sa apar proprietatile bisericii, si nu sa le distrug. Constiinta de patrie, constiinta de biserica pot depasi orice obstacol". Angajatul primariei a ras ironic si a continuat zeflemitor: "Parinte, lasa-te pagubas, se va darama". I-am raspuns: "Se va darama peste cadavrul meu!". Daca vor ajunge sa deschida proiectul, amenintand biserica prin exploziile lor catastrofale, chiar cred ca se va intampla asa ceva... Va fi peste cadavrul meu. Dar atata timp cat traiesc, nu voi lasa ca bisericile din Corna si din Rosia sa fie daramate. Biserica noastra din Corna este o filie a celei din Rosia. Si acolo au fost necesare reparatii de urgenta, si aceiasi angajati ai primariei si ai companiei mi-au pus in vedere ca muncesc in zadar, deoarece este planuit sa fie depozitate cianurile peste intregul sat. Le-am spus ca nu ma voi lua niciodata dupa... oftatul lumii, ci ma voi lua numai dupa voia lui Dumnezeu. Ei imi spun "nu face", dar eu le raspund: "voi face", deoarece constiinta de preot imi spune "trebuie sa faci". Pe urma, chiar daca mi s-a sugerat, din cercurile companiei si ale primariei, sa ma duc mai rar la Liturghie in Corna, eu ma duc in fiecare duminica, desi numai doua familii greco-catolice au ramas sa ma asculte. De multe ori, am celebrat Liturghia cu o singura persoana, dar mi-am zis: atata timp cat in localitatea asta exista macar un om care doreste sa asculte cuvantul lui Dumnezeu, in biserica zidita de stramosii sai, eu nu am voie sa lipsesc. Si nu voi lipsi niciodata! Liturghia e legatura noastra directa cu Dumnezeu, taina cea sfanta pe care Mantuitorul ne-a lasat-o noua pe pamant. Nimeni nu poate sa-mi interzica sa o celebrez, oricat de mari interese financiare le dicteaza unor oameni constiinta.

"Inaintea lui Dumnezeu am un singur legamant:
sa-mi fac datoria de preot"


- Preotia e o meserie care cere dedicatie, pasiune si entuziasm. V-ati putut indeplini aceste obligatii morale, intr-un loc asa de amenintat precum Rosia? Cu ce v-a intampinat Rosia Montana in 2006, cand ati venit ca tanar preot in sat?

- Cand am venit aici, am dat piept cu o realitate dura: stramutarile... continuate cu furie pana in 2009. Oamenii nu mai ascultau de nici un sfat, gandul la banii companiei parca le orbise judecata. Niciodata nu mi-am putut imagina ca noi, romanii, scapand de sub gheara comunismului, in loc sa propasim, sa pasim inainte, ne vom distruge tara si odata cu ea si pe noi. Desi Ceausescu intruchipa puterea absoluta si putea distruge o biserica doar cu acordul simplu al Sinodului si al Patriarhiei Romane, i s-a intamplat, totusi, chiar si lui, sa nu primeasca aprobarea solicitata si sa renunte la planurile lui diavolesti, fiind constrans, ca in loc sa darame niste biserici, sa le mute in alta parte. In schimb, multi dintre cei de astazi, aflati in diverse functii, in judete sau in Capitala, is mai rai ca Ceausescu. Ei distrug patrimoniul oraselor, centrele istorice vechi, distrug localitati importante, locuri unice in istorie, cum e si Rosia Montana, distrug muntii si echilibrul naturii. In loc sa intareasca constiinta nationala, sa-si dedice efortul prosperarii acestor oameni harnici si liberi din Muntii Apuseni, ei vor sa puna aici o bomba atomica de cianura. Ceea ce n-au reusit sa faca comunistii reusim noi astazi: distrugem valorile morale si spirituale ale acestei natii. M-am gandit, si eu, cum sa nu, ca reparatiile pe care le-am facut la bisericile din Rosia si Corna pot sa ramana de izbeliste, dar nu m-am lasat demoralizat. Inaintea lui Dumnezeu, eu am un singur legamant: sa-mi fac datoria de preot. Este ceea ce ma tine si astazi in picioare. Autoritatile nu au nici o putere sa ma impiedice, si nu ma vor impiedica niciodata!

- Turlele si icoanele bisericii in care slujiti, la fel ca alte cladiri importante din Rosia Montana, sunt legate de amintirea unor eroi legendari. Mai stiu oamenii cine a fost Simion Balint?

- Desi biserica noastra a fost construita cu aproape un secol inainte de revolutia din 1848, la care a luat si el parte, amintirea faptelor vitejesti ale parintelui Simion Balint a ramas nestearsa. Acum, recent, pe 16 aprilie 2010, am comemorat 130 de ani de la moartea acestui erou, cavaler si tribun in oastea lui Avram Iancu. La 1848, el si-a atarnat vesmantul de preot in cui, vreme de doi ani de zile, ca sa lupte pentru apararea neamului romanesc, pentru ca noi, romanii din Transilvania, sa ne putem vorbi astazi limba, sa ne putem numi romani. El a luptat, nu pentru ca n-a avut ce manca sau ce imbraca. S-a dus la moarte pentru a apara natiunea romana. Apoi, in aceasta biserica, s-a spovedit si a stat ascuns Avram Iancu, Craisorul Muntilor. Aici s-au tinut sedinte secrete ale fruntasilor romani, in frunte cu marele finantator al armatei lui Iancu, George Gritta, cand s-a discutat despre apararea natiunii romane, in 1849.

"Aici, pe valea asta, va fi un al doilea Cernobil: "Cernobilul de la Rosia Montana""

- In ce masura este amenintata biserica de proiectul companiei Gold Corporation?

- Casa parohiala, construita de parintele Balint la 1850, se afla la 20 de metri de craterul propus de companie. Biserica, la mai putin de 200 de metri. Inadmisibil, pentru doua monumente de aceasta clasa! La primele explozii din cariera, sfantul lacas se va prabusi. Vor fi explozii uriase, cum n-au mai trait muntii Apuseni si nici Romania, explozii care vor declansa cutremure locale in fiecare zi. Nu va mai sta piatra pe piatra, nu vor supravietui nici casele mai indepartate, din zona asa-zis protejata. In plus, drumul industrial va fi pe-aproape, iar masinile de mare tonaj vor provoca adevarate tornade de praf si fum. Ei ne vor distruge o parte a istoriei, de asta sunt sigur. O firma straina si statul pagan ne vor distruge identitatea. Fiindca acest stat, care permite unei companii straine sa umileasca una din cele mai vechi asezari romanesti, la fel de veche ca istoria insasi, e mai pagan decat statul comunist. Cei care-l reprezinta temporar s-au inhaitat cu strainii si vin sa dicteze: "Distrugeti tot ce e-n Rosia! Distrugeti tot ce e-n Corna!". Cine-s ei, cine le da putere sa decida asemenea marsavii?! Altii au fost capabili sa le ridice, iar noi nu suntem in stare sa le pastram? De ce urmaresc sa spuna "dupa mine, potopul"? Ca doresc sa-si umple buzunarele cu arginti? Ca planuiesc sa-si ia talpasita la terminarea filoanelor, aruncandu-ne resturile ospatului, ca la caini?

- Compania ne asigura ca zona centrala a Rosiei Montane va fi protejata. In jur, carierele miniere vor fi adevarate "farmacii". In iazul cu cianuri vor inota pesti. Turistii vor bea "extreme-coffee", din apa aceluiasi iaz. Cunoasteti aceste imagini idilice?

- Le cunosc, sunt imaginile pe care Satana le insufla in mintea necredinciosilor. Acelasi stapan al intunericului ne smoneste ca putem trai si fara Dumnezeu, ca noi suntem cei mai puternici, cei mai crestini din lume, dar fara sa mergem la biserica. Cu gandul numai la bani si la bunastare, multi rosieni si-au vandut casele si pamantul, crezand ca banii or sa le-ajunga pentru sute de ani. Dumnezeu a fost pentru ei pe locul trei sau patru. Multi au uitat sa-L caute, alegand "Goldul" si cianura. Eram copil pe cand, la Baia Mare, se exploata aurul cu cianura. La noi in gradina nu se faceau rosiile. Cand cresteau, venea o ploaie acida si le innegrea... Le lua maica-mea si le arunca la gunoi. Castravetii nu se faceau. Cartofii, la prima ploaie, se innegreau si ei. Au trecut sapte ani, dupa inchiderea exploatarii, pana cand a putut si mama sa aiba legume in gradina noastra din Suciu de Sus. Asa va fi si la Rosia Montana. Cei care vor trai in zona asta isi vor scurta zilele. Aici, pe valea asta, se vor naste copii cu malformatii, va fi un al doilea Cernobil: "Cernobilul de la Rosia Montana". Auziti: un zid de 184 de metri inaltime va stavili cianurile din Corna! Cine poate sa faca, intre muntii astia, un baraj de 184 de metri?! Unde suntem noi? La Turnul Babilonului?

"Rugaciunea poate trece si prin piatra"

- Ministerul Economiei, Prefectura si Consiliul Judetean Alba ne asigura ca deschiderea exploatarii de la Rosia Montana va scoate tara din criza.

- S-a mai scris despre asta. Romania nu va avea mari beneficii de pe urma uciderii Rosiei. Banii care vor reveni statului nu-i vor ajunge sa plateasca nici macar pensiile bugetarilor si salariile pe o luna de zile! Nu pe un an, pe o luna!

- In cimitirele din Rosia si Corna au aparut imagini terifiante: morminte scormonite si goale. Compania plateste si stramutarea mortilor, nu doar a viilor. Cum raspundeti acestor profanari?

- N-am gasit, in nici o carte, o rugaciune de deshumare. Am gasit rugaciune de inhumare, de deshumare nu exista. Si pun intrebarea: daca preotul spune: "Se inchide aceasta groapa, pana la a doua venire a Mantuitorului nostru Iisus Cristos, in numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Spirit", cum poti tu, companie sau primarie, sa profanezi si groapa aceea? Omul ala, cand invie, din care mormant invie? Din asta din Rosia Montana, sau din ala din Alba, Sibiu, Mures sau pe unde-l duc urmasii lui fara frica de Dumnezeu? O parte a trupului lui ramane in Rosia, dincolo i se duce, intr-un sac ecologic, doar scheletul. Aici ii ramane trupul contopit cu tarana. De ce nu iau si tarana, de ce nu sapa inca trei metri in jos, sa duca totul cu ei?

- Ce sfat le dati rosienilor si cornenilor, care refuza eroic, inca, sa-si vanda casele?

- Rugaciune si rabdare. Rugaciunea poate trece si prin piatra, rugaciunea n-are hotar, n-are limita. Cel ce rabda pana la sfarsit, acela se mantuieste. A aceluia va fi izbanda. Iar daca ar fi ca preotii ortodocsi sa nu-si faca datoria si sa-si paraseasca enoriasii, atunci ar fi un mare pacat. Nu le-as putea spune decat atat, cu toata fratietatea intru Cristos: "Daca sunteti slujitori ai lui Dumnezeu, fiti slujitori ai lui Dumnezeu, si nu simoniaci! Nu dati pe bani harul lui Dumnezeu...".

"Scara intre cer si pamant"

- A incredintat Dumnezeu un har atat de mare preotilor?

- Preotul este scara intre cer si pamant, e scara intre om si Dumnezeu. Citeam zilele trecute cum o calugarita i-a cerut lui Dumnezeu sa poata auzi glasul unui inger. Atat. Intr-una din zile, stand in rugaciune, a adormit, iar in vis i s-a spus: "Vei auzi glas de inger". Si ingerul si-a facut aparitia. Tremurand de emotie, calugarita i-a cerut sa cante acolo, aproape de ea. Ingerul a spus: "Nu, sunt prea aproape...". Si s-a inaltat pana la al cincilea cer si de acolo a cantat: "Sfinte Dumnezeule, sfinte tare, sfinte fara de moarte...", iar ea a cazut lesinata. Spunea ca nu s-ar mai fi trezit niciodata, numai sa ramana in glasul acelui inger. Daca aceasta calugarita, fara a avea harul unui preot, a primit o atat de mare gratie divina, cu atat mai mult un preot, cand se roaga cu fata catre altar, e in stare sa duca rugaciunea poporului la Dumnezeu, iar cand se intoarce de la altar catre popor, ii da poporului harurile, binecuvantarile lui Dumnezeu. Atunci cand celebreaza Sfanta Liturghie, in momentul consacrarii, preotul isi imprumuta mainile, buzele, auzul, tot trupul sau, toata fiinta sa lui Iisus. Cand spune: "Luati, mancati, acesta este trupul Meu; beti, acesta este sangele Meu", preotul nu se consacra pe el. Consacra painea si vinul care devin trupul si sangele lui Cristos. Preotul are o putere enorma. El este cel care-ti ofera botezul, te face fiu al lui Dumnezeu. Un preot te impaca cu Dumnezeu, iti arata ca Dumnezeu te-a iertat prin impartasanie, iti ofera toate tainele, mirul, maslul. Un preot e menit sa zideasca, nu sa distruga. Cand aud ca aici, la Rosia Montana, sunt preoti care le cer oamenilor sa-si paraseasca locuintele si sa plece in lume, stiu ca savarsesc o abatere grava de la rostul lor incredintat de Dumnezeu. N-ai voie sa zici asa ceva. Preotul trebuie sa ramana sa se roage si pentru o singura persoana. Sa se roage si singur, daca e nevoie, dar sa nu-si paraseasca biserica.

Parintelui Mircea Bude ii puteti scrie la e-mail: budemircea@yahoo.com